امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

خطای حداقلی دولت در حذف یارانه پردرآمدها

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر نتوان تا پایان سال، یارانه سه دهک بالای جامعه را حذف کرد، دولت این ضرر را تحمل کرده اما در روند شناسایی و حذف دهک های پردرآمد بی دقتی نمی کند.

وی با اشاره به آخرین اقدامات وزارتخانه برای اجرای قانون هدفمندی و حذف یارانه دهک های پردرآمد، گفت: دولت با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، تمام تلاش خود را می کند تا شناسایی و حذف دهک های پردرآمد با دقت لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: قطعا اولویت اصلی دولت برای اجرای قانون هدفمندی و حذف دهک های پردرآمد، حفظ حقوق مردم است، از این رو حتی اگر نتوان تا پایان سال، یارانه سه دهک بالای جامعه را حذف کرد، دولت این ضرر را تحمل کرده اما در روند شناسایی و حذف دهک های پردرآمد بی دقتی نمی کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت اخیرا 200 هزار خانوار پردرآمد را شناسایی و یارانه آن ها را حذف کرد، اما بر اساس آمار دفاتر پیشخوان دولت، تنها حدود 4 هزار و 118 خانوار نسبت به حذف یارانه شان شکایت کرده اند که این آمار نشان دهنده خطای حداقلی دولت در حذف یارانه است.

 

ارزش سهام سهامداران خرد بورس ریزش داشت

محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره علت کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی ارزش سهام سهامداران خرد در بورس پایه توضیحاتی ارائه کرد.

وی  درباره کاهش 30 تا 40 درصدی ارزش سهام سهامداران خرد در بورس پایه، گفت: بازار سرمایه بازار بزرگی بوده و شامل بازار بدهی، سهام و.. می‌شود که بازار سهام نیز دارای زیرمجموعه‌هایی مانند بورس، فرابورس، تابلوی اول، تابلوی دوم و... است که بازار پایه فرابورس بخش کوچکی از آن را تشکیل می‌دهد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: از بهمن سال گذشته قرار بود قانون‌هایی اعمال شود که نوسانات سهام‌هایی که پرریسک بوده و با اطلاعات غلط برخی سود کرده و فرد دیگری ضرر می‌کند را از 10 درصد کاهش داده و حدود 6 تا 7 درصد

تعریف کنند.

وی اظهار کرد: با اجرایی شدن این قانون، این سوال برای عده ای ایجاد شد که حال که می توان با سرمایه گذاری در بورس 5 درصد بازده به دست آورد چرا سرمایه خود را به بازار پایه فرابورس ببرند بنابراین سرمایه خود را از بازار پایه فرابورس خارج کرده و به بورس بردند که این امر موجب ریزش ارزش سهام در سهامداران خرد در بورس پایه شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در حال حاضر بورس در قله تاریخی به سر می برد و تاکنون ارزش این چنینی نداشته است.

 

چاپ اسکناس‌هایی با صفرهای حذف‌ شده ۴ سال زمان می‌برد

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی از گردش ۹ میلیارد قطعه اسکناس در اقتصاد ایران خبر داد و گفت: چاپ اسکناس‌هایی با صفرهای حذف شده ۴ سال زمان می‌برد.

وی گفت: سالانه نزدیک به یک میلیارد اسکناس امحا می‌شود نزدیک به ۹ میلیارد اسکناس در جریان است که اگر چهار صفر از پول ملی حذف شود تعداد اسکناس‌ها به ۲.۲ میلیارد می‌رسد و این یعنی با حذف چهار صفر شاهد کاهش حجم اسکناس و هزینه‌ها و وارد شدن مسکوکات به چرخه کار هستیم.

رییس کل بانک مرکزی در جریان بررسی یک فوریت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی گفت: اصلاح ظاهر پول از ضروریات کشور است. ما در این باره بررسی‌های متعددی داشتیم. واقعیت آن است که پول ملی به دلیل تورم در سال‌های طولانی عملا خاصیت خود را از نظر ظاهری از دست داده است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مردم دیگر از ریال به عنوان واحد پول ملی استفاده نمی‌کنند و تومان را جایگزین کرده‌اند، عنوان کرد: درباره اسکناس‌های ۵۰۰ هزار ریالی هم آن را ۵۰ تومانی می‌گویند و کسی ۵۰ هزار تومان نمی‌گوید.

وی  با تاکید بر اینکه هدف ما در این لایحه راحت‌تر شدن کار برای مردم است تا بتوانند اسکناس‌ها با واحد پولی جدید را در امور بازرگانی و مالی خود به نحو احسن استفاده کنند، تصریح کرد: در حال حاضر رابطه پول ملی با ارزهای خارجی هم خوب نیست مثلا معادل دلاری یک ریال ۰.۰۰۰۰۰۸ است. این مبادله به فرآیند مبادلات مردم کمک می‌کند. با توجه به بی‌ارزش شدن واحدهای پولی عملا سکه و مسکوکات از جریان مبادله مردم خارج شده به طوری که ضرب یک سکه بیشتر از آن هزینه می‌برد. نمونه آن سکه ۵۰۰ تومانی است که ضرب آن ۸۰۰ تومان هزینه دارد.

همتی یادآور شد: ما برای ایجاد تعادل در مجموعه پولی کشور به زمان چهار ساله نیاز داریم لذا اگر امروز مجلس شورای اسلامی به فوریت این لایحه رای دهد یعنی چهار سال کار طول می‌کشد تا ما با انجام مقدمات لازم به تدریج پول‌های جدیدی را جایگزین پول‌های قدیمی کنیم. با اصلاح قانون پولی و بانکی هزینه‌ها در میان‌مدت کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: سالی نزدیک به یک میلیارد اسکناس امحا می‌شود نزدیک به ۹ میلیارد اسکناس در جریان است که اگر چهار صفر از پول ملی حذف شود تعداد اسکناس‌ها به ۲.۲ میلیارد می‌رسد این یعنی با حذف چهار صفر شاهد کاهش حجم اسکناس و هزینه‌ها و وارد شدن مسکوکات به چرخه کار هستیم.

همتی اظهار داشت: برخی‌ها مطرح می‌کنند که باید حذف چهار صفر را به دلیل شرایط خاص اقتصادی به زمان دیگری موکول کنیم اما به باور ما اکنون فرصت خوبی برای این کار است چون واقعا صفرهای جلوی پول ملی ارزش خود را از دست داده باید به اعتبار ظاهری پول هم توجه کرد، لذا موکول کردن آن به آینده مشکلی را حل نمی‌کند.

 

هزار شعبه بانکی تا پایان سال  ادغام می‌شوند

روند کاهش شعب بانکی همزمان با گسترش بانکداری الکترونیک و دیجیتال در کشور از سوی بانک مرکزی پیگیری می‌شود و این در حالی است که قرار است تا پایان سال، هزار شعبه بانکی هم از بانک‌های کشور ادغام شوند. اصلاح ساختار نظام بانکی طرحی است که از سال‌های دور مطرح شده و در دو سال گذشته رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است؛ همانطور که در سال گذشته تغییراتی در قوانین بانکی برای جلوگیری از نقل و انتقال بدون حساب و کتاب پول، کاهش اضافه برداشت بانک‌ها و کاهش نرخ سود سپرده اقداماتی انجام شد.

اما طرحی که بانک مرکزی از سال گذشته به صورت جدی روی آن فعالیت می‌کند، توسعه نظام بانک‌داری الکترونیک و دیجیتال است که می‌تواند عملیات بانکی را تسهیل کرده و در عین حال به گفته کارشناسان یک ضرورت برای بانک‌های کشور به شمار می‌رود.

کارشناسان پولی و بانکی و مسئولان امر معتقدند بانک‌هایی که با توسعه تکنولوژی، خود را در زمینه بانک‌داری الکترونیک و دیجیتال همگام نکنند، در رقابت بانکی جا خواهند ماند و متضرر می‌شوند.

همانطور که مشخص است بالا بودن تعداد شعب بانکی هزینه بانک‌ها را افزایش می‌دهد و به تبع آن این هزینه به کل نظام بانکی و سپس مشتریان تحمیل می‌شود که با توسعه بانک‌داری الکترونیک می‌توان تعداد شعب و در راستای آن هزینه بانک‌ها را کاهش داد.

در حال حاضر بانک‌هایی وجود دارند که تعداد شعب آن‌ها بسیار زیاد است و بخش عمده‌ای از این شعب توجیه اقتصادی ندارند و با گسترش بانک‌داری الکترونیک نیاز به آن‌ها کمتر و کمتر می‌شود.

البته بانک‌ها در سال‌های اخیر اقدام به کاهش شعب خود کرده‌اند، اما به گفته معاون بانک و بیمه‌ وزارت اقتصاد هنوز حدود ۱۰ هزار شعب بانکی در کشور مازاد هستند که این شعب باید ساماندهی شوند.

عباس معمارنژاد ، معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد  از ادغام هزار شعبه از این شعب مازاد تا پایان سال جاری خبر داده و گفته است که کم کردن شعب بانک‌ها می‌تواند بخشی از دارایی‌های مازاد بانک‌ها را برای واگذاری آماده کند. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی در حال حاضر بیش از ۲۱ هزار شعبه بانکی در کشور فعالیت می‌کنند که با توجه به صحبت‌های معاون وزارت اقتصاد، تعداد بهینه این شعب حدود ۱۱ هزار شعبه است.

 

رشد قیمت در بورس شتاب گرفت

نماگر اصلی بورس تهران روز گذشته بار دیگر روند پرشتاب رشد را از سر گرفت و چندین‌بار کانال‌شکنی کرد؛ به طوری که توانست برای اولین‌بار به قله ۳۲۵ هزار واحدی نزدیک شود.

روز گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران بار دیگر با شتابی بالا شروع به رشد کرد و توانست با چند بار کانال‌شکنی ۶۴۵۵ واحد رشد کند و به رقم ۳۲۴ هزار و ۷۵۰ واحدی برسد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۲۰۲۹ واحد افزایش رقم ۹۶ هزار و ۱۹۶ را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور با ۷۲۰۴ واحد رشد عدد ۳۷۶ هزار و ۶۵۹ را تجربه کرد و شاخص بازار اول با ۴۲۱۳ واحد افزایش رقم ۲۳۵ هزار و ۳۰۹ واحدی را پشت سر گذاشت.

شاخص بازار دوم نیز با ۱۵ هزار و ۲۷۰ واحد افزایش تراز ۶۶۳ هزار و ۳۵۳ را تجربه کرد.

شرکت ارتباطات سیار ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان و مخابرات ایران هر کدام به ترتیب ۳۳۹، ۳۲۹ و ۳۱۹ واحد روی رشد شاخص‌های بازار تاثیرگذار بودند، اما اندک نمادهایی نیز همچون پتروشیمی پارس، نفت سپاهان و صنایع پتروشیمی کرمانشاه هر کدام به ترتیب ۱۴۳، ۵۵ و ۳۰ واحد تاثیر کاهشی روی شاخص‌های بازار داشتند.

در گروه محصولات شیمیایی حجم معاملات به ۴۹۵ میلیون سهم و اوراق مالی رسید و ارزش معاملات به رقم ۳۰۹ میلیارد تومان را پشت سر گذاشت بدین ترتیب بار دیگر توانست بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کند. بانک‌ها، خودرویی‌ها و سیمانی‌ها دیگر گروه‌هایی بودند که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

روز گذشته در بورس تهران ۲۶۰ نماد با رشد قیمت و ۹۲ نماد با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. همچنین در فرابورس ایران ۱۴۱ سهم رشد و ۴۸ سهم افت کردند. ارزش معاملات بورس تهران در مجموع به ۲۵۴۱ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۶.۲ میلیارد سهم و اوراق مالی را پشت سر گذاشت. تعداد معاملات این بازار نیز رقم ۵۳۷ هزار و ۴۹۰ را پشت سر گذاشت. آیفکس نیز با ۶۳ واحد رشد تا رقم ۴۲۹۹ بالا رفت و ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۲۹۱ میلیارد تومان رسید. این رقم ناشی از دست به دست شدن ۱.۹ میلیارد سهم و اوراق مالی بود.

 

قیمت جدید نان‌های سفارشی

رییس اتاق اصناف تهران از تعیین قیمت حداکثری برای نان‌های سفارشی سنگک و بربری خبر داد و گفت: بر این اساس نان بربری سفارشی با آرد آزاد ۲۰۰۰ تومان و نان سنگک با آرد آزاد و دو رو کنجد ۳۰۰۰ تومان است و نانوایان اجازه ندارند به اجبار نان سفارشی بفروشند و بهای بالاتری از نرخ‌های تعیین شده بگیرند.

قاسم نوده فراهانی، در رابطه با قیمت‌گذاری نان سفارشی گفت: با توجه به افزایش قیمت نان به صورت مصوب که با هدف ارائه نان با کیفیت به مردم صورت گرفت، برای نان‌های سفارشی که در پخت آن از کنجد استفاده می‌شود ،حداکثر قیمت تعیین شده است.

رئیس اتاق اصناف تهران ضمن انتقاد نسبت به عرضه نان سفارشی به صورت اجبار به مشتریان اظهار کرد: نانوایان اجازه فروش اجباری نان به مصرف کنندگان را ندارند و نان سفارشی تنها به خواست مشتری پخت خواهد شد. وی قیمت نان بربری سفارشی با آرد یارانه‌ای را ۱۵۰۰ تومان و نان با آرد آزاد را ۲۰۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: نان سنگک با آرد یارانه‌ای به صورت یک‌رو کنجد ۱۷۰۰ تومان و دورو کنجد ۲۰۰۰‌تومان تعیین شده و این در حالی است که همین نان با آرد آزاد به ترتیب حداکثر ۲۵۰۰  و۳۰۰۰ تومان قیمت دارد.

نوده فراهانی در واکنش به این گفته که در گذشته نیز همین مبالغ برای نان سفارشی دریافت می‌شد، خاطرنشان کرد: در گذشته برخی نانوایی‌ها، نان سنگک را تا ۵۰۰۰ تومان نیز عرضه می کردند اما در حال حاضر نان سفارشی با وزن مورد تائید اتحادیه و اتاق اصناف نباید بیشتر از رقم اعلامی عرضه شود.

 

حذف قبوض آب از سال آینده

قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو با اشاره به حذف قبوض کاغذی برق، آب و گاز اظهار کرد: بخش آب هم مانند سایر دستگاه‌ها برای حذف قبوض برنامه‌ریزی کرده و این طرح به صورت پایلوت در اصفهان آغاز شده است.

وی از آغاز حذف قبوض کاغذی آب از سال آینده خبر داد و افزود: شرایط ایده‌آل ما خود اظهاری مردم است. این طرح نیز در یکی از شهرهای خراسان اجرا شده و بازخورد خوبی داشته است. درواقع می‌خواهیم مردم کنتور خود را بخوانند و اعلام کنند و مامورین آب سالی یک بار به منازل مردم مراجعه کنند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: مشترکانی که کنترل مشترک دارند باید هزینه آب را یکدیگر تقسیم کنند اما به طور کلی اطلاعات واحد در نظر گرفته می‌شود.

 

سقوط اوراق تسهیلات مسکن

بازار اوراق تسهیلات خرید مسکن تحت تاثیر رکود بازار با افت شدید قیمت مواجه شده و در حال ورود به کانال ۲۰ هزار تومانی است.کاهش تعداد مبایعه نامه ها، در کاهش تقاضای دریافت تسهیلات مسکن نیز مؤثر بوده است. به گونه ای که به دلیل کاهش تقاضای وام مسکن، اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن نیز در بازار فرابورس با کاهش تقاضا و درنتیجه با افت شدید قیمت روبه رو شده است.

هر برگه اوراق تسهیلات مسکن صادره در مهر ماه ۹۶ (تسه ۹۶۰۷) به ۳۳ هزار و ۸۷۰ تومان رسیده و روز گذشته تنها ۵۴ فقره معامله این برگه ها ثبت شده است که در جریان این معاملات، ۹۲۹ برگه از این نماد معاملاتی به فروش رفته است. هر چند که اتمام تاریخ اعتبار این نماد معاملاتی در پایان ماه جاری، می تواند یکی از عوامل ارزانتر بودن آن نسبت به سایر نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن باشد.

اوراق تسهیلات مسکن صادره در آبان ۹۶ (تسه ۹۶۰۸) نیز در معاملات روز گذشته بازار سرمایه به ۳۵ هزار و ۵۵۵ تومان رسیده است که تاریخ اعتبار این نماد معاملاتی نیز در ماه آتی به اتمام می رسد. اما در معاملات روز گذشته فرابورس، ۹۱ فقره معامله از تسه ۹۸۰۸ به ثبت رسید و ۸۹۵ برگه فروخته شد. ۸ نماد معاملاتی دیگر نیز در بازار سرمایه در بازه ۳۶ هزار تومان ۹ نماد معاملاتی دیگر در بازه ۳۷ هزار تومان خرید و فروش شدند.

پرفروش ترین اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز گذشته به نماد معاملاتی تسه ۹۸۰۶ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور ۹۸) اختصاص داشت که معمولا در ابتدای هر ماه، پُرتقاضاترین برگه ها، به اوراق صادره در همان ماه اختصاص دارد؛ به خصوص که با توجه به انتشار گمانه هایی در رسانه ها مبنی بر احتمال کاهش قیمت و تعداد معاملات مسکن در ماه های آتی، دارندگان حساب سپرده ممتاز بانک عامل بخش مسکن بلافاصله پس از دریافت اوراق خود در هر ماه، اقدام به فروش آنها در بازار می کنند که در نتیجه در ماه جاری شاهد ورود حجم عظیمی از دارندگان اوراق تسهیلات مسکن شهریور ۹۸ هستیم.

نماد معاملاتی مذکور (تسه ۹۸۰۶) در معاملات روز گذشته به قیمت ۳۸ هزار و ۷۰۰ تومان کشف قیمت شد و ۳۵ هزار و ۲۰۰ برگه از آن به فروش رسید. همچنین ۲ هزار و ۱۶۵ فقره معامله ثبت شد و ۱ میلیارد و ۳۵۹ میلیون تومان ارزش روز گذشته بازار برای این نماد بود. در حال حاضر پُرفروش ترین برگه های اوراق تسهیلات مسکن پس از نماد تسه ۹۸۰۶ همچنان به نماد معاملاتی تسه ۹۸۰۵ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد ۹۸) تعلق دارد که در معاملات روز گذشته (دوشنبه ۸ مهر) فرابورس، با کمی بیش از ۳ هزار برگه جزء پُرفروش ترین ها میان نمادهای متعلق به اوراق تسهیلات مسکن بود.

 

کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه به ۱۵ لیتر

کاهش مقدار سوخت‌گیری با کارت سوخت از برنامه های وزارت نفت برای الزامی کردن کارت سوخت است و تا کنون در چندین مرحله اجرایی شده است. بر اساس آخرین خبرها به زودی سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران به ۱۵ تا ۲۰ لیتر خواهد رسید.

بیژن زنگنه، وزیر نفت روز گذشته در حاشیه مراسم امضای قرارداد ساخت الکتروپمپ‌های طرح انتقال نفت گوره - جاسک در جمع خبرنگاران در مورد عدم استقابل از کارت سوخت شخصی،‌ گفت: «کاری که باید انجام دهیم این است که مقدار بنزین تحویلی از سوی کارت جایگاهداران را به ۱۵ تا ۲۰ لیتر کاهش دهیم البته تاکید می‌کنم که این سهمیه‌بندی نیست زیرا افراد با کارت شخصی خود می‌توانند هر مقدار بنزینی که می‌خواهند دریافت کنند.»

وی افزود:‌ «اکنون کمتر از یک میلیون نفر کارت سوخت ندارند و درشهرهای بزرگ همه کارت ها صادر شده و برخی از کارت‌ها در باجه‌های پست مانده است.»

به گزارش خبرگزاری ها، وزیر نفت ادامه داد:‌ «روزی ۳۵ هزار کارت جدید صادر می‌شود تا آخر مهر همه کارت خواهند داشت اما باید این کارت استفاده شود تا اگر زمانی تصمیم بر سهمیه‌بندی شد مشکلی نداشته باشیم.» زنگنه در مورد شایعات مربوط به وجود گوگرد بالا در بنزین نیز گفت:‌ «شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان استاندارد به این موارد جواب داده‌اند اما مشخص نیست چرا این صحبت‌ها مطرح می‌شود. هر زمانی که مسائل نفت آرام می‌گیرد جریاناتی را می‌سازند.  » زنگنه در ادامه  با بیان اینکه کاهش صادرات نفت عربستان تاثیری در صادرات نفت ایران نداشته است، گفت: «از ابتدا نیز مطرح کردم که عربستان به دلایل سیاسی بزرگ‌نمایی کرده و اصل ماجرا اینگونه نبود.»

وی در خصوص سفر به روسیه و صحبت‌های دوجانبه تاکید کرد: «در سفر روسیه اهداف دو جانبه پیگیری می‌شود. همچنین اجلاس کشورهای صادرکننده گاز و هفته انرژی روسیه نیز برگزار می‌شود. از سوی دیگر با وزیر انرژی روسیه درباره روابط دو جانبه صحبت می‌شود.»

وزیرنفت در مورد جمع‌آوری گازهای فلر نیز گفت: «گازهای فلر دو بخش است. یک بخش گازهای همراه نفت است که در ۶ منطقه اصلی وجود دارد و بیش از ۹۶ درصد آن تا دو سال آینده جمع‌آوری شده و بخشی برای مصرف سوخت به شبکه داده می‌شود و هیدروکربورهای سنگین‌تر به عنوان خوراک پتروشیمی در نظر گرفته خواهد شد.»

وی ادامه داد: «یکی از مهمترین این طرح‌ها یعنی پالایشگاه بیدبلند ۲ با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلار امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ۵۶ میلون متر مکعب را فرآورش می‌کند.»

وزیر نفت افزود: «بخش دیگر مربوط به فلرهای پارس جنوبی است. در طرح‌های اولیه گمان نمی‌شد این منطقه تا این حد توسعه پیدا کند بنابراین گاز خروجی را بیشتر در نظر گرفتند. بخشی از فلرها  نیز به این دلیل است که برخی تجهیزات در پالایشگاه‌های جدید نصب و تنظیم نشده است. البته این سال‌ها میزان گاز در ۱۰ فاز اول کم شده و به مرور کم‌تر خواهد شد.» وی به ساخت دو پالایشگاه در جاسک اشاره کرد و گفت: «با ساخت دو پالایشگاه موافقت شده که یکی ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای توسط ستاد اجرایی حضرت امام و دیگری پتروپالایشگاهی ۱۵۰ هزار بشکه ای توسط یکی از شرکت‌های تابعه پتروشیمی باختر است.» زنگنه با اشاره به تضمین خوراک این دو پالایشگاه،‌ تاکید کرد:‌ «همچنین تخفیف ۱۰ درصدی قیمت خوراک نیز در نظر گرفته شده است.» به گفته وزیر نفت،‌ اولین محصولی که از بندر جاسک صادرخواهد شد میعانات گازی پارس جنوبی است که اواخر سال آینده انجام خواهد شد و تا قبل از پایان دولت، رساندن نفت و میعانات به جاسک آغاز می‌شود.

 

ویلاسازی‌های گسترده و میلیاردی غیرمجاز در دماوند

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند از صدور دستور قضایی جهت برداشتن راهبند مزرعه محمودیه خبر داد و گفت: استقرار این راهبند سبب شده بود تا از ورود افراد عادی جلوگیری شود.

حسن ابراهیمی بسابی، بیان کرد: دادستانی در جهت جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مزرعه محمودیه وارد عمل شده و در روز جاری نیز طی دستوری از اداره جهاد کشاورزی دماوند خواسته شد تا راهبند مستقر در این منطقه برداشته شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند بابیان اینکه استقرار این راهبند سبب شده بود تا از ورود افراد عادی جلوگیری شود خاطرنشان کرد: همچنین دستور پلمب یک مصالح‌فروشی که عامل ساخت‌وساز غیرمجاز در این منطقه بود صادر شد.

وی تصریح کرد: مزرعه محمودیه یک محل متروکه بوده، اما در حال حاضر با ویلاسازی‌های گسترده، بسیار مدرن و میلیاردی به‌صورت غیرمجاز در این منطقه مواجه هستیم. ابراهیمی بسابی در ادامه بابیان اینکه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه بسیار گسترده است، بیان کرد: این منطقه، بیشتر مزرعه محمودیه بوده نه روستای محمودیه و همچنان مجوزهای لازم و قانونی را کسب نکرده و تمام ساخت‌وسازهای اطراف محمودیه غیرمجاز هستند.

 

تعیین تکلیف چاه‌ها و برداشت‌های غیرمجاز آب در استان قم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم بر لزوم تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز در استان و برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های مجاز تأکید کرد. ابوالفضل مجدد در جلسه شورای پیشگیری استان قم که با موضوع صیانت از منابع آب که با حضور مسئولان قضایی و اجرایی استان در دادگستری استان قم برگزار شد، گفت: آمار چاه‌های غیرمجاز قم بر اعتبار، شأن و جایگاه استان قم در کشور لطمه وارد می‌کند.

وی اختصاص مرکز داوری ویژه اختلافات و تخلفات حوزه آب را پیشنهاد داد و بیان داشت: با ارجاع پرونده‌های حوزه آب به داوری می‌توان در رسیدگی به این تخلفات و دریافت خسارات، تسهیل و تسریع کرد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم نیز با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰۰ چاه غیرمجاز در استان داریم، بیان داشت: اکثر چاه‌های غیرمجاز قم خشک، متروکه و غیرفعال هستند و پر کردن آن به بحران آب اثری ندارد، اما به‌هرحال در آمار کشوری لحاظ می‌شوند. حاجی حسینی مسکر افزود: ۹۵ درصد برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های مجاز است که در کوره‌پز خانه‌ها، کشاورزی، صنعت، خدمات و بهداشت و موارد شخصی استفاده می‌شود که باوجود اقدامات زیادی که صورت گرفته هنوز به‌طور کامل کنترل نشده است که با حمایت قضایی از این امر می‌توان به نتایج خوبی رسید. در این جلسه به بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص جبران خسارت وارده به حوزه آبخوان و مطالبه هزینه از مالکین چاه‌های غیرمجاز و دارای اضافه برداشت پرداخته و مقرر شد دستگاه قضایی در مورد متخلفان حوزه آب اقدام قانونی کند.

 

کشف و ضبط ۴ هزار آبمیوه آلوده در شیراز

مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس از کشف و ضبط ۴ هزار آبمیوه آلوده خبر داد. علی مبشری در این رابطه اظهار کرد: طی بازرسی ماموران بهداشت از یک انبار مواد غذایی در شیراز، تعداد ۴ هزار بطری آبمیوه خارجی که مجوز ورود به کشور را نداشت کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: آزمایشات انجام‌شده بر روی آبمیوه‌های مکشوفه حاکی از آلودگی میکروبی آن‌ها بود که برای پیگیری موضوع پرونده‌ای در این راستا تشکیل و به شعبه ششم تعزیرات حکومتی استان ارسال شد. مبشری اضافه کرد: با توجه به گزارش بازرسان و محرز بودن تخلف، شعبه رسیدگی‌کننده حکم به معدوم کردن این آبمیوه‌ها صادر کرد که حکم صادره توسط مأمورین اجرای احکام تعزیرات استان اجرا شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس تصریح کرد: رسیدگی به شکایات دریافتی از سامانه ۱۳۵ تعزیرات در اولویت این بازرسی‌ها است که به همین منظور از شهروندان تقاضا می‌شود شکایات خود را به این سامانه اطلاع داده تا نسبت به رسیدگی فوری به تخلف گزارش‌شده اقدام شود.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال