امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
«حمایت» از واکنش ها به انتشار اسامی ابر بدهکاران نظام بانکی گزارش می دهد
عملکرد بانکها و شرکت های دولتی زیر نورافکن
پس از آنکه هفته گذشته لیستی از بدهکاران بانکهای دولتی منتشر شده بود روز گذشته از سوی بانک مرکزی فهرستی کامل تر از ابربدهکاران بانک‌های دولتی و خصوصی اعلام شد. در راستای افزایش شفافیت در اقتصاد روز سه شنبه نیز دولت در اقدامی برای نخستین‌بار صورت‌ مالی بیش از ۳۰۰ شرکت دولتی را با انتشار روی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران، در دسترس عموم مردم قرار داد.
افزایش شفافیت در اقتصاد یکی از وعده های دولت بوده است. بر این اساس در چند مدت اخیر اقدامات متعددی در این زمینه در دستور کار قرار گرفت. یکی از این اقدامات انتشار لیست ابربدهکاران 11 بانک دولتی (بدهی بالای 100 میلیارد تومان) بوده که برای اولین بار هفته گذشته صورت گرفت. پس از آن روز گذشته نیز بانک مرکزی لیست جدیدی از ابربدهکاران بانکهای دولتی  و خصوصی منتشر کرد. بانک مرکزی اعلام کرد: در راستای اجرای ردیف ۱ بند د- احکام تنظیمی تبصره ۱۶- تسهیلات تکلیفی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آمار مقدماتی تسهیلات و تعهدات کلان (از بانک‌هایی که تاکنون دریافت شده) در پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۰ مطابق بند یاد شده منتشر می‌شود.بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس بند یاد شده انتشار این اطلاعات به صورت فصلی بوده و طبعاً باید در تیر ماه سال جاری منتشر گردد لکن به جهت شفاف سازی هرچه بیشتر اطلاعات و آمار؛ این امر از ماه جاری در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است. 
گفتنی است، اطلاعات منتشر شده تنها به منزله دریافت تسهیلات و تعهدات کلان از شبکه بانکی بوده و عدم ایفای تعهدات یاد شده در ستون مانده اصل تسهیلات –بدهی غیر جاری قابل مشاهده است.لازم به ذکر است اطلاعات مذکور، اولیه بوده و اقدامات مقتضی در زمینه پایش و بهبود مستمر کیفیت آن در دست اقدام و پیگیری است.در پایان اطلاعیه بانک مرکزی تاکید شده که تاکنون اطلاعات از ۱۴ بانک دریافت شده و به تدریج همزمان با دریافت اطلاعات از سایر بانک‌ها جدول مربوطه کامل‌تر می‌شود.

    اعلام اسامی ابربدهکاران بانکی تداوم دارد
وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته در مورد اعلام اسامی ابربدهکاران بانکی گفت:‌ اعلام اسامی این افراد آخر راه نیست، بلکه ادامه دارد، گاهی چهره افراد بدهکار کلان وقتی نزد افکار عمومی روشن شود، اثر دارد،  آنها نیاز دارند چهره‌ و آبرویشان از بین نرود. بدهکاران بزرگ تلاش می‌کنند، بگونه‌ای جلوه کنند که بدهی ندارند، اما آنها را افشا کردیم.
احسان خاندوزی اظهار داشت: همچنین سامانه سمات بانک مرکزی طراحی شده است که مردم می‌توانند ببینند افرادی از بدهکاران کلان اگر بخواهند از بانک‌های دیگر تسهیلات دریافت کنند در سامانه سمات افشا می‌شود و مردم می‌توانند آن را اعلام کنند، بنابراین گام بعدی در شفافیت تسهیلات‌گیرندگان بزرگ است که اعلام می‌شود.وی تصریح کرد:‌ اگر کسانی جزء بدهکاران کلان بانکی باشند، دیگر نمی‌توانند از بانک‌های بعدی وام دریافت کنند، بنابراین تسهیلات بانکی باید قاعده‌مند شود و همچنین عزل و نصب مدیران دولتی باید قاعده‌مند شود.
وی 28 فروردین ماه نیز از مراجعه  بدهکاران بزرگ‌ به بانکها پس از انتشار لیست خبر داده بود و گفت : مسئله افشای ابربدهکاران بانکی کشور که سال ها در اقتصاد ایران تنها حرفش زده می شد، با فشار وزارت اقتصاد در بانک‌های دولتی انجام شد.خاندوزی افزود: معضل بدهی های کلان بانکی موجب عدم دسترسی بخش زیادی از مردم به تسهیلاتی بود که سال ها و سال ها منجمد دست چند بدهکار بزرگ بدحساب باقی مانده بود و اجازه دسترسی به آن حجم از تسهیلات به بقیه مردم  داده نمی شد.وی با انتقاد از اینکه از این مسئله در گذشته به عنوان یک حربه سیاسی استفاده می شد و لیست بدهکاران  در جیب برخی از افراد بود که از آن علیه جریان رقیب استفاده می کردندگفت : ما در وزارت اقتصاد کاملاً علمی و کارشناسی و به نفع مردم حرکت خواهیم کرد.وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد : اجرای این سیاست منابع را به بانک ها برخواهد گرداند و خوش حسابی را تقویت خواهد کرد و این جریان موقت نخواهد بود و ادامه خواهد داشت.

  اقدامی مهم از منظر افکار عمومی
کارشناسان اقتصادی، انتشار لیست ابربدهکاران بانکی را گامی مهم در راستای کاهش مطالبات بانکی و همچنین افزایش شفافیت در اقتصاد عنوان می کنند. کامران ندری، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی  انتشار لیست بدهکاران بانکی را از منظر افکار عمومی اقدام مهمی عنوان کرد و گفت: مردم باید بدانند چه کسانی عامل ایجاد خلق پول و تورم هستند.

  انتشار صورتهای‌ مالی شرکتهای دولتی برای اولین بار
همچنین روز سه شنبه نیز دولت برای اولین بار صورت‌ مالی شرکتهای دولتی را روی سامانه کدال قرار داد.  این رخداد سال‌هاست به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده بود، اما با وجود الزامات قانونی، چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت.  این اقدام نیز به گفته کارشناسان هم از منظر شفافیت قابل اهمیت است  و هم از منظر ریشه یابی و حل چالش شرکتهای دولتی. پیش از این همواره شرکت‌های دولتی از این مهم طفره رفته بودند و حال باید دید این رویه تا چه میزان تداوم دارد. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال