امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه
 
 
صعود ۲۹ هزار واحدی شاخص بورس
بازار سرمایه روز گذشته در حالی به کار خود پایان داد که شاخص کل این بازار با بیش از ۲۹ هزار واحد صعود، به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بازگشت.
صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گلگهر و گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل بانک پارسیان و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.
شرکت ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت، بانک صادرات ایران، بانک تجارت، سرمایه‌ گذاری غدیر و سرمایه‌ گذاری سیمان تامین نیز نمادهای پربیننده این بازار بودند.

اعلام نرخ مصوب کره 
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: براساس تصمیم کارگروه ستاد تنظیم بازار، از روز گذشته کره داخلی ۱۰۰ گرمی با نرخ مصوب ۸۰۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود.
محمدرضا کلامی در خصوص مصوبات ستاد تنظیم بازار در خصوص عرضه کره اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار نرخ عرضه هر کیلوگرم کره داخلی را ۸۰ هزار تومان مصوب کرد که در بسته بندی ۱۰۰ گرمی حدود ۸۰۰۰ تومان خواهد بود و در سایر بسته بندی ها توسط سازمان حمایت محاسبه خواهد شد.
وی با بیان اینکه این تصمیم با توجه به تغییر ارز واردات کره از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیما در سال گذشته و اتمام موجودی کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور گرفته شده است، گفت: کشور می‌تواند این محصول را با اتکای داخل مشروط بر افزایش مقادیر تولید توسط وزارت جهاد کشاورزی تولید کند.
کلامی همچنین با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد در راستای افزایش تقاضای ناشی از خوداتکایی و مصرف کره داخلی مقادیر تولید شیر را نیز افزایش دهد، تصریح کرد: اثر کنجاله نیز بر قیمت شیر محاسبه می شود که باید این قیمت ها رعایت شود و دامداران و فعالان این عرصه اجازه افزایش قیمت شیرخام را ندارند.
در روزهای اخیر قیمت کره نزدیک به دو برابر شده و گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت کره ۱۰۰گرمی از ۴۵۰۰ تومان به حدود ۸۰۰۰ تومان رسیده که طبق گفته عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی،  ستاد تنظیم بازار این قیمت را تایید کرده است. علت این افزایش قیمت نیز تغییر گروه ارزی این کالا از دولتی به نیمایی از سال گذشته عنوان شده که حالا با توجه به اتمام ذخایر قبلی تاثیر خود را در بازار نشان داده است. در پی این افزایش قیمت دو روز پیش ستاد تنظیم بازار از ممنوع شدن صادرات خامه خبر داد و اعلام کرد که سازمان توسعه تجارت مکلف شده برای صادرات شیرخشک عوارض تعیین کند.

افزایش ۱ تا ۲ میلیون تومانی قیمت تیر آهن 
رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با اعلام اینکه مگر می‌شود تیرآهن چند روزه یک تا دو میلیون تومان گران شود، گفت: ما به نحوه توزیع محصولات فولادی در بورس کالا انتقاد داریم این موضوع را چندین بار اعلام کرده ایم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
 حمیدرضا رستگار با اشاره به اینکه هنوز خرید و فروش محصولات فولادی در بورس کالا با ابهامات زیادی همراه است، گفت: تصمیمات غیرواقعی است و فقط دولت به صورت مقطعی اقدام به سرکوب قیمتی می‌کند.
رییس اتحادیه فروشندگان آهن با انتقاد از اینکه برخی از تولیدکنندگان خودشان توزیع کننده شده و محصولات خود را با چندین برابر قیمت در بازار به فروش می‌رسانند، افزود: در بخش ورق تولیدکننده بیش از سهمیه خود محصول دریافت کرده و به جای عرضه تمام محصولات در بورس کالا بخشی از آن را در بازار آزاد آن هم از 40تا50 درصد گرانتر به فروش می رساند. جالب اینجاست هیچ مرجعی نیز برخوردی با آنها نداشته و فقط قیمت‌ها به صورت سلیقه ای از سوی تولیدکنندگان اعلام می‌شود.
رستگار گفت: میلگرد 10 روز پیش 10 هزار تومان بود اما روز یکشنبه به کیلویی 11 هزارو 500 تومان رسیده است شمش نیز 8 هزار تومان بود اما روز گذشته 10 هزار تا 11 هزار تومان عرضه می شود. نکته قابل تأمل ایجاست برخی از فروشندگان و حتی تولیدکنندگانی که وارد بازار شده اند محصولات را بیش از این رقم ها عرضه کرده و همین امر بازار را با قیمتهای قابل تأملی روبرو ساخته است.

ادامه نوسانات در بازار ارز و سکه
در ساعاتی از معاملات روز گذشته در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۲۲هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۶هزار و ۹۵۰ تومان رسید.همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3میلیون و 750هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 900هزار تومان تعیین شد و به فروش رسید. قیمت دلار نیز در ساعات 18 روز گذشته به 26 هزار و 250 تومان رسید. 

احتمال شکل گیری موج دوم کرونا و سقوط دوباره قیمت نفت به 25 دلار
بانک مرکزی روسیه طی گزارشی درباره ارزیابی مخاطرات موجود برای اقتصاد این کشور نسبت به شکل گیری یک موج جدید ابتلا به کرونا و متعاقبا کاهش قیمت نفت و افت بیشتر اقتصاد روسیه هشدار داد.
این بانک در بدترین سناریوی پیش رو در اقتصاد روسیه اعلام کرده است که ممکن است رشد اقتصادی این کشور به 5.5 درصد در سال جاری کاهش یافته و برای سال 2021 بهبود کندی را در پیش گیرد.
البته این سناریو مشروط به شدت گرفتن شیوع کرونا از یک سو و وارد شدن شوک‌های جدیدتر به اقتصاد جهانی نظیر بالا گرفتن تنش‌های تجاری و سیاسی در جهان و بحران بالا رفتن بدهی است.
در صورتی که این اتفاق بیفتد تلاش‌های تولید کنندگان بزرگ نفتی در قالب گروه اوپک پلاس برای بالا بردن قیمت نفت ممکن است بی‌نتیجه باشد.
بانک مرکزی روسیه بر این باور است در سایه این اتفاقات ممکن است قیمت نفت این کشور در سال آینده به 25 دلار در هر بشکه کاهش یافته و رشد آن  به 35 دلار تا 2023 طول بکشد.
در سناریوهای پیش‌بینی شده دیگر اما قیمت نفت اینقدر کاهش نخواهد یافت و حداقل در 35 دلار در هر بشکه معامله خواهد شد.
بانک مرکزی روسیه بر این باور است که در صورتی که شیوع ویروس کرونا کنترل شود و محدودیت‌های کرونایی در سراسر جهان لغو شود اقتصاد جهانی روند بهبود کندی را تا پایان سال جاری و احتمالا در سال آینده در پیش خواهد گرفت و قیمت نفت تا پایان سال 2022 به 50 دلار در هر بشکه خواهد رسید.
 
ضبط لوازم خانگی فاقد شناسه کالا  از ابتدای آبان 
طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از ابتدای آبان  ماه تمامی لوازم خانگی «گروه الف» ملزم به درج شناسه کالا و شناسه رهگیری هستند و در غیر این صورت به عنوان قاچاق شناسایی و ضبط می‌شوند.
در این خصوص حسام فتحی کارشناس بازار لوازم خانگی  با بیان اینکه لوازم خانگی رتبه اول میزان قاچاق در کشور را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: «زیرساختهای «سامانه جامع گارانتی، سامانه جامع تجارت، سامانه شناسه کالا و شناسه رهگیری» به منظور مبارزه با لوازم خانگی، برقی و الکترونیک قاچاق و تقلبی کاملاً مهیا شده و قابل بهره‌برداری است. سابقاً نیز این سنخ مقررات در حوزه کالاهای اساسی و دخانیات اجرا شده است.»
فتحی با بیان اینکه اگر این سازوکار به طور کامل اجرا شود، کل زنجیره فروش و توزیع لوازم خانگی قابلیت رصد و پایش پیدا خواهد کرد، اظهار امیدواری کرد: «با استفاده از سامانه‌های مذکور میزان تولید داخلی، واردات، تعداد معاملات و نیز مجموع کالای نصب شده در منازل مشخص خواهد شد و به تبع آن معضلات گران‌فروشی و احتکار به حداقل ممکن خواهد رسید.»
وی با عنوان اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این اختیار را به دولت داده است تا بر خرید، فروش، حمل و نگهداری کالاهای لوازم خانگی، برقی و الکترونیک مقررات ضد قاچاق وضع کند، افزود: «ضوابط تعیین‌شده در این مصوبه، برای گروه الف 2 ماه، گروه ب 9 ماه و گروه ج 18 ماه پس از تاریخ ابلاغ (یک شهریور 99)، لازم‌الاجرا خواهد بود.»
این کارشناس بازار لوازم خانگی با بیان اینکه همزمان با اجرایی شدن این طرح هر کالای فاقد شناسه کالا و شناسه رهگیری، قاچاق محسوب شده و قابل ضبط است، خاطر نشان کرد: «پیش از این ملاک تشخیص لوازم خانگی قاچاق، ارائه اسناد مثبته واردات قانونی و گمرکی بود اما اکنون این رویه به وسیله استعلام شناسه کالا و شناسه رهگیری درج شده بر روی محصول از سامانه جامع تجارت صورت خواهد پذیرفت.»
فتحی به تسنیم گفت: «تمام انبارداران باید بر حسب شناسه کالا و شناسه رهگیری به ثبت ورود و خروج لوازم خانگی در انبار خود اقدام کنند و از سوی دیگر تمام وسایل نقلیه حامل لوازم خانگی موظف به همراه داشتن بارنامه و سند حمل هستند.»
وی با اشاره به اینکه سابقا همراه نداشتن بارنامه فقط منجر به اخذ جریمه از صاحب وسیله نقلیه می‌شد، عنوان کرد: «اما بعد از لازم الاجرا شدن این طرح، فقدان بارنامه منجر به ضبط تمامی محموله و اخذ جریمه‌ای معادل یک یا دو برابر ارزش محموله خواهد شد.»
 
امتناع از واریز وجه  در طرح اقدام ملی مسکن 
با وجود آنکه ۱.۶ میلیون تقاضا برای مسکن ملی به ثبت رسید تا ۷ تیرماه امسال فقط ۱۱ هزار نفر رقم اولیه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان را واریز کردند که نشان می دهد این طرح با چالش عدم تکمیل آورده از طرف متقاضیان همراه شده است.
طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که بنا به گفته مسئولان برای دهک های متوسط طراحی شده به نظر میرسد در قالب ثبت نام با گذشت حدود یک سال همانند طرح فرسایشی ۲.۲ میلیون واحدی مسکن مهر که هنوز پس از ۱۳ سال به اتمام نرسیده، به مشکل برخورده است. عمده متقاضیان اولیه مسکن ملی یا شرایط پنجگانه را نداشته اند یا به هر دلیل از واریز وجه امتناع کردند. این مسئله به خوبی از مقایسه واحدهای تعریف شده با واریز وجه و افتتاح حساب  قابل مشاهده است. بخش اعظم واحدهای برنامه ریزی شده به میزان ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید قرار دارد. با وجود آنکه روند اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن به میزان ۱۴۲ هزار واحد در بسیاری از شهرهای جدید آغاز شده و در مواردی به پیشرفت بالای ۷۰ درصد رسیده  گزارش ها حاکی از آن است که عمده پیشرفت به طرح‌های مشارکتی مربوط می شود. در قالب تفاهم نامه با دستگاههای دولتی نیز به دلیل برخورداری این دستگاه‌ها از منابع و تسهیلات مناسب، پیش بینی می شود که پروژه ها در ریل مناسبی قرار گیرد.
اما  آمار و ارقام می گوید که در بخش ثبت نام کارها آنطور که باید و شاید جلو نمی‌رود. به طور مثال برای شهر جدید پرند ۲۵ هزار و ۳۲۷ واحد مسکن ملی تعریف شده که ۳۳ هزار نفر ثبت نام کردند اما تا روز دهم شهریور ماه ۱۱۸۸ نفر افتتاح حساب و فقط ۶۹۵ نفر واریز وجه داشته‌اند. متوسط واریزی به ازای هر نفر ۳۹ میلیون و ۷۳ هزار تومان بوده است. در شهر جدید هشتگرد نیز ۲۱ هزار واحد مسکن ملی در نظر گرفته شده که تا دهم شهریور ماه امسال ۱۴۸۲ نفر افتتاح حساب داشتند و ۵۱۱ نفر وجه واریز کردند. متوسط واریزی هر نفر ۳۷ میلیون و ۱۵۶ هزار تومان بوده است. با وجود آنکه شهر صدرا بیشترین افتتاح حساب به میزان ۱۹۵۵ فقره و بیشترین واریز به میزان ۱۱۹۴ فقره در بین شهرهای جدید داشته است این ارقام نیز با ۲۵ هزار واحدی که برای شهر جدید صدرا تعیین شده تناسبی ندارد. در این شهر نیز به طور متوسط هر نفر تا کنون ۳۹ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان واریز وجه داشته است. حتی در پردیس که به عنوان گرانترین و پرتقاضاترین شهر جدید شناخته می شود  با وجود آنکه ۱۹ هزار  واحد اقدام ملی برای این شهر تعریف شده که ۳۰۰۰ واحد آن به صورت ثبت نامی است  تا روز دهم شهریور ماه ۱۲۵۱ افتتاح حساب و ۱۱۲۹ فقره واریز وجه به ثبت رسیده  که میزان واریزی هر نفر به طور میانگین ۳۹ میلیون و ۶۳۶ هزار تومان بوده است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال