امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
دلیل تاخیر در پرداخت پول حاصل از فروش ۳۰ درصدی چیست؟
 
پول حاصل از فروش ۳۰ درصدی سهام عدالت از سوی بانک‌ها در حالی با تاخیر به حساب مشمولان واریز می‌شود که دارندگان این سهام به این موضوع اعتراض دارند و می‌گویند اگر به این پول نیاز فوری نداشتیم، سهام عدالت‌مان را نمی‌فروختیم.این در شرایطی است که پیش از این اعلام شده بود مبالغ حاصل از فروش سهام عدالت در فرصتی کوتاه به حساب فروشندگان آن واریز می شود.
در حالیکه بر اساس تصمیمات ستاد آزادسازی سهام عدالت، مشمولان می‌توانند از درگاه‌های مختلف مانند سایت بانک، اپلیکیشن‌ها یا به‌طور مستقیم درخواست فروش 30 درصد از سهام خود را از طریق بانک‌ها ثبت کنند گزارش ها از عملکرد نامطلوب برخی بانکها در این زمینه حکایت دارد. این موضوع در روزهای گذشته انتقادات زیادی را به همراه داشته  به خصوص اینکه در هفته های اخیر روندی صعودی شاخص بورس سرعت بیشتری گرفته و این موضوع فروشندگان سهام عدالت را از کسب سودهای بالاتر محروم کرده است. 
از سویی دیگر قرارداد یک طرفه بانک‌ها با دارندگان سهام عدالت نیز که بر اساس آن مشمولان نه می‌دانند چه سهمی از آنها فروخته می‌شود و نه می‌دانند که این سهام چه زمانی و با چه قیمتی فروخته می‌شود هم از دیگر مواردی است که انتقاداتی را به همراه داشته است. 
ثبت درخواست فروش سهام توسط دارندگان سهام عدالت به منزله دادن اختیار تام به کارگزاری‌ها برای فروش این سهام به هر قیمت، در هر زمان و در هر نمادی است و به همین دلیل هم هست که مبالغ واریزی به حساب مشمولان با هم متفاوت هست. جدای از این حق زائل شده، هستند مشمولانی که پس از قبول این حق ضایع شده و نیز امضای این قرارداد یک‌طرفه، حالا چند هفته‌ای است که منتظر واریز وجوه حاصل از فروش سهام عدالت خود هستند.
مدیرعامل یکی از شرکت‌های کارگزاری وابسته به یکی از بانک‌ها در این خصوص گفت نمی‌توان زمان مشخصی برای فروش سهام و واریز وجوه ناشی از آن مشخص کرد؛ چرا که عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده قیمت سهام بوده و تلاش می‌ شود سهام با بالاترین قیمت و در بهترین شرایط به فروش برسد.
همچنین ثبت درخواست فروش سهام عدالت به معنی فروش قطعی نیست و فرآیند فروش ممکن است کمی زمان‌بر باشد؛ اما کارگزاری پس از فروش قطعی، مبالغ دریافتی را طی روال قانونی به حساب صاحب سهام واریز خواهد کرد.
در این خصوص یکی از دارندگان سهام عدالت گفت قبول کردن شرایط یک طرفه بانک‌ها از سوی ما برای فروش 30 درصد از سهام عدالتمان به هر قیمتی که از آن اطلاع نداریم، نشان از این دارد که ما به این مبلغ در این مقطع زمانی نیاز داریم؛ بنابراین تاخیر بانک‌ها در فروش و واریز مبالغ حاصل از فروش سهام عدالت ما، نوشدارو پس از مرگ سهراب است.
ضمن این که ما می‌دانیم که بازار بورس صعودی است و با نگهداشتن سهام عدالت می‌توانیم از سود بیشتری در آینده برخوردار شویم؛ اما به دلیل نیاز مالی اقدام به فروش 30 درصد از این سهام کرده‌ایم که متاسفانه در زمان خود این پول به دست ما نمی‌رسد.

   دفاع از عملکرد بانک‌ها در فروش سهام عدالت
روز گذشته وزارت اقتصاد از عملکرد بانک‌ها در فروش سهام عدالت دفاع و ضمن تکذیب خرید سهام عدالت به قیمت ارزان توسط بانک‌ها، به عموم مردم توصیه کرد فریب خبرهای جعلی و کذب را نخورند.این اطلاعیه در پی برخی خبرها مبنی بر ارزان خری سهام عدالت از سوی بانکها صادر شده است.  معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد با تشریح دلایل فروش سهام عدالت از سوی بانکها اعلام کرد: در طراحی ساز و کار فروش سهام عدالت به دلیل عدم دسترسی همه اقشار مردم به بازار سرمایه، از درگاه‌های حضوری و غیرحضوری بانکها به منظور سهولت دسترسی اکثریت مردم استفاده شده است و بانکها در این ساز و کار فقط عاملیت دریافت تقاضای مردم و اشخاصی که به بازار سرمایه دسترسی ندارند را بر عهده دارند.
به این ترتیب که از درگاه بانکها تقاضای فروش سهام اخذ و به کارگزاری ها داده می شود. کارگزاری ها نیز با هماهنگی سازمان بورس اوراق بهادار و با توجه به شرایط بازار به قیمت تابلو اقدام به فروش نموده و وجه را حساب افراد کارسازی می نمایند.
بنابراین بانکها نقشی درتعیین قیمت سهام عدالت ندارند و صرفا تسهیل کننده فرآیند دریافت تقاضا و واریز وجه هستند. قیمت بر اساس شرایط بازار سهام، چگونگی عرضه و تقاضا در بازار بورس، نوع سهام تشکیل دهنده سبد سهام عدالت و وضعیت مالی و سودآوری شرکتهای تشکیل دهنده سهام تعیین می شود.

   توضیح در خصوص محدودیت‌های فروش سهام عدالت 
همچنین موضوع محدودیت‌های فروش سهام عدالت نیز از دیگر مواردی است که ابهاماتی را به وجود آورده است. در این خصوص عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه محدودیت‌های فروش سهام عدالت موقتی است گفت: «وجود محدودیت برای فروش سهام عدالت باعث می‌شود تا افراد به مرور با بازار سرمایه آشنا شوند و با مشاهده افزایش قیمت‌ها عطش آن‌ها برای فروش فروکش کند.»
سعید اسلامی افزود: «هدف این محدودیت‌ها جلوگیری از آسیب رساندن به بازار و همچنین سرمایه گذاران بوده است، نگرانی دیگری که وجود داشت این بود که افرادی که درآمد پایین‌تری دارند در تصمیم هیجانی اقدام به فروش دارایی ارزشمند خود نکنند، این محدودیت باعث می‌شود افراد کم کم با بازار سرمایه آشنا شوند و وقتی می‌بینند قیمت‌ها بالا می‌رود، عطش آن‌ها برای فروش فروکش می‌کند.» وی با اشاره به امکان فروش ۳۰ درصد سهام عدالت برای مشمولین این سهام، اظهار داشت: «تعیین ۳۰ درصد فروش سهام عدالت، دلایل متعددی داشت از جمله اینکه در بین اهالی بازار این نگرانی ایجاد شده بود که اگر مشمولان سهام عدالت بخواهند تمام سهام خود را بفروشند، چه اتفاقی می افتد، البته هدف ایجاد محدودیت برای معامله گران نبود زیرا در ذات مالکیت اختیار فروش وجود دارد.» این عضو شورای عالی بورس ادامه داد: «از سوی دیگر نهاد حاکمیت متمایل بود مردم بیشتر به سمت مدیریت غیرمستقیم بروند تا پول‌ها در شرکت‌های استانی باقی بماند که صرف برخی از پروژه‌های توسعه استانی شود.» اسلامی با بیان اینکه هنوز تصمیم گیری جدیدی در مورد امکان فروش درصد بیشتری از سهام عدالت گرفته نشده است، گفت: «همچنین زمان معاملات آنلاین سهام عدالت هنوز مشخص نشده است.»
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال