امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
تاثیر مثبت عرضه واحدهای طرح اقدام ملی بر قیمت ها
کمال علیپور خنکداری، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، گفت: اطلاع رسانی دولت در زمینه تحویل حداقل ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی تا پایان سال منجر به ایجاد جو روانی و کاهش قیمت مسکن می‌شود.
وی  در خصوص راه‌کارهای کاهش و کنترل قیمت مسکن در کوتاه مدت، گفت: دولت در کوتاه مدت نتوانسته مشکل افزایش قیمت مسکن را برطرف کند. نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر دولت در حال حاضر اطلاع رسانی کند که تا پایان سال جاری حداقل 250 تا 300 هزار واحد مسکونی را در قالب طرح اقدام ملی به متقاضیان تحویل می‌دهد منجر به ایجاد جو روانی در بازار مسکن و کاهش قیمت می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید نشان دهد که به دنبال کنترل و کاهش قیمت مسکن در بازار است و این امر می‌تواند در کوتاه مدت تاثیر مثبت فراوانی در بازار داشته باشد، عنوان کرد: تسهیلات مسکن باید سریع و در حداقل زمان ممکن در اختیار متقاضایان قرار بگیرد و در مسیر بروکراسی اداری متوقف نشود. وی با اشاره به اینکه دولت می‌تواند با استفاده از فضای رسانه‌ای که در اختیار دارد در زمینه طرح‌های کنترل بازار مسکن اطلاع رسانی لازم را داشته باشد، ادامه داد: برخی از مصوبات مجلس همانند اخذ مالیات بر خانه‌های خالی و سامانه طراحی شده توسط وزارت راه و شهرسازی می‌تواند در کوتاه مدت بر روی بازار مسکن اثرات خوبی داشته باشد. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در بلندمدت باید بر اساس طرح جامع مسکن سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث و در اختیار متقاضیان قرار دهد.
 
افزایش 40 درصدی مصرف آب در برخی کلان‌شهرها
وزیر نیرو، گفت: مصرف آب در سال جاری با رشد جدی مواجه شده است، به طوریکه در برخی از کلانشهرها تا 40 درصد شاهد افزایش مصرف آب شرب بوده‌ایم.
رضا اردکانیان، ضمن اشاره به شکسته شدن رکورد مصرف آب در کلان‌شهر تهران، گفت: مصرف آب در سال جاری با رشد جدی مواجه شده است، به طوری که در برخی از کلان‌شهرها شاهد افزایش تا 40 درصد مصرف آب شرب بوده‌ایم.
وزیر نیرو، در تشریح دلایل افزایش مصرف بی‌سابقه آب در کشور، اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی مصرف آب در کشور، شیوع ویروس کووید-19 و بیماری کرونا به حساب می‌آید و توجه به نکات بهداشتی منجر به افزایش چشمگیر مصرف آب
 شده است.
وی با اشاره به مصوبات ستاد مبارزه با بیماری کرونا، افزود: وزارت نیرو تمام تلاش خود را به کار برد تا در شرایط سخن موجود و دست و پنجه نرم کردن مردم با ویروس کرونا، تامین آب بدون هیچ گونه قطعی از سر گرفته شود.
اردکانیان، در بیان لزوم استفاده از رویکرد مدیریت تقاضا در حوزه آب، تصریح کرد: اهمیت استفاده از سیاست مدیریت مصرف و تقاضا در حوزه آب بیشتر از بخش برق نباشد، قطعا کمتر نیست و وزارت نیرو برای تبیین سیاست‌های مدیریت تقاضا در این حوزه اهتمام کافی را دارد.
وی با اشاره به موفقیت‌های حاصل شده در ارتباط با پیاده‌سازی سیاست مدیریت تقاضا در حوزه برق، گفت: وزارت نیرو برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی سیاست مدیریت تقاضا در بخش آب را در دستور کار خود دارد و در مدت باقی‌مانده این امر میسر خواهد شد.

علت سقوط یکباره  قیمت نفت
قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه پس از آماری که نشان داد تقاضا برای بنزین در آمریکا با وجود کاهش سطح ذخایر ضعیف مانده است، به روند کاهشی روز گذشته ادامه داد و به پایینترین حد خود در بیش از یک ماه گذشته نزول کرد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که ذخایر نفت این کشور ۹.۴ میلیون بشکه و ذخایر بنزین ۴.۳ میلیون بشکه کاهش هفتگی داشته است. فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز در گزارش روزانه نوشت: این آمار همچنین کاهش تقاضا برای بنزین را نشان داد و کاهش سطح ذخایر به تاثیر موقتی طوفان لارا بر تولید نسبت داده شد.
طبق گزارش دولت آمریکا، میزان بنزینی که در چهار هفته گذشته تامین شده و معیاری برای سنجش تقاضا به شمار می رود، ۸.۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می دهد. برای سوختهای دیگر شامل نفت کوره، تقاضا ۵.۱ درصد و سوخت جت ۴۷.۱ درصد کاهش داشته است.
بهای وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در اکتبر در بازار نیویورک با ۱۴ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، در ۴۱ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه بسته شد در حالی که اواسط معامله تا مرز ۴۰ دلار و ۲۲ سنت سقوط کرده بود. بهای نفت برنت که شاخص قیمت بازار جهانی است، با یک دلار و هفت سنت معادل ۲.۴ درصد کاهش، به ۴۳ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید که پایینترین قیمت از اواخر ژوییه محسوب می شود.
قیمتهای نفت روز چهارشنبه تحت تاثیر فعالیت پالایشگاهی کمتر و فرا رسیدن فصل تعمیرات پالایشگاهی که به معنای تقاضای کمتر برای نفت خواهد بود، کاهش داشتند.
به گفته جان هاردی، مدیر استراتژی فارکس در ساکسو بانک، رشد ناگهانی قیمت دلار در معاملات روز چهارشنبه هم عامل پایین رفتن قیمتها بود. به گفته وی، هیچ سطح تکنیکال مهمی شکسته نشده است اما سقوط به پایین میانگین قیمت ۵۰ روزه که برای شاخص نفت آمریکا ۴۱ دلار و ۲۵ سنت و برای برنت ۴۴ دلار است، به معنای کاهش بیشتر قیمت و اصلاح مورد نیاز پس از ماهها بی تحرکی خواهد بود.
معامله گران همچنین به جدیدترین آمار اقتصادی آمریکا چشم دوخته بودند تا شاید دورنمای جدیدتری برای تقاضا برای انرژی داشته باشند. اما آمارهای روز پنج شنبه متفاوت بود. آمار هفتگی متقاضیان دریافت بیمه بیکاری کاهش و کسری تجاری آمریکا در ژوییه افزایش داشت. شاخص شرکتهای غیرتولیدی شامل خرده فروشی ها، بانکها، ایرلاینها و خدمات بهداشتی و نظیر آن در اوت کاهش پیدا کرد.
تحلیلگران شرکت “جی بی سی انرژی” در یادداشتی نوشتند: تصویر کلان سیگنالهای مختلفی را به بازار نفت ارسال می کند و درخشش بازارهای سهام بیشتر و بیشتر روی شاخصها و صنایع معدودی متمرکز شده و نرخهای بهره اوراق قرضه دولتی کاهش پیدا کرده است در حالی که شاخص دلار پس از این که نرخ برابری یورو در برابر دلار در دو روز گذشته به ۱.۲۰ دلار رسید، بهبود پیدا کرد.
دلار قویتر قیمت کالاهایی که به این ارز قیمت گذاری می شوند را برای خریداران غیرآمریکایی گرانتر می کند.
بر اساس گزارش مارکت واچ، ضعف قیمت نفت همچنین به گزارش بلومبرگ نسبت داده شد که بر اساس آن، عراق ممکن است خواستار معافیت دو ماهه برای مهلت تعیین شده تحت توافق اوپک پلاس به منظور جبران مازاد تولید نفت شود. با این حال عراق بعدا این گزارش را تکذیب و بر پایبندی خود بر کاهش تولید تاکید کرد.

انتقاد از افزایش 60 درصدی قیمت قبوض برق برخی خانواده‌ها
عضو هیات رئیسه مجلس، از افزایش قیمت برق انتقاد کرد و گفت: قبوض برق برخی خانواده‌ها در سال جاری نسبت به همان دوره مشابه در سال ۹۸، حدود ۶۰ درصد گران‌تر شده است.
حسینعلی حاجی دلیگانی با انتقاد از گرانی برق به خانه ملت گفت: وزارت نیرو قیمت برق را افزایش داده؛ به گونه‌ای که قبوض برق برخی خانواده‌ها در سال جاری نسبت به همان دوره مشابه در سال ۹۸ حدود ۶۰ درصد گران‌تر شده است.
وی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس باید به موضوع گرانی بی‌ضابطه برق ورود کند، افزود: وزیر نیرو نیز باید پاسخگوی افزایش چند برابری قیمت برق باشد.
به گفته عضو هیأت رئیسه مجلس علی رغم اینکه یارانه مردم طی ۱۰ سال رشدی نداشته، قیمت برق افزایش چشم‌گیری
 یافته است.
حاجی‌دلیگانی، با بیان اینکه دولت نباید در افزایش قیمت خدمات پیش قدم باشد، تصریح کرد: هرچند وزیر نیرو مدعی شده که قیمت برق بیش از ۷ درصد گران نخواهد شد؛ اما بر اساس گزارش‌های رسیده، شاهد افزایش چند برابری قیمت برق هستیم، به گونه‌ای که به طور مثال هزینه برق خانواده‌ای پیش از این ۲۵ هزار تومان بود؛ اما در حال حاضر با مصرف مشابه به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است؛ پس دولت باید پول اضافه دریافت شده را به مردمبازگرداند.
 
ضرورت هماهنگی‌ بیشتر برای رفع مشکلات واحد‌های تولیدی
رییس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان، گفت: باید هماهنگی‌ها در زمینه رفع مشکلات واحد‌های تولیدی بیشتر شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم مصطفوی نیا در راستای اجرای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال ۹۹ و نامگذاری آن به‌عنوان سال جهش تولید و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از شهرک صنعتی زاهدان بازدید کرد. رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در این بازدید تاکید کرد: ظرفیت‌های بسیار بالایی در زمینه صنعت وجود دارد که به‌خوبی از آن‌ها استفاده‌نشده است. مصطفوی نیا با تاکید بر اینکه باید هماهنگی‌ها در زمینه رفع مشکلات واحد‌های تولیدی بیشتر شود افزود: در شرایط کنونی که یک شرایط خاص و ویژه و به‌نوعی در جنگ اقتصادی هستیم، باید دغدغه‌های تولیدکنندگان مرتفع شود. وی افزود: مدیران باید با سعه‌صدر وقت بیشتری را برای حل مشکلات مردم و به‌ویژه تولیدکنندگان بگذارند و با رفع موانع زیرساختی باید شرایط را برای ایجاد واحد‌های صنعتی جدید فراهم کنند.

رفع تصرف بیش از ٢٧۵ هکتار از اراضی ملی و طبیعی استان قزوین
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین از رفع تصرف بیش از ٢٧۵ هکتار از اراضی ملی و طبیعی این استان خبر داد و گفت: ارزش ریالی این اراضی بیش از ٣٣میلیارد ریال است. محمدقاسمی گفت: دستگاه قضایی در جهت صیانت و حفاظت از حقوق بیت‌المال، کاملاً جدی است و با حساسیت خاصی نسبت به موضوعات مطروحه در این حوزه ورود پیدا می‌کند و انتظار ما این است، تمامی دستگاه‌های متولی نیز در اجرای وظایف قانونی خود قاطعانه عمل کنند. وی بابیان این‌که اراضی ملی و منابع طبیعی از مصادیق بارز حقوق عامه است، تصریح کرد: اراضی ملی و منابع طبیعی، سرمایه و میراثی گران‌بها و امانتی در دست ما برای آیندگان است که متاسفانه طی سال‌های گذشته، بسیار مورد تعرض و تصرف متخلفان، سودجویان و منفعت‌طلبان قرارگرفته و همه‌روزه نیز به دلیل خلأهای قانونی و عدم نظارت‌های دقیق، شاهد دست‌اندازی به این اراضی هستیم. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین در ادامه از رفع تصرف بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی ملی و طبیعی این استان خبر داد و گفت: ارزش ریالی این اراضی بیش از ٣٣میلیارد ریال است. وی تاکید کرد: صیانت از حقوق بیت‌المال صرفاً مختص دستگاه‌های مربوطه نیست، بلکه همه دستگاه‌ها، نهادها، گروه‌ها و آحاد جامعه باید به فراخور وظایف خود، در حفظ حقوق بیت‌المال، با مسئولیت‌پذیری اجتماعی ایفای نقش کنند و این‌یک وظیفه و تکلیف ملی است و همه باید در این راستا مشارکت داشته باشند.

راه‌اندازی دفتر دادرسی الکترونیک در دادسرای کرمانشاه
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از راه‌اندازی دفتر دادرسی الکترونیک در دادسرای مرکز استان خبر داد. شهرام کرمی از راه‌اندازی دفتر دادرسی الکترونیک در دادسرای کرمانشاه خبر داد و گفت: توسعه سامانه‌های الکترونیک در سال‌های اخیر همواره از اهداف قوه‌قضاییه بوده که با توجه به گسترش روزافزون فرهنگ الکترونیک در جامعه، از ضروریات عصر حاضر است. وی تصریح کرد: در این راستا دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه، با همکاری اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی کرمانشاه، اقدام به راه‌اندازی دفتر دادرسی الکترونیک در دادسرای عمومی و انقلاب کرده است. دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه در رابطه با کارکرد این دفتر الکترونیک عنوان کرد: با بهره‌برداری از دفتر دادرسی الکترونیک دادسرای کرمانشاه، ازاین‌پس ارتباط صوتی و تصویری قضات دادسرا با زندانیان، از طریق ویدیو کنفرانس فراهم می‌شود. وی در خصوص مزایای اجرای این طرح هم گفت: یکی از مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی دفتر دادرسی الکترونیک حذف فرایند انتقال زندانیان و کاهش تردد آنان بین زندان و دادسرا است که در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا ابتلا احتمالی آن‌ها به بیماری‌های مسری مانند کرونا حین انتقال را کاهش می‌دهد.
کرمی عنوان کرد: کاهش خطرات و هزینه‌های انتقال متهمان، امکان ارائه درخواست‌های زندانیان به‌صورت رودررو به قضات در کمترین زمان، کاهش زمان تحقیق از متهمان محبوس و به‌تبع آن کاهش زمان رسیدگی به پرونده از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح است. دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه در پایان یادآور شد: انجام این اقدامات موجب افزایش سرعت دادرسی و حذف فرآیند‌های زمان‌بر در مراحل تحقیق از متهم می‌شود و درنهایت کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های کیفری را به دنبال دارد.

کشف دو هزار نوع مواد غذایی تاریخ‌مصرف گذشته در فیروزکوه
دادستان عمومی و انقلاب فیروزکوه از کشف دو هزار نوع مواد غذایی تاریخ‌مصرف گذشته و فاسد در جریان بازدید از تعدادی واحد صنفی و عرضه مواد غذایی خبر داد. عباس رضایی از تشکیل گشت مشترکی با حضور دستگاه‌های مربوطه به‌منظور نظارت بر بازار خبر داد و بیان کرد: نمایندگان دادستانی، اداره تعزیرات حکومتی، بازرسان شبکه بهداشت، اداره صمت و اصناف، دامپزشکی و اماکن نیروی انتظامی از تعدادی واحد صنفی و عرضه مواد غذایی باهدف نظارت بر کنترل بازار و جلوگیری از توزیع کالا‌های فاسد و فاقد شرایط بهداشتی بازدید کردند. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فیروزکوه خاطرنشان کرد: در جریان بازرسی‌های انجام‌شده بیش از دو هزار نوع مواد غذایی تاریخ‌مصرف گذشته و فاسد کشف و ضبط شد. وی تصریح کرد: یک واحد صنفی کشتار دام غیرمجاز نیز با دستور قضایی پلمپ شد.

رشد ۲۸ درصدی وصول مطالبات بانک‌ها در استان فارس
مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با اشاره به وصول بالغ‌بر ۱ هزار و ۷۳۲ میلیارد ریال از مطالبات معوقه بانک‌ها توسط ادارات اجرای ثبت این استان در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری از رشد ۲۸ درصدی وصول مطالبات بانک‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. سید مهدی هاشمی با اشاره به وصول بالغ‌بر ۱ هزار و ۷۳۲ میلیارد و ۸۲۹ میلیون ریال از مطالبات معوقه بانک‌ها توسط ادارات اجرای ثبت این استان در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری گفت: در این زمینه شاهد رشد ۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم. وی ضمن اشاره به تشکیل بالغ‌بر ۶ هزار و ۱۰۰ پرونده اجرایی در ادارات ثبتی تابعه فارس طی مدت فوق‌الذکر سیاست این اداره کل را رسیدگی دقیق و سریع و مختومه کردن این پرونده‌ها در حداقل زمان ممکن عنوان داشت و افزود: در مدت سپری‌شده از سال جاری بالغ‌بر ۵ هزار و ۷۰۰ پرونده اجرایی در ادارات اجرای ثبت این استان مختومه شده است. هاشمی خاطرنشان کرد: نقش حائز اهمیت ادارات اجرا در دفاع از حقوق اشخاص، کاهش حجم پرونده‌های قضایی، وصول مطالبات بانک‌ها و رونق کسب‌وکار در سال جهش تولید توجه هر چه بیشتر به این مبحث را ضروری می‌سازد و خوشبختانه تمرکز و برنامه‌ریزی‌های سازمانی حول این محور نتایج ثمربخشی در سرعت بخشی به امور مراجعین را سبب شده است.
 
بازدید رییس سازمان زندان‌ها از زندان لاکان رشت
رییس سازمان زندان‌ها در سفر به استان گیلان، از زندان لاکان رشت بازدید کرد. رییس سازمان زندان‌ها در سفر به استان گیلان، با حضور در زندان لاکان رشت، ضمن دیدار با زندانیان از بخش‌های مختلف این مرکز بازدید کرد. رییس سازمان زندان‌ها همچنین در این بازدید ضمن افتتاح چند پروژه عمرانی، با زندانیان به‌صورت خصوصی دیدار و گفتگو کرد. در این بازدید تعدادی از مدیران سازمان زندان‌ها نیز حاج محمدی را همراهی  کردند.

کاهش ۵۰ درصدی موجودی پرونده محاکم تجدیدنظر در استان اصفهان
رییس کل دادگستری استان اصفهان از کاهش بیش از ۵۰ درصد موجودی پرونده محاکم تجدیدنظر در استان اصفهان خبر داد.
محمدرضا حبیبی در سفری که به‌اتفاق دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان و معاون مالی و پشتیبانی دادگستری به حوزه قضایی کاشان داشت، فضای فیزیکی و نیروی انسانی در بخش‌های اداری و قضایی را ازجمله نیاز‌های بیشتر حوزه‌های قضایی اعلام و بیان کرد: شهرستان کاشان به لحاظ وسعت، جمعیت، بعد مسافت تا مرکز استان اصفهان و همجواری با سه حوزه قضایی دیگر بیش از سایر نقاط نیازمند نگاه و توجه ویژه است. رییس کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: ازاین‌رو در گام اول با استقرار چهار شعبه دادگاه تجدیدنظر در این شهرستان از یک‌سو کاهش بیش از ۵۰ درصد موجودی پرونده محاکم تجدیدنظر استان اصفهان رقم خورد، به‌گونه‌ای که موجودی ۱۶ هزار فقره پرونده این محاکم به کمتر از هفت هزار فقره رسید و از سوی دیگر از رفت‌وآمد مردم ساکن در چهار حوزه قضایی شمال استان اصفهان به مرکز جلوگیری و گام موثری در دسترسی آسان مردم به عدالت و کاهش زمان رسیدگی‌ها و جلب رضایت عمومی برداشته شد.
وی از کلنگ زنی برای احداث ساختمان جدید دادگستری این شهرستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: یکی از نیاز‌های مهم حوزه قضایی کاشان فضای فیزیکی است که با اختصاص زمینی مناسب و انجام مقدمات اولیه فنی، آغاز عملیات احداث ساختمان جدید دادگستری شهرستان کاشان در دستور کار قرارگرفته و در آینده نزدیک کلنگ زنی آن انجام خواهد شد. حبیبی افزود: در سفر ریاست قوه‌قضاییه به استان اصفهان مبلغ ۶۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه تصویب‌شده است. رییس کل دادگستری استان اصفهان در نشست با قضات شهرستان کاشان نیز گفت: یکی از تأکیدات ریاست قوه‌قضاییه حبس زدایی و تلاش در جهت کاهش آمار جمعیت کیفری زندان‌هاست و ضروری است با نظارت عالی بر صدور قرار‌های بازداشت و بررسی پرونده‌های زندانی دار در تحقق این سیاست قوه‌قضاییه تلاش شود و در پرونده‌های با موضوع مطالبه مهریه نیز به‌گونه‌ای عمل شود تا هیچ فردی صرفاً به دلیل این موضوع در حبس نباشد. رییس کل دادگستری استان اصفهان و هیأت همراه بازدیدی نیز از زندان کاشان داشته و ضمن بررسی وضعیت موجود از طریق ارتباط تصویری با زندانیان گفتگو کرد و خطاب به آن‌ها گفت: در نظام ولایی و مقدس جمهوری اسلامی هدف از مجازات زندان انتقام‌جویی از مجرم نیست؛ بلکه فراهم آوردن شرایطی برای تربیت و بازپروری مددجویان به‌منظور بازگشت به جامعه و زندگی شرافتمندانه است که خوشبختانه در زندان‌های استان اصفهان با حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان همراه شده و مددجویان یقین داشته باشند قضات نهایت تلاش در جهت حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را در دستور کار جدی دارند. در پایان این سفر مسئولان قضایی استان اصفهان به‌اتفاق استاندار اصفهان از پروژه در حال ساخت زندان کاشان که مراحل پایانی آن در حال انجام است بازدید به عمل‌آورده و دستوراتی در راستای راه‌اندازی و بهره‌برداری هرچه زودتر آن صادر شد.

کسب رتبه نخست در زمینه استفاده از پابند الکترونیک توسط  دادگستری البرز
رییس کل دادگستری استان البرز بابیان اینکه در مورد انجام تحقیق از زندانیان از طریق ویدئوکنفرانس و نیز استفاده از پابند الکترونیک نیز رتبه اول کشور را کسب کردیم، گفت: حتی یک مورد فوت ناشی از کرونا در زندان‌های استان البرز گزارش نشده است.
حسین فاضلی در آیین تکریم و معارفه مدیران امور زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان البرز بابیان اینکه تعامل خوب و دوسویه‌ای که بین امور زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان البرز و دادگستری کل استان البرز وجود دارد، اظهار کرد: بین تمامی نهاد‌های مربوط به قوه‌قضاییه و دادگستری کل استان البرز این ارتباط وجود دارد، ولی تعامل با امور زندان‌ها به این جهت که زندانیان با قرار‌های تأمین و احکام محکومیت صادره از سوی قضات بازداشت و یا در حال تحمل محکومیت هستند خاص و ویژه است؛ چراکه ازیک‌طرف مسئولیت نگهداری و زندانبانی به عهده اداره کل زندان‌هاست و از طرف دیگر امورات قضایی آن‌ها به عهده قضات دادگستری استان البرز است؛ لذا اقتضا دارد که تعامل خوبی بین زندان و مجموعه قضایی وجود داشته باشد تا اهداف قانونگذار از مجازات زندان که بازاجتماعی کردن و اصلاح محکومان است، محقق شود. رییس کل دادگستری استان البرز افزود: در زمان شیوع کرونا با توجه به اقدامات متعددی که صورت گرفت، حتی یک مورد فوت ناشی از کرونا در زندان‌های استان البرز گزارش نشده است. وی با تبیین نگاه اسلامی و غربی به زندانیان متذکر شد: موفقیت در امور زندان‌ها فقط به ایام کرونا محدود نشده است که بهترین شاهد این ادعا نیز صدور بخشنامه‌های فراوان در این مورد است و ریاست قوه‌قضاییه نیز در این مورد تاکید زیادی داشته و دارد و با ابلاغ دستورالعمل‌های متعدد در حوزه اعطای مرخصی و استفاده حداکثری از نهاد‌های ارفاقی اقدامات خوبی انجام شد. فاضلی با اشاره به طرح تحول قضایی استان البرز که با الهام از طرح تحول قوه‌قضاییه تدوین‌شده است، گفت: در این طرح بالغ‌بر ۱۰۰ برنامه عملیاتی در قالب هشت محور تدوین و اجرای آن آغازشده که برنامه‌های متعددی با حوزه زندان‌ها مرتبط است. رییس کل دادگستری استان البرز ضمن اشاره به طراحی سامانه‌ها که یکی از محور‌های هشت‌گانه شورای تحول قوه‌قضاییه است، اظهار کرد: در این زمینه سامانه‌های متعددی برای حوزه زندان‌ها طراحی‌شده که در هفته قوه‌قضاییه سه سامانه مختص زندان‌ها با همکاری شورای تحول قضایی و امور زندان‌های استان البرز راه‌اندازی شد. وی به سامانه سها اشاره و بیان کرد: در این سامانه که مربوط به اجرای احکام کیفری است وقتی دستورالعمل عفو صادر می‌شود و یا جهت استفاده از نهاد‌های ارفاقی، قاضی اجرای احکام در هرزمانی می‌تواند به‌راحتی لیست کسانی که مشمول عفو و یا نهاد‌های ارفاقی شده‌اند را ملاحظه و تصمیم مقتضی اتخاذ کند. فاضلی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به بازدید‌های مکرر و سرزده از نهاد‌های مختلف قضایی ازجمله زندان‌های البرز گفت: معتقدیم همکاران قضایی وقتی از نزدیک و ملموس با وضعیت زندان و معضلات و مشکلاتی که در زندان‌هاست، آشنا شوند، در استفاده از مجازات حبس به موارد ضروری و لازم اکتفا خواهند کرد. رییس کل دادگستری استان البرز ضمن ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد موفقیت‌آمیز دادگستری کل استان البرز و امور زندان‌های استان البرز گفت: در خصوص نظارت و حضور قضات در زندان، دادگستری استان البرز از رتبه ۲۸ به رتبه سوم رسیده و در مورد انجام تحقیق از زندانیان از طریق ویدئوکنفرانس و نیز استفاده از پابند الکترونیک نیز رتبه اول کشور را کسب کردیم که همه این موارد ناشی از لطف خداوند متعال و تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی همه مدیران و همکاران ما در دادگستری کل و زندان‌های استان البرز است.
 
تشکیل کمیته پیشگیری از جرایم سایبری با هدف کنترل آسیب‌های فضای مجازی
 
رییس کل دادگستری استان قم از تشکیل کمیته پیشگیری از جرایم سایبری در سطح استان قم خبر داد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مظفری از تشکیل کمیته پیشگیری از جرایم سایبری در سطح استان قم خبر داد و گفت: این کمیته به استناد بند پنج اصل ۱۵۶ قانون اساسی با موضوع اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم در فضای مجازی تشکیل‌شده است.
رییس کل دادگستری استان قم خاطرنشان کرد: این کمیته با محوریت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم و باهدف تقلیل و کنترل آسیب‌های فضای مجازی که از زمره جرایم نوظهورند، فعالیت خواهد کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط حاکم بر نظام آموزشی در سال تحصیلی جدید، ضرورت دارد اعضای این کمیته تدابیر و تمهیدات لازم را در خصوص مصون ماندن کاربران خود به‌خصوص دانشجویان و دانش آموزان عزیز، از جرایم و آسیب‌های پیش رو در دستور کار قرار دهند.
مظفری از متولیان نظام آموزشی استان قم در سطوح حوزوی، دانشگاهی و آموزش و پروش خواست تا ضمن ارسال نظرات و پیشنهادات خود به دبیرخانه کمیته، مصوبات این کمیته را به جدیت مدنظر قرار داده و تمهیدات لازم را برای عملیاتی شدن آن‌ها به‌کارگیرند.
رییس کل دادگستری قم عنوان کرد: اکثر جرایم در فضای مجازی مربوط به بداخلاقی‌های اقتصادی و جرایم غیراخلاقی است و مسلماً ارتقای آگاهی‌های عمومی نقش به سزایی در پیشگیری از وقوع این جرایم دارد.
وی تاکید کرد: از ویژگی‌های مشترک این جرایم، پنهان بودن هویت واقعی مجرمان است که با پوشش‌های مختلف متقلبانه، اقدام به تطمیع و اغفال قربانیان خود می‌کنند. ازاین‌رو لازم است ارتقای بخشی آگاهی‌های عمومی و افزایش سواد رسانه‌ای شهروندان با استفاده از ظرفیت کارشناسان و رسانه‌های استانی؛ موردتوجه جدی واقع‌شده و در دستور کار دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.
 
۱۸۲ شهرستان در وضعیت قرمزو هشدار قرار دارند
جدیدترین جزییات ساخت واکسن کرونا
طبق جدیدترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور به ۳۸۲ هزار و ۷۷۲ نفر رسیده، این در حالی است که تلاش برای ساخت واکسن مقابله با کرونا در دستورکار بسیاری از کشورها از جمله کشورما بوده و براین اساس اقدامات جدیدی مدنظر قرار گرفته است.

   تایید۳۳ واکسن برای آزمایش‌های بالینی 
کووید19 بیماری همه‌گیر در جهان بوده که تاکنون درمان قطعی برای آن کشف نشده است و تعداد زیادی از افراد نیز در سراسر جهان جان خود را در اثر ابتلا به آن از دست داده‎اند، این در حالی است که البته در چندماه گذشته و با شیوع اپیدمی مذکور بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران دست به کار شده‌ و تلاش کرده‌اند تا واکسن کرونا را کشف کنند. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است که ۳۳ واکسن ساخته شده در ۱۹ کشور دنیا برای انجام آزمایش‌های بالینی تایید شده‌اند.

   واکسن کرونای ایرانی در مرحله پیش‌کارآزمایی بالینی 
همچنین محققان و پژوهشگران کشورمان نیز همان طور که علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور چندی قبل بیان کرده است؛ در این زمینه در حال کار هستند و واکسن کرونای ایرانی فازهای ساخت آزمایشی و پیش کارآزمایی بالینی را گذرانده است و در حال ورود به فاز کارآزمایی بالینی است.

   ضرورت همکاری کشورها با یکدیگر
در این میان البته باید گفت؛ تولید انبوه واکسن در شرایط معمول نیازمند سال‌ها آزمایش و صرف زمان است، با این وجود با توجه به فراگیری جهانی ابتلا به کرونا ویروس جدید دانشمندان در سراسر جهان امیدوار هستند بتوانند به زودی واکسن کرونا را تولید و آن را روانه بازار کنند.آنچه که حکایت از ضرورت همکاری کشورها با یکدیگر در این زمینه دارد تا هر چه سریع‌تر به این اپیدمی جهانی خاتمه داده و از بروز خسارت‌های جانی و مالی بیشتر نیز جلوگیری کنند.

   همکاری محققان ایران و روسیه
 براین اساس تولید مشترک واکسن کرونا در دستور کار ایران و روسیه قرار دارد و  کاظم جلالی، سفیر کشورمان در روسیه در گفت‌وگوی مجازی با کیریل دمیتریف، رییس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه ضمن تبریک موفقیت‌های این کشور در زمینه ساخت و تولید واکسن کووید ١٩، از گفت‌وگوی روسای جمهور و وزرای بهداشت دو کشور همچنین توافق درباره همکاری های مشترک فیمابین سخن گفته است.این در حالی بوده که پیش از این نیز کارگروه واکسن و دارو  انستیتو پاستور و مرکز ملی گامالی روسیه نیز دو نشست برگزار کرده بودند که در آن بر آغاز هرچه سریع‌تر فرایند تولید مشترک واکسن کووید ١٩ تاکید شده بود.

   انتصاب اعضای کمیته ساخت واکسن
در این راستا نیز پنجشنبه گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت در احکامی رییس و اعضای کمیته کشوری ساخت واکسن کرونا را منصوب کرد. احکامی که به دنبال پیشرفت‌های قابل توجه چند گروه معتبر در مراکز علمی و تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان کشور به روش‌های مختلف، صادر شد تا با همکاری صاحب‌نظران حوزه ساخت واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک راه مطالعات فازهای مختلف ساخت واکسن در این زمینه هموار و ارتباط مراکز داخلی با مراکز تحقیقاتی و صاحب تجربه در کشورهای دوست و همراه تسهیل شود، بنابراین دست‌یابی به فرآورده نهایی موثر سرعت بیشتری به خود گیرد. با توجه به این موارد مقرر شده تا به صورت هفتگی نیز گزارشی از پیشرفت کار تهیه شود.
تاثیر سفرهای بر آمارها
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به حجم قابل توجه سفرهای مردم در تعطیلات اخیر، گفت: در روند کلی بیماری این سفرها ممکن است گاهی روند نزولی بیماری را کُند کنند و گاهی خودشان موجب ایجاد روند افزایشی شوند. ایرج حریرچی در ادامه بیان کرد: در این دوره چهار روزه تعطیلات اخیر میزان سفر قابل توجهی را شاهد بودیم. خصوصا از مبدا استان تهران و البرز که قطعا این موارد در میزان بیماران سرپایی، بستری و میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در فواصلی موثر خواهد بود.

شناسایی مشمولان بیمه بیکاری کرونا
مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: ۶۲ هزار نفر از مشمولان بیمه بیکاری شناسایی شدند که در دو هفته اخیر لیست آنها از سوی وزارت کار به تأمین اجتماعی اعلام شده است. مهدی شکوری درباره آخرین وضعیت واریز بیمه بیکاری کرونا همچنین اظهار کرد: این گروه مقرری بیمه بیکاری اسفندماه تا اردیبهشت‌ماه را دریافت نکرده‌اند. اسامی آنها برای سازمان برنامه و بودجه ارسال شد تا تامین اعتبار شود و منابع لازم به خزانه پرداخت شود تا بخشی از مشکلات این بیمه شدگان نیز حل شود.

هشدار درباره نظرهای غیرکارشناسی
معاون ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با هشدار نسبت به تبعات اظهار نظرهای غیر مستند و غیرکارشناسی در حوزه دارو و درمان و واکسن کرونا، بر ضرورت تدوین دستورالعمل و پروتکل‌های ویژه در این رابطه تاکید کرد.علی ماهر اظهار کرد: عدم کنترل و مدیریت فضای مجازی تبعات خطرناکی به دنبال دارد، لذا باید ضوابطی از سوی ستاد ملی کرونا و مراجع ذی‌صلاح برای برخورد با این اظهارات غیرمستند تدوین و ابلاغ شود.وی تصریح کرد: اکنون دهها  پروتکل  و دستورالعمل درمانی تدوین شده است.

​​​​​​​نقطه سبز نداریم
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز و ۸۳ شهرستان در وضعیت هشدار کرونا قرار دارند. سیما سادات لاری ادامه داد: مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد یعنی با خطر متوسط و سفید با خطر کم قرار دارند. وی با عنوان این مطلب که هیچ نقطه سبز یعنی منطقه عاری از کرونا در کشور وجود ندارد، تاکید کرد: وضعیت بیماری در کشور بازتاب رفتار ما در هفته‌های گذشته است. هرگونه تغییر رفتار در برابر ویروس اثر خود را یک تا دو هفته بعد در موارد بستری و چهار تا ۶ هفته بعد در تعداد موارد مرگ و میر نشان می‌دهد.
     استان‌های در وضعیت قرمز و هشدار
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند، همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار هستند.
   آخرین آمار مبتلایان
لاری درباره آخرین آمار مبتلایان نیز گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰۲۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۰۷۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۸۲ هزار و ۷۷۲ نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت ، ۱۱۸ بیمار جان‎باختند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۴۴ نفر رسیده است، البته ۳۶۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال