امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری به بانک‌ها ابلاغ شد
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد، بر این اساس بانک‌ها مکلفند حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این بخشنامه، موضوع را به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ کنند.بر این اساس برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول ۲۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند دوم ۴۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند سوم ۶۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند چهارم ۸۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند پنج به بعد ۱.۰۰۰میلیون ریال.

رد هرگونه تغییر در مصوبه دستمزد کارگران
محمد چکشیان، معاون وزیر کار ضمن تشریح برنامه های هفته کارگر از جزییات ساخت ۴۰۰ هزار مسکن کارگری خبر داد و با رد هرگونه تغییر در اصلاح مصوبه دستمزد کارگران گفت: افزایش دستمزد کارگری یکی از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم بوده و برای تصویب آن زحمات ویژه و گفت وگوهای سه جانبه میان شرکای اجتماعی صورت گرفته تا این نتیجه حاصل شده است.

افزایش مجدد هزینه وام مسکن 
درحالی که ترمز افزایش هزینه وام مسکن در سال جدید کشیده شده و هفته قبل هر برگ از تسهیلات مسکن حدودا ۷۸ هزار تومان قیمت داشت، قیمت این اوراق به بیش از ۹۰ هزار تومان رسید. بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۹۵ هزار و ۴۰۰، ۹۳ هزار و ۹۰۰ و ۸۹ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دارند. هر برگ  اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در، تیر، مرداد و شهریورماه سال گذشته با قیمت ۹۰ هزار و ۴۰۰، ۹۲ هزار و ۶۰۰ و ۹۲ هزار و ۹۰۰ تومان داد و ستد شد. همچنین این اوراق در ماه مهر سال ۱۴۰۰، ۸۹ هزار و ۷۰۰، در آبان ماه ۱۴۰۰، ۹۲ هزار و ۵۰۰ و در آذرماه سال ۱۴۰۰ نیز ۹۱ هزار تومان قیمت دارند. اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن  سال گذشته نیز با قیمت های ۹۳ هزار و ۷۰۰ و ۹۶  هزار تومان معامله شد.

موبایل و لپ‌تاپ ‌مشمول درج قیمت شدند
مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی، شبکه‌های توزیع و اقتصادی وزارت صمت گفت: در مرحله پنجم طرح درج قیمت بر روی کالاها که از اول اردیبهشت اجرا می‌شود کالاهای وارداتی تبلت، موبایل، لپ‌تاپ و کامپیوتر نیز مشمول درج قیمت واردکننده و مصرف‌کننده می‌شوند.

عقب‌نشینی 818 واحدی شاخص بورس تهران
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با 818واحد کاهش همراه شد و به رقم یک‌میلیون و 512 هزار و 287 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با رشد 861 واحد به رقم 401 هزار و 436 واحد رسید.

سهم 27 درصدی کشاورزان از قیمت محصولات 
ذبیح الله اعظمی ساردوئی، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: تنها ۲۷ درصد از قیمت محصولی که در بازار به فروش می‌رسد به جیب کشاورزان می‌رود و ۷۳ درصد از آن سهم دلالان و واسطه‌ها می شود. وی عنوان کرد: متاسفانه افزایش قیمت محصولات کشاورزی به زیان کشاورزان و مصرف‌کنندگان است. وزارت جهاد کشاورزی قول داده است تا سهم کشاورزان از قیمت محصولات را به 70 درصد افزایش دهد اگر این میزان به 50 درصد نیز تغییر کند دستاورد بسیار بزرگی برای کشاورزان محسوب می‌شود. عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس  در خصوص دلایل افزایش قیمت برخی از محصولات کشاورزی در بازار، گفت: در اقتصاد کشاورزی مبحثی به نام منحنی‌های تارعنکبوتی وجود دارد به این معنا که کاهش قیمت محصولات منجر به کاهش سطح زیر کشت آنها در سال بعد می‌شود و این اقدام منجبر به برهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار می‌گردد.
​​​​​​​عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سال گذشته کشاورزان گوجه کار در جنوب استان کرمان متضرر شدند و کشاورزان بوشهری هر کیلوگرم گوجه فرنگی را کمتر از 4 هزار تومان به فروش رساندن، عنوان کرد: علی رغم اینکه برداشت گوجه فرنگی در جنوب استان کرمان و شرق هرمزگان از اسفندماه آغاز شده کماکان قیمت این محصول کاهش پیدا نکرده است زیرا کارخانه‌های صنایع تبدیلی همزمان با آغاز فصل برداشت موظف به فعالیت شده‌اند تا محصولات درجه 3 در اختیار آنها قرار بگیرد و این موضوع حجم محصول عرضه شده به بازار را کاهش داده است.

ضرورت اتخاذ راهکاری برای جبران گرانی اینترنت
علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه اپراتورهای تلفن همراه با چه مبنایی قیمت اینترنت را افزایش دادند، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید هرچه سریعتر به افکار عمومی درباره افزایش نرخ اینترنت پاسخ دهد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: همان گونه مردم برای گذران زندگی به آب، برق، گاز و.. نیاز دارند باید اینترنت نیز با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

۲۰ پرونده قصاص در آذربایجان شرقی با رضایت اولیای دم مختومه شد
رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی گفت: در سال گذشته ۲۰ مورد پرونده قطعی قصاص نفس منجر به رضایت اولیای دم شده است.موسی خلیل اللهی در نشست شورای سیاستگذاری شورا‌های حل اختلاف استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: همکاران دادسرا و دادگاه، پرونده‌های قابل صلح و سازش را به شورا ارجاع داده و مرکز شورای‌های حل اختلاف باید از ظرفیت شورا‌های تخصصی استفاده کنند.وی با تاکید بر بهره مندی از ظرفیت اعضای شورا‌های حل اختلاف حاضر در زندان‌ها و اعضای مددکاری زندان‌ها گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده طی سال گذشته ۲۰ مورد پرونده قطعی قصاص نفس منجر به رضایت اولیای دم شده است.

    آزادی ۷ محکوم به قصاص زندان رجایی شهر با رضایت اولیای دم
الله کرم عزیزی، مدیر زندان رجایی‌شهر نیز گفت: محکومان به قصاصی که بیش از ۱۰ سال در این زندان تحمل کیفر می‌کردند، با رضایت اولیای دم آزاد شدند. وی افزود: ۷ نفر از محکومانی که به اتهام قتل عمد در انتظار اجرای حکم قصاص بودند با پیگیری‌های بی‌وقفه واحد مددکاری و اخذ رضایت از اولیای دم، سال جدید را با سرنوشتی متفاوت آغاز کردند.

مشکلات شرکت‌های دانش بنیان تا پایان شهریور رسیدگی می‌شود
رییس کل دادگستری استان گلستان گفت: مقرر شده است تا پایان شهریور امسال از همه شرکت‌های دانش بنیان این استان بازدید و مشکلات آنها را بررسی و برای رفع موانع موجود تلاش کنیم.حیدر آسیابی در بازدید از چهار شرکت دانش بنیان شهرک صنعتی آق قلا بیان کرد: مشکلات و موانع پیش روی این شرکت‌ها، شناسایی و در قالب بانک اطلاعاتی در دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان گلستان جمع آوری می‌شود.وی افزود: تمرکز ما در کنار ایجاد بانک اطلاعاتی این واحدها، بر رفع همزمان موانع شرکت‌های دانش بنیان با کمک دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها است.رییس کل دادگستری استان گلستان گفت: هفته گذشته هم تفاهم نامه با پارک علم و فناوری این استان به منظور حمایت‌های حقوقی و قضایی از این واحد‌ها امضا کردیم واز هفت شرکت دانش بنیان استان بازدید به عمل آمد.وی گفت: قرار است تا پایان شهریور امسال از همه شرکت‌های دانش بنیان استان گلستان بازدید و مشکلاتشان را بررسی و برای رفع موانع موجود تلاش کنیم.

تشریح جزییات دستگیری برادر نماینده بروجرد در مجلس
سرپرست دادستانی بروجرد، جزییات دستگیری برادر نماینده این شهر در مجلس را تشریح و اظهارات اخیر وی درباره نحوه دستگیری محکوم را تکذیب کرد.سجاد بیرانوند اظهار کرد: برادر نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با شکایت شاکی خصوصی به اتهام فروش مال غیر به پنج سال حبس قطعی محکوم و در بهمن ماه سال گذشته حکم جلب وی صادر شد.وی ادامه داد: فرد محکوم پس از اطلاع از صدور برگه جلب متواری و چندین بار برای جلب به درب منزل وی مراجعه شد که فرد محکوم خود را معرفی نکرد. سپس برگه جلب وی در اختیار ضابطان قرار گرفت تا اینکه در شامگاه 27 فروردین ماه سال جاری، پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر اینکه محکوم در خودروی نماینده مجلس حضور دارد و در یکی از پمپ بنزین‌های شهر در حال سوخت گیری است، بلافاصله سه نفر از مأموران واحد جلب دادسرای بروجرد با خودروی سازمانی دادسرا در محل حاضر شدند و پس از معرفی خود از محکوم خواستند که برای اجرای محکومیت همراه آنها به کلانتری مراجعه کند که محکوم مقاومت کرد و با مأموران درگیر شد.
سرپرست دادستانی بروجرد تصریح کرد: در فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی مشهود است که نماینده بروجرد در مجلس و پسرش، سعی در رهایی محکوم از دست مأموران دارند که پس از آن فرد محکوم به کلانتری هدایت و در راستای اجرای محکومیت تحویل زندان بروجرد شد. بیرانوند گفت: در حین دستگیری فرد محکوم، شخص نماینده با تماس تلفنی با سرپرست دادسرا درخواست آزادی برادرش را مطرح کرد که با مخالفت وی مواجه شد. وی ادامه داد: بعد از چند روز تصاویری از دستگیری برادر نماینده بروجرد در مجلس در فضای مجازی منتشر شد که متاسفانه توسط این نماینده انجام شده و وی مدعی شده است افرادی که اقدام به دستگیری برادرش کرده اند، اراذل و اوباش بوده و مأموران انتظامی نبودند.سرپرست دادستانی بروجرد با رد ادعای این نماینده مجلس، گفت: در لحظه دستگیری فرد محکوم بعد از ادامه تمرد این فرد، مأموران کلانتری ۱۵ جهان آباد با لباس نظامی در محل حاضر شده که مجددا با تمرد فرد محکوم و عدم تمکین به قانون شخص نماینده مواجه شدند. این افراد با وجود حضور ماموران نیروی انتظامی کماکان به اعمال خلاف قانون خود ادامه می‌دهند.

قاضی ارومیه‌ای ۵۰ حکم جایگزین حبس صادر کرد
رییس شعبه ۱۱۹ دادگاه کیفری دو ارومیه گفت: برای ۵۰ متهم، حکم مجازات جایگزین حبس صادر شد.محسن مرادی اوجقاز بیان کرد: با توجه به فصل درختکاری، حکم غرس بیش از ۲ هزار اصله نهال در جنگل و مراتع و آبیاری و مراقبت از درختان با نظارت کارشناسان اداره منابع طبیعی برای ۵۰ متهم به عنوان جایگزین حبس صادر شد. وی افزود: این محکومان به ارائه خدمات عمومی رایگان از جمله بوته کاری در مراتع شوره زار و بیابانی، پاکسازی عرصه‌های منابع طبیعی و همچنین غرس نهال در حاشیه جاده‌ها و فضای سبز شهری و مدارس موظف شده‌اند.

اعزام ۳۹ هزار و ۶۳۵ زائر به حج تمتع 
معاون سازمان حج با اشاره به اینکه ۳۹ هزار و ۶۳۵ حاجی ایرانی در حج تمتع ۱۴۰۱ به سرزمین وحی مشرف می شوند، گفت: افرادی که در سال جاری مشمول تشرف به حج نیستند، انصراف ندهند.اکبر رضایی تصریح کرد: تعداد یاد شده شامل حجاج و عوامل اجرایی هستند که همه ساله به میزان سهمیه اولیه تعدادی افزایش می‌یافت که در سال جاری نیز این درخواست نیز انجام خواهد شد و به‌رغم ضیق وقت برنامه ریزی برای اعزام میزان تخصیص یافته با سرعت و به طور جد انجام می‌شود.

اجرای ۱۰هزار طرح عمرانی برکت در سال جاری
بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت: امسال تکمیل و ساخت ۱۰ هزار پروژه عمرانی و زیربنایی را در مناطق روستایی و محروم سراسر کشور در دستور کار داریم که تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری کامل خواهند رسید.محمد ترکمانه افزود: این طرح‌ها در ۳۱ استان کشور اجرا می‌شود و ۴۵۰۰ روستا تحت پوشش فعالیت‌های بنیاد در حوزه‌های عمرانی و زیربنایی قرار دارند.ترکمانه بیان کرد: بنیاد نسبت به ساخت و تکمیل ۵۸ هزار و ۷۰۰ پروژه عمرانی و زیربنایی در مناطق محروم و روستایی کشور تعهد دارد.

هشدار درباره جاعلان گواهینامه‌های رانندگی 
رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا گفت: در فضای مجازی تبلیغات متعددی در خصوص اخذ هزینه و صدور گواهینامه بدون سپری کردن فرآیندهای قانونی مشاهده می شود که جاعلان براساس اطلاعات شناسنامه‌ای افراد مبادرت به صدور گواهینامه جعلی می‌کنند.سرهنگ احمد کرمی اسد افزود: با توجه به فرایند سیستمی و هوشمند صدور گواهینامه‌های رانندگی، امکان ورود و دسترسی افراد غیرمجاز به سامانه‌های این مرکز غیرممکن است بنابراین تبلیغات در فضای مجازی مبنی بر امکان صدور گواهینامه با داشتن سابقه در سیستم پلیس راهور کاملا غیرواقعی است. استفاده از گواهینامه‌های فاقد سابقه و جعلی ضمن پیگیری قانونی و ارجاع مجرمان به مراجع ذی‌صلاح هنگام وقوع حوادث رانندگی مستوجب تشدید مجازات خواهند شد.

میزان یارانه کمک‌هزینه فرد دارای اختلال شنوایی 
سرپرست مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: یارانه کمک‌هزینه فرد دارای اختلال شنوایی در بهزیستی به طور متوسط معادل یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است که اگر به موقع تشخیص داده نشود برای سازمان حدود ۵۰۴میلیارد تومان هزینه دارد.فاطمه عباسی با بیان اینکه افراد شناسایی شده فقط حداکثر به پنج سال خدمات توانبخشی نیاز دارند و هزینه یارانه آنها ۲۵۰۰میلیارد تومان است، افزود: اگر این رقم را به اضافه ۷۰میلیارد تومانی که سازمان هزینه کرده در نظر بگیریم، اگر این افراد شناسایی شوند، در مجموع ۲۵۹۰میلیاردتومان هزینه می‌کنیم؛ یعنی سازمان حداقل مبلغ ۱۱هزار و ۲۷۰ میلیاردتومان در هزینه‌های مستمر صرفه‌جویی کرده است.

طرح پوشش بیمه‌ای داروهای پرهزینه طبق دهک‌ درآمدی
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت درباره بازنگری بر پوشش بیمه داروهای گران‌قیمت گفت: مجلس در این رابطه قانونی تصویب کرده است تا بسته به دهک درآمدی، میزان فرانشیزی که از افراد گرفته می‌شود، متفاوت باشد. مهدی رضایی افزود: این موضوع به شورای عالی بیمه سلامت سپرده شده است تا ببینند برای کدام داروها چنین امکانی وجود دارد. هر فرد ممکن است هر دارو را با قیمتی متفاوت بسته به دهک درآمدی خود دریافت کند.

آغاز ثبت‌نام میهمانی و انتقال دانشجویان 
معاون امور دانشجویان داخل وزارت علوم گفت: ثبت نام میهمانی و انتقال دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از امروز در سامانه سجاد سازمان آغاز و تا ۳۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.اردوان ارژنگ افزود: همچنین دانشگاه‌های مبدأ موظف هستند از یک خردادماه تا ۱۵تیرماه نظر خود را در سامانه اعلام کنند.

کشف بزرگ ترین انبار روغن‌های تقلبی در پایتخت
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت، از کشف یک انبار بزرگ مواد اولیه روغنی تقلبی ۱۰۰میلیارد ریالی در منطقه کهریزک خبر داد.سرهنگ داوود معظمی گودرزی گفت: کارشناسان در پایش فضای مجازی آگهی‌هایی تحت عنوان فروش روغن‌های گران قیمت برندهای معروف خارجی مخصوص پوست و مو و داروهای پزشکی مشاهده کردند و در یک عملیات پلیسی چهار نفر متهم دستگیر شدند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال