امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
انتقاد ها نسبت به اخذ مالیات سبز از مردم بالا گرفت
تنبیه مصرف کننده به جای خودروساز!
بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ باید مشتریانی که پس از تاریخ سیزدهم دی ماه خودرویشان فاکتور شده نسبت به پرداخت مالیات جدید اقدام کنند.
    اخذ مالیات سبز از مصرف کنندگان خودرو!
پیگیریها نشان می دهد، بحث مالیات سبز که مطرح شده و به عنوان عوارض اخذ می‌شود، در واقع مالیات بر آلایندگی خودروها است. این آلایندگی نیز توسط سازمان ملی استاندارد تعیین می‌شود. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که این مالیات را خودروسازها ابتدا دریافت کرده و پس از آن به حساب دولت واریز می‌کنند.به عنوان مثال در یکی از برنامه های فروش فوق العاده اخیر شرکت خودروساز برای خودرویی مثل پارس سال، حدود 4 میلیون تومان مالیات جدید لحاظ شده است. این مالیات پیش از این وصول نمی‌شد.بررسی قانون مالیات ارزش افزوده نشان می دهد،  خودروهایی که به فرض در رده انرژی  قرار گیرند مشمول دو درصد عوارض هستند. همچنین بر اساس ماده 30 قانون مالیات ارزش افزوده نیز یک درصد مالیات نقل و انتقال از خودروهای داخلی وصول خواهد شد.در همین خصوص محمد مسیحی، معاون سازمان مالیاتی گفته است، بر اساس قانون دائمی مالیات ارزش افزوده، اولین انتقال خودرو از کارخانه‌‌‌های سازنده یا وصل‌‌‌کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال است. 
با توجه به اجرای قانون دائمی مالیات ارزش افزوده مصوب و بر اساس تبصره 2 ماده 30 قانون مذکور، اولین انتقال خودرو از کارخانه‌‌‌های سازنده یا وصل‌کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده می‌شود.به این ترتیب از تاریخ اجرای قانون یاد شده نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال به نرخ یک‌درصد برای انواع خودرو‌‌‌های تولید داخل و 2‌درصد برای انواع خودرو‌‌‌های وارداتی اقدام کنند.  بر این اساس از خودرویی مثل پژو پارس با قیمت مصوب 165 میلیون تومان، حدود 4 میلیون تومان مالیات (مجموعا  2 درصد عوارض و یک درصد مالیات نقل و انتقال) جدید وصول خواهد شد.این موضوع در روزهای اخیر واکنش منتقدان را به همراه داشته است. در واقع به گفته آنها خودروسازها یک خودرو با آلایندگی بالا تولید می‌کنند و مردم باید مالیات آلایندگی آنها را بپردازند در حالی خودروساز از عواید حاصل از مالیات می‌تواند سپرده‌گذاری کند و سود بیشتری دریافت کند.

   لزوم جریمه تولیدکننده به جای مصرف کننده
در همین زمینه سید علی حسینی، رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در مورد وضع مالیات سبز بر خرید خودرو که با آلاینده‌تر شدن خودروها میزان آن بیشتر می‌شود اظهار کرد: مالیات باید وسیله‌ای برای رسیدن به یک هدف که در اینجا هوای پاک است باشد. امروز همه از محصولات خودروسازی‌ها ناراضی هستند و آلودگی زیادی هم ایجاد می‌کنند.وی افزود: سوال این است که حتی اگر مصرف‌کنندگان هم این مالیات را بپردازند، قرار است درآمد حاصل از آن در کجا هزینه شود؟ کجا قرار است سرمایه‌گذاری صورت بگیرد که آلودگی خودروهای ما به کمترین حد برسد؟ در بقیه کشورها خودروهای هیبریدی تولید می‌کنند که گاهی آلایندگی آنها صفر است. به نظر می‌رسد اینگونه برنامه‌ریزی‌ها وجود ندارد، هدف صرفا کسب درآمد بوده و در واقع هدف اصلی گم شده است.
این قانون متاسفانه اجحاف دیگری در حق مصرف کنندگان است. زمانیکه مردم حق انتخاب دیگری ندارند و بدلیل انحصار ایجاد شده در بازار مجبورند از محصولات دو خودروساز بزرگ ایران خرید کنند چرا باید بابت خرید خودرویی که آلودگی تولید می کند مالیات بدهند؟ اما آیا این مساله به معنای نادیده گرفته آلودگی است؟ خیر. این قانون باید خودروسازان را بابت تولید خودروهای آلاینده جریمه کند تا به سمت تولید محصولات بهینه تر حرکت کنند، نه اینکه مصرف کننده از همه جا بی خبر که انتخاب دیگری ندارد را جریمه کند.

   ضرورت شفاف سازی از سوی دستگاه های متولی
موضوع کیفیت خودروهای سواری در هفته های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این مساله مورد تایید وزیر صمت نیز قرار گرفت. رضا فاطمی امین مهمترین مشکل در این زمینه را کمبود کیفیت قطعات خودرو و مشکلات مالی خودروسازان عنوان کرد. هر چند موضوع نادیده گرفتن حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع جدیدی نیست اما انتظار می رود یکبار برای همیشه قوانین حقوق مصرف کنندگان خودرو بازبینی و یا نظارت بر آن تشدید شود. در حال حاضر کلیه شرایط برای خرید خودرو یکجانبه و فقط از سوی خودروساز تعیین می شود. این موضوع از تعیین رنگ خودرو تا قیمت نهایی و سایر موارد را شامل می شود. از دستگاه های مرتبط با موضوع اخذ مالیات انتظار می رود تا در خصوص مالیات سبز شفاف سازی کرده و تببین شود که چرا باید هزینه کم کاری برخی تولیدکنندگان خودرو از جیب مصرف کنندگان پرداخت شود. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال