امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
«حمایت» از نگاه کارشناسان به کاهش نرخ ارز و سکه گزارش می دهد
حرکت بازاربه سمت اصلاح قیمت ها
در اولین روز هفته، دلار و سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت. نرخ دلار که هفته گذشته رشد 9 درصدی را تجربه کرده بود، طی معاملات دیروز روند آن تغییر و به 14 هزار و 800 تومان کاهش یافت. قیمت دلار پنج شنبه هفته پیش ۱۵ هزار و ۷۱۰ تومان بود. همچنین نرخ سکه تمام بهار آزادی نیز به 5 میلیون و 630 هزار تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته کاهش 400 هزار تومانی داشت.
برخی فعالان باور دارند پس از ثبت چنین رشدی، بازار نیاز به یک اصلاح قیمت دارد. در واقع از نگاه آنها، معامله‌گران در هفته جاری بخشی از خریدهای خود در قیمت‌های پایین را عرضه خواهند کرد تا از این خریدها سودگیری کنند. جدا از انتظار کاهشی که در میان معامله‌گران فنی وجود دارد، برخی دیگر از فعالان باور دارند، ادامه رفتاری که بانک مرکزی در انتهای هفته گذشته داشت، می‌تواند منجر به تغییر مسیر قیمت‌ها شود. به گفته آنها، بازارساز در ۲ روز انتهایی هفته گذشته توانست با بالا آوردن قیمت صرافی‌های بانکی و نزدیک کردن نرخ فروش دلار آنها به نرخ بازار، از ورود تقاضای کاذب جلوگیری کند و آربیتراژ قیمتی را از بین ببرد.
جالب است طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه که فاصله قیمت دلار صرافی‌های منتخب بانکی با بازار آزاد به کمتر از یک درصد رسیده بود، قیمت این ارز در بازار آزاد تنها ۱۱۰ تومان رشد کرد. این در حالی بود که از ابتدای هفته تا روز سه‌شنبه، قیمت دلار در بازار آزاد حدود هزار و ۲۰۰ تومان رشد کرده بود. به گفته فعالان، در صورتی که بازارساز این شیوه مداخله را ادامه دهد، می‌توان شاهد افت قیمت‌ها در هفته جاری بود.

   گام جدید برای تعدیل قیمت ارز در صرافی‌ها
در کنار این،‌ عده‌ای از فعالان رسمی عنوان می‌کنند، مشکل یکی از صرافی‌های مهم در زمینه عرضه ارز نیز در هفته گذشته حل شد و این موضوع نیز توانست تا حدی انتظارات معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار دهد. برخی از فعالان رسمی عنوان می‌کردند،‌ این صرافی که مدتی در سامانه نیما اقدام به عرضه ارز نمی‌کرد،‌ از اواخر هفته گذشته فعالیت خود را از سر گرفت. بازگشت صرافی‌های بزرگ در زمینه عرضه ارز به خودی خود می‌تواند سیگنال کاهشی به بازار ارسال کند.
یک مسئول در نظام بانکی از رفع مشکل ایفای تعهد ارزی یکی از صادرکنندگان عمده خبر داد وگفت: «ظرف ساعات آتی ارز حاصل از صادرات این صادرکننده روانه بازار شده وبه نظر می‌رسد روند نزولی نرخ آغاز شود.» وی در گفتگو با مهر، افزود: «با توجه به مشکلات به وجود آمده در ایفای تعهدات ارزی یکی از صادرکنندگان و متعاقبا صرافی‌های خریدار در بازار ثانویه، بر اساس اقدامات انجام گرفته از فردا تعامل صادرکننده و صرافی‌های خریدار جهت ایفای تعهدات شروع می‌شود که این اقدام می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عرضه در بازار ثانویه ارز داشته باشد.» یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ ارز به اعتقاد فعالان این بازار، خبرها و رویدادهای اخیر در این نوسان بوده  که از جمله آن می‌توان به اخبار و رویدادهای سیاسی و همچنین رد شدن لایحه بودجه در مجلس یا بسته شدن مرزها در پی شیوع ویروس کرونا که صادرات و در نهایت ارزهای صادراتی را با مشکل مواجه می‌کند، اشاره کرد. در عین حال که در ماه پایانی سال با توجه به تقاضایی که برای ارز وجود دارد معمولا قیمت رو به بالا بوده است.

   دلایل کاهش نرخ سکه
همزمان با کاهش قیمت ارز و بهای جهانی طلا، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی کاهش یافت به‌نحوی که قیمت سکه نسبت به دو سه روز قبل، ۶۷۰هزار تومان کاهش یافته است.
محمد کشتی‌آرای، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره دلایل کاهش قیمت طلا و سکه در روز گذشته اظهار داشت: «در حالی که ویروس کرونا در ماه‌های گذشته اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده بود، در چند روز اخیر با توجه به اقدام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فروش طلا با هدف ایجاد نقدینگی قیمت جهانی طلا با کاهش شدیدی همراه شد.» وی افزود: «همچنین کاهش قیمت نفت و کاهش ارزش بسیاری از سهام‌های اقتصاد جهانی باعث شد تا اونس جهانی طلا کاهش شدیدی داشته باشد؛ قیمت طلای جهانی نسبت به روزهای قبل با 58 دلار کاهش همراه شده است.»به گزارش تسنیم، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ضمن تاکید بر اینکه کاهش شدید قیمت ارز و بازگشت به کانال 14 هزار تومان و کاهش قیمت طلای جهانی باعث کاهش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی شده است، افزود: «علاوه بر این کاهش ترددها و دادوستدها در سطح کشوری باعث کاهش شدید قیمت طلا و سکه شده است.» کشتی‌آرای گفت: «قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 870 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 770 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 950 هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار با 73 هزار تومان کاهش به 557 هزار تومان رسید.» وی اضافه کرد: «پیش‌بینی می‌شود با کاهش قیمت طلا و ارز و کاهش تقاضا در بازار روند قیمت‌ها به این شکل ادامه داشته باشد تا روز دوشنبه که قیمت جهانی طلا مشخص شود.»
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال