امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
صدور پروانه ساخت ۲ ماهه شد
تدارک ضوابط تشویقی جدید برای بافت فرسوده
کمبود منابع مالی و همچنین قوانین محدودکننده دو چالش طرح ملی مسکن در چند ماه گذشته بوده است، بر این اساس با چراغ سبز شهرداری و همچنین صدور مجوز به دولت برای انتشار اوراق جهت تأمین مالی برخی برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی پیش بینی می شود سرعت ساخت و ساز طرح ملی مسکن افزایش یابد. در این راستا روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی از مشوق های جدید برای ساخت و ساز در مناطق فرسوده خبر داد و گفت: صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده، ۲ ماهه شد.
کمبود عرضه مسکن از چالش های بزرگ در این بخش است و این مساله منجر به برهم ریختگی بازار و افزایش نامتعارف قیمت ها شده است. در دهه نود وضعیت ساخت و ساز در کشور به کمترین میزان خود رسید و بر این اساس بهبود وضعیت عرضه مسکن یکی از برنامه های مهم سیاستگذار این حوزه است. در طرح ملی مسکن دولت درصدد است تا چهار میلیون واحد مسکونی عرضه کند. حدود 600 هزار واحد سهم بافت های فرسوده است و بر این اساس مشوق هایی از جمله افزایش رقم تسهیلات، کاهش زمان صدور مجوز ساخت و تخفیف درآن و  همچنین در زمینه تراکم در دستور کار قرار گرفته است. مدیرعامل بازآفرینی شهری ایران روز گذشته از توافق با شهرداری تهران برای صدور ۲ ماهه پروانه ساخت در بافت های فرسوده پایتخت خبر داد.سید محمد آئینی درباره آخرین برنامه‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران جهت نوسازی بافت‌های فرسوده تصریح کرد: حدود ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای مختلف کشور داریم که عمدتاً در کلانشهرها و شهرهای بزرگ قرار دارند.وی با بیان اینکه شرایط بافت‌های ناکارآمد شهری، «نفوذناپذیری» و «ناپایداری» است، گفت: متأسفانه مستعد حوادث هستند و اگر زلزله‌ای رخ دهد، به دلیل مشکلاتی که دارند، دچار آسیب می‌شوند و چاره‌ای جز کمک به ساکنان این بافت‌ها برای مقاوم سازی و نوسازی واحدهای مسکونی‌شان نداریم.معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه در کشور از ابتدا تا کنون انجام شده، نوسازی حدود ۶۱۰ هزار واحد فرسوده بوده است؛ نیمی از این نوسازی‌ها در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ رخ داده است؛ در ۸ سال گذشته این روند، کاهشی بوده که با نگاهی که دولت سیزدهم دارد و برنامه‌ای نوسازی بافت‌های فرسوده و نجات ساکنان این بافت‌ها از خطرات احتمالی سوانح طبیعی است، نوسازی این بافت در اولویت قرار گرفته که برنامه نوسازی ۱۵۰ هزار واحد فرسوده را داریم.
​​​​​​​مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: طبق قانون شهرداری‌های موظفند ۵۰ تا ۱۰۰ درصد عوارض پروانه و تراکم ساخت را در بافت‌های فرسوده تخفیف دهند؛ بسیاری از شهرداری‌ها با این قانون همراهی کرده اند و در چند شهر شاهد ارائه تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض پروانه نوسازی بافت فرسوده هستیم و پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده به صورت رایگان صادر می‌شود.وی با بیان اینکه قرار است هر تسهیلاتی که به نهضت ملی مسکن خصوصاً تسهیلات یارانه‌ای داده شود، در بافت‌های فرسوده هم پرداخت شود با این تفاوت که در بافت‌های فرسوده نیازی نیست تا فرم «ج» افراد سبز باشد (نیازی نیست دریافت کنندگان تسهیلات نوسازی بافت فرسوده خانه اولی باشند). هر سازنده و مالکی می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.تسهیلات نهضت ملی مسکن در تهران۴۵۰ میلیون تومان کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است؛ این تسهیلات برای بافت‌های فرسوده هم قابل استفاده است. همچنین یکی دیگر از اقدامات دولت برای به چرخش درآوردن طرح ملی مسکن، تسریع در تامین منابع مالی آن است.
در این راستا رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس از تصویب صدور مجوز به دولت برای انتشار ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی ۳ دستگاه تابعه وزارت راه و شهرسازی شامل: «شرکت بازآفرینی شهری»، «شرکت عمران شهرهای جدید» و «سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی» جهت تأمین مالی برخی برنامه‌های این وزارت خانه شامل به ترتیب: «نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و سکونتگاه‌های غیر رسمی»، «قطار حومه‌ای اتصال شهرهای جدید به شهرهای مادر» و «تکمیل مصلای امام خمینی (ره) تهران» خبر داده است.مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری درباره مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص انتشار اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: این طرحی است که برخی اعضای کمیسیون تلفیق پیشنهاد داده و در این کمیسیون به تصویب رسید تا در لایحه بودجه سال آینده که قرار است در صحن علنی مجلس بررسی شود، گنجانده شود؛ جزئیات این مصوبه کمیسیون تلفیق قرار است به زودی با بازآفرینی شهری مورد بررسی قرار گیرد.کارشناسان و فعالان حوزه ساختمانی بر ضرورت تسریع در روند ساخت و ساز مسکن تاکید دارند. قوانین محدودکننده شهرداری ها و همچنین افزایش بی محابای قیمت مصالح ساختمانی انگیزه سازندگان را به شدت کاهش و عرضه و تقاضای مسکن را ناهمگون کرده است. هر چند در چند ماه اخیر از سرعت افزایش قیمت مسکن کمی  کاسته شده است، اما روند اجاره بهای مسکن همچنان روندی افزایشی است تا جاییکه بر اساس گزارش ها میزان افزایش اجاره بها در یک سال گذشته حدود 50 درصد بوده است.
به عنوان مثال واحد ۹۰ متری در محدوده میدان امام حسین (ع) که جزو محلات ارزان‌تر محسوب می‌شود، در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۲.۵ میلیون تومان اجاره فایل شده است. همچنین واحد ۷۰ متری در جمال زاده جنوبی با ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۶ میلیون تومان اجاره بها برای عرضه در نظر گرفته شده که برای بسیاری از متقاضیان سکونت در این منطقه، رقم بسیار بالایی است. افزایش تولید مسکن، راه اندازی شرکت‌های اجاره داری حرفه‌ای، افزایش ریسک احتکار مسکن با ابزار مالیاتی از جمله مالیات بر خانه‌های خالی از توصیه های مهم کارشناسان در جهت کاهش التهابات بازار مسکن و اجاره آن است که شرط تحقق آن همراهی دستگاه های متولی و اهتمام جدی برا اجرای برنامه های هدفگذاری شده است. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال