امروز ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

کاهش تورم در سال آینده
احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت در مرحله کنترل کسری بودجه و تورم بسیار جدی است و در سال آینده تورم بسیار کمتری را تجربه خواهیم کرد. وی همچنین به موضوع بورس اشاره کرد و گفت: حدود ۴۹ میلیون نفر در بورس سهامدار هستند که ۳۰ میلیون به صورت غیرمستقیم و ۲۰ میلیون نفر به صورت مستقیم در این زمینه مشارکت دارند. مدیریت ‌این بازار توسط برخی از سهامداران سبب شده تا برخی مشکلات را در بورس شاهد باشیم که این مسئله هم قابل حل و کنترل است و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است؛ از جمله اینکه در دولت جدید اصلاح بازار سرمایه را در پیش گرفته‌ایم که در این زمینه پیشنهادی را به هیئت دولت ارائه کرده و منتظر تصویب آن هستیم. در این طرح به دنبال این هستیم که گردش مالی در شهرها و استان‌ها فعال شود و در بودجه ۱۴۰۱ این مسئله پیش‌بینی شده است، از این رو دولت به دنبال توزیع بودجه استانی به صورت عادلانه‌تر پیش خواهد رفت. به همین منظور "صندوق‌های پیشرفت توسعه" در استان‌ها را ایجاد کرده‌ایم که یکی از ابزارهای حمایتی دولت در این مسئله خواهد بود. وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه امسال تا پایان اسفندماه سود سهام عدالت به همه ۴۹ میلیون نفر سهامدار پرداخت می‌شود، ادامه داد: کسانی که ۱ میلیون تومان سهامدار هستند به همان میزان و کسانی هم که بیش از ۵۰۰ هزار تومان سهام دارند، ‌حدود ۶۰۰ هزار تومان به آن‌ها سود پرداخت خواهد شد.

نیاز به ۲۵ هزار دستگاه در حوزه معدن
سجاد غرقی، نائب رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان اینکه طی ۴ سال باید ۲۵ هزار دستگاه ماشین آلات به معادن تزریق شود، گفت: معدنکاری کشور در حال زمین گیر شدن است که علت عمده آن نبود تجهیزات است.وی در مورد تأمین ماشین آلات معادن، اظهار کرد: در حال حاضر طبق براورد های انجام شده، فقط «معادن کوچک مقیاس» در انتهای سال ۹۹ نیاز به تأمین ۱۱ هزار دستگاه جدید داشتند که جهت افزایش حمل عملیاتی بوده است؛ یعنی این دستگاه‌ها برای نوسازی و … نیست.نایب رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ باید سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تن عملیات خاک برداری انجام شود در حالیکه این عدد هم اکنون ۵۰ میلیون تن است، افزود: همچنین طبق آمار اتاق بازرگانی تهران، برای رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه سال ۱۴۰۱ جهت تولید مواد معدنی نیاز به ۲۵ هزار دستگاه داریم.

رکورد هفت ساله قیمت نفت  شکسته شد
قیمت نفت تحت تاثیر تشدید نگرانیها نسبت به حمله نظامی روسیه به اوکراین، سه درصد افزایش یافت و رکورد هفت ساله جدیدی را شکست. نفت برنت سه دلار و سه سنت معادل ۳.۳ درصد افزایش یافت و در ۹۴ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا سه دلار و ۲۲ سنت معادل ۳.۶ درصد افزایش یافت و در ۹۳ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه بسته شد.

نوسان منفی شاخص بورس
روند حرکت شاخص بورس دیروز نوسانی بود به طوری که این شاخص که توانسته بود در ساعات میانی معاملات روز گذشته تا یک میلیون و ۲۸۵ هزار واحد صعود کند در ساعات پایانی روندی نزولی به خود گرفت.بر این اساس شاخص کل بورس با ۳۸ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد ایستاد. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن ۵۱ واحد افزایش یافت و رقم ۳۲۶ هزار و ۲۹۹ واحد را ثبت کرد.

تعیین تکلیف قیمت لوازم خانگی
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت که بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با وزارت صمت، روز شنبه (23 بهمن) آخرین فرصت کاهش قیمت محصولات لوازم خانگی  بود و در غیر این صورت با شرکت‌ها برخورد خواهد شد.اکبر پازوکی با اشاره به افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت لوازم خانگی از سوی برخی شرکت‌ها در ماه‌های گذشته، تصریح کرد: اما شرکت‌ها پس از اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت‌ها را به نرخ‌های قبلی شان برگرداندند، جز یک شرکت لوازم خانگی که همچنان بر قیمت‌های جدید خود پافشاری می‌کند.

انتقاد از رشد ناچیز عیدی ها
برای امسال و براساس امتیاز و ضریب حقوق، رقم عیدی کارکنان به یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان می‌رسد ولی این رقم معادل عیدی است که دولت سال گذشته پرداخته بود. این در حالی است که بر اساس اعلام خبرگزاری ها در هفته جاری سازوکار و مبلغ پرداخت عیدی در هیات دولت نهایی خواهد شد و سازمان برنامه و بودجه با تامین منابع، پرداخت را در زمان واریز حقوق بهمن‌ماه انجام خواهد داد ولی ظاهرا با جریانی متفاوت از گذشته.به گزارش ایسنا، بررسی‌ها نشان داده بود که برای عیدی امسال دو پیش‌بینی جدی وجود دارد؛ در یک مورد مبلغ عیدی را نسبت یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان، تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داده و  دو میلیون تومان به طور یکسان به تمامی کارکنان پرداخت شود و در سناریویی که با تاکید بر پرداخت عادلانه است، همان مبلغ یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان را برای همه در نظر بگیرند، با این تفاوت که برای افراد دارای همسر و فرزند مبلغ اضافه پرداخت شود؛ به طوری که برای همسر یک رقم تعیین و به هر یک از فرزندان هم نصف آن.این طرح‌ها هنوز نهایی و به تصویب دولت نرسیده و هر یک سازوکار خود را می‌طلبد و ممکن است مصوبه نهایی متفاوت از این باشد، ولی در این بین اصل مبلغ پرداختی به کارکنان مطرح است که حتی اگر دو میلیون تومان ثابت هم تصویب شود، نسبت به شرایط تورمی موجود، مورد نقد و گله کارکنان قرار دارد. 

مراقب کلاهبرداری به بهانه واریز سهام عدالت باشید 
سرهنگ علی محمد رجبی گفت: در حال حاضر اخباری مبنی بر واریز سود سهام عدالت از سوی مراجع مربوطه در سایت‌های خبری انتشار یافته است که این موضوع با توجه به وجود افراد سود جو، دقت شهروندان را می‌طلبد.وی افزود: طبق اخبار منتشر شده سود سهام عدالت احتمالا در اواخر بهمن امسال به حساب دارندگان سهام عدالت واریز خواهد شد و هیچ گونه عمل اضافی از قبیل پرداخت وجه از سوی شهروندان نیاز نیست. رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا انتظامی کشور به سابقه کلاهبرداری از شهروندان با عنوان سهام عدالت در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این احتمال وجود دارد که مجرمان سایبری با ارسال پیامک‌هایی تحت عنوان ثبت نام برای دریافت سود سهام عدالت یا ثبت نام جاماندگان سهام عدالت شهروندان را به صفحات جعلی هدایت کنند و آن‌ها را به دام بیندازند. سرهنگ رجبی تاکید کرد: برای دریافت سود سهام عدالت نیاز به هیچ گونه پرداخت وجهی نیست و این سود به حساب‌هایی که پیش از این شهروندان اعلام کرده اند، واریز خواهد شد.

جزییات حادثه آتش‌سوزی در بازار کفاش ها
جلال ملکی با تشریح جزئیات حادثه آتش‌سوزی در تیمچه حاجب‌الدوله عنوان کرد: در خصوص این حادثه هفت ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با اشاره به اعزام تانکرهای آب و خودروهای تنفسی به محل حادثه بیان کرد: سقف شیشه‌ای محل حادثه شکسته و حداقل ۳۰ باب مغازه دچار حریق شده‌است. ملکی با بیان اینکه اغلب مغازه‌هایی که دچار حریق شدند، مربوط به صنف لوازم خانگی هستند، عنوان کرد: آتش‌نشانان با لحاظ همه ملاحظات ایمنی عملیات اطفا را انجام دادند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران عنوان کرد: خوشبختانه این حادثه اول صبح رخ داد وگرنه اگر در وسط روز بود می‌توانست حوادث تلخی را رقم بزند.

اعلام زمان توزیع کارت آزمون دکتری
کارت ورود به جلسه آزمون دکتری تخصصی (PHD) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۱ طی روز‌های سوم تا پنجم اسفند ماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و این آزمون نیز روز جمعه ششم اسفند با حضور بیش از ۱۸۶ هزار داوطلب برگزار خواهد شد. نتایج اولیه آزمون دکتری ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دهه اول شهریور ماه سال آینده به صورت کارنامه منتشر می‌شود و انتخاب رشته اینترنتی داوطلبان مجاز از نیمه اول شهریور آغاز خواهد شد و در نهایت نتایج نهایی آزمون دکتری تا پایان نیمه اول شهریور ماه اعلام خواهد شد. بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور پذیرش دانشجو در مقطع دکتری و دستیاری رشته‌های گروه دامپزشکی شامل دو مرحله هست که هر کدام از مراحل مطابق شیوه‌نامه اجرایی آزمون انجام می‌گیرد. بر این اساس مرحله اول آزمون متمرکز است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌گیرد و پس از برگزاری آزمون کارنامه‌ای شامل نمرات خام، نمرات کل و ... در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که متقاضیان مجاز به انتخاب رشته بر اساس آن نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده و بر اساس کد رشته محل‌های انتخابی و حد نصاب نمره سنجش عمومی (آزمون متمرکز) که با هماهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده تعیین می‌شوند، با توجه به سهمیه متقاضی به کدرشته محل‌های حائز حد نصاب معرفی خواهند شد.

اشتغال ۵۵ کولبر توسط بنیاد برکت
بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام برای ۵۵ کولبر روستای هزارخانی در استان کردستان شغل ایجاد کرده است. مرتضی نیازی، معاون توسعه اشتغال اجتماع‌محور بنیاد برکت با اعلام این خبر افزود: ۵۵ کولبر روستای هزارخانی از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد در استان کردستان صاحب شغل شده‌اند و کولبری را ترک کرده‌اند. نیازی گفت: بیشتر این کولبران به مشاغل کشاورزی، پرورش دام سبک و صنایع دستی مشغول شده‌اند. همچنین اشتغال‌زایی برای کولبران فقط به خودشان محدود نمی‌شود و خانواده آن‌ها از جمله همسران‌شان را هم شامل می‌شود. معاون توسعه اشتغال اجتماع‌محور بنیاد برکت تاکید کرد: تمام تلاش ما بر این است که این افراد برای همیشه کولبری را کنار بگذارند و شغل ثابت و پایداری داشته باشند. وی ادامه داد: به همین منظور و در سال آینده به افرادی که مایل به توسعه کسب و کارشان باشند، تسهیلات تکمیلی اشتغال پرداخت خواهد شد. نیازی با اشاره به میانگین سن کولبری در استان‌های غربی کشور اظهار داشت: میانگین سن کولبری ۳۰ تا ۴۰ سال است، اما در روستای هزارخانی از جوان ۱۸ ساله تا افراد مسن ۶۰ ساله به کولبری مشغول بودند.

خانواده شهید سلیمانی از کارگردان «موقعیت مهدی» تشکرکردند
برخورد قاطع با خاطیان فاش‌شدن نام برندگان جشنواره فیلم فجر
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص لو رفتن اسامی برندگان جشنواره قبل از اختتامیه گفت: قطعاً خاطیان فاش شدن آثار و نام برندگان جوایز امسال را پیگیری می‌کنیم.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی تمام شد که یکی از پرحاشیه‌ترین ادوار جشنواره فیلم فجر بود. یکی از پدیده‌های ناراحت‌کننده این دور از جشنواره فیلم فجر، لو رفتن اسامی برندگان درست ساعتی قبل از اختتامیه بود. در میانه روز یکی از سایت‌های فروش بلیت فیلم در اخباری اسامی فیلم‌های برنده این دور از جشنواره را اعلام کرد و بعد از آن برخی از کانال‌های تلگرامی نیز فهرست جوایز را منتشر کردند.اما همه اینها در حد گمانه بود تا اینکه نوبت به اهدای جوایز رسید و در کمال ناباوری معلوم شد که تمامی اسامی اعلام شده درست بوده و در نتیجه فهرست برندگان این دور از جشنواره فیلم فجر، لو رفته است.مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر، در این باره و همینطور درباره دیگر حواشی، در حاشیه اختتامیه جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران گفت: قطعاً خاطیان فاش شدن آثار و نام برندگان جوایز امسال را پیگیری می‌کنیم.
او درباره لو رفتن فهرست نامزدها و برندگان سیمرغ بلورین جشنواره فیلم‌ فجر امسال توسط برخی رسانه‌ها بیان کرد: علت اصلی را نمی‌توان دریافت اما حراست سازمان سینمایی را موظف کردیم علت را بیابند چراکه مشخص است اطلاعات برگزیدگان داوری در اختیار چه کسانی بوده است. متأسفانه بی اخلاقی در حوزه رسانه‌ای کم نیست.‌ هرکسی که در سینما کار می‌کند می‌داند رأی هیأت داوران اطلاعات‌ محرمانه است تا وقتی که روی استیج نتایج مشخص شود. از اهالی شریف رسانه درخواست داریم این مورد را مدیریت کنند تا ببینیم ‌چه کسی چنین جریانی را دنبال می‌کند. ما قطعاً پیگیر این مورد هستیم. اسامی افراد خاطی اگر به اطلاعات کافی برسیم منتشر خواهد شد.یکی دیگر از حواشی امسال، اشاراتی نسبت به اختلافات میان داوران جشنواره فیلم فجر بود که بعضاً خبر از برخی تشنجات و درگیری‌ها می‌داد؛ دبیر جشنواره نیز در این خصوص بیان کرد: در جلسات جمع بندی هیأت داوری حضور داشتم، داوران بر این قضیه اتفاق نظر داشتند که بهترین سال داوری را پشت سر می‌گذارند چرا که تمامی رأی ها با نظر جمعی و اقناعی داوران انجام شده است.  او همچنین درباره برخی درگیری‌های فیزیکی در یک شب قبل از اختتامیه گفت: مطلقاً دروغ است؛ بنده خودم در ستاد جشنواره که داوران برای بررسی نهایی حضور داشتند، بودم و هیچ اتفاق ناگواری رخ نداده است.
تمام این ماجرا صرفاً برای جوسازی و حاشیه‌سازی برای جشنواره فیلم فجر بوده است. نقاش‌زاده ، اظهار داشت: وقتی در مرحله انتخاب آثار بودیم برخی منتقدین ادعا کردند فیلم‌ها را تماشا کرده‌اند و از دیدشان قرار بود فیلم‌ها در اختیار منتقدان قرار بگیرد، در حالیکه با اطمینان کامل ثابت می‌کنیم هر فیلمی خارج جشنواره تماشا شده باشد به هیچ وجه از ستاد اجرایی جشنواره فجر نبوده است چرا که همکاران ما در طول انتخاب حق رفت و آمد نداشتند.  او افزود: طی پیگیری‌ها مشخص شد برخی‌ها فیلم‌ها را در لابراتوارها دیده‌اند. برخی‌ها نیز به دعوت برخی اعضای گروه تولید فیلم‌ها را تماشا کردند. باید پیگیری کرد چه فردی در چه زمینه‌ای شاکی است. ما در ستاد اجرایی جشنواره فیلم فجر اعلام کردیم باید پیگیری شود چه کسی به فیلم صدمه زده یا از حق صاحب اثر سوءاستفاده کرده است. به صاحبان فیلم‌ها اعلام کردیم اگر سرنخی دارند که به لحاظ حقوقی قابل پیگیری ‌باشد اداره کل حقوقی سازمان سینمایی را در اختیار فیلم و سازنده قرار می‌دهیم تا احقاق حقوق انجام شود.

   حتی هزینه پذیرایی را اعلام می‌کنیم
نقاش‌زاده درباره بحث مالی جشنواره و انتشار ریز جزئیات نیز گفت: بحث مالی روند بسیار پیچیده‌ای است و به اجرای برگزاری نزدیک می‌شویم کارها بیشتر می‌شوند.  تمام هزینه‌ها قبل جشنواره تخمین زده می‌شوند و بعد جشنواره مشخص خواهد شد که تا چه میزان هزینه شده است و امسال هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر میزان بودجه به طور کامل مشخص شود حتی مقدار هزینه‌ای که صرف پذیرایی شده است را حساب خواهیم کرد چرا که حق طبیعی اصحاب رسانه است تا میزان ارقام هزینه شده را بدانند. این اقدام نیازمند کار رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی است که تنها به وسیله رسانه‌ها اتفاق می‌افتد. من از همه رسانه‌ها ممنونم و البته رسانه‌هایی که به صورت جدی سینما را دنبال می‌کنند و نه آن دسته از رسانه‌هایی که سینما برایشان تفننی است، باید کمی نگاه تحلیلی داشته باشند.

   با اکران سراسری جشنواره در کشور مخالفم
اما یکی از اتفاقات جشنواره که از سوی مدیران ارشد سینمایی بسیار مورد پسند واقع شده بود اکران فیلم‌های جشنواره در سراسر کشور و حتی در روستاها و برای عشایر بوده است. چیزی که وزیر فرهنگ نیز به آن در اختتامیه اشاره کرد. اما دبیر جشنواره بر خلاف نظر آنها دیدگاه دیگری دارد: از دید من جشنواره فیلم فجر اکران سراسری نیست. جشنواره در تمام دنیا محلی است برای گروهی علاقه‌مند و متخصص که سینما را به صورت تخصصی دنبال می‌کنند. در هیچ کجای دنیا جشنواره‌ها فیلم‌هایشان را به اکران عمومی نمی‌گذارند و فکر می‌کنم اکران سراسری به نفع سینما نیست. از دید من با اکران سراسری فیلم‌ها در جشنواره شور و شوق و انرژی را برای استقبال مردم می‌گیریم. جشنواره فیلم فجر یک جشنواره صرفاً سینمایی نیست یک جشن بزرگیست که بخشی از آن به فیلم اختصاص دارد و اکثر استان‌ها انتظار دارند برایشان فیلم نمایش داده شود.   

   جشنواره بدون بخش فرهنگی بی‌معنا است
نشست‌های فرهنگی دیگر بخش بحث‌برانگیز جشنواره امسال بود که برخی با آن مخالف بودند و آن را فاقد اثربخشی خاصی می‌دانستند. دبیر در این باره نیز اینگونه توضیح داد: نشست‌های بخش فرهنگی منتقدانی دارد ولی  مگر می‌شود سینما را بدون فرهنگ تصور کرد؟ علی نصیریان جمله کلیدی در اختتامیه گفت؛ او اشاره کرد سینما فقط تخصص نیست و نیازمند فرهنگ است. از منتقدان می‌پرسم وقتی نشست تخصصی برگزار می‌شود تعداد کمی متخصص در سالن مجزا در حال واکاوی هستند که مزاحم فیلم دیدن و برنامه ها نیستند و واقعا آن‌ها چه ضرری به کسی می‌زنند؟ چرا باید در این زمینه موضع‌گیری انجام شود. او با اشاره به جشنواره‌های معتبر دنیا افزود: در جشنواره‌های مهم دنیا پخش‌فیلم بخش جانبی است و ورکشاپ‌های تخصصی مانند جشنواره برلین جزو پرمخاطب ترین‌ها است و باید ورکشاپ‌ها برگزار شوند که بودجه عجیب و غریبی نیست. چرا باید با تحلیل‌های کارشناسی علی نصیریان و محمود کلاری در این نشست‌ها مخالف بود؟ با جریانی رو به رو هستیم که سینما را با فرهنگ نمی‌خواهند و باید در این زمینه مقاومت کرد. سینما انعکاسی از فرهنگ است. چه من باشم‌یا نباشم باید برنامه‌های فرهنگی باشند و شاید در تعداد نشست‌ها تفاوت ایجاد شوند اما این برنامه‌ها به سینما عمق می‌بخشند.
   مسئول پخش نسخه پرده‌ای فیلم‌ها ما نیستیم
اما آخرین حاشیه بر جشنواره فیلم فجر ۴۰، یک لو رفتن دیگر بود.   به محض پایان مراسم اختتامیه یکی از فیلم‌های سینمایی حاضر در جشنواره فیلم فجر، در فضای مجازی پخش شد. نقاش زاده در این باره که برخی جشنواره را عامل این اتفاق می‌دانند نیز بیان کرد: چطور می‌توان همچین ادعایی داشت. این فیلم در ۶۰ سینما نمایش داده می‌شود. مردم همگی گوشی موبایل دارند و اینکه اخلاق حرفه‌ای رعایت شود مهم است. در سینما سیستم نظارتی هست اما همیشه راهی هست که فردی شروع به فیلمبرداری کند. سینماهای خاطی را به چالش می‌کشیم و به نظارت و ارزیابی معرفیشان می‌کنیم تا در آینده بررسی شوند. سینماها اگر سازوکار را رعایت نمی‌کنند ما مقصر نیستیم و قطعاً سازمان سینمایی به این قضیه ورود می‌کند. گفتنی است، اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف، جمعه شب در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. دو فیلم «موقعیت مهدی» و «علف‌زار» با دریافت ۵ سیمرغ بلورین بیشترین جوایز این دوره از جشنواره را دریافت کردند. در حاشیه این مراسم، زینب سلیمانی دختر حاج قاسم سلیمانی که از حاضران جمع بود، پس از اهدای جوایز به برگزیدگان از هادی حجازی فر برای ساخت این اثر دفاع مقدسی تشکر و قدردانی کرد. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال