امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
سه میلیون مؤدی جدید شناسایی شد
افزایش پایه‌های مالیاتی به جای فشار به مؤدیان قبلی
درآمدهای مالیاتی بهترین جایگزین برای درآمدهای ناپایدار نفتی محسوب می شود. در سال‌های گذشته و با افزایش محدودیت‌ها برای فروش نفت، توجه سیاستگذار به درآمدهای مالیاتی بیشتر شد. بررسی گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال جاری درآمدهای مالیاتی به صورت صددرصد محقق شده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به 110 درصد برسد. با توجه به تورم، رکود و شرایط حاصل از کرونا برای فعالان اقتصادی، تمرکز دستگاه‌های متولی به افزایش پایه‌های مالیاتی و شناسایی مودیان مالیاتی فراری بوده است. بر این اساس طبق تازه ترین اظهارات رییس سازمان امور مالیاتی کشور، سه میلیون مودی جدید در سال جاری شناسایی و همچنین سه پایه مالیاتی جدید اضافه شده است. از سویی دیگر برخی معافیت‌های مالیاتی از جمله برای سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی برداشته شده است.
رییس سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی سه میلیون مؤدی مالیاتی جدید در کشور از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: قرار است افزایش درآمدهای مالیاتی سال آینده از محل همین مؤدیان جدید باشد، نه اینکه فشار مضاعفی به مؤدیان قبلی وارد شود. داوود منظور هفته گذشته در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه، با بیان اینکه اخذ مالیات در کشور صرفا بر اساس قانون خواهد بود و ریالی خارج از چارچوب قوانین مالیاتی اخذ نمی‌شود، افزود: از همین رو نباید نگرانی بابت مالیات سال آینده وجود داشته باشد، زیرا قرار نیست هیچ اتفاق جدیدی رخ بدهد. معاون وزیر اقتصاد و دارایی از سیاست دولت سیزدهم برای برقراری عدالت مالیاتی در کشور یاد کرد و افزود: امروز با وجود بانک‌های اطلاعاتی جامع و دسترسی به اطلاعات فعالین اقتصادی، فرار مالیاتی دیگر کار آسانی نیست. منظور با اشاره به اینکه بخش بزرگ اقتصاد کشور بخش خاکستری است که تاکنون به هر شیوه‌ای از پرداخت مالیات اجتناب کرده بودند، یادآور شد: از ابتدای امسال تمرکز زیادی بر شناسایی مؤدیان جدید داشتیم. به گفته این مسئول، در شرایطی که تا ابتدای امسال تنها 6 میلیون مؤدی مالیاتی در کشور داشتیم، از ابتدای امسال تاکنون سه میلیون مؤدی جدید شناسایی شده است. وی معتقد است، با شناسایی این مودیان دیگر فشار به مؤدیان منظم و قدیمی کاهش خواهد یافت. به گفته رییس سازمان امور مالیاتی بخش قابل توجهی از افزایش مالیات سال آینده از محل همین مؤدیان جدید خواهد بود.

   اضافه شدن سه پایه مالیاتی جدید
رییس سازمان امور مالیاتی هم‌چنین از اضافه شدن سه پایه مالیاتی جدید شامل مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خانه‌های لوکس و باغ ویلاها و مالیات بر خودروهای لوکس خبر داد و گفت: این موضوع در سالیان قبل در قانون بودجه می‌آمد؛ اما اجرایی نشده بود و حالا اجرای آن از سال آینده در دستور کار قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: دسترسی به اطلاعات این بخش نیز با همکاری سامانه املاک و اسناد، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی درباره خودروها صورت خواهد گرفت.

   حذف معافیت مالیات بر سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی
منظور همچنین از حذف معافیت مالیات بر سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی هم خبر داد که منبع جدیدی خواهد بود و عنوان کرد: به علاوه از سال آینده دو درصد مالیات علی الحساب برای ارائه خدمات نیز منظور خواهد شد، زیرا اکنون بخش بزرگی از حوزه خدمات مالیات نمی‌دهند و پیش‌بینی می‌شود از این محل هفت تا هشت هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شود.

   اجرای فاز اول قانون پایانه‌های فروشگاهی
رییس سازمان امور مالیاتی همچنین از اجرای فاز اول قانون پایانه‌های فروشگاهی تا پایان سال خبر داد که این بخش نیز به کمک جلوگیری از فرار مالیاتی خواهد آمد. همچنین گزارش ها نیز حاکی از آن است اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده مالیاتی سرعت گرفته است و براساس آخرین اعلام رییس کل بانک مرکزی تاکنون ۸۰ درصد کارتخوان‌ها تعیین تکلیف شده‌اند و ۲۰ درصدی باقی مانده نیز تا پایان سال ساماندهی شده و دارای پرونده مالیاتی خواهند شد. برزگری، رییس تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی نیز پیش تر در این خصوص گفته بود که در فاز اول، برنامه سازمان امور مالیاتی این است که در تیرماه سال آینده این اقدام انجام شود.

   تحولی در نظام مالیات
دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۶۶۴ هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته که نسبت به سال گذشته ۲۱۰ میلیارد تومان بیشتر است. بر این اساس میزان درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ حدود ۵۲۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده که رشد قابل توجهی نسبت به بودجه ۱۴۰۰ داشته است، بر اساس اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه رشد درآمدهای مالیاتی بودجه ۱۴۰۱ حدود ۴۵ درصد خواهد بود.  کارشناسان این میزان افزایش در بودجه 1401 را تحولی در حوزه نظام مالیاتی عنوان می کنند و نشان دهنده عزم دولت برای افزایش سهم مالیات در بودجه می دانند. همچنین گفته شده که بخش قابل توجهی از این درآمدها از محل جلوگیری از فرارهای مالیاتی محقق خواهد شد که یک نمونه آن لغو معافیت مالیاتی مؤسسات و آموزشگاه‌های کنکور است. با این وجود همچنان برخی نگرانی‌ها از سوی بخش خصوص درباره فشار بار مالیاتی وجود دارد که باید دید در مجلس چه تصمیمی برای آن اتخاذ شده است. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال