امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

پیش بینی رکود غیرتورمی بر بازار مسکن 

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان پسرمایه‌گذاری در خرید و فروش مسکن دیگر سودده نیست گفت: «تا پاییز سال آینده رکود غیرتورمی بر بازار مسکن حاکم خواهد بود.»
حسام عقبایی اظهار کرد:‌ «بازار مسکن از قیمت بنزین متاثر نخواهد بود، حامل های انرژی در این بخش بی اثر است چون مسکن بیش از میزان معقول افزایش یافته است.»
وی با تاکید بر این‌که تا پایان تابستان 99 رکود غیرتورمی بر بازار مسکن حاکم خواهد بود، افزود: «به هموطنانی که علاقه مند به خرید مسکن به عنوان یک کالای مصرفی هستند توصیه می‌کنم خرید خود را در بازار مسکن انجام دهند.»
وی در عین حال  تصریح کرد:‌ «البته به افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار مسکن هستند و توقع دارند مثلا  در آذر 98 خرید خود را از بازار مسکن انجام دهند و بهمن 98 یا سال 99 با سود بفروشند تاکید می‌کنم که این برنامه و هدف آنها امکان پذیر نیست و عایدی در بازار مسکن نصیب آنها نخواهد شد.»
نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک پیش‌تر نیز با بیان این‌که قبل از گرانی بنزین، قیمت مسکن به شدت افزایش یافت گفته بود:‌ «افزایش قیمت بنزین تاثیری بر بازار مسکن ندارد.»
عقبایی  با یادآوری این‌که بازار مسکن در یک رکود غیر تورمی به سر می‌برد، اظهار کرد:‌ «حجم معاملات مسکن امسال در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و به تبع این اتفاق نیز قیمت‌ها در این بخش نزولی بوده است.»
وی با بیان این‌که  از ابتدای سال تاکنون قیمت مسکن 30  تا 40 درصد نقاط مختلف کشور کاهش یافته است، افزود: «تا پیش از افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن، همواره قیمت مسکن نزولی بوده و  حجم معاملات در هر ماه نسبت به ماه پیش از آن کاهش می‌یافت.»
نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک افزود: «قیمت مسکن سال گذشته و امسال به صورت نامتعارف، غیر منطقی و ناموزون بود و بر اساس آمار مرکز آمار ایران بیش از 120 درصد افزایش یافت.باید به این نکته تاکید شود که علی‌رغم افزایش قیمت بنزین، قیمت مسکن فعلا افزایش نمی یابد و در واقع این ظرفیت در بازار مسکن وجود ندارد.»
وی با بیان این‌که قیمت مسکن  قبل از افزایش قیمت بنزین به حدی بالا رفته که قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و آنها توان ورود به بازار مسکن را ندارند، یادآور شد: «کاهش حدود 70 درصدی حجم معاملات در بازار مسکن طی امسال در مقایسه با سال گذشته نشاندهنده کاهش شدید قدرت خرید مردم است.  با توجه به این موارد، بازار مسکن همچنان روند رکود غیرتورمی خود را ادامه خواهد داد.»
آمارها  از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان‌ماه سال جاری نشان می دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی این شهر در این ماه به ۴۱۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه گذشته ۱۹.۵ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد کاهش داشته است.
در ماه مورد گزارش متوسط قیمت خرید فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال قبل به ترتیب دو درصد کاهش و ۳۵.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان‌ماه سال جاری حاکی از آن است که از مجموع ۴۰۶۴ واحد مسکونی معامله شده واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند که سهم این واحدها در مقایسه با آبان‌ماه سال گذشته حدود دو واحد درصد کاهش یافته است.
همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق شهر تهران در آبان‌ماه حاکی از آن است که منطقه ۵ با سهم ۱۷.۲ درصدی از کل معاملات دارای بیشترین تعداد معاملات در این ماه بوده است.
این در حالی است که بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان مربوط به منطقه ۱ و کمترین آن شش میلیون و ۵۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است که این ارقام نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۹.۶ و ۴۶.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در هشت ماهه نخست سال جاری به حدود ۳۹ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۶.۲ درصد کاهش داشته همچنین در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۸۰ تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد افزایش داشته است.
توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در آبان‌ماه سال جاری حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۷.۵ تا ۹ میلیون تومان با سهم ۱۲ درصد بیشترین سهم را از تعداد معاملات شهر تهران به خود اختصاص داده است و پس از آن دامنه قیمتی ۹ تا ۱۰.۵ و۶ تا ۷.۵ میلیون تومان به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۱.۵ و ۱۰.۱ در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. به این ترتیب ۵۵.۴ درصد از واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده است.
همچنین عمده معاملات انجام شده برای واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر و ۶۰ تا ۷۰ متر با سهم یکسان ۱۴.۹ درصد بوده است از سوی دیگر این گزارش نشان می‌دهد که در آبان‌ماه سال جاری واحدهای مسکونی با ارزش ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بیشترین سهم را از معاملات شهر تهران با سهم ۱۴.۹ درصد داشته است و در مجموع حدود ۵۳.۵ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان اختصاص داشته است.
 
مشکلات رجیستری  برای کاربران همراه 
با اجرای طرح رجیستری مقرر شد صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال شوند. هم‌چنین طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای اجرای آخرین مرحله این طرح از اردیبهشت سال گذشته، اعلام شد تمامی گوشی‌هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کنند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.
با اجرای رجیستری، اعلام شد آمار قاچاق گوشی‌های موبایل کاهش یافته و این همان هدفی بود که از ابتدا برای این طرح در نظر گرفته شده بود. البته در ماه‌های ابتدایی اجرای رجیستری، سودجویان به دلایل مختلف اقدام به افزایش قیمت کردند اما بارها عنوان شد که رجیستری هزینه‌ای برای کاربران ندارد و کسانی که در زمان اجرای این طرح، سیم‌کارت‌هایشان در گوشی قرار دارد، نیاز نیست کار بیش‌تری انجام دهند.
به گزارش ایسنا، از طرفی پس از این‌که رجیستری به‌طور کامل اجرایی شد، با توجه به صرفه واردات گوشی‌های مسافری، بسیاری از واردکنندگان غیررسمی به واردات چمدانی گوشی روی آوردند تا بدین‌ترتیب بتوانند با فرار کردن از پرداخت گمرکی و بهره‌گیری از معافیت مالیاتی، گوشی‌هایی که رسما قاچاق بودند را به اسم گوشی مسافری وارد کنند. به همین دلیل مسوولان تصمیم گرفتند تعرفه‌ای برای گوشی‌های مسافری در نظر بگیرند تا مسیر گوشی‌های وارداتی شفاف‌تر شود. با وجود این، اجرای رجیستری اگرچه برای واردکنندگان رسمی، مزیتی داشته و فعالیت آن‌ها را رونق داده است و توانسته از واردات گوشی‌های قاچاق جلوگیری کند، اما سامانه همتا (هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی) که برای ساماندهی واردات و ثبت تجهیزات سیم‌کارت‌خور و از جمله گوشی‌ها در نظر گرفته شده، در این مدت برای کاربران مشکلاتی به همراه داشته است. اگر عدم امکان ثبت شناسه گوشی‌ها در برهه‌ای از زمان را نادیده بگیریم، مسائل مربوط به شناسه IMEI یکی از آن‌هاست. یکی از اتفاقاتی که در این زمینه رخ داده، این است که فرد با مراجعه به فروشنده، به خرید گوشی اقدام می‌کند و این گوشی‌ نیز به ادعای فروشنده رجیستر شده‌ است؛ اما زمانی که فرد سیم‌کارتی را درون گوشی قرار می‌دهد، پیامکی از همتا دریافت می‌کند که IMEI واردشده با شماره سیم‌کارتی که در گوشی فعال است، هماهنگ نیست و یا این IMEI در گمرک ثبت نشده، به همین دلیل خدمات ارتباطی به این سیم‌کارت در روزهای آینده قطع خواهد شد. 
 
واردات 9/1 میلیارد دلاری کالای اساسی در مهر و آبان
آمارهای رسمی نشان می‌دهد در دو ماهه مهر و آبان ماه سال جاری 22 قلم کالای اساسی به ارزش 1.9 میلیارد دلار به کشور وارد شد.
22 قلم کالای اساسی اعم از برنج، گندم،‌ گوشت قرمز سرد و گرم، تخم مرغ، کنجاله سویا، ذرت،‌ جو، داروهای دامی ضروری، انواع کود شیمیایی، سموم تکنیکال،‌ انواع بذر،‌ قند و شکر خام، روغن خوراکی نیمه جامد و مایع، روغن خام، حبوبات، انواع دانه‌های روغنی، کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه،‌ خمیر کاغذ،‌چای خشک خارجی، داروها و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی،‌ ماشین الات و تجهیزات تولیدکننده  کالای اساسی مثل کمباین و نشاء برنج و لاستیک سنگین است.
طی دوماه یاد شده بالغ بر 1 میلیارد و 923 میلیون 757 هزار دلار کالای اساسی وارد شده که در این راستا 43 میلیون و600 هزار دلار برنج و 103 میلیون 289 هزار دلار نیز لاستیک به کشور آمده است.

تقاضای طلا و سکه افزایش نیافته است
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در طول هفته اخیر قیمت‌ سکه و طلا تحت تاثیر افزایش نرخ ارز افزایش یافت. این در حالی است که قیمت اونس جهانی طلا نوسان محدودی داشته و تقاضای بازار نیز عادی بوده است.
محمد کشتی‌آرای، در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: در هفته اخیر قیمت‌ها در بازار سکه و طلا افزایشی بود. این در حالیست که طی این مدت، قیمت اونس جهانی طلا در حدود ١۴ دلار نوسان داشته که این نوسان چندان تاثیرگذار بر روی قیمت سکه و طلا در بازار داخلی نبوده است.
وی ادامه داد: علت اصلی صعود قیمت‌ها در بازار داخلی، قیمت ارز بوده است که در این هفته روند روبه رشدی داشت. این وضعیت باعث شد قیمت سکه از  حدود چهار میلیون و ۴٠٠ هزار تومان در اوایل هفته تا حدود چهار میلیون و ۶٠٠ هزار تومان نیز افزایش قیمت داشته‌ باشد.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: با توجه به اینکه داد و ستدها در هفته گذشته روال عادی داشته و در بازار افزایش تقاضایی که منجر به افزایش قیمت‌ها شود، وجود نداشته است؛ بنابراین رشد قیمت سکه و طلا در بازار داخل، تنها ناشی از رشد قیمت ارز بوده است. وی افزود: تغییرات قیمت طلا نیز به همین صورت بوده و قیمت هر گرم طلای ١٨ عیار، در حالیکه در ابتدای هفته ۴٣۶ هزار تومان و ٨٠٠ تومان بود به ۴۴٩ هزار تومان رسید و همانطور که اشاره شد، تقاضای اضافه‌ای در بازار ایجاد نشده است.
کشتی‌آرای با بیان اینکه نوسانات اونس جهانی طلا تقریبا ناچیز بوده و بنابراین تاثیر بسیار کمی بر قیمت‌ها در بازار داخلی داشته است، اعلام کرد: اونس جهانی در ابتدای هفته ١۴۶۵ دلار بود که در روزهای پایانی به ١۴٧۶ دلار رسیده است.

تعیین سهمیه بنزین برای قایق‌های صیادی
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جدیدترین اطلاعیه خود به موضوع تعیین سهمیه بنزین برای مالکان قایق‌های صیادی پرداخت و اعلام کرد که این موضوع به هیئت وزیران ارائه شده است.
در متن اطلاعیه‌ی شماره9 که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران صادر شده، آمده: "شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به اطلاع مالکان قایق‌های صیادی بنزین‌سوز می‌رساند، موضوع تعیین سهمیه بنزین برای آنها در فصل صید، توسط کارگروه مربوطه به هیئت محترم وزیران ارائه گردیده که به محض تصویب نهایی، جزئیات آن منتشر خواهد شد.»

خسارت تگرگ به تولید گوجه در جنوب 
رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه بارش تگرگ خسارت شدیدی به تولید گوجه در مناطق جنوب وارد کرده است،از مردم خواست در مصرف این کالا صرفه جویی و کمتر اقدام به خرید آن کنند.
سید رضا نورانی با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی نسبت به دو هفته قبل کاهش یافته است، گفت: دو هفته قبل قیمت این محصول حدود ۱۴ تا ۱۵ هزارتومان بود اما در حال حاضر نرخ آن بین ۸ تا ۱۰ هزارتومان متغیر است ضمن اینکه پیش بینی می شد قیمت گوجه فرنگی طی یک الی دو هفته آینده به تعادل برسد.اما اواخر هفته جاری بارش تگرگ در مناطق بوشهر، کنگان و ... به تولید گوجه فرنگی، فلفل و برخی دیگر  از صیفی جات خسارت شدیدی وارد کرده است.
وی اضافه کرد: مردم نیز باید به تعادل بازار کمک کنند وقتی که فصل محصولی تمام شده و عرضه آن کم است مردم هم میزان مصرف و خرید خود را کاهش دهند.
رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی کشور  ادامه داد: گوجه‌فرنگی محصولی نیست که مردم نتوانند از مصرف آن چشم پوشی کنند؛ باید صبر کرد تا قیمت ها منطقی شود.
نورانی با بیان اینکه عرضه گوجه فرنگی نسبت به روزهای گذشته بیشتر شده است، گفت: گوجه گلخانه مثل گوجه بوته ای نیست که یکروزه تولید و عرضه آن زیاد شود و این مساله بستگی به تاریخ کشت دارد ضمن اینکه امسال سرمای زود رس و بارش برف و باران به محصول فضای باز خسارت وارد کرد که همین مساله باعث کاهش عرضه و چالش در بازار شده است. وی با اشاره به اینکه برداشت گوجه گلخانه ای از آذرماه شروع می شود و از ماه دی به اوج می رسد، ادامه داد: در دی و بهمن محصول جنوب وارد بازار می شود.
نورانی درباره اینکه آیا صادرات از دلایل گرانی گوجه فرنگی است؟،گفت: صادرات به پاکستان به دلیل بالا بودن قیمت گوجه ایرانی هنوز آغاز نشده و آنها منتظر کاهش نرخ این محصول هستند تا واردات را شروع کنند.

راه‌آهن رشت-آستارا با همکاری آذربایجان تکمیل می‌شود
در دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، موضوعات کمیسیون مشترک دو کشور مورد توافق طرفین قرار گرفت. فرهاد دژپسند با اشاره به سفر آتی رییس جمهوری آذربایجان به کشورمان در اوایل سال آینده میلادی، تصریح کرد: جلسه کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور هر چه سریع تر برگزار شود تا اگر نهایی شدن برخی تفاهمات، نیازمند فراهم آوردن مقدمات و انجام تمهیداتی خاص باشد، فرصت کافی وجود داشته باشد.
دژپسند با بیان اینکه اجرای برخی تفاهمات از جمله تکمیل پروژه راه آهن رشت به آستارا و ایجاد شهرک صنعتی مشترک و توسعه همکاری های بانکی دو کشور، دارای اهمیت خاصی است، خواستار توجه ویژه طرف آذربایجانی به این موضوعات شد. وزیر اقتصاد با تاکید بر توسعه همکاری های علمی فناوری ایران و آذربایجان به عنوان یکی دیگر از موضوعات مورد توافق روسای جمهور دو کشور تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ایران آماده همکاری با آژانس نوآوری جمهوری آذربایجان است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال