امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
نرخ تورم به روایت مرکز آمار
بر اساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای آبان ٩٨ به ۲۷ درصد رسید که به این معناست که خانوارها به طور میانگین ٢٧ درصد بیشتر از آبان ٩٧ برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.
نرخ تورم ماهانه آبان ١٣٩٨ به ١,۶ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است.
منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه ١٣٩٨ به عدد ٢٧,٠ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٧.٠ درصد بیشتر از آبان ١٣٩٧ برای خرید یک  «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.
نرخ تورم نقطه‌ای آبان ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ١,٣ واحد درصد کاهش یافته است.  نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٢٨,٨ و ٢۶.٢ درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٧,٠ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١,٣ واحد درصد کاهش داشته است.  هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٧,٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١,٢ واحد درصد کاهش داشته است.
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه آبان ١٣٩٨ به ١,۶ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ١.۴ درصد و ١.٧ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ١,۵ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠.۴ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ١.٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٠ واحد درصد افزایش داشته است.
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه آبان ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ۴١,١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٩ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۴٠,٣ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١,٠ واحد درصد کاهش داشته است.  هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴۵,١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١,٢ واحد درصد کاهش داشته است.
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (گوجه ­فرنگی، پیاز، فلفل دلمه ­ای) و گروه   «لبنیات و تخم مرغ» (تخم مرغ ماشینی) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «حمل ونقل شخصی» (بنزین، انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. هم‌چنین گروه «سبزیجات» (کرفس و کاهو)، گروه «میوه و خشکبار» (پرتقال، لیموشیرین و پسته)، گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت گوسفند و گوشت گاو) و گروه «ادویه و خوراکی‌های طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» (رب گوجه فرنگی) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «تفریح و فرهنگ» (تجهیزات رایانه‌ای، تلویزیون خارجی و تولید داخل و دستگاه تلفن همراه) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.

نخستین مرحله سوخت تاکسی‌های اینترنتی تا ۴ آذر واریز می‌شود
ستاد پایش حمل و نقل اعلام کرد: نخستین مرحله اعتبار سوخت تاکسی‌های اینترنتی با هدف حمایت از رانندگان این حوزه و کنترل نرخ کرایه‌ها تا ۴ آذر واریز می شود.
بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته جهت کنترل نرخ کرایه‌ها و حمایت از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، نخستین مرحله از اعتبار سوختگیری این ناوگان حداکثر تا روز دوشنبه 4 آذر واریز می‌شود.​
بر اساس اعلام ستاد پایش حمل و نقل، در ادامه نیز در راستای پرداخت هرچه سریعتر، سهم هر راننده بر اساس میزان پیمایش در انتهای دوره‌های 7 روزه و به صورت هفتگی پرداخت می‌شود.

تعطیلی آژانس‌های فروش بلیت با قطع اینترنت
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری از تعطیلی برخی آژانس‌های هواپیمایی در پی قطعی اینترنت خبر داد. حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری و مسافرت هوایی اظهار داشت: اگرچه اعضای صنف آژانس های هواپیمایی به اهمیت حفظ منافع ملی واقفند و آن را بر منافع شخصی ارجح می دانند اما این موضوع نمی تواند سبب بروز چالش برای یک صنف مهم شود. وی ادامه داد: بسیاری از اعضای صنف دفاتر خدمات گردشگری با مشکل بزرگی در خرید بلیت سفرهای خارجی روبه رو شده اند و بعضا فروش آنها به صفر رسیده است. با توجه به اینکه همه ایرلاین ها و هتل های خارجی که بر بستر وب جهانی،  امکان رزرواسیون بلیت و هتل را فراهم کرده اند، دسترسی به این خدمات برای آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی وجود ندارد. این فعال صنفی اعلام کرد: باید دولت درگاه خاصی برای صنف آژانس های مسافرت هوایی ایجاد شود که کاملا کنترل شده باشد و امکان استفاده دیگری غیر از خرید بلیت یا رزرو هتل برای آنها نداشته باشد. وی ادامه داد: از وزرای راه و ارتباطات درخواست کرده ایم تا این درگاه اختصاصی را برای اعضای انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایجاد کند اما توجهی به این درخواست نشده است. ما درخواستی برای باز شدن درگاه شبکه های اجتماعی نداریم و صرفا برای خرید بلیت و هتل درخواست درگاه ارتباطی اختصاصی داشته ایم اما با این خواسته ما موافقت نشده است. رفیعی تصریح کرد: به سازمان هواپیمایی کشوری هم مراجعه کرده ایم اما آنها هم گفتند در حوزه اختیارات ما نیست و برای آژانس های هوایی کاری نکردند. امیدواریم کمک کنند تا دفاتر خدمات مسافرت هوایی هر چه سریعتر از بحران خارج شوند.

قیمت خشکبار ۴۰درصد کم شد
رییس اتحادیه خشکبار تهران گفت: با توجه به کاهش ۴۰ درصدی قیمت خشکبار از ابتدای سال تا کنون و افزایش تولید، افزایش قیمتی در شب یلدا نخواهیم داشت.
مصطفی احمدی با بیان اینکه امسال شب یلدا تغییری در قیمت‌ آجیل و خشکبار نخواهیم داشت، اظهار داشت:‌ مشکل و کمبودی در اقلام خشکبار نداریم زیرا میزان تولید نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد افزایش داشته و قیمت‌ها نیز از عید تا کنون حدود  40 درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد: تنها مشکلی که وجود دارد کمبود بادام درختی است و حدود سه ماه است که در حال پیگیری و رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا در صورت امکان به صورت کنترل شده اقدام به واردات کند. هنوز رایزنی‌ها به نتیجه نرسیده ولی اگر بخواهیم برای شب یلدا این کمبود را جبران کنیم، لازم است به زودی اقدامات لازم برای واردات انجام شود تا برای شب یلدا وارد بازار کنیم. رییس اتحادیه خشکبار تهران با بیان اینکه قیمت پسته نسبت به سال گذشته 60درصد کاهش یافته است، خاطر نشان کرد:‌ اقلام وارداتی خشکبار نیز به دلیل ثبات نرخ ارز، قیمت‌ آنها تغییری نداشته و به دلیل فراوانی جنس حتی قیمت‌ها حدود 20 درصد ارزان تر از سال گذشته عرضه می‌شود.
 
پیش بینی ثبات بازار ارز در روزهای آینده
نوسانات بازار ارز طی روزهای گذشته اگرچه سودای افزایش قیمت ارز را همچون سال گذشته در سر برخی سوداگران می‌پروراند؛ اما صرافان می‌گویند که بانک مرکزی به عنوان بازارساز، در بازار حضور پررنگ دارد.
این در حالی است که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم در سوی دیگر ماجرا، از افزایش نظارت‌های بانک مرکزی بر نحوه عملکرد صرافی‌ها می‌گوید و مدیریت بازار را به نقش بازارسازی بانک مرکزی پیوند می‌زند. رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک همچنان در بازار ارز حضور فعال دارد، به این نکته اشاره می‌کند که مدیریت بازار ایجاب می‌نماید که بانک مرکزی به عنوان بازارساز اصلی، نیازهای واقعی را تامین کرده و مازاد عرضه ارز را نیز مطابق با ماههای گذشته جمع‌آوری و به ذخایر ارزی کشور اضافه کند.
وی البته از تامین ارز مورد نیاز واردات هم اشاره کرده و عنوان می‌کند که مجموعه ذخایر بانک مرکزی از محل خرید ارز صادراتی و ارزهای موجود در بازار، این اجازه را به او و دست‌اندرکاران سیاستگذار در بازار می‌دهد که با رصد تحرکات بازار، هرگونه تلاش سفته‌بازی را خنثی کرده و همزمان اجازه دهد که روند عادی عرضه و تقاضای، نرخ ارز را تعییند کند.
در این میان صرافی‌ها نیز با اذعان حضور پررنگ بازارساز در وضعیت کنونی بازار ارز به این نکته اشاره می‌کنند که بازار نیز سیگنال‌های مهم را از نوع رفتار و تحرکات بانک مرکزی در بازار می‌گیرد و همین امر سبب شده تا بازار در آرامش نسبی به سر برد، حتی اگر برخی نوسانات مقطعی را در طول روز داشته باشد.
یکی از صرافی‌ها در گفتگو با مهر گفت: «طی ساعات اولیه اعلام افزایش قیمت ارز، برخی در بازار انتظار افزایش قیمت را می‌کشیدند و البته در ساعاتی هم نرخ با افزایش مواجه شد، اما به هر حال حضور پررنگ بازارساز در بازار اجازه تداوم آن را نداد؛ چراکه به هر حال صرافی‌ها و بازیگران بازار به نوع تحرکات و عکس‌العمل‌های بانک مرکزی نگاه می‌کنند و فرآیند معاملات و آینده آن را طراحی می‌کنند. »
وی افزود: «روند روزهای گذشته نشان داده که بانک مرکزی تسلط کامل بر بازار دارد و اجازه نمی‌دهد که سایر گروهها به جز صرافی‌های مجری سیاستهای او، در بازار نقش داشته باشند و همین امر، اجازه مانور را از سایر بازیگران بازار ارز می‌گیرد؛ پس با توجه به این حضور و تاکیدی که بانک مرکزی بر کنترل بازار ارز دارد، جهش به هیچ عنوان قابل انتظار نیست.»
یکی دیگر از صرافی‌های بانکی گفت: «نوع تحرکات بانک مرکزی در بازار به عنوان بازارساز، طی روزهای گذشته به خوبی مسیر را مشخص کرده است و هم اکنون صرافی‌ها هم به صورت محتاطانه در بازار حرکت کرده و البته انتظار جهش قیمت را هم ندارند؛ اما به هر حال برخی نوسانات جزئی در بازار به چشم می‌خورد.»
وی افزود: «مردم هم هیجانی برای خرید ارز ندارند؛ چراکه خود صرافی‌ها هم این هیجانات را کنترل کرده و باید در مقابل هر گونه حرکتی در معاملات ارزی، به واحدهای نظارتی بانک مرکزی پاسخگو باشند؛ بنابراین خود صرافی‌ها هم با توجه به نشانه‌هایی که از بانک مرکزی دریافت می‌کنند و البته ضوابطی که این بانک برای آنها قرار داده است، اقدام به خرید و فروش می‌کنند.»
این صرافی گفت: «در بازدید سرزده‌ای که رئیس کل بانک مرکزی از بازار ارز داشته، بارها و بارها تاکید کرده است که ذخایر بانک مرکزی خوب است و اگر قرار باشد که روند رو به رشد قیمت ارز ادامه داشته باشد، ذخایر به میزان کافی در اختیارش قرار دارد که بتواند بازار را کنترل کند؛ البته تجربه هم نشان داده که بانک مرکزی طی ماه های گذشته، نقش بازارسازی خود را به خوبی انجام داده است و همین امر، منجر به ایجاد آرامش در بازار شده است.»
 
تغییرات فصلی و مشکلات تنظیم بازار دلیل گرانی گوجه  
به دلیل تغییرات فصلی و مشکلات تنظیم بازار، قیمت گوجه فرنگی که برای مصرف کننده در هفته های گذشته تا هزار تومان کاهش یافته بود، به بالای ۸ هزار تومان افزایش یافت.
اسد الله کارگر رئیس اتحادیه فرشندگان میوه و تره بار اظهار کرد:  «دلیل گران شدن گوجه فرنگی در روزه‌های اخیر تغییر فصل و کاهش محل های تولید این محصول و برودت هوا در بیشتر استان های کشور است.»
وی افزود: «در حال حاضر در تهران و شهرهای اطراف مانند کرج، قزوین و وارمین  گوجه ای برداشت نمی‌شود و تنها گوجه منطقه ای از بوشهر به تهران می آید و دیگر استان ها محصولی برای عرضه ندارند.»
رییس اتحادیه فرشندگان میوه و تره بار ادامه داد: «قیمت بالای گوجه روزهای اخیر ادامه دار نبوده و موقتی است و قیمت این محصول در هفته های آینده کاهش می یابد.»
وی تصریح کرد: «در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوجه در در میدان مرکزی شهر تهران 6 تا 10 هزار تومان است که فروشندگان این محصول در سطح شهر می توانند این محصول را حداکثر با 30درصد افزایش قیمت به فروش برسانند.»
کارگر اظهار داشت: «در حال حاضر بیشتر فروشندگان میوه فروشان سود زیادی بابت فروش گوجه فرنگی از مردم دریافت نمی کنند و تنها این محصول را برای جوری جنس در مغازه ها عرضه می شود.»
وی افزود:  «فروشندگان تهرانی می توانند برای هرکیلوگرم گوجه با در دست داشتن فاکتور رسمی (از میدان مرکزی) 30 درصد بر روی محصول خود بکشند اما به طور معمول این محصول با سود کمتر و یا تنها با احتساب  هزینه های حمل و نقل به مغازه، به فروش می رسد».
رییس اتحادیه فرشندگان میوه و تره بار در ارتباط با دلایل گرانی خیار نیز اظهار داشت: «قیمت این محصول نیز به دلیل تغییر فصل و کاهش تولید افزایش یافته است به طوری که در حال حاضر تنها خیار از جنوب کشور و گلخانه ها به بازار عرضه می شود.»
گزارش های خبرگزاری ها نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در بازار مصرف شهر تهران به 8‌تا 11 هزار تومان افزایش یافته است و محصول عرضه شده در بازار کیفیت مناسبی نیز ندارد، این درحالی است که قیمت  هرکیلوگرم گوجه فرنگی تا چند هفته پیش  به قیمت هزار تومان به دست مصرف کنندگان رسید.
 
رکورد ترافیک داخلی شکسته شد
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه اختلالات اینترنت به‌زودی با تصمیم نهادهای امنیتی رفع می‌شود، گفت: ترافیک داخلی در مدت اختلال در اینترنت از ۷۵۰ گیگابیت بر ثانیه تجاوز کرد.
وی درباره مشکلاتی که برای برخی کسب و کارهای وابسته به اینترنت ایجاد شد اظهار داشت: باید کاری کنیم که این ضرر و زیان‌ها کمتر شود. اگر یک شبکه ملی پرقدرت در کشور داشتیم، این زیان‌ها به مراتب کمتر بود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: امیدواریم اتفاق اخیر که منجر به قطعی اینترنت شد، باعث شود همکاران ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمهیداتی برای توانمند کردن شبکه ملی اطلاعات بیاندیشند.
فیروزآبادی افزود: شبکه ملی یک ارتباط جهانی است و زمانی می‌تواند خوب کار کند که با دنیا ارتباط داشته باشد. در بستر این شبکه جهانی «صدا» و «دیتا» در کشور مشکل ندارد، اما آنچه که با محدودیت مواجه شده، پروتکل مربوط به اینترنت است که با قطع آن، ضرر و زیان‌هایی را متوجه برخی کسب و کارها کرد.
وی با بیان اینکه در شرایط محدودیت‌های به وجود آمده برای اینترنت، سعی کردیم خدمات بانکی، حمل و نقلی و سایر خدماتی که به نوعی با زندگی مردم در ارتباط بود را پایدار نگه داریم، درباره پیام‌رسان‌های ملی نیز گفت: ما در کیفیت پیام‌رسان‌های داخلی دچار کمبود هستیم اما با این وجود پیام‌رسان‌های بومی در این مدت با اقبال زیادی از سوی کاربران مواجه شدند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: با محدودیت‌های ایجاد شده در اینترنت، مردم به جایگزین‌های داخلی در موتورهای جستجو و پیام‌رسان‌ها اقبال نشان داده‌اند هرچند کیفیت پیام‌رسان‌ها و خدمات داخلی به میزان کیفیت موارد مشابه خارجی نیست اما مردم با متانت و صبوری از این امکانات استفاده کرده‌اند. فیروزآبادی از شکسته شدن رکورد ترافیک داخلی خبر داد و گفت: ترافیک داخلی ما در این مدت از ۷۵۰ گیگابیت بر ثانیه تجاوز کرد که رشد چند برابری را نشان می‌دهد.

شرایط افزایش درآمد تولیدکنندگان و کشاورزان فراهم شود
احمدعلی کیخا، نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس، گفت: یکی از ایرادات و مداخلات دولت در بخش کشاورزی ممنوعیت‌های صادراتی اعمال شده به بهانه پایین نگه داشتن قیمت محصولات، برای مصرف کننده است. وی در خصوص نامه وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص کاهش عوارض صادرات گوشت مرغ، گفت: به عنوان مدافع تولیدکنندگان و کشاورزان انتظار داریم دولت شرایط فروش محصولات آنها را به بالاترین قیمت فراهم کند.
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر امکان افزایش درآمد کشاورزان و تولیدکنندگان با صادرات وجود دارد  باید شرایط آن فراهم شود، ادامه داد: وجود امکان صادرات محصولات و افزایش درآمد ناشی از آن باعث تشویق سرمایه گذاری بیشتر در این بخش می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش‌های کشاورزی و تولیدی در بلند مدت به نفع اقتصاد کشور است، عنوان کرد: اگر نامه‌ای از سوی وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کاهش عوارض صادرات ارسال شده باشد مورد حمایت کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست است.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از ایرادات و مداخلات دولت در بخش کشاورزی ممنوعیت‌های صادراتی اعمال شده به بهانه پایین نگه داشتن قیمت برای مصرف کننده است، گفت: دولت می‌تواند با مجموعه‌ای از سیاست‌های مناسب نیاز مصرف کننده را تامین و زیانی به تولیدکنندگان وارد نکند تا فعالیت آنها اقتصادی باشد و آن را گسترش دهند.

کاهش هزینه‌های حمل کالا با تکمیل کریدور شمال به جنوب 
جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس گفت: کریدور شمال به جنوب عملا دریای خلیج فارس را به دریای خزر متصل خواهد کرد و این ظرفیت کشور را برای تجارت دریایی را دو برابر خواهد کرد.
وی با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال به جنوب، گفت: به طور حتم تکمیل کریدور استراتژیک شمال به جنوب نقش اساسی در تحول اقتصاد کشور خواهد داشت، زیرا با تکمیل این مسیر ما از طریق کشور آذربایجان به بازار اروپا متصل خواهیم شد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از مولفه های اصلی در بحث کریدور شمال به جنوب کاهش هزینه های حمل و نقل کالا است به طوری که با تکمیل این کریدور بخشی اعظمی از هزینه‌های تمام شده کاهش خواهد یافت.
وی گفت: کریدور شمال به جنوب عملا دریای خلیج فارس را به دریای خزر متصل خواهد کرد و این ظرفیت کشور را برای تجارت دریایی را دو برابر خواهد کرد و ما به راحتی می توانیم محصولات را به کشورهای شمالی دریای خزر یا کشورهای جنوبی دریای خلیج فارس ارسال کنیم.
کوچکی نژاد ادامه داد: در شرایط کنونی از پروژه عظیم کریدور شمال به جنوب تنها بخش راه آهن قزوین-رشت-انزلی به طول 42 کیلومتر باقی مانده، که باید هر چه سریعتر این پروژه عملیاتی و تکمیل شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: خوشبختانه کشور آذربایجان به عنوان یکی از مجریان پروژه کریدور شمال به جنوب به تعهدات خود عمل کرده و امروز ما باید تمام تلاش خود را برای تکمیل کریدور کنیم.
 
 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال