امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
عبور شاخص کل از 4/1 میلیون واحد 
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته با افزایش 28 هزار و 414 واحد به رقم یک میلیون و 419 هزار و 439 واحد رسید.
شاخص کل با معیار هموزن روز گذشته 1565 واحد به رقم 432 هزار و 10 واحد رسید. روز گذشته معامله‌گران بورس بیش از 6.2 میلیارد ورق سهام حق تقدم و سایر اوراق مالی در قالب یک میلیون و 170 هزار فقره معامله و به ارزش 11 هزار و 675 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
اگر ارزش معاملات روز گذشته فرابورس که 6 هزار و 685 میلیارد تومان بود را در نظر بگیریم، روز گذشته فعالان بازار بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران بیش از 18 هزار و 360 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
روز گذشته عرضه اولیه 15 درصد سهام سرمایه‌گذاری پویا وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام با سرمایه 400 میلیارد تومانی برای اولین بار در بورس عرضه شد و همچنین قرار بود نماد صندوق واسطه‌گری دارایی یکم نیز از روز گذشته قابل معامله شود که تا این لحظه این کار انجام نشده است.
این روزها بورس اوراق بهادار تهران اصطلاحاً روی بورس قرار گرفته و در کانون توجه خانوارهای ایرانی قرار گرفته است و کارشناسان می‌گویند، اقبال عامه مردم به بورس نکته مثبتی است که پول‌های سرگردان جامعه به سمت بازار شفاف بورس حرکت کند و امید می‌رود که این پول‌ها در تولید کشور به کار گرفته شود، اما در عین حال هشدار می‌دهند تازه‌واردان به بورس باید دقت کنند که بازار سرمایه بازار همیشه سودآور نیست و شاخص بازار همواره افزایشی بلکه حضور در بازار سرمایه الزاماً همراه با ریسک و سود و زیان است.
بنابر این تازه‌واردان ابتدا از خرید سهام ارز اولیه همچنین صندوق‌های بورسی دولت و نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا صندوق‌های با درآمد ثابت استفاده کنند تا دچار زیان نشوند.
همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند مردم از فروش دارایی‌های قابل استفاده خود مانند خانه، آپارتمان، ماشین و یا فرش و طلا برای سرمایه‌گذاری در بورس جداً‌ خودداری کنند و از پول‌های کناری و پول‌های اضافه خود برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنند که اگر احیاناً دچار زیان شدند زندگی آنها مختل نشود.
روز گذشته شاخص‌های پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی مس، شستا، پالایش نفت اصفهان، ایران‌خودرو، پتروشیمی پارس و گل‌گهر همگی در تقویت شاخص کل بورس مؤثر بودند.
روز گذشته همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 2.4 درصد رشد کردند اما شاخص کل با معیار هموزن فقط 0.36 درصد رشد کرد شاخص قیمت با معیار هموزن 0.36 درصد رشد کرد.
شاخص آزاد شناور از رشد 1.6 درصد برخوردار شد. شاخص بازار اول بورس 2 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 2.1 درصد افزایش یافت.
روز گذشته نماندهای پربیننده مربوط به بانک ملت، پالایش نفت اصفهان ، پالایش نفت بندرعباس، ملی مس،‌گلوکوزان، سرمایه‌گذاری خوارزمی و سرمایه‌گذاری غدیر بوده‌اند.
روز گذشته همچنین در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل فرابورس 101 واحد رشد کرده و به  رقم 15 هزار و 200 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران روز گذشته به بیش از 995 هزار میلیارد تومان رسید.
روز گذشته معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 3.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 664 هزار نوبت معامله و به ارزش 6686 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
روز گذشته نمادهای میدکو، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان، ذوب‌آهن، پتروشیمی تندگویان و پالایش نفت لاوان همی در تقویت شاخص فرابورس مؤثر بودند و نماد شرکت توسعه مولد نیروگاه جهرم بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.
نمادهای پربیننده روز گذشته شامل ذوب‌آهن اصفهان، تولید نیروی برق دماوند، بانک دی، مادیران ، سیمان لار سبزوار و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و صنایع کاغذ پارس و سمگا بوده‌اند.

جزییات طرح ویژه تخصیص سبد لوازم خانگی به اقشار آسیب‌پذیر
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از طرح ویژه تخصیص سبد لوازم خانگی به اقشار آسیب‌پذیر خبر داد و گفت: 5 قلم اصلی شامل یخچال و یخچال‌فریزر، لباسشویی، تلویزیون، اجاق گاز و جاروبرقی بدون واسطه و با قیمت اقتصادی در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار می‌گیرد.
محمدرضا کلامی با بیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار بر این شده که زوج‌های جوان و به صورت ویژه مزدوجین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و زوج‌های جوان بازنشستگان لشگری و کشوری سبد لوازم خانگی با قیمت اقتصادی و بدون واسطه دریافت کنند، گفت: برنامه‌ریزی تولید و عرضه سبد لوازم خانگی شامل یخچال و یخچال‌فریزر، لباسشویی، تلویزیون، اجاق گاز و جاروبرقی از محل تولیدات داخلی در دستور کار قرار گرفته است.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: واحدهای تولیدی مکلف شده اند نسبت به تحویل سبدهای تعیین شده در طول یکسال پیش رو به تفکیک ماه و ظرفیت تولید اقدام نمایند.
وی تصریح کرد: اولویت‌بندی زمانی دریافت سبد کالای لوازم خانگی متناسب با تاریخ ازدواج ضروری است؛ ضمن اینکه قیمت، بر اساس نرخ مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و بدون واسطه خواهد بود.

افزایش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی
هیات عامل بانک مرکزی در راستای اجرای قانون پولی و بانکی کشور برای حفظ ارزش پول ملی و کمک به رشد اقتصادی، در جلسه روز گذشته خود ترتیبات جدید اجرای سیاست پولی را تصویب و براساس مفاد دستورالعمل «عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی»، نرخ سود سپرده‌گذاری نزد بانک مرکزی را با 2 واحد درصد افزایش در سطح 12 درصد تعیین کرد. 
آخرین اطلاعات به دست آمده از عملکرد بخش واقعی اقتصاد نشان می‌دهد، رشد اقتصادی بدون نفت در مسیر صعودی قرار گرفته است. از طرف دیگر، نرخ تورم از تورم هدف اعلام شده (22 درصد) فاصله دارد. بر این اساس، هیات عامل بانک مرکزی در راستای اجرای قانون پولی و بانکی کشور برای حفظ ارزش پول ملی و کمک به رشد اقتصادی، در جلسه چهار‌شنبه 4 تیرماه 1399 ترتیبات جدید اجرای سیاست پولی را تصویب کرد. 
بر این اساس، هیات عامل بانک مرکزی بر اساس مواد (6) و (11) دستورالعمل «عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی»، نرخ سود سپرده‌گذاری نزد بانک مرکزی را با 2 واحد درصد افزایش در سطح 12 درصد تعیین کرد. این تصمیم با هدف کاهش دامنه دالان نرخ سود اتخاذ شده است و از روز شنبه 7 تیرماه 1399 اجرا می‌شود.
گفتنی است، پیش از این هیات عامل بانک مرکزی در روز شنبه مورخ 10 خردادماه 1399، برقراری دالان نرخ سود در بازار بین‌بانکی را تصویب کرده بود. در این مصوبه، نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی 10 درصد و نرخ سود اعتبارگیری از بانک مرکزی 22‌درصد تعیین شده بود.

افزایش نقدینگی دلیل اصلی گرانی ها
مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، فقدان نظارت و رشد نقدیندگی سرگردان در کشور را دلیل اصلی گرانی‌ها در کشور دانست. وی  با اشاره به گرانی‌های افسارگسیخته کالاهای مختلف به ویژه کالاهای اساسی، گفت: فقدان نظارت و رشد نقدیندگی سرگردان در کشور، دلیل اصلی گرانی‌ها است، سال گذشته نقدینگی 30 درصد رشد داشته است در حالی که رشد اقتصادی منفی بوده است. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس مسئولان وزارت صمت و اقتصاد را در مورد وضعیت بازارهای مختلف مورد سوال قرار می‌دهد، افزود: مدیریت نقدینگی به صورت منسجم خواسته مجلس و مردم از بانک مرکزی است، اجرای تدابیر کنترلی ازسوی بانک مرکزی و وزارتخانه‌های اقتصادی و دارایی، صمت و کشاورزی در این باره ضروری است. وی همچنین اظهار کرد: نمایندگان مجلس با محوریت کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه، با آگاهی از ابعاد کامل افزایش بلاوجه قیمت کالاها و خدمات مورد نیاز مردم بزودی تصمیمات چاره‌ساز را  عملیاتی می‌کنند. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: افزایش نرخ ارز،بازارها را از تعادل خارج کرده بنابراین یکی از اولویت ها ساماندهی بازار ارز است چرا که مدیریت نرخ ارز به تعدیل قیمت ها منتهی می شود.

افزایش قیمت خودرو ماحصل عدم عرضه
رضا حسینی قطب آبادی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید افزایش قیمت خودرو ناشی از دپو چارچرخ ها در انبار و کاهش تولید با هدف گرانی است. وی با انتقاد از افزایش قیمت مجدد خودرو در بازار، گفت: از آنجا که دولت تمایلی به ساماندهی صنعت خودروسازی و مهار قیمت چارچرخ‌ها ندارد، اقدام موثری برای ساماندهی بازار انجام نمی‌دهد، پتانسیل و ظرفیت کشور در حوزه صنعت بسیار است تا آنجا که متخصصان می‌توانند ماهواره ساخته و به فضا پرتاب کنند حال چگونه خودروسازان در تولید خودروی ملی وامانده اند؟ نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که اگر خودروسازان توانایی اجرای طرح های پیش فروش خودرو را داشتند، چرا پیش از نابسامانی بازار آن را اجرا نکردند، افزود: از آنجایی که به دلیل کاهش عرضه، تقاضا در بازار خودرو همانند فنر فشرده شد، قیمت‌ها طی چند هفته‌ی گذشته افزایش زیادی را تجربه کرد. عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: اگرچه برخی مطرح می‌کنند، طرح‌های پیش فروش خودرو با فشار وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شد و خوردوسازان تمایلی به آن نداشتند، اما باید به این نکته نیز توجه شود که اجرای این طرح ها حتی با فشار وزارت صمت بیانگر توانایی خودروسازان در عرضه ی تیراژ بالای خودرو است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو ناشی از دپو چارچرخ ها در انبار و کاهش تولید با هدف گرانی است، اضافه کرد: مافیای صنعت خودروسازی بازار این کالا را هدایت و مدیریت کرده و قیمت‌ها را سلیقه ای تعیین می کنند، زیرا مردم عادی قدرت و توانایی انجام این مسائل را ندارند.

حذف ارز دولتی نهاده‌ها عامل افزایش هزینه تولید کشاورزان
پرویز اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: رشد چشمگیر قیمت نهاده‌های دامی باعث شده تا هزینه تولید کشاورزان نیز افزایش داشته و موجب نگرانی و کاهش حاشیه سود آنها شده است. وی  در خصوص گرانی و کمبود کود شیمیایی و سموم کشاورزی در بازار، گفت: به دلیل حذف ارز دولتی مربوط به واردات کود شیمیایی و سموم کشاورزی، افزایش قیمت این محصولات در بازار را شاهد هستیم. نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ضریب وابستگی کود‌های شیمیایی و ماده تکنیکال سموم کشاورزی به واردات بسیار بالا است، ادامه داد: متاسفانه از گذشته تا کنون در زمینه تامین مواد اولیه تولید کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی غفلت صورت گرفته است. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: رشد چشمگیر قیمت نهاده‌های دامی باعث شده تا هزینه تولید کشاورزان نیز افزایش داشته و موجب نگرانی و کاهش حاشیه سود آنها شده است. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال جهش تولید، عدم تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداران و کشاورزان به این حوزه آسیب وارد می‌کند، اضافه کرد: وزیر جهاد کشاورزی و مجموعه دولت باید تدابیر لازم را در زمینه مدیریت قیمت نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان و تولید کنندگان اتخاذ کند.  

انطباق کد پستی با کد ملی راه‌کار شناسایی خانه های خالی
مصطفی طاهری، نماینده مجلس یازدهم گفت: پیشنهاد ما برای جمع آوری اطلاعات مسکن ها در سامانه املاک و اسکان، اختصاص و انطباق هر کد پستی مسکونی با کد ملی افراد است، همچنین بخشی از کمبود اطلاعات را می توان با اجرای طرح خوداظهاری رفع کرد. در این حوزه باید هماهنگی میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی صورت گیرد. وی  با اشاره به ضرورت ساماندهی خانه های خالی در کشور، گفت: نمایندگان اخیرا نشستی را برای بررسی وضعیت بازار مسکن برگزار کردند، در این نشست راه کارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای ساماندهی این بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از راه کارهای کوتاه مدت برای ساماندهی بازار مسکن، اجرای صحیح و نظارت بر نحوه اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی است، به طور حتم لازمه اجرای درست قانون مذکور، راه اندازی سامانه املاک و اسکان و بارگذاری اطلاعات در بانک سامانه است، در شرایط کنونی راه کارهای مختلفی برای جمع آوری اطلاعات مربوطه مطرح است. وی گفت: پیشنهاد ما برای جمع آوری اطلاعات مسکن ها در سامانه املاک و اسکان، اختصاص و انطباق هر کد پستی مسکونی با کد ملی افراد است، همچنین بخشی از کمبود اطلاعات را می توان با اجرای طرح خوداظهاری رفع کرد. در این حوزه باید هماهنگی میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی صورت گیرد.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال