امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
آخرین مهلت ثبت‌نام برای دریافت وام یک میلیونی
روز یکشنبه ۷ اردیبهشت‌ماه، آخرین مهلت برای ثبت نام وام یک میلیون تومانی است و متقاضیان باید کدملی سرپرست خانوار را با سیم کارتی که به نام اوست به سرشماره ۶۳۶۹ پیامک کنند.
طبق توافقی که بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و بانک مرکزی صورت گرفت، مقرر شد وزارت تعاون کد ملی را هم دریافت و پس از غربالگری، فهرست را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها جهت تنظیم فرمت درخواستی به تفکیک بانک‌های عامل واریز کننده یارانه، ارسال کند تا در مرحله بعدی، این سازمان پس از تنظیم نهایی اسامی، فهرست متقاضیان را به بانک مرکزی تحویل دهد. آنطور که مقرر شد برای اجرای این طرح، سرپرستان خانوار با سیم کارتی که به نام خودشان است، باید کد ملی خود را به شماره ۶۳۶۹ پیامک تا از این طریق، دریافت وام و کسر اقساط را تأیید کنند. ابتدا اعلام شد که افراد تا ۳۱ فروردین ماه مهلت ارسال کد ملی خود را دارند که بعد به دلیل استقبال مردم، این مهلت تا هفتم اردیبهشت ماه، تمدید شد. بیشتر افرادی که تا ۳۱ فروردین ماه پیامک ارسال کرده اند، روز پنج شنبه ۴ اردیبهشت ماه، وام مذکور به حسابشان واریز شده است؛ اما آن دسته از افرادی که پس از ۳۱ فروردین اقدام به ارسال پیامک کرده اند، روز پنج شنبه هفته جاری (۱۱ اردیبهشت ماه) وام را دریافت خواهند کرد. متقاضیانی که هنوز اقدام به ارسال پیامک نکرده اند، حداکثر تا فردا، هفتم اردیبهشت ماه مهلت دارند که کد ملی سرپرست خانوار را با سیم کارتی که به نام او است، به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال کنند.
از سویی دیگر طبق اعلام بانک مرکزی، حدود ۳۴ هزار نفر از سرپرستان خانوار، به دلیل وجود مشکلاتی در حساب بانکی خود نظیر مسدودی حساب، موفق به دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی نشده اند که بر این اساس اعلام پیامکی علت عدم واریز وام یک میلیونی برای برخی خانوارهای یارانه بگیر تا شنبه آینده است. 
وزارت رفاه از ساعت 22 روز چهارشنبه 27 فروردین پیامکی با مضمون «سرپرست محترم خانوار؛ در صورتی که متقاضی استفاده از بسته حمایتی دوران کرونا بر اساس شرایط اعلامی دولت هستید، لطفاً تنها از خط تلفن همراه اصلی خود که مالک آن هستید، فقط کد ملی خود را به سرشماره 6369 ارسال فرمایید.» به شماره همراه سرپرستان خانوار ارسال کرده است. پس از ارسال پیامک‌ها، سرپرستان خانوار تا روز یکشنبه 7 اردیبهشت فرصت دارند فقط کد ملی خود را با شماره تلفن همراه اصلی خود به وزارت رفاه (6369) پیامک کنند. سرپرستان بعد از ارسال کد ملی به سرشماره 6369 پیامکی را با عنوان عملیات با موفقیت انجام شد دریافت می‌کنند. سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا گفته است: طبق برنامه‌ریزی 25 میلیون سرپرست خانوار یارانه نقدی دریافت می‌کنند که 88 میلیون پیامک به این تعداد ارسال می‌شود یعنی به‌تعداد سیم‌کارت‌های سرپرستان‌ پیامک ارسال می‌شود. برخی از سرپرستان چند سیم‌کارت دارند که برای تمام سیم‌کارت‌ها ارسال شده است. کل افرادی که سیم‌کارت ندارند 2.5 میلیون سرپرست هستند.
4 فروردین این وام حمایتی به 96.5 درصد از یارانه بگیران واریز شد اما بخشی از سرپرستان خانوار بودند که علی الرغم اینکه سیم کارت به نام خودشان بود و کد ملی خود را پیامک کرده بودند ولی وام یک میلیون تومانی را دریافت نکردند. طبق اعلام بانک مرکزی حدود 40هزار و 500فقره از تسهیلات مذکور به دلایلی از جمله مسدودی حساب، شماره حساب اشتباه، عدم سازگاری شماره حساب با کد ملی ارسالی، نامعتبر بودن اطلاعات معرفی شده و سایر خطاها میسر نشده است. 
وزارت کار طی اطلاعیه ای اعلام کرد: به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند، طبق اعلام بانک مرکزی، حدود 34 هزار نفر از سرپرستان خانوار، به دلیل وجود مشکلاتی در حساب بانکی خود نظیر مسدودی حساب، موفق به دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی نشده اند.

صادرات لیموشیرین، لیموترش و کش قیطانی تولید ماسک ممنوع شد
سعید عباسپور،  مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به گمرک ایران، ممنوعیت صادرات لیموشیرین، لیموترش و کش قیطانی برای تولید ماسک را ممنوع اعلام کرد.

حرکت قطارهای حومه ای از سر گرفته شد
حرکت قطارهای حومه ای تهران پس از بیش از دو ماه توقف در پی شیوع کرونا، از روز گذشته با همان قیمت قبلی از سر گرفته شد. این قطارها به اندازه ۵۰ درصد ظرفیت‌شان مسافرگیری می‌کنند.
تردد قطارهای حومه‌ای به تهران و دیگر کلانشهرها که در پی شیوع کرونا بیش از دو ماه متوقف مانده بود، از صبح روز گذشته شنبه ۶ اردیبهشت و یک هفته پس از آغاز به کار تردد قطارهای مسافری، بار دیگر از سر گرفته شد. بر این اساس قیمت قطارهای حومه‌ای بدون تغییر بوده و مسافران می‌توانند بلیت این قطارها را بدون افزایش قیمت و به صورت اینترنتی خریداری کنند که با این حساب بلیت تهران-پرند و تهران-کرج ۱۵۰۰، تهران-قم و تهران-قزوین ۴ هزار و تهران گرمسار ۳ هزار تومان است. بر اساس اعلام محمد رجبی، رییس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی، قرار است ترددها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با ظرفیت ۵۰ درصدی قطارها انجام شود.

ارزش روز سهام عدالت به ۲۳۹ هزار میلیارد تومان رسید
اسفندماه ۹۸، ارزش روز شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت بیش از ۲۳۹۷ هزار میلیارد ریال بود. مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به وضعیت سهام عدالت پرداخت.
در بخشی از این گزارش آمده است: در بررسی وضعیت موجود سهام عدالت، مشمولان و تعداد آنها، تعاونی های شهرستانی و شرکتهای سرمایه گذاری استانی و پرتفوی سهام عدالت مورد بررسی قرار گرفته است. براساس اطلاعات مردادماه ۱۳۹۸ سایت سهام عدالت، تعداد مشمولان نهایی (به عنوان ۶ دهک پایین درآمدی) در سامانه سهام عدالت ۴۹,۱۶۹,۳۲۲ نفر هستند که از این تعداد، تنها ۶ میلیون نفر به عنوان مشمولان دهک های اول و دوم درآمدی (مشمولانی که براساس ماده (۳۴) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی از تخفیف ۵۰ درصدی در بهای سهام بهره مند هستند) در نظر گرفته شده اند. حدود ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت در قالب ۳۴۴ تعاونی شهرستانی سهام عدالت ساماندهی شده و در حال حاضر، ۳۰ شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در ۳۰ استان کشور وجود دارد. مجموع مبلغ تسویه شده بابت اقساط سهام عدالت که از جمع سه رقم «مبالغ واریزی به حساب خزانه از محل سود شرکت های سرمایه پذیر»، «تخفیف ۵۰ درصدی در قیمت سهام برای دو دهک پایین درآمدی» و «مبالغ واریزی مشمولان» حاصل می شود، بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد تومان است.
بر این اساس، از ۶۰ شرکت موجود در سبد سهام عدالت، سهام ۱۱ شرکت و بخشی از سهام شرکت دخانیات خارج شده و سهام ۴۹ شرکت به ازای مبلغ ۲۶ هزار میلیارد تومان تسویه شده در سبد سهام عدالت باقی مانده است. شایان ذکر است که مطابق گزارش سازمان خصوصی سازی در اسفندماه ۱۳۹۸، ارزش روز شرکت های حاضر در پورتفوی سهام عدالت بیش از ۲۳۹۷ هزار میلیارد ریال است.

رشد 5/2 برابری ذخیره‌سازی کالاهای اساسی علیرغم تحریم‌ها

امیر طالبی، سرپرست معاونت بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: علیرغم تحریم‌های شدید در سال ۱۳۹۸، کالاهای اساسی وارادتی برای ذخایر کشور در سال گذشته نسبت به سال قبل ۲.۵ برابر رشد داشت. وی گفت: علیرغم تحریم‌های شدید در سال ۱۳۹۸، کالاهای اساسی وارادتی برای ذخایر کشور در سال گذشته نسبت به سال قبل ۲.۵ برابر رشد داشت. در سالِ‌جاری نیز روزانه ٥٠ هزار تن کالای اساسی شامل: برنج، روغن و شکر در بنادر ایران تخلیه و به مقاصد بارگیری و حمل می‌شود. وی با بیان این‌که تأمین ٦٠ درصد شکر، ٣٥ درصد روغن خام و ٢٠ درصد برنج مورد نیاز کشور توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام شده است، تصریح کرد: در سال گذشته بیشتر کالاهای اساسی وارد شده در بنادر به صورت مستقیم از کشتی به واگن‌های قطار برای ارسال  به مراکز دائم ذخیره سازی انتقال یافت که موجب  کاهش هزینه ها و سرعت حمل کالاها  شد. وی گفت: در سال ۹۸، بیش از ۲ میلیون تن کالاهای اساسی برنج، روغن و شکر وارد کشور شده که بخشی از این کالاهای اساسی در شبکه توزیع قرار گرفته و بخشی برای ذخایر راهبردی در نظر گرفته شده است. سرپرست معاونت بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: با ورود ٩٤ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در سال ٩٨ در پهلوگیری کشتی ها در بنادر کشور  رشد۱۴۰درصدی داشته‌ایم.               

کاهش قیمت چارچرخ‌ها با ورود شورای رقابت به پروسه قیمت گذاری
محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است ورود شورای رقابت به پروسه قیمت گذاری موجب از بین رفتن فاصله قیمتی خودرو در بازار و کارخانه شده و بهای چارچرخ ها به شدت کاهش می یابد. وی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر ورود شورای رقابت به پروسه قیمت گذاری خودرو، گفت: ورود شورای رقابت موجب از بین رفتن فاصله قیمتی خودرو در بازار و کارخانه می‌شود، بنابراین بهای چارچرخ ها به شدت کاهش یافته و بازار خودرو تا حدودی ساماندهی می‌شود. نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی به فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه اشاره کرد و ادامه داد: از آنجا که فاصله قیمتی برخی خودروها در بازار و نمایندگی به بیش از 20 میلیون تومان نیز می رسد، باید مشخص شود چه کسانی از این اختلاف قیمتی سود می برند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سوداگران با روش های خاصی خودرو از کارخانه تحویل می گیرند و آن را با قیمت های بالاتر در بازار به فروش می رسانند، اظهار کرد: اگرچه ورود شورای رقابت به پروسه قیمت گذاری می تواند بازار خودرو را ساماندهی کند اما باید به این نکته نیز توجه شود که این شورا قیمت خودرو را منطقی تعیین کند. این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: دولت و شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو با یکدیگر کلنجار دارند چرا که دولت مخالف ورود شورای رقابت به پروسه قیمت‌گذاری است و تمایل دارد تنها سازمان حمایت از مصرف کننده در این امر دخالت داشته باشد.

اصلاح روش مالیات ستانی با قانون مالیات بر ارزش افزوده
محمدحسین حسین زاده بحرینی، رییس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تصویب نهایی و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از چالش‌های اقتصادی ایران یعنی روش مالیات ستانی را اصلاح می‌کند.
وی درباره اتمام بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی و آثار اقتصادی آن، گفت: در صورت تایید مصوبه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده از سوی شورای نگهبان و اجرای این قانون رویه مالیات ستانی تسهیل و منصفانه می شود زیرا در حال حاضر مشکل اصلی کشور در حوزه مالیات، اخذ مالیات از طریق ممیز است، ممیز محوری در مالیات گیری روش نادرستی بوده و موجب طولانی شدن فرآیندها شود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از چالش های اقتصادی ایران یعنی روش مالیات ستانی را مدیریت می‌کند، افزود: ممیز محوری موجب افزایش هزینه مالیات در کشور شده و هدررفت وقت فعالان اقتصادی می شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: امیدوارم شورای نگهبان ایرادات جدی از قانون مالیات بر ارزش افزوده نگیرد، تا با قانونی شدن مصوبه مذکور، هرچه سریعتر قانون به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد.

ضرورت حمایت از شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی 
سیدهادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس آمارها به دلیل شیوع بیماری کرونا، صنعت حمل و نقل هوایی کشور تنها با ۲۰درصد از ظرفیت خود فعالیت می کند و این مسئله به معنای ضرر اقتصادی هنگفت برای ایرلاین ها در دو ماهه اخیر است. وی نسبت به وضعیت شرکت های هواپیمایی در کشور هشدار داد و گفت: در شرایط کنونی صنعت هوایی کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شده است. از این رو یکی از بخش هایی که در این شرایط باید توسط دولت حمایت شود، حوزه حمل و نقل هوایی کشور است. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی به دلیل کاهش مسافرت های هوایی، درآمد ایرلاین ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این شرکت ها با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه هستند، هر چند که ایرلاین ها پیش از شیوع بیماری کرونا نیز مشکلات متعددی داشتند، اما شیوع این بیماری مشکلات را صدچندان کرده است.
وی ادامه داد: بر اساس آمارها به دلیل شیوع بیماری کرونا، صنعت حمل و نقل هوایی کشور تنها با 20 درصد از ظرفیت خود فعالیت می کند و این مسئله به معنای ضرر اقتصادی هنگفت برای ایرلاین ها در دو ماهه اخیر است، ماه‌هایی که بیشتری درآمد را همواره نصیب شرکت ها می کرد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال