امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

بازار مسکن فعلا کشش افزایش قیمت را ندارد
مجید کیان پور، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر دولت نسبت به مدیریت بازار مسکن و افزایش ساخت و ساز در بخش های دولتی و خصوصی اقدام کند، قیمت مسکن در سال آینده افزایش چندانی نخواهد داشت.
وی  با اشاره به عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت مسکن، گفت: قیمت مسکن در کشوری مانند ایران تحت تأثیر عوامل مختلفی است که تجمیع این عوامل در یک زمان موجب بروز تلاطم و تنش قیمتی در بازار می شود.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت در هر بازاری از جمله بازار مسکن، هجوم نقدینگی در جامعه است، در سال های اخیر شاهد بودیم که با منتقل شدن نقدینگی به بازارهای ارز، مسکن، خودرو و طلا این بازارها دچار تلاطم شدند.
وی گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده، در شرایط کنونی حجم نقدینگی در کشور از میزان دو هزار میلیارد تومان نیز بالاتر رفته است، این مسئله نگرانی هایی را در کارشناسان ایجاد کرد که با افزایش میزان نقدینگی، بازار مسکن بار دیگر در اواخر سال 98 و سال آینده دستخوش تلاطم و افزایش قیمت شود.
کیان‌پور تصریح کرد: درست است که نقدینگی به تنهایی می تواند یک بازار اقتصادی را به چالش بکشد، اما برای بروز این مسئله، باید بسترهای لازم وجود داشته باشد، مهم ترین بستر برای تحقق این موضوع، وجود کشش قیمتی در بازار اقتصادی است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در دو سال اخیر بازار مسکن دچار افزایش قیمت شدیدی شد، افزایشی که عملا این بازار را به سمت رکود تورمی کشاند، زیرا خریداران به دلیل ضعف قدرت مالی دیگر توان خرید مسکن را نداشتند، از این رو کارشناسان اعلام می کنند که این بازار در شرایط کنونی دیگر کشش افزایش قیمت ها را ندارد.
وی ادامه داد: تجربه نشان می دهد که در زمان اشباع قیمت ها در بازاری مانند مسکن، بروز عوامل تأثیرگذار مانند نقدینگی نیز در تنش های اقتصادی اثرگذار نیست، به طوری که در سال های 92 تا 96 با وجود افزایش نقدینگی، قیمت ها در بازار افزایش نیافت، زیرا بازار مسکن از نظر قیمت اشباع بود.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر می رسد که اگر دولت نسبت به مدیریت بازار مسکن و افزایش ساخت و ساز در بخش های دولتی و خصوصی اقدام کند، قیمت مسکن در سال آینده افزایش چندانی نخواهد داشت.

ایران 7 میلیون تن محصول کشاورزی صادر کرد
عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران و استرالیا زمینه های زیادی برای همکاری به ویژه در حوزه کشاورزی و غذا دارند که باید شناسایی شده و توسعه یابد.
وی افزود: اقلیم و نوع کشاورزی ایران و استرالیا شباهت های زیادی به یکدیگر دارند و دو کشور می‌توانند در زمینه تبادل تجربه و کارشناس همکاری موفقی داشته باشند.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، تبادل دانش و اطلاعات در حوزه کشاورزی بین دو کشور را مهم دانست و گفت: مدیریت بهره وری آب در بخش کشاورزی، تولید گندم، پنبه، دانه های روغنی و حبوبات می تواند از جمله موضوعات همکاری دو کشور باشد.
وی افزود: بخش کشاورزی ایران بیش از ۸۰ درصد انرژی غذایی و ۲۰ درصد اشتغال کشور را تامین کرده است.
کشاورز ادامه داد: سالانه بیش از ۷ میلیون تن محصولات کشاورزی ایران به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شود که عمده ترین آنها را پسته، خرما و مرکبات تشکیل می دهد.
وی  سطح زیر کشت گندم در ایران را ۶ میلیون هکتار بیان کرد و گفت: ایران در چند سال اخیر در تولید گندم خودکفا بوده است و توانسته در چند سال اخیر یک و نیم درصد پروتئین گندم تولیدی را
 افزایش دهد.

سرمایه گذاری برای تولید لوازم خانگی سه برابر نیاز کشور
حمیدرضا غزنوی،  سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی گفت: در حال حاضر لوازم خانگی داخلی می‌توانند از نظر کیفیت با محصولاتی که در فروشگاه‌های خارجی و آمریکایی عرضه می‌شوند، رقابت کنند.
وی  درباره خروج ال جی و سامسونگ از بازار ایران، گفت: علیرغم اینکه این برندها از دو سال پیش بازار ایران را ترک کردند اما به صورت سازمان یافته و از طریق قاچاق محصولات خود را وارد ایران می‌کنند، در اثر این امر تولیدکنندگان داخلی زمین‌گیر می‌شوند، زیرا توان رقابت با لوازم خانگی قاچاق که حقوق ورودی، عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند، را ندارند.
وی با بیان اینکه ال جی و سامسونگ علیرغم اینکه طی دو سال گذشته از ارائه محصولات خود به ایران سرباز زدند اما هزینه بسیاری برای تبلیغات  انجام می دهند، افزود: تحریم‌ها آزمونی بود که دوست از دشمن جدا شده و مشخص شود کدام شرکت‌ها در شرایط سخت در کنار ایران و ایرانیان هستند.
غزنوی با بیان اینکه رفتن برندهایی مانند ال جی و سامسونگ موجب رونق اقتصادی می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاری برای تولید لوازم خانگی سه برابر نیاز کشور است و باید شرایطی فراهم شود که بازار ایران در اختیار برندهای ایرانی قرار گیرد تا زمینه اشتغالزایی و... فراهم شود.
وی برندسازی را یکی از اصلی ترین اقدامات موردنیاز برای شناسایی لوازم خانگی ایرانی برشمرد و تاکید کرد: محصولات ایرانی نه تنها از همتایان خارجی خود از نظر کیفی چیزی کم ندارند بلکه در بسیاری از موارد بهتر از آنها نیز هستند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال