امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 ریزش 51 هزار واحدی شاخص بورس
روند نزولی شاخص بورس روز گذشته هم ادامه یافت و این شاخص کاهشی بیش از ۵۱ واحدی را تجربه کرد. در معاملات روز گذشته بازار سرمایه شاخص کل بورس ۵۱ هزار و ۷۲۷ واحد کاهش یافت و به یک میلیون و ۴۶۲ هزار واحد رسید.
شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۵۷۱۱ واحد کاهش رقم ۴۰۰ هزار و ۷۲۶ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۳۴۰ هزار معامله به ارزش ۳۳ هزار و ۵۲۸ میلیارد ریال انجام دادند.
فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌ گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت اصفهان، معدنی و صنعتی گلگهر و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند و ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت، ملی صنایع مس ایران و پالایش نفت  تهران نیز نمادهای پربیننده این بازار بودند.
شاخص کل فرابورس نیز با ۴۴۶ واحد کاهش در رقم ۱۷ هزار و ۲۷۴ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۲۸۱ هزار معامله به ارزش ۲۹ هزار و ۱۲ میلیارد ریال انجام دادند.

خریداران خودرو نظاره‌گر قیمت‌های کاغذی
این روزها فاصله قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه به قدری افزایش یافته که وقتی خودروساز خبر از قرعه کشی می‌دهد، میلیون‌ها متقاضی برای ثبت نام اقدام می‌کنند؛ نگاهی به تعداد ثبت نام کنندگان در قرعه کشی اخیر یکی از خودروسازی‌ها نشان می‌دهد که طی ۳ روز ۲ میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت نام کرده‌اند. این حجم ثبت نام در حالی است که قرار است تنها ۸ هزار نفر در قرعه کشی انتخاب و پس از یکسال خودرو تحویل بگیرند. این حجم از تقاضا، البته همگی مصرفی نیست و بخش عمده‌ای از آن، تقاضای سرمایه‌ای است چرا که اختلاف فاحش قیمت بین کارخانه و بازار ازاد، خرید از کارخانه را به راهی جذاب برای حفظ ارزش پول مردم تبدیل کرده است. قیمت خودرو در حالی در وبسایت ها و فضای مجازی به صورت افسارگسیخته در حال افزایش است که بازدیدهای میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد، معاملات خاصی در بازار انجام نمی‌شود و آنطور که فروشندگان خودرو می‌گویند صرفاً افرادی که نیاز مبرم به خودرو دارند، اقدام به خرید می‌کنند.
به گفته فعالان بازار خودرو، این بازار از چندی قبل قفل شده و تعداد معاملات بسیار کاهش یافته است به شکلی که افرادی که در بازار حضور می‌یابند تنها به دنبال شنیدن آخرین قیمت‌ها هستند.
البته چندی پیش نیز سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در این رابطه گفته بود که «در حال حاضر بازار خودرو شرایط طبیعی ندارد و اکنون به هیچ عنوان خرید خودرو عاقلانه نیست و به خریداران توصیه می‌شود فکر خرید را از سر خود بیرون کنند.»
وی یادآوری کرده بود که «قیمت خودروهای داخلی فقط در فضای مجازی داغ است و قیمت خارجی‌ها نیز به طور مشابه فقط روی کاغذ و بسیار بالا از سوی فروشندگان بیان می‌شود.»

سقف کارت به کارت ۶ میلیون
با توجه به مطرح شدن گمانه‌هایی مبنی بر افزایش سقف کارت به کارت از شش به ۱۰ میلیون تومان، بانک مرکزی اعلام کرده که سقف کارت به کارت از طریق خودپردازها و پرداخت سازها همچنان شش و سه میلیون تومان است.
یکی از اقدامات بانک مرکزی برای جلوگیری از شکل‌گیری تجمع در بانک‌ها افزایش سقف کارت به کارت بود که بدین منظور، با تشدید شیوع ویروس کرونا سقف کارت به کارت از طریق درگاه‌های اینترنتی، خودپردازها و کیوسک به شش میلیون تومان و سقف پرداخت به وسیله اپلیکشین‌های پرداخت به سه میلیون تومان افزایش یافت.  
این در حالی است که پیش از این سقف انتقال وجه در درگاه‌های ذکر شده به ترتیب سه و یک میلیون تومان بوده است. البته، برای انجام تراکنش با پرداخت سازها لازم است از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش اطمینان حاصل شود که در این صورت سقف تراکنش هم قابل افزایش است.
در این زمینه نیز روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی گفته‌هایی مبنی بر افزایش سقف کارت به کارت از شش میلیون به ۱۰ میلیون تومان مطرح شد که در واکنش به آن بانک مرکزی سقف کارت به کارت را همچنان همان شش میلیون تومان اعلام کرد.
آنچه در این زمینه حائز اهمیت است، محدودیت‌هایی است که برای انتقال وجه کارت به کارت از طریق اپلیکشین‌های پرداخت بانکی در جهت امنیت حساب‌های بانکی اعمال می‌شود. به عنوان مثال، سقف انتقال وجه در اپلیکیشن‌ها و بانک‌های مختلف متغیر است؛ به‌گونه‌ای که برخی از بانک‌ها امکان انتقال سقف مجاز وجه (سه میلیون تومان) از طریق گوشی همراه و اپلیکشین‌های پرداخت بانکی را طی یک مرحله در شبانه روز فراهم می‌کنند اما بانک‌های دیگر، این امکان را طی سه مرحله در یک شبانه روز برای متقاضیان ایجاد می‌کنند.   
بنابراین، مردم همچنان می‌توانند روزانه سه میلیون تومان از طریق موبایل و اپلیکشین‌های پرداخت بانکی جابجا کنند اما در مورد برخی بانک‌ها این سه میلیون تومان از طریق سه مرحله انتقال وجه یک میلیونی در شبانه روز انجام می شود.  

افزایش 50 درصدی  قیمت ماءالشعیر و مالت 
دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت از افزایش ۵۰ درصدی قسمت محصولات این صنعت به دلیل افزایش قیمت و مشکلات تامین مواد اولیه خبر داد و گفت که در پی شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن تقاضای ماءالشعیر و مالت ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است. سید حمیدرضا کمال اظهار کرد: امسال به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی مجبور شدیم دو مرحله افزایش قیمت داشته باشیم. در حال حاضر علاوه بر مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه، عدم ثبات قیمت‌ها نیز تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است.
وی با بیان اینکه صنعت ماءالشعیر وابستگی زیادی به مواد اولیه وارداتی دارد، تصریح کرد: بخشی از ماده اصلی تشکیل دهنده ماءالشعیر یعنی مالت و رازک از طریق واردات تامین می‌شود.
به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت، هر بطری یک لیتری ماءالشعیر از آبان ماه به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد. قیمت این محصول در سال گذشته ۷۰۰۰ تومان بوده است، یعنی محصولات این صنعت حدود ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت دارد. وی همچنین از کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی تقاضای ماءالشعیر و مالت در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: پیش از کرونا محصولات ما در سفره مردم وجود داشت، اما در شرایط کنونی که مردم بیشتر درگیر تامین کالاهای اساسی زندگی خود هستند تقریباً ماءالشعیر از سفره بیشتر مردم حذف شده است.
کمال علوی همچنین در ادامه گفت که در پی شیوع ویروس کرنا صادرات محصولات این صنعت هم تضعیف شده و فقط مقدار کمی صادرات به عراق و برخی دیگر از کشورهای همسایه انجام می‌شود. اما به طور میانگین در سال‌های گذشته ۱۰ درصد تولیدات ماءالشعیر و مالت صادر می‌شد که حالا به مراتب خیلی کمتر شده است.
 
مذاکره ایران و افغانستان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر
رضا اردکانیان، وزیر نیرو گفت: در حوزه های مربوط به انرژی های تجدیدپذیر, همکاری های گمرکی، اقتصادی و سایر زمینه های مربوط به کمیسیون مشترک همکاری دو کشور ایران و افغانستان مذاکره صورت گرفته است.
وی در حاشیه دیدار با عبدالله عبدالله،  رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان درباره جزئیات صحبت شده در جلسه روز دوشنبه اظهار کرد: با توجه به آنکه هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور در پیش است، در جلسه دوشنبه در جریان پیشرفت مذاکرات مقدماتی در عرصه هایی که قرار است طبق برنامه در آینده نزدیک در کابل مورد بررسی قرار گیرد مذاکراتی را انجام دادیم.
وی با بیان اینکه گزارشات لازم داده شد و نقطه نظرات را در بخش های مختلف دریافت کردیم تصریح کرد: درباره حل موضوع آب های مرزی دو کشور صحبت هایی به میان آمد و باید در نظر داشت که موضوع آب در حوزه آبریز مشترک تنها با همکاری کشورهای مستقر در حوزه آبریز به نتیجه می رسد.
وی افزود: فارغ از اینکه کشوری بالادست و یا پایین دست باشد، براساس نقشه راه مشترک می توانند هم منافع و هم هزینه ها را منصفانه تقسیم کنند.
وی با بیان اینکه تصور ما این است که بین ایران و افغانستان زمینه همکاری متنوع و وسیع وجود دارد و در این مسیر مسائل آب و محیط زیست از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، گفت: با توجه به توسعه یافتگی مدیریتی هر دو کشور این مسائل از شکل چالش خارج و به راه حل هایی که دربرگیرنده منافع دو کشور است خواهد رسید.

عرضه حقوقی‌ها در بورس را به شکل قانونمند محدود می کنیم
علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران گفت: به علت عرضه سنگین برخی از حقوقی‌ها در بازار، در تلاش هستیم تا با ابزار قانونی، عرضه حقوقی‌ها را محدود کنیم.
وی با اشاره به اینکه، هدف صندوق بازارگردان، نقدشوندگی بازار است، اظهار داشت: طبق مصوبات شورای عالی بورس، از ۲۰ شهریورماه امسال، ناشران و سهامداران عمده موظف هستند نقدشوندگی را از طریق ابزار بازسازی و عملیات بازارگردانی انجام دهند و صف‌های فروش و خرید را جمع کنند.
وی ادامه داد: ۱۷۵ شرکت بازارگردان به بورس تهران معرفی شدند، ۱۳ ناشر به دلیل کمبود منابع، بازارگردانی را نپذیرفتند، ۹۴ ناشر مدارک را برای شرکت بورس ارسال کردند و هنوز ۵۸ ناشر با بورس تهران مکاتباتی انجام نداده اند.
صحرایی گفت: بورس تهران تا دوشنبه 28 مهر، ۲۰ شرکت را  که بازارگردانی را انجام نداده است به کمیته تخلفات فراخوانده، زیرا این وظیفه، الزامی است و باید بازارگردانی انجام شود. مدیرعامل بورس تهران افزود: در روز یکشنبه، ۲۵ نماد متوقف بود، ۵۳ شرکت، بازارسازی انجام داد، ۳۲ شرکت تعهد کامل برای بازار گردانی و ۷۶ شرکت بخش عمده‌ای از تعهدات عملیات بازارگردانی انجام داده است ضمن اینکه ۲۰۰ شرکت عدم تعهد بازار گردانی داشتند.
وی گفت: برخی از حقوقی‌ها در هفته گذشته در پایان معاملات، عرضه‌هایی انجام دادند و باعث نگرانی بسیاری از سهامداران حقیقی شدند.
صحرایی با بیان اینکه حقوقی‌ها باید متناسب با شرایط بازار، عرضه داشته باشند، افرود: ما از طریق ابزارهای مقرراتی تلاش می‌کنیم تا قانونمند عرضه حقوقی‌ها را محدود کنیم، ضمن اینکه در همه دنیا میزان عرضه حقوقی‌ها محدود است و سهامداران عمده، ملزم هستند برای فروش سهام خود، بازار یابی کنند، اما در کشور ما حقوقی‌ها به صورت نماد عادی در بازار عرضه می‌کنند. مدیر عامل بورس تهران اضافه کرد: برخی از حقوقی ها، در زمان اوج (پیک) نوسان بازار، یعنی در تیر و مرداد اقدام به عرضه سهام کردند و در نقد شوندگی سهام، مشارکت نداشتند.
وی همچنین درباره  وضعیت بازار سرمایه گفت: انتخابات سایر کشورها و اخبار مرتبط با آن، تاثیر زیادی در بازار سرمایه گذاشته ضمن اینکه اخبار مربوط به شرکت‌های فلزاتی و معدنی، هم در افت شاخص تاثیر گذاشت و عرضه‌های روز چهارشنبه توسط حقوقی‌ها نیز یکی از دلایل افت بازار است.

منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی تعیین شد
حمیدرضا حاجی بابایی، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: روز دوشنبه جلسه‌ای با حضور کارشناسانی از سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و ... برگزار و نحوه تامین منابع مالی لازم طرح تعیین شد.
وی  با اشاره به نشست این کمیسیون برای بررسی نحوه تامین منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی گفت: این جلسه با حضور کارشناسانی از سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و ... برگزار شد.
وی افزود: کمیسیون برنامه و بودجه در نظر دارد تا طی این هفته جمع‌بندی لازم نسبت به طرح تامین کالاهای اساسی را انجام دهد تا طرح روز چهارشنبه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اظهار کرد: در این راستا درباره روند اجرایی و عملیاتی طرح و همچنین پیرامون فروش اموال و دارایی‌های دولت و تبدیل آن به منابع مالی لازم برای تامین کالا بحث و بررسی‌های لازم انجام و توافق‌هایی میان دولت و مجلس انجام شد تا هرچه سریعتر فرایند تبدیل اموال اجرایی شود. حاجی‌بابایی با تاکید براینکه کمیسیون برنامه و بودجه فردا در دو نوبت صبح و بعدازظهر هم برای بررسی طرح تامین کالاهای اساسی با مسئولان دولتی جلسه دارد، بیان کرد: ما منابع را در این طرح به شکلی تعریف کرده‌ایم که بخشی از آن به صورت نقدی و بخشی دیگر منابع حاصل از فروش اموال دولت و ETF باشد. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه منابع مالی تعیین شده برای طرح تامین کالاهای اساسی منجر به افزایش سقف بودجه نشده و تغییری در آن ایجاد نمی‌کند، گفت: این طرح همچنین هیچ ارتباطی به بحث یارانه‌ها و حذف ارز 4200 تومانی نداشته و احکام بودجه را دستخوش تغییر نمی‌کند.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی حدود 45 میلیون نفر را تحت پوشش دارد و می‌تواند از این طریق اقدام کند، همچنین سازمان‌های حمایتی دیگر یا حتی نیروهای مسلح و کسانی که توانایی تبدیل اموال دولت را به پول و سپس کالا دارند، می‌توانند در این طرح با یکدیگر هماهنگی‌های لازم را انجام داده و به موجب وظایف ذاتی خود در این راستا عمل کنند.
 
نبود تقاضا برای خرید دلار
چند روزی است که در پی اجرای سیاست ارزی جدید، بانک مرکزی  اقدام به عرضه ۵۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی کرده و آنچه در این بین حائز اهمیت است نبود استقبال و تقاضا از این میزان عرضه اسکناسی ارز است.
در ماه‌های ابتدایی امسال که بازار ارز درگیر افزایش قیمت‌ها شد، رئیس کل بانک مرکزی این امر را موقتی ‌دانست و برنامه خود برای مدیریت بازار ارز را جلوگیری از رفتارهای سفته‌بازانه نه ارزپاشی اعلام کرده بود.
 همتی معتقد بود هیچ بانک مرکزی متعهد و آگاهی، منابع خود را در بازار نمی‌پاشد و بانک مرکزی قطعا با نوسانات سفته بازی مقابله می‌کند.
حال در پی افزایش‌های چشمگیر قیمت ارز در روزهای اخیر، بانک مرکزی دو تصمیم جدید گرفته که یکی عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار ارز در بازار اسکناس ارز و دیگری افزایش سقف خرید در بازار توسط صرافی‌ها و بانک‌ها است. به عبارت دیگر، همتی بر خلاف صحبت‌های گذشته خود برای مدیریت و آرامش بازار ارز اقدام به ارزپاشی کرده است.  
در این راستا، کارشناسان اقتصادی معتقدند این اقدام بانک مرکزی بر بازار ارز بی تاثیر نیست اما آن را منوط به شکل‌گیری چشم‌اندازی روشن برای اقتصاد کشور، کاهش کسری بودجه، ایجاد رشد اقتصادی، افزایش نرخ بهره بانکی و... می‌دانند.  
آنطور که گزارش‌های بانک مرکزی در این زمینه منتشر شده، بیانگر این است که طی ۴ روز عرضه در بازار متشکل ارزی بیش از ۳۰۰ میلیون در این بازار اسکناس عرضه شده است اما صرافی‌ها در هر بار عرضه چیزی حدود ۳۰۰ هزار دلار تا ۱ میلیون دلار خریداری کرده‌اند بنابراین، از میلیون‌ها دلار ارزپاشی بانک مرکزی استقبال قابل توجهی صورت نمی‌گیرد.
بسیاری از فعالان بازار روند کاهشی قیمت ارز را پیش بینی می کنند. کمااینکه قیمت ارز نیز روز گذشته با کاهش رو به رو بود. این دومین روز متوالی کاهش نرخ ارز در بازار بود. قیمت هر دلار آمریکا روز گذشته به کانال 30 هزار تومان عقبگرد داشت. قیمت هر دلار آمریکا در معاملات دیروز به 30 هزار و 300 تومان رسید. قیمت سکه نیز در معاملات روز گذشته با ریزش همراه بود و هر سکه تمام طرح جدید به 15 میلیون و 100 هزار تومان کاهش یافت. کاهش نرخ حواله درهم، کاهش تقاضا، نگرانی از ریسک نگهداری دلار با توجه به انتخابات آمریکا و کاهش شکاف قیمت ارز دولتی با بازار آزاد از مهمترین دلایل کاهش نرخ ارز و سکه در معاملات دیروز بود. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال