امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

ایرنا نوشت: طبیعت متناسب با هر فصل مواد غذایی مختلفی در اختیار قرار می‌دهد. بهار فصل زمان رویش میوه‌ها و سبزیجات رنگی و تازه است که برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد سیستم گوارش مفید هستند.

متخصصان تغذیه بر این باورند که میوه‌ها و محصولات فصلی بهترین گزینه منطبق بر نیاز بدن در هر زمان هستند. فصل بهار سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تازه است که تمام نیازهای بدن را فراهم می‌کنند.

با توجه به روش‌های اصلاح ژنتیکی و امکان رشد اکثر گیاهان در گلخانه در تمام فصول سال، معمولا تمام محصولات در سراسر سال وجود دارند، ولی تحقیقات نشان می‌دهد برخی از محصولات در بهار طعم و عطر بهتری دارند و حتی از نظر مواد غذایی و ویتامین‌ها نیز غنی‌تر هستند.

برخی سبزیجات مانند پونه از جمله این مواد هستند. معمولا رویش پونه به صورت خود رو در مناطق سبز و بِکر وجود دارد و می‌تواند به صورت تازه یا طعم‌دهنده در غذا استفاده شود. پونه سرشار از کلسیم است.

بهار فصل رویش انواع توت است. توت سفید، سیاه، شاه‌توت، توت‌فرنگی و زغال اخته محبوب‌ترین اعضای این خانواده هستند. توت حاوی ویتامین‌های A، B، C و آهن است و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود نقش مهمی در کاهش بروز بیماری‌های مختلف دارد.

باقلا یکی دیگر از سبزیجات بهاری محبوب است. این ماده غذایی سرشار از آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B و اسیدفولیک، فیبر و پروتئین بوده و به کاهش فشار خون، کمک می‌کند.

نخودفرنگی یکی دیگر از محصولات بهاری است که حاوی ویتامین K، E، ویتامین‌های گروه B، منگنز، فیبر، ویتامین B، مس، فسفر، آهن، پتاسیم، منیزیم و اسید فولیک و اسیدهای آمینه ضروری است.

سبزی والک یک سبزی بهاری است که به دلیل رویش در نقاط مرتفع گران‌قیمت است. این سبزی سرشار از ویتامین‌های A،B،C و املاح معدنی منگنز، روی، گوگرد و کلسیم است. معمولا والک را همراه با پلو و ماهی یا به صورت کوکو مصرف می‌کنند.

ریواس یکی دیگر از سبزیجات بهاری مغذی و خوشمزه است. ریواس سرشار از ویتامین C بوده و برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است. کنگر نیز یکی دیگر از گیاهان بهاری و سرشار از فیبر است و به کاهش قند خون کمک می‌کند.

تلخون و مرزه نیز از دیگر سبزیجات بهاری هستند که خواص فوق‌العاده‌ای‌ دارند.

گیاه بهارنارنج به طور گسترده به عنوان شربت، مربا و دمنوش استفاده می‌شود و حاوی ویتامین‌های مختلف بوده و برای معده بسیار مفید است. این گیاه از افسردگی جلوگیری می‌کند.

متخصصان تغذیه رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه به همراه پروتئین‌های گیاهی را مناسب فصل بهار می‌دانند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال