امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
احیای کارگاه ها، جلوگیری از ورشکستگی فعالان اقتصادی و رفع مشکلات کارگران دستور کار دوره تحول است
 
بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی، بر احیای حقوق عامه توسط قوه‎قضاییه تاکید دارد که یکی از مظاهر حقوق عامه، حمایت از تولید داخلی است؛ از سوی دیگر با توجه به شعار سال ناظر بر «جهش تولید» و نیاز مبرم کشور به تقویت تولید داخل و اشتغال‌زایی در این شرایط سنگین تحریمی تحمیل‎شده از جانب دشمنان، قوه‎قضاییه برای حمایت از تولید داخلی در راستای احیای حقوق عامه، مسئولیتی دوچندان دارد.
طی بیش از یک سال و نیم اخیر و آغاز دوره تحول در دستگاه قضایی، اقدامات ارزند‌ه‌ای برای احیای واحد‌های تولیدی توسط قوه‎قضاییه در استان‌های مختلف کشور صورت گرفته است. آیت‌الله رییسی، ریاست قوه‎قضاییه نیز در بیانات و موضع‌گیری‌های متعددی بر اهمیت حمایت از تولید داخلی و احیای کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل تاکید کرده‌اند و در همین راستا نیز اقدامات مثمرثمری از سوی شخص ریاست قوه‎قضاییه چه در امر سرکشی از واحد‌های تولیدی نیمه‌تعطیل و چه از حیث صدور دستورالعمل‌های ناظر بر حمایت از تولید داخلی صورت گرفته است.

 ماده ۳۱ سند امنیت قضایی و مقوله حمایت از تولید
به گزارش میزان، در ماده ۳۱ سند امنیت قضایی نیز که اخیراً از سوی رییس قوه‎قضاییه ابلاغ شده است، به مقوله حمایت از تولید داخلی اشاره شده و در آن آمده است: در راستای حمایت از صنایع و رونق تولید داخلی، قوه‌قضاییه در جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی، تدابیر پیشگیرانه و حمایتی حقوقی و قضایی را ضمن رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی در زمینه‌های جلوگیری از ورشکستگی فعالان اقتصادی و تولیدی؛ عدم تعطیلی کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و نیز ایجاد زمینه تداوم فعالیت کارآفرینان، شرکت‌ها و مؤسسات دانش‎بنیان و فعالان اقتصادی بدهکار، از طریق راهکار‌های قانونی اتخاذ خواهد کرد. در ادامه به چند نمونه از موارد احیای واحد‌های تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل در برخی از استان‌های کشور در نتیجه حمایت‌های دستگاه قضایی خواهیم پرداخت.
 رفع مشکلات ۲۱ واحد تولیدی در استان مازندران
حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری، رییس‎کل دادگستری استان مازندران نیز اظهار کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری، پرونده ۹۲ واحد اقتصادی و تولیدی در ستاد پیگیری اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی این استان در ابعاد حقوقی و قضایی مورد بررسی قرار گرفت و تاکنون مشکل ۲۱ واحد تولیدی با اختیارات و پیگیری‌های قضایی و مصوبات این ستاد برطرف شده است.

 ورود دادگستری استان فارس مانع از حراج کارخانه قند ممسنی شد
همچنین حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی، رییس‎کل دادگستری استان فارس از ورود دستگاه قضایی به پرونده کارخانه قند ممسنی و لغو مزایده این کارخانه به صورت موقت به لحاظ رفع ایرادات قانونی، حفظ سرمایه موجود و بازگرداندن این واحد تولیدی به چرخه تولید خبر داد و عنوان کرد: این اقدام پس از ورود ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مذاکره با نمایندگان و سهامداران این کارخانه انجام شده است.

 دستور فعال‌سازی ۲۵ واحد تولیدی تملک‌شده توسط بانک‌ها در استان مرکزی
همچنین حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی، رییس‎کل دادگستری استان مرکزی در نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی این استان گفت: بانک‌های عامل استان باید با برگزاری نشستی با طرف‌های حساب خود نسبت به بررسی و ارایه راهکار‌های مناسب درخصوص فعال‎سازی ۲۵ واحد تملک‌شده از سوی بانک‌ها اقدام و صورت‌جلسه آن را نیز به دادگستری ارسال کنند.

 حل مشکلات ٢۴ واحد تولیدی در اردبیل با ورود دستگاه قضا
ناصر عتباتی، رییس‎کل دادگستری استان اردبیل نیز در جلسه کمیته اجرایی حمایت قضایی از سرمایه‎گذاری، تولید و اشتغال این استان، از حل مشکلات ٢۴ واحد تولیدی در نتیجه ورود جدی قضایی به بحث تولید و اشتغال خبر داد.

 احیای ۵۰ واحد تولیدی با حمایت دادگستری آذربایجان شرقی
موسی خلیل‎اللهی، رییس‎کل دادگستری استان آذربایجان شرقی نیز در نشست بررسی مشکلات زیست‌محیطی شرکت پالایش نفت تبریز، بیان کرد: ۵۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ این استان با حمایت قوه‎قضاییه به چرخه تولید بازگشته و حتی در برخی موارد صادرات نیز انجام می‎شود.

 رسیدگی به ۱۷۵ پرونده در راستای حمایت از تولید در کرمان
همچنین یدالله موحد، رییس‎کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال ۹۸ و چندماه ابتدای سال ۹۹ در راستای حمایت از تولید، ۱۷۵ پرونده حمایتی در ستاد استانی پیگیری اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی این استان مورد بررسی قرار گرفت که توفیقات خوبی برای حل مشکلات این واحد‌ها حاصل شده و اگر این اقدامات نبود شاید ادامه خدمت بالغ بر ۹ هزار نفر در بخش تولید با مشکل مواجه می‎شد.
 اقدامات دادگستری خراسان رضوی مانع از تعطیلی ۶۰ واحد تولیدی شد
سید امیر مرتضوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان رضوی نیز گفت: در سه ماه نخست امسال از تعطیلی ۶۰ واحد تولیدی در این استان جلوگیری به‌عمل آمد و بر اساس میانگین طی 6 ماه نخست امسال می‎توان این رقم را حدود ۱۲۰ واحد تخمین زد. بررسی مسایل و مشکلات واحد‌های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی در کمیسیون پنج نفره حمایت قضایی از صنعت و سرمایه‌گذاری مشروع و تشکیل جلسات ویژه منجر به رفع مشکل ۳۱۴ واحد تولیدی در سطح این استان شده است.

 رفع مشکلات ۱۳۰ واحد تولیدی و صنعتی در ایلام
قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام نیز از رفع مشکلات ۱۳۰ واحد تولیدی و صنعتی این استان با همکاری دستگاه قضایی خبر داد.
 
 احیای ۱۰۰ واحد تولیدی راکد در آذربایجان‎شرقی
محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی که به دلیل مشکلات نقدینگی، تحویل مواد اولیه یا مشکلات بانکی، فعالیت‎شان راکد شده بود، با کمک‌های قضایی به چرخه تولید بازگردانده شدند.

 احیای چهار واحد تولیدی و ایجاد اشتغال برای ۱۹۲ نفر در گلستان
در استان گلستان نیز «شرکت نصر نوین» با ایجاد اشتغال برای مجموعا ۱۶۰ نفر، «شرکت کیک و کلوچه شاداب مهردوست» با ایجاد اشتغال برای ۱۰ نفر، «شرکت شمال کمباین» با ایجاد اشتغال برای ۱۳ کارگر و شرکت «آیسان گاز شمال» با ایجاد اشتغال برای ۹ کارگر از جمله واحد‌های تولیدی هستند که با حمایت دستگاه قضایی در سال جاری به تولید بازگشتند.
موارد ذکر شده در بالا، تنها بخش‌هایی از اقدامات دستگاه قضایی در استان‌های مختلف کشور در راستای حمایت از تولید داخلی و احیای واحد‌های تولیدی تعطیل یا نیمه‎تعطیل است و با توجه به در اولویت قرار گرفتن حمایت قضایی و حقوقی از تولید داخلی در قوه‎قضاییه، حجم اقدامات صورت‎گرفته در همین هفت ماه گذشته از سال جاری، بسیار بیش از موارد فوق‌الذکر است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال