امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

نرخ خرید تضمینی گندم ۲۲۰۰ تومان اعلام شد

 
 
نرخ خرید تضمینی گندم ۲۲۰۰ تومان اعلام شدسخنگوی دولت، امروز (دوشنبه) نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید (۹۹_۹۸) را، ۲۲۰۰ تومان اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی جدید باید در فصل تابستان و حداکثر تا ۳۱ شهریور ماه هر سال اعلام شود.

رز دوشنبه سخنگوی دولت درباره نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۹_۹۸، بیان کرد: نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم طبق مصوبه شورای اقتصاد برای سال زراعی جدید، ۲۲۰۰ تومان تعیین شده است.

این در حالی است که پیش از این رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید را، ۲۸۶۸ تومان و رئیس بنیاد ملی گندمکاران نیز، ۲۵۰۰ تومان پیشنهاد کرده بودند.


نایب رئیس شورای ملی زعفران

آغاز برداشت نوبرانه زعفران از ۲۰ مهر

 
 
آغاز برداشت نوبرانه زعفران از ۲۰ مهرحسینی از آغاز برداشت نوبرانه زعفران از ۲۰ مهر در کشور خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید به بیش از ۵۰۰ تن برسد.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگارصنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از آغاز برداشت نوبرانه زعفران از ۲۰ مهر در کشور خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که امسال تولید زعفران به طور متوسط با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل به بیش از ۵۰۰ تن برسد.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو زعفران نسبت به ابتدای سال ۲ تا ۳ میلیون کاهش یافته است، افزود: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران دسته‌ای ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار و حداکثر زعفران نگین ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون تومان است.

حسینی ادامه داد: با توجه به آنکه ۱۰ تا ۱۵ درصد زعفران تولیدی در داخل و مابقی صادر می‌شود، از این رو به سبب رشد تولید زعفران و افزایش سطح زیر کشت رفع معضلات صادرات امری ضروری است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران هدف صادراتی زعفران تولیدی را ۵۰ کشور اعلام کرد و افزود: علی رغم آنکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا به شمار می‌رود، از این رو ۱۲۰ تا ۱۳۰ کشور از ما دور هستند که دولت با بکارگیری برخی تمهیدات باید مشکلات صادرات را مرتفع کند چرا که عدم‌حمایت از توسعه صادرات با شرایط فعلی تولید همخوانی ندارد.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران گفت: اگرچه گمرک آمار جدیدی از خرداد به بعد اعلام نکرده، اما برآورد‌ها حاکی از آن اسا که صادرات نسبت به سال قبل رشدی نداشته است چرا که خریداران خارجی منتظر ورود محصول نو به بازار هستند و تنها به اندازه نیاز روزمره خرید می‌کنند.

حسینی قیمت زعفران در بازار را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به افزایش تولید و عرضه انبوه در برابر کاهش تقاضا بعید است که نوسان خاصی در قیمت ایجاد شود.

عضو شورای ملی زعفران در پایان تصریح کرد: با وجودآنکه ایران تنها تولیدکننده زعفران در دنیا به شمار می‌رود که امکان رقابت سایر کشور‌ها با ما وجود ندارد، از این رو به سبب معضلات صادرات بعید است که رشد مورد نظر صادرات تا پایان سال محقق شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

سرویس خبری:کشاورزی و باغبانی


کریمی تفرشی:

اتاق مشترک ایران و سوریه راه‌اندازی شود/ سوریه فرصت مناسبی برای صادرات مجدد است‌

 
 
اتاق مشترک ایران و سوریه راه‌اندازی شود/ سوریه فرصت مناسبی برای صادرات مجدد است‌رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران گفت: راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و سوریه می‌تواند گام موثری در راستای بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده در این کشور باشد.

مهدی کریمی تفرشی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: امضای سند راهبردی همکاری بین ایران و سوریه پس از سرنگونی داعش و برقراری امنیت نسبی در این کشور فرصتی را برای حضور بازرگانان و تجار ایرانی در این کشور و گسترش همکاری‌های دو جانبه فراهم کرد. حضور ایران در پروژه‌های بازسازی این کشور و فعال سازی زیرساخت‌های چرخه تولید در سوریه با محوریت بخش خصوصی از جمله فرصت‌های مشارکت ایران در این کشور و استفاده از فرصت‌های بالقوه تجاری و اقتصادی در سوریه است.

رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران گفت: خدمات فنی و مهندسی، صنعتی، کشاورزی، ‌مواد غذایی و دارویی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بر زمین مانده سوریه، ساختمان‌سازی، پل سازی، حمل‌و‌نقل، احداث نیروگاه‌ از مهمترین زمینه‌های ورود فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این کشور است.

وی افزود: اما حضور فعالان بخش خصوصی در سوریه و گسترش صادرات به این کشور پیش نیازهایی را می‌طلبد که متاسفانه محدودیت‌های موجود موانعی را بر سر راه بهره‌مندی از فرصت‌های ایجاد شده قرار داده است.

تفرشی ادامه داد: عدم امکان نقل‌و‌انتقالات پولی، چالش‌های موجود در مسیر صادرات کالاهای ساخته شده، هزینه‌های سنگین حمل و نقل، نبود خط اعتباری مناسب و اجرا نشدن توافق تجارت آزاد با سوریه از مهم‌ترین عوامل محدودکننده‌ای است که باعث شده تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی نتوانند حضور تاثیرگذاری در پروژه‌های اقتصادی سوریه در قالب  ساخت‌و‌ساز، بازسازی و افزایش حجم مبادلات تجاری داشته باشند.

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی گفت: نبود خط اعتباری مناسب و اجرا نشدن توافق تجارت آزاد با سوریه مشکلات زیادی را به بازرگانان وارد کرده است. راه زمینی برای انتقال کالا به سوریه بسیار محدود است، باید از مسیر کشتیرانی برای حمل کالاها استفاده کنند که این روش انتقال کالا هزینه‌های بالایی را به بازرگانان تحمیل کرده است. همچنین تجار ایرانی نمی‌توانند پول محصولات صادراتی خود به سوریه را به سهولت دریافت کنند.

وی در ادامه گفت: آنچه مسلم است برای گسترش همکاری‌های تجاری دو کشور لازم است سوریه علیرغم تحریم‌های موجود گام‌های موثری در راستای رفع موانع از جمله تسهیل نقل و انتقالات پولی و بانکی و نیز اجرایی نمودن توافق تجارت آزاد ایران با سوریه بردارد. همچنین  معافیت‌های مالیاتی می‌تواند مشوقی برای سرمایه‌گذاران در اقتصاد این کشور باشد. راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و سوریه می‌تواند گام موثری در راستای بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده در این کشور باشد.

کریمی تفرشی افزود؛ در حال حاضر سوریه نیازهای متعددی دارد که شرکت‌های ایرانی می‌توانند آنها را بر طرف کنند. سوریه فرصت مناسبی برای صادرات مجدد است‌ و در این حوزه سوریه کشور ارزانی به شمار می‌رود که فعالان اقتصادی ایران می‌توانند از آن بهره ببرند.

وی در آخر گفت؛ شناسایی فرصت‌های تجاری در سوریه و پروژه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری و نیازهای کالایی و زیرساختی این کشور از نکات بسیار مهمی است که تجار و فعالان اقتصادی باید بطور کارشناسی شده به آن اهتمام بورزند تا بتوان از پتانسیل‌های بالقوه این کشور جهت گسترش مناسبات تجاری و نیز رشد و توسعه اقتصادی کشور بهره برد.

سرویس خبری : بین الملل


رئیس سازمان امور عشایر :

کمبودی در عرضه دام وجود ندارد/قیمت گوشت قرمز با شیب کندی روبه کاهش است

 
 
کمبودی در عرضه دام وجود ندارد/قیمت گوشت قرمز با شیب کندی روبه کاهش استقندالی گفت:با توجه به شرایط مساعد تولید، کمبودی در عرضه دام وجود ندارد و هر کیلو دام با نرخ ۴۰ هزارتومان عرضه می‌شود.

کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و شرایط مساعد تولید، کمبودی در عرضه دام وجود ندارد به طوریکه هر کیلو دام با نرخ ۴۰ هزارتومان خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

وی افزود: با توجه به افزایش عرضه دام از قبل پیش بینی کرده بودیم که قیمت گوشت ثابت بماند یا به تدریج کاهش یابد.

قندالی نرخ کنونی هر کیلو شقه گوسفندی را ۸۵ تا ۸۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در ۴ ماه گذشته هر کیلو شقه با نرخ ۹۵ تا ۹۶ هزارتومان خرید و فروش می‌شد.

رئیس سازمان امور عشایر کاهش ۲۰ هزارتومانی قیمت گوشت را تکذیب کرد و افزود: با توجه به آنکه قیمت تمام شده هر کیلو گوشت برای دامدار ۷۵ تا ۷۸ هزارتومان عرضه می‌شود، بنابراین تنها ۱۰ هزار تومان حباب قیمت داریم که امیدواریم در پی شرایط مساعد تولید به تعادل برسیم.

وی ادامه داد: بنده معتقدم که قیمت گوشت و دام زنده به حدی برسد که مصرف کننده مواد پروتئینی و تولیدکننده متضرر نشود چرا که با استمرار زیان تولیدکننده، تولید در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی قیمت دام زنده و گوشت قرمز در بازار را پیش بینی کرد و افزود: قیمت در همین حد می‌ماند یا به احتمال قوی با شیب کندی کاهش می‌یابد.

قندالی با بیان اینکه اظهار نظر خاصی را راجع به صادرات دام ندارم، افزود: مسئولان تنظیم بازار باید تصمیمات لازم در این زمینه را اتخاذ کنند، اما به طور کلی در بحث صادرات گوسفند ایرانی به کشور‌های اطراف به سبب ازدیادنسبی تقاضا مزیت داریم. حال اینکه چه تعداد صادر شود یا معادل آن واردات انجام شود بر عهده دستگاه‌های مربوط است.

رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به اینکه انباشت دام در واحد‌های دامداری صحت ندارد، بیان کرد: محدودیت‌های انتقال دام از یک استان به استان دیگر، تراکم دام در برخی استان‌ها را به همراه داشته است، از این رو کنترل جابه جایی دام و قاچاق از مرز‌های کشور موجب شده تا برخی افراد اظهاراتی مبنی بر انباشت دام را مطرح کنند.

قندالی قیمت دام در ایام اربعین را پیش بینی کرد و افزود: میزان تقاضا برای خرید دام زنده در ایام اربعین همانند عید قربان و ایام‌ تاسوعا و عاشورا نیست، ضمن آنکه به سبب میزان کافی دام در میادین احتمال نوسان قیمت با شیب کند روبه پایین‌است و وضعیت عرضه دام در آینده بهتر خواهد شد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور در پایان درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی تصریح کرد: براساس آخرین اطلاعات، تمامی انبار‌ها پر از نهاده است و مشکلی در تامین نهاده دام سبک وجود ندارد.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال