امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
صدور کیفرخواست متهم پرونده قتل شهید رنجبر
رییس‌کل دادگستری استان فارس از صدور کیفرخواست پرونده قتل شهید رنجبر در دادسرای عمومی و انقلاب شیراز ممکن خبر داد.
پس از گذشت ١٠ روز از وقوع حادثه شهادت سرهنگ دوم رنجبر، جانشین پاسگاه انتظامی بیدزرد، رییس‌کل دادگستری استان فارس از صدور کیفرخواست این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب شیراز در اولین فرصت ممکن خبر داد.حجت‎‌الاسلام سید کاظم موسوی با بیان اینکه اتهامات وارده به متهم، مباشرت در قتل شهید علی‎ اکبر رنجبر، سرقت اسلحه سازمانی مرحوم و ایراد ضرب‎وجرح عمدی سرباز وظیفه است، گفت: پس از تکمیل تحقیقات و روند مصرح در قانون آیین دادرسی کیفری، صبح روز گذشته پرونده مذکور با صدور کیفرخواست و قرار جلب به دادرسی جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان فارس ارسال شد.به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، وی با بیان اینکه با مدیریت مناسب اجازه ندادیم حواشی و جوسازی‌ها در روند تحقیقات پرونده تأثیر داشته باشد، اظهار کرد: تحقیقات و تکمیل روند قانونی در دادسرا به‎صورت شبانه‎روزی و به قید فوریت و البته دقت بالا انجام شده است.رییس کل دادگستری استان فارس از تعیین وقت رسیدگی دادگاه در سریع‌ترین زمان ممکن با رعایت موازین شرعی و قانونی خبر داد و اظهار امیدواری کرد: این دادگاه ظرف روز‌های آتی برگزار خواهد شد.
 
۱۳۹ نفر از محکومان استان کرمان مورد عفو رهبری قرار گرفتند
رییس‎کل دادگستری استان کرمان گفت: ۱۳۹ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و تعزیرات حکومتی این استان، همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب مورد عفو رهبری و تخفیف مجازات قرار گرفتند.یدالله موحد بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس پیشنهاد رییس قوه‎قضاییه با عفو و تخفیف مجازات ۳ هزار و ۳۸۸ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی موافقت کردند.وی با اشاره به اینکه در استان کرمان ۱۳۹ محکوم شامل عفو و تخفیف مجازات شده‎اند، گفت: از این تعداد ۱۲۱ نفر با استفاده از عفو رهبری آزاد و مابقی مشمول تخفیف مجازات شده‎اند.رییس‎کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: از مجموع مشمولان عفو رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هشت نفر زن و ۱۳۱ نفر مرد هستند.

یافته‌های علمی پارک‌های علم و فناوری به خدمات اجتماعی تبدیل شود
رییس‎کل دادگستری استان مرکزی گفت: یافته‌های علمی باید توسط پارک‌های علم و فناوری به محصول و خدمات اجتماعی و تخصصی تبدیل شود.حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی در بازدید از پارک علم و فناوری استان مرکزی بیان کرد: یکی از اقدامات مهم پارک علم و فناوری، تبدیل دانش پیشرفته و فناوری برتر به محصول و خدمات قابل استفاده در مجامع تخصصی و اجتماع است. چرا که برتری‌ها و برجستگی‌های علمی بشر برای عموم قابل استفاده و ملموس نیست و شاید قابل فهم هم نباشد. لذا باید به محصولی تبدیل شود که علاوه بر استفاده در مجامع تخصصی، جامعه هم از محصول و دانش برتر بهره‌مند شود.وی افزود: اقدامات ارزشمندی در پارک علم و فناوری استان مرکزی انجام شده است، اما مشکلات زیرساختی‌ هم وجود دارد که باید برای رفع آنها تلاش کرد. رییس‎کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: یافته‌های علمی باید توسط پارک‌های علم و فناوری به محصول و خدمات اجتماعی و تخصصی تبدیل شود و امیدواریم نیرو‌های جوان و دانشگاهی، یافته‌های علمی خود را در پارک‌های علم و فناوری به‌کارگیرند و بستر مناسب برای آنها فراهم شود تا بتوانند آن را در خدمت بشریت و جامعه قرار دهند.
​​​​​​​وی ادامه داد: مقام معظم رهبری حدود ۱۲ سال است که در زمینه اقتصاد، تولید و اشتغال دائما تاکید کردند و این گره‌ای است که باید در مجامع علمی باز شود. صنایع و مراکز تولیدی ما باید جاذبه علمی و دانش‌بنیانی کسب کنند و سپس وارد کار کارگاهی شوند و این در حالی است که بسیاری از کارگاه‌ها از دانش فراری هستند. به همین سبب باید در این زمینه آسیب‌شناسی جامعی انجام شود. موسوی تصریح کرد: باید جلسه تخصصی با حضور مدیران استان برگزار شود تا موضوع توسعه تحصیلات تکمیلی با آموزش‌های عالی استان و زیرساخت‌ها بررسی و مشکلات این دو حوزه رفع شود و در زمینه دانش‌بنیان شدن صنعت، اقتصاد و تولید ثروت، گام برداریم.
 
برگزاری 1728 دادرسی الکترونیک در استان زنجان
رییس‎ کل دادگستری استان زنجان  از برگزاری  یک‎هزار و 728 جلسه دادرسی الکترونیک در 11 ماه سال ۱۴۰۰ در این استان خبر داد.حجت‎الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی با بیان اینکه جلسات رسیدگی الکترونیک با زندان‌های استان زنجان با توجه به امکانات و تجهیزات زیرساختی برقرار شده است، اظهار کرد: درمجموع از ابتدای سال جاری   تا 24 بهمن ماه، یک‎هزار و 728  دادرسی با زندان به‎صورت الکترونیک انجام شده است.وی خاطرنشان کرد: دادرسی الکترونیک قضایی در راستای  تسریع و تسهیل در خدمت‎‌رسانی بهتر به مردم، تکریم مراجعان و نیز رعایت حقوق شهروندی زندانیان و کاهش هزینه‌ها راه‎اندازی شده است.رییس‎کل دادگستری استان زنجان از اهتمام جدی دادگستری این استان در اجرای سیاست‎ها و برنامه‎ های قوه‎قضاییه  خبر داد و افزود: استفاده از فناوری‎ها  و سیستم‎های نوین در ارائه خدمات قضایی و در شرایط محدودیت‎های کرونایی، گامی در هوشمندسازی خدمات است.

کشف شبکه جعل و ارتشاء در شهرداری خوی
رییس‎ کل دادگستری استان آذربایجان غربی از کشف و انهدام شبکه جعل و ارتشا در شهرداری خوی خبر داد. ناصر عتباتی از کشف و انهدام شبکه جعل و ارتشا در شهرداری خوی خبر داد و ییان کرد: یکی از کارمندان واحد حسابداری شهرداری خوی با همکاری دو تن دیگر با تشکیل باند ارتشاء بدون دریافت مطالبات شهرداری با جعل سند اقدام به صدور تسویه حساب مالی به بدهکاران شهرداری می‌کردند. وی ادامه داد: شگرد کار متهمان به این نحو بود که مالکان ساختمان‌ها جهت پرداخت عوارض ماده ۱۰۰ شهرداری یا سایر مطالبات شهرداری با پیش‎پرداخت مبالغی، مابقی مطالبات را تقسیط و در مقابل آنها چک‌های مختلفی صادر می‌کردند. متهمان در واحد حسابداری چک‌های بدهکاران شهرداری را از پرونده خارج کرده و در اختیار متهم دیگر پرونده قرار می‌دادند و نامبرده نیز با مراجعه به صاحبان چک با اخذ نقدی مبالغی، چک‌های مالکان را تحویل می‏داد و متهم دیگر در سیستم حسابداری با جعل، سند تسویه‎حساب صادر می‌کرد. رییس‏ کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: حسب اقرار متهمان در حدود ۳۰ میلیارد ریال از چک‌های دریافتی شهرداری به فردی تحویل داده و در مقابل، آنها ۶۰۰ میلیون تومان از وی دریافت کرده‎اند. متهمان با قرار‌های قانونی به اتهام‌های اختلاس و معاونت در اختلاس و کلاهبرداری به زندان معرفی شدند و تحقیقات گسترده جهت کشف ابعاد وسیع فساد در شهرداری خوی ادامه دارد.
 
بازپرداخت وام‌های قرض‌الحسنه ۵ ساله شد
شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر افزایش سقف دوره بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ضروری از ۳۶ ماه به ۶۰ ماه موافقت کرد. پیش از این شورای پول و اعتبار در مردادماه سال جاری با افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و عادی بانک‌ها و بانک‌های قرض‌الحسنه تا مبلغ پانصد (۵۰۰) میلیون ریال موافقت کرده بود.همچنین  با مصوبه روز گذشته شورای عالی مبارزه با پولشویی، عملا امکان افتتاح حساب غیرحضوری برای بانک‌ها فراهم شد.

قیمت طلا همچنان بالا خواهد رفت؟
قیمت طلا هفته گذشته در شرایطی بالا رفت که بازارها نگران بودند بانک مرکزی آمریکا برای مهار رشد تورم، پیش از نشست مارس افزایش نرخ بهره را به صورت اضطراری تصویب کند.طلا هفته گذشته که سرمایه گذاران بیشتری در بحبوحه ریسک گریزی گسترده متقاضی خرید این فلز ارزشمند شدند، حدود دو درصد صعود کرد. در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا، هر اونس طلا با چهار دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۸۴۲ دلار و ۱۰ سنت بسته شد.
گزارش تورم شوکه کننده آمریکا در هفته گذشته ابهامات بیشتری را پیرامون برنامه تحکیم سیاست پولی فدرال رزرو ایجاد کرد. قیمتهای مصرفی آمریکا در ژانویه بر مبنای سالانه ۷.۵ درصد رشد کرد که بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته بود. گلدمن ساکس در پی انتشار جدیدترین نرخ تورم آمریکا، هفت دور افزایش ۲۵ واحدی نرخهای بهره در سال میلادی جاری را پیش بینی کرد. نگرانیهای فزاینده ای نسبت به افزایش ۵۰ واحدی نرخهای بهره در مارس وجود دارد. بعضی از تحلیلگران حتی اقدام اضطراری بانک مرکزی پیش از نشست مارس را منتفی نمی دانند.
جیمز بولارد، رئیس بانک فدرال رزرو سنت لوئیس با بیان این که وی افزایش نرخ صندوقهای فدرال به یک درصد پس از سه نشست را حمایت می کند، دیدگاههای موافق تحکیم سیاست پولی را تحکیم کرد. در این بین، بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا به بالای دو درصد صعود کرد که بالاترین سطح از اوت سال ۲۰۱۹ بود.اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند شرکت گینزویل کوینز به کیتکونیوز گفت: نمودار قیمت طلا مثبت به نظر می رسد و دلیل اصلی آن نرخ بالای تورم است. بانک مرکزی اکنون تا حدودی اعتماد سرمایه گذاران را از دست داده است و به نظر می رسد تلاش می کند اشتباه سیاست پولی خود را تصحیح کند و طلا از این وحشت سود می برد.
افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره در مارس ممکن است اما احتمال بیشتری وجود دارد که بانک مرکزی تا آن زمان یک دور افزایش نرخ بهره را تصویب کند. در حالی که احتمال افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره قوت گرفته است اما فرانک چالی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "آر جی او فیوچرز" بر این باور است که افزایش نرخها پیش از دیدار بانک مرکزی بعید است.سطحی که طلا به دنبال شکستن آن در هفته جاری خواهد بود، سطح ۱۸۵۰ دلار است. این فلز ارزشمند در هفته های گذشته چندین بار تلاش کرد از این سطح عبور کند اما ناموفق بود. به گفته چالی، طلا سطح ۱۸۵۰ دلار را به چالش خواهد کشید و ممکن است شاهد شکسته شدن این سطح در تلاش بعدی این فلز ارزشمند باشیم. قیمت طلا پس از انتشار آمار تورم صعود چشمگیری داشت. طلا کم کم پذیرای این حقیقت می شود که نرخهای بهره با ادامه دار شدن تورم، بالاتر می روند. این تورم واقعی است و طلا سرانجام با آن کنار می آید.
بر اساس گزارش ایسنا به نقل از کیتکونیوز، مهمترین رویداد هفته جاری انتشار جزییات نشست ژانویه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه خواهد بود. بازارها به دنبال نشانه هایی برای ارزیابی میزان افزایش نرخهای بهره از سوی فدرال رزرو هستند. همچنین در میان آمار اقتصادی مهم هفته جاری، شاخص قیمت تولیدکننده، شاخص تولید ایمپایر استیت نیویورک در روز سه شنبه، خرده فروشی، تولید صنعتی در روز چهارشنبه، مجوزهای ساخت و آغاز ساخت، متقاضیان بیمه بیکاری در روز پنج شنبه و فروش خانه در روز جمعه منتشر خواهند شد. همزمان با پیش بینی افزایش قیمت طلای جهانی  قیمت طلا روز گذشته در بازار تهران هم با نوساناتی رو به رو بود.  قیمت سکه دیروز  با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۱۴ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۵۹ دلار و ۴۰ سنت معامله شد. همچنین نرخ دلار نیز افزایش داشت و به 27 هزار و 200 تومان رسید.

سهم کم تولید از تسهیلات بانکی 
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن در هشت ماهه سال جاری در جایگاه دوم بیشترین دریافت کننده تسهیلات بانکی قرار دارد، اما همچنان رقم تسهیلات به هدف برنامه ششم توسعه نرسیده است.
طبق این آمار در هشت ماهه امسال در مجموع بیش از ۱۷۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ‌مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه پرداخت شده است.در این میان تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن معادل ۵۱۵ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان بوده که سهم ۲۹.۹ درصدی از کل تسهیلات را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی (شورای پول و اعتبار) مکلف است سیاست های پرداخت تسهیلات بانکی را به گونه ای تنظیم کند که سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه طی اجرای قانون برنامه حداقل ۴۰ درصد باشد.همچنین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش بازرگانی نیز در هشت ماهه امسال به ۲۶۶ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان رسیده که سهم آن از کل تسهیلات بانکی معادل ۱۵.۴ درصد بوده است.در این میان بیشترین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش خدمات اختصاص یافته که در هشت ماهه امسال سهم ۴۲.۴ درصدی از کل تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده و معادل ۷۳۲ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است.
پس از بخش خدمات، صنعت و معدن و بازرگانی به ترتیب بخش کشاورزی و مسکن ۷ و ۵.۲ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری را دریافت کرده‌اند. همچنین تسهیلات پرداختی به دو بخش کشاورزی و مسکن به ترتیب بیش از ۱۲۰ و ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
 
پیش بینی افزایش مصرف بنزین به 100 میلیون لیتر در روز
 کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: پیش‌بینی ما این است که نوروز امسال اگر محدودیت‌های کرونایی نداشته باشیم، مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر باشد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در رابطه با الکترونیکی شدن توزیع فرآورده نیروگاهی و نوروزی گفت: یکی از اقدامات مهم شرکت ملی پخش در سال‌های اخیر استفاده از سامانه‌ها در حوزه تأمین و توزیع سوخت کشور است که هم‌اکنون این طرح در تمامی مناطق عملیاتی ما به اتمام رسیده است و سامانه الکترونیکی در توزیع نفت‌گاز مصرف‌کنندگان جز (کمتر از ۶ هزار لیتر به جز بخش حمل‌ونقل) مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف‌کنندگان جز در سالیان قبل به روش حواله دستی می‌آمدند و نفت‌گاز خود را از طریق عوامل توزیع یا فروشندگی‌های ثابت روستایی یا عامل توزیع سیار تحویل می‌دادیم، اما در طرح جدید این امر در بستر الکترونیکی انجام شده است.
وی افزود: بنابراین سهمیه در یکی از کارت‌های بانکی آن‌ها اعمال می‌کنیم و فروشندگانی را به سیستم پوز بانکی و بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مجهز کردیم که سهمیه‌ای که برای آن‌ها مشخص می‌شود، در آن کارت ذخیره می‌شود و در فروشندگی که مصرف‌کننده تحت پوشش آن است، سوخت خود را دریافت می‌کند. این کار باعث می‌شود که ما به راحتی بتوانیم کنترل‌های بعدی را انجام دهیم و از دریافت سوخت توسط مصرف‌کننده واقعی با لیتراژ و قیمت مشخص مطمئن شویم. توزیع الکترونیکی انواع فرآورده در کشور از سال ۹۸ آغاز شده است و این طرح در سال ۹۹ به تدریج در مناطق ما کامل شد و در سال ۱۴۰۰ به طور کامل نهایی شد.
ویس کرمی در رابطه با طرح هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت گفت: مصوبه شورای اقتصاد را در این زمینه داریم و برنامه‌ریزی آن انجام شده است. هدف اصلی هوشمندسازی از اجرای این طرح تأمین ایمنی در جایگاه‌های سی‌ان‌جی و ایمنی خودروهای مراجعه کننده به جایگاه است. به این ترتیب که خودرو در ابتدای ورود به جایگاه شناسایی شده و اگر جزو خودروهای مجاز ثبت‌شده در سیستم (تبدیلی و تولید کارخانه‌ای) که معاینات فنی دوره‌ای را انجام داده است و گواهینامه‌های معاینه فنی و سلامت را دریافت کرده باشد، از طریق سامانه شناسایی شده و می‌توانند سوخت موردنیاز خود را دریافت کنند.
ویس کرمی گفت: در حوزه توزیع بنزین نیز از ابتدای سال جاری تاکنون روزانه حدود ۸۶.۳ میلیون لیتر بوده است که این عدد در سال گذشته ۷۵ میلیون لیتر بوده است که نشان از افزایش ۱۵.۲ درصدی مصرف این فرآورده در کشور است. روند توزیع مصرف بنزین در کشور صعودی است و امروز که به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، باز هم افزایش خواهد یافت که البته به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های وضع شده نیز بستگی خواهد داشت؛ اما اگر ممنوعیت‌های کرونا کم باشد، این عدد در تعطیلات نوروزی به حداکثر مقدار می‌رسد.
وی گفت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی خوبی که در سال ۱۴۰۰ به ویژه در شش ماهه دوم سال انجام شد و تعامل بین دستگاهی که بین ما و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی گاز ایران و حوزه برنامه‌ریزی وزارت نفت و حوزه تولید شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود که همه این‌ها در بحث تولید و تحویل گاز طبیعی، تولید سوخت‌های مایع و تحویل به نیروگاه‌ها فعالیت داشتند. با ارتباط و تعامل خوبی که در سال جاری با مجموعه وزارت نیرو و دیگر دستگاه‌هایی که کمک دهنده هستند، انجام پذیرفت، این هماهنگی‌ها منسجم‌تر و بهتر انجام پذیرفت و خوشبختانه سوخت نیروگاه‌ها تاکنون به بهترین نحو ممکن انجام شد و مشکل خاصی در تولید نیروگاه‌ها و خاموشی نداشته‌ایم و امیدواریم با هماهنگی و برنامه‌ریزی خوبی که انجام می‌شود، یک ماه و نیمی که به پایان سال مانده است، نیز به همین صورت استمرار داشته باشد.

گسترش شبکه توزیع کالا راهکار کاهش قیمت در آستانه نوروز
 سیدمحمدرضا میرتاج الدینی ، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس، از گسترش شبکه توزیع مناسب مرغ موجود در انبارها به عنوان راهکار کاهش قیمت آن در آستانه عید نوروز یاد کرد.وی  درباره ارائه راهکار برای کنترل نرخ کالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ و برنج توسط دولت در آستانه عید نوروز و ماه رمضان، گفت: دولت اقدامات مطلوبی را در جهت کنترل بازار آغاز کرده است و باید این روند را با سرعت ادامه دهد. نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت باید موجودی بازار را به صورت انبوه در همه جا حفظ کرده و افزایش دهد، همچنین شبکه عرضه را گسترش داده و در جهت کنترل قیمت‌ها نظارت دقیق‌تری بر بازار داشته باشد.
نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، یادآور شد: دولت باید همانطور که بر اساس وعده‌ای که داده بود گوشت گرم را با قیمت اعلام شده عرضه کرده و گوشت منجمد نیز وارد می‌کند برای مرغ نیز باید موجودی‌های انبارها را با شبکه توزیع مناسب در کشور عرضه کند تا از این طریق بتواند قیمت این نوع کالاها را که با معیشت مردم ارتباط دارد، کنترل کند.عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: دولت از قبل برای کنترل بازار برنامه‌ریزی کرده بود بنابراین باید در این راستا در آستانه عید نوروز نظارت در جهت کنترل بازار را افزایش داده تا مردم در تامین معیشت خود با مشکل مواجه نشوند.
 
«حمایت» بررسی کرد
نقش تحولات بیرونی بر بازار سهام
بورس تهران این روزها از چند مشکل بزرگ رنج می‌برد؛ همین امر باعث شده تا عرضه و تقاضا نیز در مقطع کنونی کاهش پیدا کند و دیگر جنب و جوش چندانی را در فضای معاملات بورس شاهد نباشیم. رخوت یاد‌شده در فضای معاملاتی در شرایطی شکل گرفته که تقریبا یک سال و نیم است که بازار سهام بدون رونق به‌کار خود ادامه داده و در طول این مدت پول حقیقی به‌طور تقریبا بی‌وقفه از بورس خارج شده است. اما با توجه به تحولات بین المللی پیش بینی کارشناسان این است که روند بورس تهران دستکم در کوتاه مدت تغییراتی خواهد داشت. بر اساس گزارش ها پس از تقویت احتمال حمله روسیه به اوکراین قیمت کامودیتی‌ها و از جمله قیمت نفت در بازارهای جهانی روندی افزایشی داشته و پیش بینی عبور نفت از قیمت 100 دلاری هم شده است. همچنین مصوبات اخیر در خصوص اخذ مالیات از سود سپرده اشخاص حقوقی هم به گفته کارشناسان تا حدودی بر روند بورس تاثیرگذار خواهد بود.
بورس تهران این روزها شبیه به دهکده ای خالی از سکنه شده که حسی از شادابی و طراوت زندگی در میان هیاهوی مردم را نمی‌توان لمس کرد. معامله گران بازار سهام این روزها شاید بی رمق ترین معاملات سهام را نظاره گر هستند. معاملاتی کم حجم و حتی بی حجم که می‌بایست ساعت‌ها با چشم‌های خیره شده به تابلوی معاملات برای معامله شدن سهم در نماد معاملاتی منتظر ماند. دیروز در میانه‌های بازار نیز شاهد از غیب رسید و مدیرعامل تازه کار بورس تهران در کدال از افت بیش از ۶۰ درصدی حجم و ارزش معاملات این بازار در دوره مالی منتهی به پایان آذر ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل خبر داده است.  بر این اساس و شاخص کل بورس دیروز بیش از ۸۰۰۰ واحد کاهش یافت و در رقم یک میلیون و ۲۷۶ هزار واحد ایستاد. همچنین شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۴۲۳ واحد کاهش یافت و رقم ۳۲۴ هزار و ۸۶۶ واحد را ثبت کرد.

 بورس باز هم اصلاح می شود؟
یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که حداکثر افتی که در بدبینانه ترین حالت ممکن میتوان برای بازار سرمایه در نظر گرفت به طور متوسط پنج تا ۱۰ درصد است.
فردین آقابزرگی درمورد دو چالش مهمی که بازار سرمایه در این روزها با آن درگیر است توضیح داد: تغییرات مکرر در وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه اولین ریسکی است که می تواند تا حدود زیادی همه تصمیمات خرید و فروش را تحت الشعاع قرار دهد. اخیرا بحث خوراک پتروشیمی و گاز سوخت صنایع مطرح شده بود که با تعدیل نسبی سعی شد ضرب آن گرفته شود اما مجددا اخبار مربوط به رفع تحریم ها با پیش بینی کاهش نرخ ارز به گوش رسید که این دو عامل باعث شده است بازار وضعیتی رکودی داشته باشد.
وی با بیان اینکه بازار سرمایه طی یک سال و نیم گذشته اصلاحات پی در پی را تجربه کرده است، گفت: متغیر اصلی برای قیمت گذاری، میزان سودآوری شرکت ها است اما برخلاف سال ۱۳۹۹ که هیچ توجهی به این موضوع نمیشد در سال جاری توجه بیشتری را از طرف سرمایه گذاران نسبت به سودآوری شرکت ها شاهد بودیم. به طور کلی به نظرم تعدیلات لازم تا حدود زیادی انجام شده است و  انتظار ندارم شاخص و قیمت ها بیش از این اصلاح منفی داشته باشند.
آقابزرگی افزود: حداکثر افتی که در بدبینانه ترین حالت ممکن میتوان برای بازار سرمایه در نظر گرفت به طور متوسط پنج تا ۱۰ درصد است.

 اثرات مثبت دریافت مالیات از سپرده حقوقی‌ها بر بورس
همچنین به نظر می‌رسد حذف معافیت مالیاتی سود سپرده‌های اشخاص حقوقی از دو طریق کاهش فشار بر صندوق‌های درآمد ثابت و کاهش نرخ بهره بین بانکی می‌تواند منجر به رشد بازار سرمایه شود. گزارش خبرگزاری ها حاکی از آن است که مصوبه حذف معافیت مالیات بر سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی به احتمال زیاد در مجلس و صحن نیز به تصویب خواهد رسید. برخی کارشناسان معتقد هستند با انجام این اقدام بخشی از نقدینگی‌ از بانک‌ها خارج خواهد شد و به سمت طرح‌های توسعه یا خرید اوراق دولتی و خصوصی که معاف از مالیات است خواهد رفت.
در حال حاضر بازارهای موازی نظیر بازار مسکن، ارز و طلا نیز وجود دارند اما به نظر نمی‌رسد بخش عمده نقدینگی که از بانک ها خارج می‌شود به این سمت حرکت کند چرا که این سرمایه‌ها اصولا کم ریسک هستند و به سمت بازارهایی حرکت می‌کنند که ریسک پایین‌تری دارد. در حال حاضر اوراق دولتی سودی برابر با 20 درصد دارد. لازم به ذکر است، 92 هزار میلیارد تومان از سپرده‌های بانکی در اختیار 63 شرکت تولید کالا و خدمات قرار دارد. طبق برآوردها در یک سال اخیر این شرکت‌ها حدود 15 هزار میلیارد تومان سود از این سپرده‌ها دریافت کرده‌اند. بر همین اساس برآورد می‌شود این مقدار سود معادل 15 درصد کل سود این شرکت‌ها است که از محل سود سپرده‌های بانکی به دست می‌آورند. به این معنا که این شرکت‌ها به جای سرمایه‌گذاری در راستای تولید بیشتر و افزایش ظرفیت‌های صادراتی، برای کسب سودآوری بیشتر، سرمایه شان را به بانک‌ها سپرده‌اند. این موضوع نشان میدهد، سود بانکی از سرمایه‌گذاری مولد در بخش‌های واقعی اقتصاد جذاب‌تر است. گفتنی است، با توجه به مواردی که ذکر شد، در صورتی که نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازار اوراق حرکت کند، فشار از روی صندوق‌های درآمد ثابت برای خرید اوراق دولت برداشته خواهد شد. صندوق‌های درآمد ثابت به منظور خرید اوراق دولت که معمولا برای جبران کسری بودجه منتشر می‌شود، ناچار هستند سهام خود را در بورس به فروش برسانند اما در صورتی که نقدینگی از بانک‌ها به این سمت حرکت کند دیگر چنین فشاری وجود ندارد در نتیجه فشار عرضه در بازار بورس نیز کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه افزایش تقاضا برای اوراق در نهایت منجر به کاهش نرخ بهره و افزایش قیمت اوراق خواهد شد.  از سوی دیگر کاهش نرخ بهره اوراق می‌تواند منجر به کاهش نرخ بهره بین بانکی شود. طی سال 1399 شاهد بودیم که با کاهش نرخ بهره بانکی به 8 درصد شاخص کل بورس نیز به شدت رشد کرد. در نتیجه به نظر می‌رسد حذف این معافیت مالیاتی از دو طریق می‌تواند منجر به رشد بازار سرمایه شود، یکی از طریق کاهش فشار بر صندوق‌های درآمد ثابت و دیگری از طریق کاهش نرخ بهره. همچنین این اقدام در نهایت منجر به تحرک منابع حدود 100 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های تولیدی و خدماتی می‌شود، چرا که یکی از راهکارهای این شرکت‌ها استفاده از سرمایه‌ها در راستای طرح‌های توسعه است که می‌تواند منجر به رشد تولید و اشتغال شود. حال باید دید سرنوشت این مصوبه در مجلس چگونه می شود. در هر صورت آنچه هم اکنون بازار سهام را آزار می دهد فضای مبهم ناشی از سیاستگذاری ها است. معامله گران بازار سهام بدون تکیه بر سیاست گذاری‌های قابل اتکا و موثق در حوزه اقتصاد کلان نمی‌توانند گام‌های استوار در بازار بردارند.
 
افزایش قیمت وام مسکن 
در حالی که بانک مسکن مرتبا طرح کاهش ۵۰ درصدی هزینه خرید اوراق تسهیلات را تمدید می‌کند و اخیراً هم مهلت این مشوق را تا پایان اسفند ماه تمدید کرده، بررسی‌ها گویای آن است که به دلیل جهش قیمت اوراق، بیش از ۷۱ میلیون تومن باید برای وام ۴۸۰ میلیون تومانی زوجین هزینه کرد و عملاً این مشوق کمک چندانی به افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن نکرده است.
متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن طی چند  روز گذشته افزایش بیش از پنج هزار تومان به میانگین ۱۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان در روز ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ رسید.این در حالی است که از زمان آغاز اجرای طرح بانک مسکن مبنی پرداخت وام تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان با خرید نیمی از اوراق در تاریخ ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ تاکنون مرتباً قیمت تسه با افزایش مواجه شده است.
بانک مسکن ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که به مناسبت هشتاد و سومین سالگرد تاسیس این بانک، هزینه دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم ۵۰ درصد کاهش یافته است.  مدت زمان استفاده از این مشوق تا یک ماه اعلام و البته سپس تا ۱۵ بهمن ماه تمدید شد. به تازگی نیز مهلت استفاده از این طرح تا پایان اسفندماه تمدید شد.اما بررسی‌ها نشان می دهد زوجین تهرانی برای آنکه بتوانند از تسهیلات ۴۸۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد اوراق مسکن برای خانه‌دار شدن استفاده کنند باید ابتدا به ساکن حدود ۷۱ میلیون تومان را برای خرید این وام پرداخت کنند.قیمت اوراق در روز ۲۳ آذر ماه که طرح بانک مسکن ارائه شد حدود ۱۱۰ هزار تومان بود که به متوسط ۱۴۸ هزار و ۶۵۰ تومان رسیده و در واقع ۳۵ درصد رشد کرده است.
 
کاهش یک تا هشت میلیونی قیمت خودرو
بررسی قیمت انواع پرتیراژهای خودروسازان در بازار نشان می‌دهد با توجه به اینکه فروشنده در بازار بسیار و خریدار کم است، همچنان دلالان و فروشندگان (دارندگان خودرو) مجبور هستند خودروهای در ید خود را با قیمت‌های پایین‌تر قیمت‌گذاری کنند؛ براین اساس قیمت خودروها در بازار دیروز (یکشنبه) نسبت به یک هفته گذشته با کاهش یک تا هشت میلیون تومانی روبرو شده است؛ قیمت برخی خودروها اما تغییر نداشته و مواردی محدود افزایش در حد دو میلیون تومانی داشته‌اند.
با توجه به نوسانات کاهشی نرخ ارز در بازارهای داخلی، بازار خودرو نیز آرام و منطقی پیش می‌رود. طبیعتا با کاهش نرخ ارز افرادی که قصد خرید خودرو دارند، چنانچه قید فوریت نداشته باشند، برای خرید خودرو تا کاهش بیشتر قیمت‌ها دست نگه می‌دارند؛ بنابراین طبق روال در این شرایط خریدار در بازار کم و فروشنده بیشتر می‌شود. از سوی دیگر دارندگان خودرو، از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها (باتوجه به اینکه بعضا دلالان خودروها را با قیمت‌های بالاتر خریداری کرده‌) تمایل دارند، خودروهای در اختیار زودتر به فروش برسانند؛ بنابراین حاضرند با سود کمتر خودرو را عرضه کنند. براین اساس بررسی و مقایسه قیمت انواع خودروهای پرتیراژ و پرتقاضای داخلی در بازار دیروز نسبت به درست یک هفته پیش (یکشنبه/۱۷ بهمن ماه) نشان می‌دهد که اکثریت محصولات ایران‌خودرو و سایپا در بازار با افت یک تا پنج میلیون تومانی و پژو ۲۷ دنده‌ای ایران‌خودرو با افت هشت میلیون تومانی روبرو شده‌اند.  در میان قیمت برخی خودروها همچون پژو پارس، راناپلاس، دناپلاس توربو دنده‌ای، سمند LX و تیبا تغییر قیمتی در این یک هفته نداشته و ثبات قیمتی خودرو را حفظ کرده‌اند. در مقابل اما تعداد محدودی از خودروها با کمی افزایش قیمت روبرو شده‌اند؛ به طور مثال پژو ۲۰۶ V8 یا دنا معمولی یک میلیون تومان نسبت به هفته گذشته گران‌تر قیمت‌گذاری شده است. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال