امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

وعده کاهش رقم عوارضی آزادراه تهران-شمال
منطقه یک آزادراه تهران-شمال روز گذشته آماده افتتاح رسمی شد و پیش‌بینی می‌شود تا 10 اسفندماه به بهره‌برداری برسد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رقم عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال عددی‌ بین 40 تا 50 هزار تومان است‌ اما ذکر این نکته نیز ضروری است که قیمت عوارضی آزادراه شناور است یعنی در روزهای کم‌سفر و کم‌تقاضا نرخ‌ها کمتر و در اندازه کف قیمت و در ایام پیک سفر و همچنین پایان هفته، قیمت عوارضی به نرخ سقف تعیین شده می‌رسد.‌
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور ‌در‌باره آخرین وضعیت بهره‌برداری آزمایشی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال و افتتاح رسمی این منطقه آزادراه می‌گوید: ‌پیش از این اعلام کرده بودیم در نیمه اول اسفندماه منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال بهره‌برداری رسمی می‌شود، دفتر رئیس‌جمهور باید روزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای افتتاح تعیین کند که پیش‌بینی ما این است که تا 10 اسفندماه منطقه یک آزادراه، به صورت رسمی بهره‌برداری شود. به گفته خادمی بهره‌برداری آزمایشی که از روز 23 بهمن ماه در منطقه یک آزادراه آغاز شد موفقیت‌آمیز بود و مشکل خاصی نداشتیم. وی تأکید کرد: عبور از منطقه یک آزادراه برای سواری‌ها در نظر گرفته شده است و وسائل نقلیه سنگین اجازه عبور از منطقه یک آزادراه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند، البته اتوبوس امکان تردد از این آزادراه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و از نظر تردد وانت‌ها هم مشکلی نداریم، اما از منظر ایمنی، تردد خودروهای سنگین در برخی جاده‌ها ممنوع است و در منطقه یک آزادراه تهران-شمال نیز‌ ممنوع اعلام شده است و این به دلیل افزایش ایمنی تردد برای مردم است. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حدود 95 درصد مسافرانی که از آزادراه تهران ـ شمال عبور می‌کنند خودروهای سبک هستند، در این راستا معمولا بابت ارتقای ایمنی بیشتر، اجازه تردد خودروهای باری سنگین از این مسیر داده نمی‌شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه قیمت عوارضی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال شناور است و در ساعات مختلف و روزهای مختلف متفاوت است، افزود: محاسبه رقم عوارضی آزادراه بر اساس درآمد و هزینه و میزان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار سنجیده می‌شود؛ برای ساخت منطقه یک آزادراه هزینه زیادی شده است و در این مسیر اغلب تونل و پل‌های بزرگ قرار دارد و سازه‌های سنگین داریم. وی ادامه داد: از همان ابتدا طبق قرارداد دولت 60 درصد هزینه ساخت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پذیرفته است، باز برای 40 درصد هزینه سرمایه‌گذار، رئیس‌جمهور، رئیس بنیاد مستضعفان و وزیر راه و شهرسازی دغدغه داشتند‌ که رقم عوارضی منطقه یک کمی کاهش یابد و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با روالی منطقی، این عدد تا اندازه‌ای کاهش یابد.

الزام ۱۵ گروه شغلی به نصب سامانه صندوق فروش
معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ۱۵ گروه شغلی از ابتدای سال ۱۳۹۹ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی) و صدور صورتحساب فروش(فاکتور) مطابق مقررات هستند. محمود علیزاده  درخصوص جرایم عدم استفاده از سامانه فروشگاهی برای این مشمولین، گفت: به موجب تبصره 2 ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، عدم اجرای حکم این تبصره موجب تعلق جریمه‌ای به میزان دو درصد (2درصد) فروش است. گفتنی است، طبق فراخوان شهریورماه سازمان امور مالیاتی کشور صاحبان محترم حرف و مشاغل زیر مشمول نصب، راه اندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش که پیش تر نیز اطلاع رسانی شده بود عبارتند از: وکلا، مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده، دفاتر اسناد رسمی، مشاورین املاک، تالار پذیرایی، رستوران ها، چلوکبابی‌ها، کبابی‌ها، اغذیه فروشی‌ها و فست فودی‌ها، سفره خانه‌های سنتی و کافی شاپ‌ها، کترینگ‌ها و تهیه غذاها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها، طباخی‎ها، آش و حلیم پزی ها، جگرکی‌ها، کته کبابی‌ها، بریانی فروشی‌ها و مشاغل مشابه، مرکز اقامتی از قبیل هتل ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان پذیرها، مهمان سراها، مهمان خانه‌ها، مسافرخانه‌ها، باغ ویلاها، اقامتگاههای بین راهی و متل‌ها، نمایشگاه ها و فروشگاه‌های وسایط نقلیه موتوری( به استثنای ماشین آلات راهسازی، ساختمانی و کشاورزی)، آرایشگاه‎های مردانه و زنانه، آجیل و خشکبار فروشی‎ها(به استثنای مشمولین ماده (81) قانون مالیات های مستقیم و واردکنندگان)، . قنادی‌‎ها و شیرینی فروشی‎ها، آب میوه فروشی ها، بستنی و فالوده فروشی ها، میوه و تره بار فروش‎های مستقر در میادین میوه و تره بار، بار فروشی‌های میوه و تره بار، میوه فروشی‎ها، مجموعه های فرهنگی و ورزشی، لوازم تحریر و نوشت افزار فروشی‌ها( به استثنای تولید کنندگان و وارد کنندگان)، بازی‎های رایانه ای(گیم نت ها) و کافی‎نت ها و دفاتر خدمات ارتباطی(دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و ثابت و خدمات پستی)، دفاتر خدمات الکترونیکی(از جمله دفاتر پلیس+10 ، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و خدمات الکترونیک قضایی.)

رشد ۴۰۶۲  واحدی شاخص بورس 
شاخص بورس در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه با ثبت رشد ۴۰۶۲واحدی، به ارتفاع ۴۷۶هزار واحد صعود کرد. در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه تعداد 6میلیارد و 437میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 4238میلیارد تومان در 819هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 4062واحدی در ارتفاع 476هزار و 812واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا، مخابرات ایران و خدمات انفورماتیک با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.
شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادل و مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1083واحد، کل (هموزن) 238واحد، قیمت (هموزن) 158واحد، آزاد شناور 4138واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 1120و 16467واحد رشد کردند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2542میلیون ورقه به‌ارزش 2592میلیارد تومان در 463هزار نوبت، آیفکس 88واحد رشد کرد و در ارتفاع 6143واحد قرار گرفت.

تهیه پیش‌نویس استاندارد یورو5 برای بنزین
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد از تهیه پیش‌نویس استاندارد یورو 5 برای بنزین تولیدی در کشور خبر داد. وحید مرندی مقدم با بیان اینکه در حال حاضر در سال‌های پایانی اجرای استاندارد یورو 4 در تولید بنزین هستیم، اظهار داشت: در مورد استاندارد بنزین تجدیدنظر خواهیم کرد و به سمت استاندارد یورو5 و یورو6 حرکت می‌کنیم.  وی با بیان اینکه جلسات مربوط به این مسئله در حال برگزاری است، افزود: پیش‌نویس این موضوع تهیه شده و مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت.  وی همچنین در مورد استاندارد دوگانه‌سوز کردن خودروها به روش کارگاهی نیز گفت: تمام خودروهای دوگانه‌سوز کشور که به روش کارگاهی دوگانه‌سوز شده‌اند، فاقد استاندارد هستند، البته این کار بر اساس یکسری رویه‌ها انجام شده و اینطور نیست که این خودروها حتماً خطر داشته باشند. وحید مرندی مقدم ادامه داد: برای ساماندهی این مسئله قرار شد استانداردهای لازم تدوین شود که در این مورد فعالیت پژوهشی بین وزارت صنعت، وزارت نفت و سازمان استاندارد در حال انجام است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال