معاون گمرک به ایسنا اعلام کرد
مشکلی در ترخیص خودروهای دپو شده نیست
وزارت صمت پیگیری کند
آن طور که معاون گمرک اعلام کرده تمامی مشکلات مربوط به ترخیص حدود ۱۱۰۰ دستگاه خودروی پروانه شده در گمرک برطرف شده است، اما ترخیص آن مشروط به اجازه دولت خواهد بود که پیگیری تمدید مصوبه یا خروج خودروهای در گمرک مانده از اختیارات وزارت صمت است.
مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران – در گفتوگو با ایسنا، درباره اینکه دلیل عدم تمدید زمان برای ترخیص ۱۱۰۰ خودروی مانده در گمرک که گفته میشود فرآیند ترخیص را طی کردهاند، چیست، توضیح داد: زمان مصوبه دولت برای ترخیص خودروها در ۱۶ تیرماه به پایان رسید و باید مرجع ذیصلاح درخواست تمدید را ارائه کند که این مسئولیت به عهده گمرک و یا وزارت اقتصاد نیست بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که باید موضوع را در دولت مطرح و مجوز آن را دریافت کند و در نهایت به گمرک ابلاغ کند تا ما در این رابطه اقدام کنیم.
ارونقی با بیان اینکه مشکلی متوجه گمرک درباره عدم خروج خودروهای پروانه شده نبوده است، ادامه داد: زمانی که دولت در دیماه سال گذشته، مصوبهای برای ترخیص خودروهای دپو شده داشت و بار دیگر تمدید شد، تعداد ۷۵۰۰ خودرو ترخیص و نزدیک به ۱۱۰۰ دستگاه دیگر حتی پروانه دریافت کردند، اما با توجه به اینکه زمان به پایان رسید، برخی فرآیندهای دیگر را انجام نداده بودند، ولی اکنون تمام مشکلات آنها برطرف شده و آماده ترخیص هستند، با این حال چون زمان مصوبه تمام شد، این خودروها در گمرک ماندند.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران تاکید کرد که از نظر گمرک هیچ مشکلی برای ترخیص این خودروها وجود ندارد، ما، هم موافق تمدید زمان و هم موافق ایجاد تغییراتی در مصوبه به نفع کسانی هستیم که خودروهای آنها فرآیند قانونی را طی کرده اما مجوز ترخیص ندارند.
خودروهای دپو شده حدود ۱۳ هزار دستگاه بودند که از نزدیک به دو سال پیش به دلایل متفاوت از جمله تغییر در شرایط ارزی و یا ثبت سفارشهای غیرقانونی در گمرک، مناطق و بنادر دپو شده و اجازه ترخیص پیدا نکردند تا اینکه از نیمه دوم سال گذشته با مجوز و بخشنامه هیات دولت ترخیص آنها شروع شده بود، ولی به هر صورت با پایان مهلت ترخیص بخشی از خودروها با وجود طی کردن مراحل قانونی فعلا در گمرک باقی ماندند و البته وزیرصمت اعلام کرد که فعلا برنامهای برای تمدید زمان ترخیص ندارند.
این در حالی است که در کنار اظهارات گمرک مبنی بر اینکه مشکلی برای ترخیص وجود ندارد انجمن واردکنندگان خودرو براین موضوع تاکید داشته و گفته که حتی مابهالتفاوت ارزی ۱۱۰۰ دستگاه نیز پرداخت و تمامی مراحل طی شده است.
در هر صورت به نظر میرسد با این اظهارات باید منتظر اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل ترخیص این خودروها بود و یا اینکه اگر هر موردی وجود دارد که فعلا وزارتخانه تمایلی به پیگیری در این رابطه ندارد، اطلاعرسانی شفافی در مورد آن انجام دهد.
این در حالی است که اخیرا گمرک اعلام کرده احتمالا متروکه اعلام شدن این خودروها بر اساس قوانین گمرکی وجود دارد که در این حالت ممکن سازمان اموال تملیکی هر گونه تصمیمی از جمله فروش در مورد این خودروها اتخاذ کند.
تاسیس اولین کارخانه تولید خودرو سواری در گیلان
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: نخستین واحد مونتاژ و تولید خودرو سواری در استان گیلان در منطقه آزاد انزلی احداث می شود که در فاز نخست 12 هزار خودرو سواری با قوای محرکه بنزینی و الکتریکی تولید خواهد شد.
به گزارش ایسنا، وحید طالب پور در تشریح این خبر اظهار کرد: پس از بررسی درخواست، سوابق و توانمندی های شرکت متقاضی، مقرر شد نخستین واحد مونتاژ و تولید خودرو سواری در استان گیلان در منطقه آزاد انزلی احداث شود.
عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: واحد تولیدی فوق در زمینی به مساحت 25 هزار مترمربع و با زیربنای 10 هزار مترمربع فضای تولیدی مسقف، در فضای پسکرانه مجتمع بندری کاسپین ایجاد می شود تا گام بلندی در مسیر عملیاتی سازی راهبرد بنادر نسل سوم در این مجموعه بندری فراهم شده و منطقه آزاد انزلی وارد حوزه فعالیت صنعت خودروسازی کشور شود.
طالب پور گفت: اولین محصولات تولیدی آزمایشی بعد از اخذ مجوزهای لازم و نصب خطوط تولید، در بهار سال آینده وارد بازار خواهد کرد و براساس توافقات صورت گرفته 20 درصد خودروهای تولیدی به بازارهای مصرف روسیه، سوریه، عراق، جمهوری آذربایجان، اوکراین و کشورهای منطقه صادر خواهد شد.
وی ادامه داد: شرکت کاسپین موتور یاران در فاز نخست، در یک شیفت کاری توانایی تولید 12 هزار خودرو سواری و خودرو ( suv شاسی بلند) با تکنولوژی چینی و ژاپنی، با قوای محرکه بنزینی و الکتریکی را دارد که در فاز نخست به صورت مستقیم برای 200 نفر اشتغالزایی شده و به صورت غیرمستقیم نیز در حوزه هایی چون خدمات پس از فروش برای 600 نفر فرصت اشتغال پدید می آید.
معاون اقتصادی و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد انزلی بیان کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی ظرف سال های اخیر اقدام به ایجاد کریدور جدید تجاری چین، قزاقستان و ایران با محوریت این منطقه کرده و از سوی دیگر با بهرهبرداری از مجتمع بندری کاسپین به عنوان یک بندر نسل سوم، جذب سرمایهگذاران تولیدی، فرآوری و پردازش کالا به منظور صادرات به بازارهای مصرف کشورهای منطقه، به ویژه روسیه را در اولویت برنامه های راهبردی سازمان قرار داده که شروع به کار نخستین واحد تولیدی خودرو سواری در این منطقه را باید در همین راستا ارزیابی کرد.
بیگلو:
قطعهسازان برای تشکیل میزهای "مواد اولیه" عجله دارند
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو تامین مواد اولیه برای داخلیسازی قطعات را بزرگترین مشکل میزهای تعمیق داخلیسازی صنعت خودرو دانست و گفت: با توجه به اینکه این موضوع تاکنون عملیاتی نشده، لازم است که هرچه سریعتر اتفاق بیفتد.
مازیار بیگلو در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو که در حال انجام هستند، تعداد محدودی از قطعاتی که قرارداد آنها در میز اول و دوم برای داخلیسازی بسته شد، به تولید انبوه رسیده است؛ البته داخلیسازی باقی قطعات نیز در حال پیشرفت است اما دو موضوع اصلی را باید در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت نقدینگی خودروسازان بسیار بحرانی است و متعاقبا قطعهسازان نیز با همین وضعیت روبرو هستند، ادامه داد: تسریع در روند داخلیسازی قطعات میزها، نیازمند سرمایهگذاری چه در بعد تکنولوژی، دستگاه و فناوری و چه در بعد تامین مواد اولیه است. در حال حاضر خودروساز که در پرداختهای روزانه خود با مشکل روبرو است، چگونه میخواهد پول بیشتری بابت تجهیز کردن قطعهسازان پرداخت کند؟ لذا این موضوع خطری است که باعث شده که حرکت و پیشرفت خودروسازان کند شود؛ لذا لازم است که وزارت صنعت راهکاری اندیشیده و از محلی، پولی را برای قطعهساز و خودروساز تامین کند تا بتوانند کارها را پیش ببرند.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو افزود: علاوه بر این خطر دیگری که پروژه داخلیسازی قطعات خودرو را تهدید میکند، این است که برخی از این قطعات در تامین مواد اولیه با مشکل روبرو هستند. مشکل در تامین مواد اولیه هم که نه ارتباطی به خودروساز دارد و نه به قطعهساز. تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی همچون آهن، آلومینیوم، مس یا پتروشیمی، دامنه تولید محصولاتشان آنچنان گسترده نیست که مواد اولیه مورد نیاز قطعات را هم بتوانند تامین کنند؛ بنابراین به اینجا رسیدهایم که قطعهسازان حرکت کرده و جلو رفتهاند اما مواد اولیه مورد نیازشان از داخل تامین نمیشود و باید از خارج وارد شود که این موضوع اصل ساخت داخل را زیر سوال میبرد.
تا میزهای مواد اولیه به نتیجه نرسند؛ میزهای قطعات بیفایدهاند
بیگلو تاکید کرد: وزارت صنعت در مورد تامین اعتبار مالی وعدههایی داده است اما هنوز عملیاتی نشده است. همچنین در رابطه با مواد اولیه نیز قرار است میزهایی برگزار شود، اما عملا به زودی این اتفاق رخ نخواهد داد و این درحالی است که قطعهسازان بسیار عجله داشته و لازم است که هرچه سریعتر میزهای مواد اولیه تشکیل شده و کاهش ارزبری را به دنبال داشته باشد.
وی اظهار کرد: هدف میزهای مواد اولیه آن است که آلیاژها یا مواد پلیمری خاصی که توسط پتروشیمیها در کشور تولید نمیشود را بتوان در داخل تولید کرد. این میزها هنوز آغاز به کار نکردهاند اما سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال انجام کارهایی در این زمینه است اما موضوع مهم این است که زمان را از دست میدهیم. تا زمانی که میزهای مواد اولیه به نتیجه نرسد، میز داخلیسازی قطعات نیز با مشکل روبرو خواهد بود.
رنو زوئی جایگزین یک خودروی آلاینده میشود
به نظر میرسد که خودروی تمام الکتریکی کلیو زوئی آر اس تحتتاثیر استانداردهای بالای آلایندگی هوا باید جایگزین خودروی رنو زوئی آر اس شود.
به گزارش ایسنا، از آنجایی که استانداردهای مربوط به آلایندگی هوا در اتحادیه اروپا بر خط تولید بسیاری از خودروها در این قاره سبز سایه افکنده است، حالا به نظر میرسد که شرکت خودروسازی رنو فرانسه نیز تصمیم گرفته است که یکی دیگر از خودروهای جذاب و پرطرفدار خود را از رده خارج کرده و آن را با یک مدل خودروی دیگر جایگزین کند.
بر اساس این اخبار و گزارشهای منتشر شده در اتو اکسپرس، طرفداران و مشتریان این شرکت باید به زودی تحت تاثیر قوانین و مقررات سخت گیرانه اتحادیه اروپا در خصوص مقابله با آلودگی هوا، با خودروی رنو کلیو آر اس (Clio RS) خداحافظی کنند و سپس جایگزینی خودروی رنو زوئی آر اس را بپذیرند.
علی کسائی، معاون برنامهریزی تولید رنو، در این خصوص به اتو اکسپرس عنوان کرده است که تولید خودروی کلیو آر اس منطبق با استانداردهای جدید آلایندگی جدید، نیازمند تکنولوژیهای پیشرفته و پیچیده جدیدی بود تا بتواند آلایندگی کمتری تولید کند که به طور حتم، از صرفه اقتصادی آن میکاست چراکه در این صورت ما مجبور بودیم قیمت خودرو را افزایش دهیم که موجب کاهش شدید تمایل خرید مشتریان برای تهیه و استفاده از آن می شد و بدین ترتیب سهم خود را در رقابت با سایر رقبای قدرتمند خود از دست می دادیم.
بنابراین رنو تصمیم گرفت که خودروی الکتریکی رنو زوئی آر اس را که یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین خودروهای برقی در اروپا و جهان به شمار میرود، جایگزین کلیو آر اس کند تا بتواند سهم خود را در کاهش آلودگی هوا و مطابقت با استانداردهای سخت گیرانه اتحادیه اروپا در این زمینه ایفا کند.
رنو زوئی آر اس که به یک باتری ۵۰ کیلووات ساعتی مجهز شده است، قادر خواهد بود مسافتی معادل ۳۸۹ کیلومتر را بپیماید. موتور این خودروی اکتریکی همچنین ۱۳۳ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور قدرت دارد که می تواند تا حد زیادی نظر و رضایت مشتریان را به سمت و سوی خود جذب کند.