امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
فروش فوق العاده اصناف با تخفیف های ٥ تا ۳۰ درصدی
دبیر کل اتاق اصناف ایران از شروع فروش های فوق العاده اصناف از روز گذشته خبر داد و گفت: تخفیف های در نظر گرفته شده از ٥ تا ۳۰ درصد بوده که حتی تا ۶۰ روز می توانند این فروش فوق العاده را نیز تمدید کنند.
علی عوض پور در خصوص برنامه جدید اصناف برای ایام پایانی سال و خرید اقلام مورد نیاز مردم، اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین تلاش اصناف در حوزه تأمین و توزیع مواد شوینده، بهداشتی و ضدعفونی است  تا در این شرایط مردم برای تهیه این کالاها با مشکل روبه رو نباشند. 
وی در خصوص فروش فوق العاده صنوف مختلف در این روزها گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از روز گذشته تا 30 اسفند ماه صنوف مختلف می توانند توزیع اقلام مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال از جمله مواد غذایی، پوشاک، کیف، کفش ، لباس و ... را شروع کنند. 
دبیر کل اتاق اصناف ایران در واکنش به این سوال که مدت این فروش‌های فوق العاده چقدر است، خاطر نشان کرد: زمان شروع فروش فوق العاده در اختیار اتاق اصناف هر استان بوده و هر استان خودش در این خصوص تصمیم می گیرد و حتی می تواند تا 60 روز نیز این فروش فوق العاده را ادامه دهد که بستگی به نظر اتاق اصناف استانها است. 
عوض پور با تاکید بر اینکه در فروش های فوق العاده محدودیتی در عرضه وجود ندارد ، تصریح کرد: در این طرح اتحادیه مواد غذایی، فروشگاه های زنجیره ای،پوشاک، کیف و کفش و هر اتحادیه دیگری می تواند به فروشندگان زیر مجموعه خود مجوز فروق فوق العاده وحتی حراج پایان فصل را بدهد. وی در خصوص میزان تخفیف های در نظر گرفته شده نیز گفت: در اقلام مختلف این رقم متفاوت است ولی در مجموع از ٥ تا 30 درصد متغییر است. برای مثال در مواد غذایی این تخفیف ها از ٥درصد شروع می شود، در خصوص پوشاک ممکن است تخفیف ها از ١٥ تا 30 درصد باشد. دبیر کل اناق اصناف ایران ادامه داد: میزان این تخفیف ها در اختیار اتحادیه ها است ولی به جز مواد غذایی که نرخ مصوب داشته و فروشنده می تواند از درصد فروش خود برای تخفیف استفاده کند، در سایر اقلام تأکید شده که تخفیف ها کمتر از ١٥ درصد نباشد.  وی گفت: سالهای گذشته سبد مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال بیشتر پوشاک، کیف و کفش  بوده، ولی امسال به دلیل شرایطی که ایجاد شده، تا حدی سبد خانوارها بیشتر به سمت مواد شوینده و بهداشتی رفته است. بنابراین در این بخش نیز هیچ مشکلی در عرضه اقلام شوینده و بهداشتی وجود ندارد و حتی تخفیف هایی نیز در فروشگاه های زنجیره ای، واحدهای صنفی نیز در نظر گرفته شده است.  قاسم نوده فراهانی، رییس اتاق اصناف تهران نیز از شروع فروش فوق العاده اصناف با نظارت اتحادیه ها خبر داد و گفت: ٥ قلم کالای اساسی در برخی واحد های صنفی، فروشگاه های زنجیره ای و شهر و روستا و میادین میوه و تره بار عرضه می شود.

واریز مبلغ کمک معیشتی 
ساعت ۲۴ دهم اسفند مرحله‌ای دیگر از کمک‌های معیشتی به حساب بیش از ۱۹ میلیون خانوار واریز شد. با اصلاح قیمت بنزین در آبان ماه امسال، دولت تصمیم گرفت که مابه‌التفاوت ایجاد شده را در قالب کمک معیشتی به صورت نقدی به خانوارها برگرداند، از این رو پیش‌بینی شد بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون خانوار که حدود ۶۰ میلیون نفر را در بر می‌گرفت، مشمول این نوع از یارانه شوند. در مرحله اول به حدود ۱۷.۵ میلیون خانوار که از بین یارانه‌بگیران انتخاب شده بودند، کمک معیشتی پرداخت شد و رسما سه دهک بالا که در بین یارانه‌بگیران قرار داشتند از این یارانه حذف شدند. به هر صورت با پرداخت مرحله اول تعدادی نسبت به عدم دریافت معترض شدند و فرصتی مهیا شد که درخواست خود را مطرح کنند. به تدریج با بررسی درخواست‌های مطرح شده بر تعداد آنها افزوده شد؛ به نحوی که در دی ماه به حدود ۱۸.۱ میلیون خانوار کمک معیشتی پرداخت شد. این در حالی است که آخرین اطلاعات دریافتی از سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که با افزوده شدن متقاضیانی که شرایط آنها مورد بررسی قرار گرفته و محق دریافت کمک معیشتی تشخیص داده شده‌اند برای اسفند ماه بیش از ۱۹ میلیون خانوار کمک معیشتی دریافت می‌کنند. بر خلاف یارانه نقدی که مبلغ ثابتی است کمک معیشتی به تناسب اعضای خانوار پرداخت شده و از این قرار است که برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز انجام می‌شود.

ساعت کار بانک‌های دولتی به ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ کاهش یافت
شورای هماهنگی بانک‌های دولتی از کاهش ساعت کاری بانک‌های عضو این شورا در کل کشور خبر داد. بر اساس اعلام شورای هماهنگی بانک‌های دولتی ساعت کاری بانک‌های عضو شورا در تمام کشور از روز گذشته 10 اسفند تا آخر هفته از ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ خواهد بود. ساعت کار کارکنان این دسته از بانک‌ها نیز ۸ تا ۱۳ اعلام شده است.

افزایش مصرف آب تهران
شرکت آبفای استان تهران در مورد افزایش نگران‌کننده مصرف آب تهران، اطلاعیه رسمی صادر کرد و نوشت: «به اطلاع شهروندان تهرانی می‌رساند به دنبال نگرانی از شیوع ویروس کرونا در تهران و ضرورت رعایت دوچندان نکات بهداشتی از سوی شهروندان و هم‌چنین هم‌زمانی آن با سنت نوروزی خانه‌تکانی، مصرف آب تهران به صورت چشم‌گیری افزایش یافته است.” مصرف آب شهروندان تهرانی در روز جمعه 9 اسفندماه 98 از مرز سه میلیون مترمکعب عبور کرد که این میزان برای این مقطع از سال بالاست. افزایش مصرف آب در روزهای گذشته موجب افت فشار در برخی مناطق شهر تهران و قطع آب در شهرها و روستاهای پیرامونی شده است.

پیش بینی رکود در بازار خودرو
بررسی بازار نشان می‌دهد که نسبت به هفته گذشته کاهش ۵۰۰ هزار تومانی تا ۶ میلیون تومانی در قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی رخ داده است. مقایسه قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار روز گذشته (شنبه) نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد که علیرغم نزدیک شدن به روزهای پایانی سال که همیشه با تب‌وتاب خرید خودرو همراه بوده و این بازار را پررونق و قیمت‌هار ا صعودی می‌کرد، اکنون تحت تاثیر کرونا ویروس، بازار خودرو نیز آرام شده و نزولی پیش می‌رود؛ به طوری که کاهش ۵۰۰ هزار تومانی تا ۶ میلیونی قیمت‌ها در بازار خودرو نسبت به هفته گذشته ایجاد شده است. به‌طور مثال بیشترین کاهش قیمت به میزان 6 میلیون تومان مربوط به خودروهای پژو ۲۰۶ صندوقدار و سمند EF۷ دوگانه‌سوز بوده است. در مقابل کمترین کاهش قیمت نیز مربوط به وانت آریسان با ۵۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین سایپا ۱۵۱ نیز افت سه میلیون تومانی داشته است. کمترین کاهش قیمت نیز مختص سایاپ ۱۳۲ و تیبا ۲ بوده است که حدود ۵۰۰ هزار تومان بوده است.
این درحالی است که میزان معاملات و  مراجعه به مرکز شماره‌گذاری نیز با افت شدیدی مواجه بوده است. تا پیش از این، قیمت‌ها در بازار خودرو به شدت افزایشی پیش می‌رفت اما اکنون مدتی است که  قیمت‌ها و معاملات با افت روبه‌رو شده است. طبق پیش‌بنی برخی کارشناسان این حوزه، باتوجه به اینکه طی روزهای گذشته شیوع ویروس کرونا توانسته بسیاری از بازارها را تحت تأثیر خود قرار دهد که بازار خودرو نیز از آن مستثنی نبوده است؛ بنابراین احتمالا در روزهای آینده، این رکود همچنان با بازار خودرو همراه خواهد بود.

بازار شب عید از دو هفته آینده داغ می‌شود
یحیی آل‌اسحاق، فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه کسبه نگران بازار شب عیدشان نباشند، گفت: از دو هفته آینده حتما فعالیت‌های اقتصادی دوباره روی غلطک می‌افتد و کاسبی‌ها داغ می‌شود. وی درباره تاثیر کرونا در اقتصاد ایران، گفت: موضوع کرونا از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی در حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است؛ واقعیت این است که هم‌اکنون کشورهای زیادی گریبان‌گیر کرونا شده‌اند و فقط ایران نیست که این مشکل را دارد.
وی به اثرگذاری ویروس کرونا در داخل کشور و جنگ روانی و بزرگ‌نمایی برخی سودجویان اشاره کرد و گفت: این افراد هم‌راستا با دشمنان در تلاش برای ملتهب کردن فضای جامعه هستند تا سود ببرند و از ابزارهای مختلف برای رسیدن به این هدفشان استفاده می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه در شرایط موجود علاوه بر تهدیدهایی که علیه جمهوری اسلامی می‌شود باید به واقعیت‌های فعلی در روابط اقتصادی و خارجی هم توجه کرد، گفت: در حوزه روابط خارجی سالانه 3 میلیون نفر به عراق می‌فرستیم و سه میلیون از عراق هم مسافر داریم یعنی مجموعاً 6 میلیون روابط سفری با عراق داریم که الآن تقریباً تعطیل شده است. وی با تصریح به اینکه صادرات کشورها بعد از ویروس کرونا تحت تأثیر قرار گرفته است، گفت: هرچند نقل و انتقال کالا به‌معنای نقل و انتقال ویروس نیست ولی همه کشورها هم‌اکنون حساسیت‌هایی را در این حوزه دارند. آل‌اسحاق با تاکید بر اینکه آنچه الآن در جامعه رخ داده بیانگر نگرانی و بزرگ‌نمایی چندبرابری است، افزود: برخی رسانه‌ها و فضای مجازی با سوء نیت به این مشکلات دامن می‌زنند و اصلاً قابل قبول نیست و مایه تأسف است که آنهایی که دنبال درآمد نامشروع هستند دست به هر کاری می‌زنند. وی افزایش قیمت ارز و برخی کالاهای دیگر را بی‌ارتباط با کرونا دانست و گفت: عده‌ای فرصت‌طلب در حال ماهی‌گیری از فضای موجود هستند و این درحالی است که فقط ایران دچار این ویروس نیست و همه دنیا درگیر آن هستند.
این فعال اقتصادی در خصوص تاثیر کرونا در اقتصاد به‌ویژه بازار شب عید فعالان اقتصادی نیز گفت: آثار کرونا چه در داخل کشور و چه در خارج کوتاه‌مدت است و ظرف یک یا دو هفته تمام و اوضاع عادی می‌شود.

امکان شکایت از ایرلاین ها برای دریافت خسارت کنسلی بلیت 
رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آن دسته از مسافرانی که ایرلاین ها، خسارت کنسلی از استرداد بلیتشان را کسر می‌کنند، می توانند به سازمان هواپیمایی کشوری شکایت کنند.
وی با بیان اینکه دستورالعمل مربوط به استرداد بلیت هواپیما بدون کسر هزینه کنسلی، اظهار داشت: اگر مسافرانی که اقدام به کنسلی بلیت پروازهای خود کرده‌اند اما از طرف شرکت هواپیمایی مربوطه، همچنان هزینه کنسلی بلیت‌ها کسر شده است، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری، از شرکت هواپیماییِ صادرکننده بلیت شکایت کنند. وی افزود: این سازمان نیز قطعا به موارد شکایتی، رسیدگی خواهد کرد. ضمن اینکه سازمان هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی تذکرات لازم در این خصوص را صادر کرده و قرار است ایرلاین‌ها پول بلیت‌های کنسل شده را به طور کامل به مردم برگردانند. جعفرزداه تاکید کرد: همه شرکت‌های هواپیمایی باید به یک صورت عمل کرده و نباید بخشنامه‌های متفاوتی صادر کنند همه بلیت‌هایی که از پنجم اسفند ماه به بعد از سوی مسافر کنسل شود، می‌بایست نرخ کامل بلیت به مشتریان مسترد شود. وی در پاسخ به این پرسش که اگر دارنده بلیتی قبل از صدور بخشنامه از ۵ اسفند اقدام به کنسلی پرواز کند، آیا مشمول این دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی خواهد شد یا خیر؟ گفت: این بخشنامه صرفا از تاریخ مذکور امکان اجرا دارد و اگر فردی بلیت خود را کنسل کند، شرکت هواپیمایی می‌تواند از کنسل کننده بلیت، خسارت دریافت کند.

خدمات رایگان تلویزیون‌های اینترنتی تا پایان سال
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارائه خدمات رایگان تلویزیون‌های اینترنتی تا پایان سال خبر داد و گفت: ‌ترافیک مصرفی این تلویزیون‌ها نیم‌بها محاسبه خواهد شد. ‌همچنین ترافیک تمامی کلاس‌های آموزشی مجازی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، برای کاربران رایگان خواهد بود. وی درباره فراهم بودن امکان آموزش از راه دور گفت:  با توجه به احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال، برای همکاری با وزارت علوم و آموزش و پرورش، امکانات ویژه‌ای جهت آموزش مجازی و از راه دور فراهم کردیم تا میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو ضمن حفظ سلامت خود، از تحصیل علم هم جا نمانند.

منابعی برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن وجود ندارد
ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن گفت: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن فعلا بنا به شرایط و وضعیت صندوق پس انداز یکم منتفی است
وی با اشاره به اینکه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن منوط به پیش‌بینی راهکارهای تامین کسری منابع است گفت: قبلا پیشنهادی داشتیم تا سقف تسهیلات خرید مسکن را از 80 میلیون تومان کنونی افزایش دهیم به همین دلیل پیشنهادی برای اختصاص منابع صندوق توسعه ملی دادیم اما فعلا که هیچ اتفاقی برای افزایش سقف تسهیلات رخ نداده است.
رحیمی انارکی اضافه کرد: تسهیلات مسکن در حال حاضر در برخی شهرها و استانها قدرت خرید متقاضیان را بالا می برد اما این رقم برای شهر تهران تا حدودی پایین است .
وی ادامه داد: در حال حاضر متقاضیان مسکن می توانند برای دریافت تسهیلات خرید مسکن تا سقف 160 میلیون تومان(زوجین) با نرخ سود 6‌درصد در بافت فرسوده و 8 درصد اقدام و سپرده گذاری کنند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال