امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
ازدحام تازه واردها در بورس 
در روزهایی که کرونا اکثر مشاغل را تحت تاثیر خود قرار داده، بازار سرمایه در کشورمان و مشاغل مرتبط با آن روزهای پررونقی را پشت سر می گذارند. علاوه بر کرونا حتی عرضه‌های اولیه چند هزار میلیارد تومانی و عرضه‌های سنگین دولت و ریزش سنگین قیمت نفت نیز ترمز بورس را نکشیده است. بررسی ها نشان می‌دهد شاخص کل سهام از ابتدای سال ۹۹ حدود ۴۵ درصد رشد کرده و این مساله عاملی برای ورود نقدینگی‌های جدید به بورس و خوشحالی تازه واردها شده است. در دو سال گذشته و به خصوص سال پیش تقاضا برای ورود به بازار سرمایه افزایش قابل توجهی داشته تا جایی که جمعیت کل سهامداران بورس به12 میلیون نفر و و البته به روایتی به 25 میلیون نفر رسید. گزارش ها از ازدحام تازه واردها در مقابل برخی دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت حکایت دارد. روز گذشته نیز رکورد رشد روزانه شاخص در تاریخ بورس شکسته شد و شاخص به ۷۷۰ هزار و ۱۱ واحد رسید.
 رشد طوفانی بورس اگرچه موجب خوشحالی سهامداران جدید شده اما نگرانی هایی از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه را به همراه داشته است. برخی معتقدند این روند تا زمانی که سهامداران نسبت به آینده بازار امیدوار باشند ادامه خواهد یافت. برخی دیگر نیز اگرچه به رشد بورس امیدوارند اما معتقدند ابهاماتی از جمله کاهش نرخ سود در نحوه این رشد وجود دارد. در نهایت در هیچ کدام از نظرات کارشناسان نظری قطعی در خصوص توقف سودآوردی بورس درماه های آینده  وجود ندارد و پیش بینی می شود روند رشد بورس ادامه دار باشد. وزیر اقتصاد نیز روز گذشته از عرضه سریالی سهام شرکت‌های دولت تا پایان سال خبر داد و گفت: «در همین راستا بزودی اولین صندوق قابل معامله بورسی ETF متشکل از 3 بانک و دو شرکت بیمه به ارزش 16 هزار و 500 میلیارد تومان در بورس عرضه می‌شود.»
فرهاد دژپسند در جلسه با فعالان بازار سرمایه با بیان اینکه روند عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه به صورت سریالی ادامه دارد، اظهار داشت: «به‌زودی سهام اولین صندوق قابل معامله بورسی موسوم به ETF که متشکل از 3 بانک و دو شرکت بیمه به ارزش 16 هزار و 500 میلیارد تومان است،‌ در بورس عرضه می‌شود.»
وی با بیان اینکه پس از این عرضه، سهام دو صندوق ETF دیگر را عرضه می‌‌کنیم، افزود: «ما برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی در طول سال جاری برنامه داریم و این عرضه‌ها در کل سال انجام می‌شود و در کنار ما نهادهای عمومی غیردولتی هم اقدام به عرضه سهام خواهند کرد. یک نمونه آن عرضه سهام شستا بود و سایر نهادها هم برای عرضه سهام اعلام آمادگی کردند.»
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: «وقتی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور از برنامه عرضه سهام در بازار سرمایه حمایت می‌کند، به معنای این است که این فرایند دچار شکست نخواهد شد.»
وی با اشاره به پیشنهاد راه‌اندازی ستاد تسهیل پذیرش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، گفت: «به همین منظور جلساتی برگزار شد و همه متولیان امر به‌شدت اعلام آمادگی کردند و هم‌اکنون تعداد جلسات هیات عالی پذیرش افزایش افزایش یافته و تقریبا هیچ بنگاهی از ناحیه ما در صف پذیرش قرار ندارد. » دژپسند ادامه داد: «یکی از پیشنهادات سلب حق تقدم خرید سهام بود و ما تا جایی که مقدور باشد، این کار را انجام می‌دهیم.» بر اساس گزارش ها، ‌دولت قصد دارد،‌ باقیمانده سهام خود نزد 18 شرکت بزرگ از جمله 3 بانک، دو بیمه، دو خودروسازی، پالایشگاه،  پتروشیمی را به شکل واحدهای صندوق قابل معامله بورسی به مردم عرضه کند. بسیاری از کارشناسان راهکار حفظ سودآوری بورس را تنوع بخشی به ابزارها و اوراق قابل معامله در بورس از جمله بازار آتی سکه و ... می دانند و معتقدند با این راه بورس از حالت تک محصولی و سرمایه گذاری صرف بر اوراق سهام خارج می شود. 

   رکوردشکنی رشد روزانه شاخص در تاریخ بورس 
شاخص بورس در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه با ثبت رشد ۲۸۴۲۸ هزار واحدی، بیشترین رشد روزانه تاریخ بورس را به ثبت رساند و بر قله ۷۷۰ هزار واحد ایستاد.
در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه بیش از 3میلیارد و 466میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 5هزار و 173میلیارد تومان در بیش از 661هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 28هزار و 79واحدی در ارتفاع 770هزار و 11واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی چادرملو و معدنی و صنعتی چادرملو شد و در مقابل شرکت‌های رادیاتور ایران و پارس سرام با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.
شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 7479واحد، کل (هموزن) 9441واحد، قیمت (هموزن) 6275واحد، آزاد شناور 34129واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 19152و 62544واحد رشد کردند.
بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 36میلیون ورقه به‌ارزش 3595میلیارد تومان در 482هزار نوبت، شاخص فرابورس(آیفکس) 278واحد رشد کرد و در ارتفاع 9351واحد قرار گرفت.
در این بازار هم روز گذشته بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی زاگرس شد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال