امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

رفع مشکل کمبود ماکارونی تا پایان هفته
رییس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضمن برشمردن دلایل کمبود ماکارونی در فروشگاه‌ها، گفت: هیچ مشکلی در تولید و عرضه ماکارونی وجود ندارد و پیش بینی می‌شود تا پایان هفته همه فروشگاه‌ها از ماکارونی پر شود، اما روغن به اندازه کافی عرضه نمی‌شود.منصور عالی پور درباره کمبود ماکارونی در بازار گفت: اخیرا برای مدتی ماکارونی در فروشگاه‌ها کم بود، اما بعد از اعلام نرخ مصوب جدید این محصول، کارخانه‌ها دوباره شروع به تولید کردند.اما به گفته وی بعد از تولید، فرآیند ثبت بارکد محصولات جدید در فروشگاه‌ها و ارسال کالا زمان می‌برد.
رییس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه بر اساس آمار اتحادیه در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ درصد فروشگاه‌ها مشکلی در عرضه ماکارونی ندارند، تصریح کرد: اما چون برای مدتی ماکارونی کم بوده، چون بعد از آزاد شدن نرخ آرد، تولیدکنندگان منتظر تصویب قیمت جدید بودند. از طرف دیگر خریدهای مردم هم هیجانی شده و در این شرایط تکمیل عرضه ماکارونی در سایر فروشگاه‌ها زمان می‌برد. البته حالا هم جو کمبود ماکارونی در کشور حاکم و خرید مردم هیجانی است، اما مشکلی در این زمینه وجود ندارد و همه فروشگاه‌ها به زودی پر خواهد شد.وی افزود: از هفته گذشته که قیمت‌های جدید تعیین شد، تولید در حال انجام است و فروشگاه‌ها نیر ماکارونی عرضه می‌کند. همانطور که اشاره شد در شلف ۴۰ تا ۵۰ درصد فروشگاه‌ها، ماکارونی هست، اما پر شدن انبارها و انتقال از انبارها به سطح فروشگاه‌ها، حدود ۱۰ روز زمان می‌برد. پیش بینی می‌شود تا پایان هفته همه فروشگاه‌ها از ماکارونی پر خواهد شد.
رییس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای در پایان تاکید کرد که هیچ مشکلی در تولید و عرضه ماکارونی وجود ندارد و گفت: وضعیت ماکارونی خوب است و احتمالا تا آخر هفته بهتر است مردم به میزان مصرف خرید کنند، چراکه انبار کردن کالا در خانه منجر به کمبود می‌شود.گفتنی است طبق اعلام سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده، حداکثر قیمت جدید مصرف کننده انواع ماکارونی رشته ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده ۵۰۰ گرمی ۱۷ هزار تومان،  ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان تعیین شد.عالی پور در پاسخ به سوالی درباره کمبود روغن نیز گفت: عرضه روغن از سوی کارخانجات به فروشگاه‌ها کم است و میزان عرضه به اندازه درخواست و نیاز آن‌ها نیست. علت را من نمی‌دانم. اما شرایط خوبی از نظر عرضه روغن در فروشگاه‌ها حاکم نیست.

آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری خرداد ماه 
شرکت راه آهن اعلام کرد: پیش فروش بلیت قطارهای مسافری بازه زمانی یکم تا ۳۱ خرداد از صبح دوشنبه ۱۹ اردیبهشت از طریق مراکز مجاز فروش بلیت و اینترنتی در سراسر کشور آغاز می‌شود.
بر اساس اعلام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای کلیه مسیرها به غیر از تهران- مشهد، تهران- خواف و تهران- طبس و بالعکس، ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت انجام‌می شود.ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه نیز پیش فروش بلیت قطار در مسیرهای تهران- مشهد، تهران - طبس و تهران- خواف و بالعکس انجام خواهد شد.

تداوم ممنوعیت فروش سهام عدالت 
هر چند ارزش واقعی سهام عدالت متاثر از شرایط صعودی بازار سرمایه نسبت به ماه قبل افزایش داشته است اما همچنان امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و هنوز زمانی برای آغاز فروش اعلام نشده است.پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزییات دارایی خود را مشاهده کنند. این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود. برای مثال، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود. سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.در این راستا، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.
در نهم فروردین ماه سال جدید ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار در روزهای گذشته، در اواخر فروردین این رقم به حدود  ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. طبق آخرین آمار افزایش ارزش سهام عدالت ادامه دارد و اکنون به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان رسیده است.البته همچنان امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. بر این اساس مجید عشقی در آخرین اظهار نظر خود در مورد سهام عدالت اعلام کرده بود که: نحوه فروش سهام عدالت در سال  ۱۳۹۹ با ایرادات جدی مواجه بود، اکنون در شورای عالی بورس و کارگروهی که به‌عنوان زیرمجموعه این شورا فعال است، در حال بررسی شیوه فروش سهام عدالت هستیم تا آن را به مرحله نهایی برسانیم. طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه سهام عدالت، اصل بر این است تا مردم از سهام عدالت خود به‌عنوان دارایی آینده دار نگه‌داری کنند.با توجه به تصمیم اتخاذشده بعد از مصوبه شورای عالی بورس، فروش سهام عدالت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باز خواهد شد، اما اکنون نمی‌توان زمان دقیقی را برای آغاز فروش سهام عدالت اعلام کرد.

آخرین قیمت میوه‌و صیفی
بر اساس گزارش از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو خیار ۱۵هزار تومان، پیاز ۱۰ هزار تومان، سیب زمینی ۱۵ هزار تومان، گوجه فرنگی ۱۴ هزار تومان، پرتقال ۲۰ هزار تومان، سیب قرمز ۲۵ هزار تومان، گوجه سبز ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان، زردآلو ۹۹ هزار تومان، توت فرنگی ۷۰ تا ۸۹ هزار تومان، شاه پسند و ملون ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان است.گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.در میادین میوه‌وتره بار نیز قیمت هر کیلو گوجه سبز ۴۸ هزار تومان، خیار ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان، توت فرنگی ۴۴ هزار تومان، ملون ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب قرمز ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان، ‌ سیب‌زمینی۱۰ تا ۱۳ هزار تومان، پیاز ۵۸۰۰  تا ۷۴۰۰ تومان، ‌ انواع پرتقال ۱۰‌ تا ۱۵ هزار تومان، ملون ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان و گوجه فرنگی۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان است.

دولت به جای یارانه نقدی کالابرگ به مردم بدهد
سید حمید حسینی، عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: توزیع کالابرگ به جای توزیع نقدینگی برای حمایت از مردم ارجح‌ است و دولت با استفاده از روش‌های جدید و ابزارهای دیجیتالی می‌تواند کالا را به صورت هدفمند توزیع کند.
وی درباره ضرورت اصلاح یارانه کالاهای اساسی، گفت: تصمیم دولت در رابطه با اصلاح یارانه کالاهای اساسی قطعا کار درست و ضروری است اما نحوه برنامه‌ریزی، اطلاع‌رسانی و قانع‌کردن افکار عمومی مبنی بر اینکه این کار به نفع مردم است دارای اهمیت است که متاسفانه در این زمینه انسجام و هماهنگی لازم ایجاد نشده که می‌تواند برای کشور بحران ایجاد کند.  عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: درباره اصلاح یارانه‌ها نمایندگان مجلس و وزرای مختلف هر کدام به شیوه‌های مختلف صحبت می‌کنند بنابراین وقتی نحوه بیان و ارائه مطلب درست نباشد انجام کار سخت می‌شود. 
وی با بیان اینکه دولت تا وقتی مجبور نباشد تن به اصلاح نمی‌دهد، اظهار داشت: در دوران کرونا اقتصاد کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود. در حالی که قبل از کرونا هر چقدر کارشناسان نسبت به حذف یارانه اقشار بادرآمد بالا تاکید می‌کردند اما دولت اقدامی برای حذف یارانه این اقشار جامعه انجام نمی‌داد.  حسینی افزود: همواره این موضوع بیان می‌شد که لزومی ندارد 75 میلیون نفر جامعه که برخی از آنها از جمله پزشکان، استادان دانشگاه‌‌، ایرانیان خارج از کشور و ... هستند و جزو دهک‌های بالای جامعه محسوب می‌شوند یارانه 45 هزار تومانی دریافت کنند اما دولت هیچ توجهی به این موضوع نداشت تا اینکه با شیوع کرونا در کشور و بروز مشکلات عدیده اقتصادی دولت بالاخره مجبور شد تا یارانه 6 میلیون نفر از این اقشار را قطع کند و بجای آن مبلغی بیشتری را به عنوان کمک معیشتی به اقشار پایین درآمدی پرداخت کند. 
عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه در سال گذشته دولت بیش از 15 میلیارد دلار کالای یارانه‌ای داده است و امسال برای همان کالاها باید ارز بیشتری بپردازد، گفت: بنابراین اکنون دولت به این نتیجه رسیده است که ادامه این روال یعنی اختصاص یارانه برای واردات کالاهای اساسی امکان پذیر نیست و از طرفی منافع دادن یارانه و به عبارتی ارز 4200 تومان برای واردات این کالا‌ها، منافع اقشار کم درآمد جامعه را تامین نمی کند و بخشی از این پول‌ها در جاهای دیگر مصرف و بخشی از کالاها نیز قاچاق می‌شود.  وی اظهار داشت: ایران کشوری وسیع با 15 همسایه است که کنترل کامل مرزهای آن برای جلوگیری از قاچاق به هیچ وجه امکان پذیر نیست و لذا شاهد این هستیم که کالاهای ایرانی از جمله کالاهای اساسی و دارو که ارز 4200 تومانی برای واردات یا تولید آن صرف شده است به وفور در کشورهای همسایه وجود دارد. وی افزود: انواع محصولات از جمله محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی،  برنج و گندم از ایران به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود لذا قطعا در چنین شرایطی برای جلوگیری از هدررفت منابع ارزی کشور دولت مجبور است که نسبت به اصلاح یارانه‌ها اقدام کند و این اقدام دولت کار شجاعانه‌ای است.  حسینی اظهار داشت:  بنابراین در راستای اصلاح یارانه‌ها و تصمیمی که دولت گرفته است دولت را حمایت، تشویق و کمک کرد تا این سیاست اجرا شود. عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق در رابطه با نحوه حمایت از اقشار کم درآمد در صورت اصلاح یارانه‌ها گفت: دولت یا باید با یارانه جبرانی از مردم و اقشار کم درآمد حمایت یکند یا کالا برگ توزیع کند.وی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا برخی فکر می‌کنند که کالا برگ یا کوپن چیز بدی است، افزود: در حال حاضر بنزین سهمیه‌بندی است و اصلا بد نیست بنابراین در صورت حذف یارانه کالاهای اساسی می‌توان در قالب کالا برگ برای مردم سهمیه‌در نظر گرفت تا از کالابرگ الکترونیکی بتوانند به تعداد جمعیت خانوار کالاهای اساسی را با قیمت یارانه‌ای دریافت کنند. حسینی اظهار داشت: به نظرم توزیع کالابرگ به جای توزیع نقدینگی برای حمایت مردم ارجح‌تر است و دولت با استفاده از روش‌های جدید و ابزارهای دیجیتالی می‌تواند کالا را به صورت هدفمند توزیع کند. 

تمامی وسایل گرمایشی و سرمایشی دارای برچسب انرژی می‌شوند
نصرالله پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس با اشاره به تصویب پیشنهاد خود در صحن علنی مجلس در جریان بررسی "طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق"، گفت: به‌منظور کاهش مصرف برق؛ تمامی وسایل گرمایشی و سرمایشی دارای برچسب انرژی می‌‍شوند، ضمن آنکه این کار از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند.نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در تشریح پیشنهاد خود، گفت: مصرف انرژی در شمال و جنوب کشور بسیار متفاوت است و به نسبت وضعیت آب و هوایی و جو کشور تغییر می‌کند. وزارت صمت می تواند به مردم کمک کند که نسبت به استفاده بهینه از انرژی از کالاهای مناسب استفاده و آن‌ها را انتخاب کنند. این کار از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند و برچسب انرژی باید بر تمامی محصولات نصب شود.وی بیان کرد: مدیریت مصرف انرژی و استانداردسازی دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی را با درج برچسب انرژی ضروری دانست و ادامه داد: کالاها چه داخلی و چه خارجی باید برچسب انرژی داشته باشند تا مردم در زمان خرید بتوانند کالایی را -که مصرف انرژی کمتر و بهینه‌تری را دارد- را خریداری کنند.نایب رییس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این اقدام مصرف انرژی را کاهش می دهد و بسیاری مشکلات را حل خواهد کرد چراکه بسیاری از کالاها به دلیل کیفیت نامناسب مصرف برق بالایی دارند اما از این پس مصرف کننده می تواند به این مهم توجه کند.

نوسانات افزایشی در بازار خودرو
خودرو اواخر سال گذشته متاثر از انتشار اخباری از جمله مذاکرات هسته ای، آزادسازی واردات خودرو، کاهش نوسانات بازار دلار و ... از تب و تاب افتاد و قیمت ها به صورت نسبی روند کاهشی به خود گرفتند.
با این حال پس از شروع سال جدید و انتشار اخبار واکنش برانگیز همچون عدم واردات خودرو و افزایش نرخ دلار، قیمت ها در بازار خودرو روند به شدت افزایشی گرفتند و به نوعی مرزهای جدیدی در حوزه قیمت در این بازار گشوده شد و فاصله قیمتی کارخانه و بازار در برخی محصولات از ۲۰۰ میلیون تومان نیز گذشت؛ به عنوان مثال اگرچه قیمت خودروی پژو پارس LX در کارخانه ۱۷۶ میلیون تومان است اما همین خودرو در بازار با نرخ ۳۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد.از سویی دیگر اگرچه عرضه کم خودرو از جمله دلایل اصلی نابسامانی بازار خودرو محسوب می شود و این موضوع مورد تایید مسئولان وزارت صمت نیز قرار گرفته اما تا به امروز که تقریبا ۵۰ روز از شروع سال جدید گذشته هنوز سیاست دقیقی از سوی متولیان برای افزایش عرضه خودرو اتخاذ نشده و بازار خودرو همچنان تشنه تر از قبل مانده است.
این در حالیست که طبق گفته فعالان بازار خودرو، تعداد مشتریان بسیار افت کرده و بیش از هر زمان دیگری بازار خودرو با رکود مواجه شده است و حتی خودروهایی که در یک دوره ای جزو محصولات اقتصادی محسوب می شدند نیز از دایره مصرف خارج شده اند.بلاتکلیفی در فروش خودرو کمبود عرضه و افزایش قیمت تمام شده عاملی شده تا بازار با کمبود محصول روبرو و شاهد رشد قیمتها باشد. 
پراید 111 که در اسفندماه 198 میلیون تومان به فروش می رسید دیروز به 205 میلیون تومان رسید. در کنار این، خانواده سمند و پژو نیز با رشد قیمت روبرو شد.در بازار دیروز سمند ای اف سون با قیمت 340 میلیون تومان، سمند سورن با قیمت 300 میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک 500 میلیون تومان، پژو پارس 310 میلیون تومان، پژو 207 دنده ای 400 میلیون تومان، رانا 249 میلیون تومان، پزو 206 تیپ دو 310 میلیون تومان و پژو 2008 یک میلیارد 250 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.همچنین در محصولات سایپا نیز تیبا دو با قیمت 207 میلیون تومان، پراید 151 با قیمت 190 میلیون تومان، تیبادو پلاس با قیمت 215 میلیون تومان، ساینا اس 220 میلیون تومان، کوئیک دنده ای 222 میلیون تومان، شاهین 396 میلیون تومان، تیبا 197 میلیون تومان و پراید 131 با قیمت 182 میلیون تومان به فروش رسید.
 
انتقال درختان حاشیه امامزاده علی‌اکبر (ع) چیذر به بوستان قیطریه 
دادستان تهران در واکنش به ادعای قطع درختان حاشیه امامزاده علی اکبر (ع) چیذر، گفت: بر اساس اعلام شهرداری تهران این درختان با رعایت اصول فنی و زیر نظر کارشناسان فضای سبز به بوستان قیطریه منتقل و کاشته شده‌اند.علی صالحی   بیان کرد: پس از اطلاع از موضوع جا به جایی و انتقال تعدادی نهال واقع در محله چیذر از مسئولان شهرداری منطقه یک تهران تحقیق به عمل آمد.در بررسی‌ها مشخص شد که این ملک پارکینگ عمومی بوده و مساحت آن نیز یک هزار و ۲۰۰ متر مربع و متعلق به شهرداری تهران است.وی تصریح کرد: مسئولان شهرداری مدعی هستند که ترافیک در معابر کم عرض بافت محله چیذر و اطراف آستان مقدس امامزاده علی اکبر(ع) و گلزار شهدای چیذر پرتراکم بوده که در سالیان متمادی سبب گره ترافیکی در محله فوق شده است.به همین منظور معتمدان محلی و هیأت امنای محله چیذر و شورایاران درخواست احداث پارکینگ طبقاتی را کردند و بر این اساس تعدادی نهال که در زمستان سال گذشته به جهت جلوگیری از تصرف زمین از سوی شهرداری در قسمتی از آن غرس شده بود، با رعایت اصول فنی و زیر نظر کارشناسان فضای سبز به بوستان قیطریه منتقل و کاشته شده‌اند.صالحی ادامه داد: بر این اساس احداث پروژه پارکینگ طبقاتی عمومی رو سطحی و زیر سطحی چیذر در دستور کار شهرداری قرار گرفت و جابه جایی و انتقال نهال‌ها در ملک متعلق به شهرداری تهران به دلیل احداث پارکینگ و به درخواست شهروندان بوده است.وی افزود: بررسی‌های اولیه نشان از آن دارد که قطع درختی در کار نبوده بلکه فقط این مورد ادعا شده است و صرفاً جابه جایی نهال‌های کاشته شده مطرح است؛ البته تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد و دادستانی بر اساس نتیجه تحقیقات تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.دادستان عمومی و انقلاب تهران اظهار کرد: حفظ فضای سبز از باب حقوق عامه برای دادستانی دارای اهمیت است و قطعاً در این زمینه‌ اقدام خواهیم کرد.

تاکید بر اصل پیشگیری از وقوع جرم در سازمان قضایی نیروهای مسلح 
معاون نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: اصل پیشگیری برای کاهش جرایم و آموزش با هدف شناخت کامل نیروهای مسلح از شرح وظایف خود، باید جدی گرفته شود.علیرضا بیگمرادی در آیین تکریم و معارفه دادستان نظامی قم، با اشاره به جایگاه و اهمیت نیروهای مسلح در اقتدار و امنیت پایدار کشور اضافه کرد: با تخلفات در نیروهای مسلح باید کاملا قاطعانه برخورد شود.نیروهای مسلح در انجام وظایف کاری و الگوپذیری برای همیشه مدیون و مرهون سیدالشهدای نیروهای مسلح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هستند.وی اضافه کرد: سردار سلیمانی با خدماتی که در طول دوران زندگی خود در مرتبه اول دشمنان را با پیروزی های جبهه مقاومت اسلامی تحقیر کرد؛ همچنین حجم اقدامات و تاثیرگذاری های سردارسلیمانی برای سایر مسئولان و نیروهای نظامی در جمهوری اسلامی نیز مایه غبطه و اثربخشی ویژه ای است.در این آیین از خدمات حجت الاسلام اصغر حبیبی قدردانی صورت گرفت و محمدصادق انصاری به عنوان دادستان نظامی جدید استان قم معارفه شد.

۱۰ هزار نفر با استفاده از پابندالکترونیک از زندان خارج شدند 
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان زندان‌های کشور گفت: در حال حاضر یکی از اولویت‌های سازمان زندان‌ها استفاده حداکثری از پابندهای الکترونیکی برای مرتکبین جرایم سبک است.محمود ضیایی‌فرد در مراسم تودیع و معارفه سرپرست اداره زندان‌های استان بوشهر با اشاره به لزوم کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، اظهار کرد: یک مقطع زمانی با صفر شدن موجودی زندان نظامیان در استان بوشهر این زندان تعطیل و این مورد در برخی از استان‌های دیگر نیز محقق شد.وی افزود: در حال حاضر یکی از اولویت‌های سازمان زندان‌ها استفاده حداکثری از پابندهای الکترونیکی برای مرتکبان جرایم سبک است.
وی با بیان اینکه زندانیانی دارای جرایم سبک که حضور آنان در جامعه لطمه و آسیب وارد نکند از پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند، گفت: اکنون ۱۰ هزار زندانی که حضورشان در جامعه خطرناک نیست تحت پوشش پابند الکترونیکی هستند و افرادی که مخل امنیت و نظم عمومی جامعه هستند در زندان نگهداری می‌شوند.ضیایی‌فرد با بیان اینکه تا شهریور ماه امسال تعداد زندانیان تحت نظارت پابند الکترونیکی ۲ برابر می‌شود، افزود:برنامه ریزی شده است که تا شهریورماه سال جاری برای ۲۰ هزار زندانی جرایم سبک از پابند الکترونیکی استفاده شود.وی کاهش جمعیت کیفری زندان‌های را از برنامه‌های مهم دانست و تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای اجرا طرح طبقه‌بندی زندانیان بر اساس نوع جرم، سن و سوابق شخصیتی از اولویت‌هاست.

اعلام مهلت ارسال آثار به جشنواره نقد برتر قوه قضاییه 
اولین دوره جشنواره تقدیر از نقدهای برتر قوه قضاییه آغاز شد.علاقه مندان به این جشنواره می‌توانند از ۱۵ اردیبهشت لغایت ۱۵ خرداد ۱۴۰۱، آثار خود را به آدرس اینترنتی naghd.eadl.ir ارسال کنند.گفتنی است؛ برای نخستین بار در تاریخ قضایی کشور و در راستای تحقق سند تحول قضایی، جشنواره «نقد برتر» با هدف احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و شناسایی نقد‌های برتر و کاربردی در مورد دستگاه قضایی و نیز حمایت از منتقدین قوه قضاییه توسط عدلیه و با مشارکت نهاد‌های مردمی و تخصصی برگزار می شود.

پرونده سازی علیه حمید نوری نقض آشکار قوانین بین المللی است
یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: پرونده سازی دولت سوئد علیه حمید نوری، نقض قوانین بین المللی خواند. «حسن هانی زاده»   افزود: گروهک تروریستی منافقین نیز در تشکیل دادگاه محاکمه سوی «حمید نوری» نقش دارند.وی با اشاره به دادرسی غیر منصفانه «حمید نوری» در سوئد اظهارکرد:پرونده سازی دولت سوئد علیه حمید نوری نقض آشکار قوانین بین‎المللی است. نوری با داشتن گذرنامه وارد این کشور شده و دولت سوئد بدون توجه به قوانین بین المللی، اقدام به دستگیری و محاکمه وی کرده است. وی با بیان این که سوئد بارها قوانین مربوط به حقوق بشر در رابطه با مهاجران را نقض کرده است، تصریح کرد:این کشور تحت تاثیر فضای لابی صهیونیستی حقوق بشر را نقض می‌کند و در حال ورود به یک چالش جدی با جامعه جهانی است. هانی زاده همچنین اظهار کرد: دولت سوئد باید برابر قانون شکنی‌های خود پاسخگو باشد.


برا اطلاع کامل از قانون صدور چک اینجا کلیک کنید
یک حقوقدان در گفت و گو با «حمایت» بررسی کرد
وضعیت حقوقی عدم ثبت چک در سامانه صیاد
یک حقوقدان گفت: موافق ماده 4 قانون صدور چک، هنگامی بانک مکلف است بنا بر درخواست دارنده چک، گواهی عدم پرداخت صادر کند که به علت عدم پرداخت، یکی از موارد مندرج در ماده 3 قانون صدور چک به وقوع بپیوندد. البته این رویه قابل انتقاد به نظر می رسد؛ زیرا به نفع صادرکننده است و او را از ضمانت اجراهای شدید برگشت خوردن چک معاف می کند.
دکتر وحید قاسمی عهد، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در گفت وگو با «حمایت»، درباره وضعیت حقوقی چکی که در سامانه صیاد ثبت نشده باشد و بانک ها از صدور گواهی عدم پرداخت آن خودداری می کنند، اظهار کرد: در خصوص گواهی عدم پرداخت، در قانون صدور چک هیچ صراحتی وجود ندارد. به تعبیر دیگر، در هیچ قسمتی از قانون، به منع بانک ها از صدور گواهی عدم پرداخت اشاره نشده است. اما احتمالا رویه بانک ها منبعث از مواد 4 و 14 قانون صدور چک باشد. موافق ماده 4 این قانون، هنگامی بانک مکلف است بنا بر درخواست دارنده چک، گواهی عدم پرداخت صادر کند که به علت عدم پرداخت، یکی از موارد مندرج در ماده 3 قانون صدور چک به وقوع بپیوندد. البته این رویه قابل انتقاد به نظر می رسد؛ زیرا به نفع صادرکننده است و او را از ضمانت اجراهای شدید برگشت خوردن چک معاف می کند.
وی افزود: طبق ماده 5 مکرر قانون صدور چک، با صدور گواهی عدم پرداخت، ممنوعیت هایی برای صادرکننده اعمال می شود. طبق این ماده، «بعد از ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، پس از گذشت بیست و چهار ساعت کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری حسب مورد مکلفند تا هنگام رفع سوءاثر از چک، اقدامات زیر را نسبت به صاحب حساب اعمال کنند: عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید؛ مسدود کردن وجوه کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک یا مؤسسه اعتباری دارد، به میزان کسری مبلغ چک به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی؛ عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت نامه‌های ارزی یا ریالی و عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی.»
این حقوقدان ادامه داد: طبق ماده 3 قانون صدور چک، در صورت فقدان یا کسری محل، دستور عدم پرداخت وجه چک، ایرادات شکلی در صدور چک نظیر عدم مطابقت امضا یا قلم خوردگی در متن چک یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن، بانک ضمن اینکه از پرداخت وجه چک خودداری می کند، موافق ماده 4 گواهینامه عدم پرداخت نیز صادر می کند.
وی بیان کرد: چنانچه انتقال و صدور چک در سامانه صیاد به ثبت نرسیده باشد، وفق اصلاحات مورخ 29 فروردین سال 1400، تبصره یک ماده 21 قانون صدور چک، باید دو وضعیت برای چک ها در نظر گرفت. البته لازم به ذکر است که مهم تاریخ صدور دسته چک است؛ نه تاریخ صدور خود چک.
قاسمی عهد عنوان کرد: نخستین وضعیت، در مورد برگه چک هایی است که از دسته چک های ارائه‌شده پس از پایان اسفندماه سال ۱۳۹۹ صادر می‌شوند؛ در خصوص این چک ها قانونگذار به صراحت مقرر کرده است که چک مشمول این قانون نبوده و بانک‌ها مکلفند از پرداخت وجه آنها خودداری کنند. در خصوص ماهیت این گونه چک ها از حیث تجاری بودن یا مدنی بودن به نظر می رسد که قانون ساکت بوده و پذیرش هر یک از دو وصف، ترجیح بلامرحج است. (نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه شماره 7/1400/891 مورخ 18 دی سال 1400 وصف مدنی بودن چک را پذیرفته است و آن را سند مدنی می داند.)
وی افزود: دوم وضعیت، در مورد برگه چک هایی است که از دسته چک های ارائه‌شده قبل از پایان اسفندماه سال ۱۳۹۹صادر می‌شوند؛ موافق ذیل تبصره یک ماده 21 مکرر، چک هایی که تاریخ صدور آنها قبل از زمان مذکور باشد، تابع قانون زمان صدور است. از آنجایی که وفق قانون، صدور آنها نیازی به ثبت نداشته، بانک‌ها بدون نیاز به ثبت آن در سامانه صیاد نسبت به پرداخت وجه چک اقدام می‌کنند.

  تفاوت شیوه مطالبه وجه چک
این وکیل پایه یک دادگستری همچنین در پاسخ به این پرسش که شیوه مطالبه وجه چک در قانون صدور چک (اصلاحی سال 1397) چه تفاوتی با گذشته دارد؟ اظهار کرد: صرف نظر از بحث کیفری که دارنده می تواند برای به کیفر رساندن صادرکننده چک بلامحل به دادگستری مراجعه کند، راجع به وصول مبلغ مندرج در چک، دارنده مخیر است که به اداره اجراییات ثبت یا دادگاه مراجعه کند.
وی اضافه کرد: بر اساس ماده 2 قانون صدور چک، چک در حکم اسناد لازم‌الاجراست و دارنده چک برگشتی می‌تواند وجه چک یا باقیمانده آن را از صادرکننده وصول کند. افزون بر آن، با تصویب ماده 23 قانون صدور چک در سال 1397، دارنده چک می‌تواند با ارائه گواهینامه عدم پرداخت، از دادگاه صالح صدور اجراییه نسبت به کسری مبلغ چک و حق‌الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی را درخواست کند. به این معنی که دادگاه بدون رسیدگی قضایی مستقیما اجراییه صادر می کند. راه دیگر، این است که دارنده چک دادخواست مطالبه وجه به دادگاه تقدیم کند.

 تفاوت های عملی مراجعه به ثبت و دادگاه 
قاسمی عهد در ادامه در خصوص اینکه با وجود اجراییات ثبت، قانونگذار به چه دلیلی ماده 23 قانون چک را تصویب کرده است و نیز درباره تفاوت های عملی مراجعه به ثبت و دادگاه گفت: اگر دارنده چک به اداره ثبت مراجعه می کرد، امتیاز اعمال ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی را از دست می داد. به عبارت روشن تر، اگر متعهد چک (اعم از صادرکننده و صاحب حساب) وجه چک را پرداخت نمی کرد و اموالی از او به دست نمی آمد، امکان حبس وی وجود نداشت. به همین دلیل، دارندگان چک زمانی به اداره ثبت مراجعه می کنند که از وجود دارایی (خصوصا دارایی غیرمنقول) صادرکننده آگاه باشند و به همین جهت ترجیح بر این بود که دارندگان چک به دادگستری مراجعه کنند. در دادگستری نیز مشکلی تحت عنوان اطاله دادرسی وجود دارد. با این توضیح که دارنده دست کم یک الی دو سال باید پیگیر دعوی باشد. به همین دلیل، قانونگذار راه حل میانه را برگزید که از لحاظ سرعت همانند اجراییات ثبت باشد و از حیث ضمانت اجرا همانند احکام دادگاه امکان اعمال ماده 23 قانون صدور چک نیز وجود داشته باشد.
وی همچنین درخصوص این موضوع که آیا با وجود اجراییات ثبت و ماده 23 قانون چک، نیازی به ارایه دادخواست وجود دارد یا خیر؟ افزود: وجود ماده 23 قانون صدور چک، مانع طرح دعوی مطالبه وجه نمی شود. دلایل متعددی در این خصوص وجود دارد: نخستین دلیل، مطالبه خسارت تاخیر تادیه است؛ وفق ماده 23 قانون چک، دادگاه صرفا نسبت به کسری مبلغ چک و حق‌الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی اجراییه صادر می کند و در صورتی که دارنده بخواهد خسارت تاخیر تادیه خود را مطالبه کند، باید دادخواست مطالبه وجه به دادگاه ارایه دهد. در خصوص دومین دلیل باید گفت که الزام سایر متعهدان چک، یکی دیگر از دلایل مراجعه اشخاص به ظهرنویس و ضامن چک است. همانگونه که می دانیم، دادگاه اجراییه را صرفا علیه صادرکننده و صاحب حساب صادر می کند و جهت مطالبه وجه از سایر متعهدان باید دادخواست به دادگاه تقدیم شود.
این حقوقدان در خصوص نحوه وضعیت مراجعه به اجراییات ثبت از حیث هزینه های اجرا بیان کرد: قانونگذار برای تشویق شهروندان و قضازدایی و جلوگیری از اطاله دادرسی در برنامه پنج ساله ششم مقرراتی را وضع کرد تا مراجعه به ثبت را تسهیل کند: نخست اینکه، اجراییات ثبت هزینه اجرای اسناد را از محل اموال توقیف شده برداشت می کند. به طور کلی موافق ماده ۱۳۱ قانون ثبت اسناد و املاک، حق‌الاجرای اسناد لازم‌الاجرا (5 درصد مورد اجرا) از کسی که اجرا علیه اوست، اخذ خواهد شد. در ادامه در ماده 158 آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مقرر شده است که در هر پرونده اجرایی، پس از ابلاغ اجراییه، حق‌الاجرا وصول می‌شود. به همین جهت بسیاری از اشخاص به اداره ثبت رجوع نمی کردند. اما طبق  بند «پ» ماده 117 قانون برنامه توسعه ششم، هزینه اجرای مفاد اسناد لازم‌الاجرا صرفاً از محل اموال توقیف شده متعهد سند و پس از وصول مطالبات متعهدله سند، به وسیله اجرای ثبت وصول می‌شود.
وی ادامه داد: دوم اینکه، قانونگذار در بند «ب» ماده 113 قانون برنامه توسعه ششم، امکان دیگری برای مراجعه کنندگان به اجراییات ثبت در نظر گرفته است؛ بدین توضیح که ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف شده اند بلافاصله پس از تقاضای اجراییه، نسبت به شناسایی و توقیف اموال مدیون اقدام کنند. چنانچه مرجع مذکور نتواند ظرف مدت دو ماه از تقاضای اجرا، نسبت به شناسایی و توقیف اموال متعهد سند، اقدام کرده یا ظرف مدت 6 ماه نسبت به اجرای مفاد سند اقدام کند، متعهدله سند می‌تواند با انصراف از اجرای مفاد سند به محاکم دادگستری رجوع کند. در اجرای این بند، آيين نامه ای تحت عنوان آیین نامه اجرايي شناسايي و توقيف اموال مديون در اجراي مفاد اسناد رسمي در مورخ 22 تیر سال 1398 به تصویب رسید که وفق آن چنانچه ظرف دو ماه پس از تقاضاي صدور اجرایيه، هيچ گونه مال يا دارایي‌ از متعهد پرونده اجرايي شناسايي نشود يا به هردلیلی مفاد اجراييه ظرف مدت 6 ماه اجرا نشود، ذي نفع مي تواند انصراف خود را از ادامه عمليات اجرايي اعلام و جهت طرح دعوي به مراجع ذي صلاح قضايي مراجعه کند. به همین جهت هزینه اجرایی دیگری از ذی نفع اخذ نمی شود.
قاسمی عهد گفت: مورد سوم، معافیت متعهد از پرداخت حق اجراست؛ بر اساس تبصره یک ماده 158 آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا، چنانچه بدهکار از تاریخ ابلاغ اجراییه ظرف مدت 10 روز مفاد آن را به موقع اجرا بگذارد، از پرداخت حق‌الاجرا معاف خواهد بود. این موعد در تبصره 2 ماده 113 قانون برنامه توسعه ششم به 20 روز افزایش یافته است. همچنین برخلاف تبصره ماده 131 قانون ثبت که مقرر می دارد: هر‌گاه طرفین پس از صدور اجراییه و ابلاغ در خارج صلح کنند یا قرار اقساط بگذارند یا مهلت بدهند یا مدت یک سال اجراییه را تعقیب نکنند، متضامناً مسئول پرداخت نیم عشر خواهند بود و کسی که در نتیجه مسئولیت تضامنی حق اجرا را می‌پردازد، می‌تواند آن را از طرفی که قانوناً مسئول پرداخت حق اجراست می‌باشد به وسیله اجرا وصول کند، تبصره فوق الذکر یا جلب رضایت متعهدله سند را موجب معافیت از پرداخت هزینه‌های اجرایی می داند.
وی در ادامه به این پرسش نیز که آیا اداره ثبت، تاخیر تادیه چک را محاسبه و وصول می کند؟ پاسخ منفی داد و افزود: دارنده چک، چه به اداره ثبت مراجعه و چه طبق ماده 23 قانون صدور چک از دادگاه درخواست صدور اجراییه کند، در هر دو حالت، خسارت تاخیر تادیه محاسبه نمی شود و در هر دو حالت باید به دادگاه دادخواست مطالبه خسارت تاخیر تادیه بدهد. این وکیل پایه یک دادگستری در پایان در خصوص اینکه اگر متعهد چک مدعی اعسار شود آیا اداره ثبت به اعسار او رسیدگی می کند یا خیر، خاطرنشان کرد: بدیهی است که رسیدگی به اثبات، از امور قضایی است و دادگاه باید بدان رسیدگی کند. به علت اختلاف نظر در دادگاه ها، رای وحدت رویه 723 دیوان عالی کشور صادر شد که دادگاه به اعسار رسیدگی می کند.
تشکیل کارگروه پیگیری نتیجه ملاقات مراجعه کنندگان با مسئولان قضایی 
رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: کارگروهی در این استان تشکیل شده است که با مراجعه کنندگان تماس برقرار می‌کند تا نحوه و نتیجه ملاقات را پیگیری کند.حجت الاسلام سید عبدالمهدی موسوی درخصوص دیدار مردمی مسئولان قضایی استان مرکزی با مردم اظهار کرد: در راستای دستور رییس قوه قضاییه مبنی بر دیدار چهره به چهره با شهروندان، در فروردین ماه ۱۴۰۱ با ۲۵۳ نفر و در اردیبهشت ماه نیز با ۱۳۴ نفر  از مراجعان دیدار چهره به چهره صورت گرفت که ضمن استماع مشکلات حقوقی و قضایی آنان، دستورات لازم را صادر کردیم.وی بیان کرد: کارگروهی در این استان تشکیل شده است که بعد از گذشت سه روز الی یک هفته با مراجعه کنندگان تماس برقرار می‌کند تا نحوه و نتیجه ملاقات را پیگیری کند و در نهایت این امر منجر به جلب رضایت و افزایش اعتماد عمومی مردم می‌شود.

توقف فعالیت ۲ کارخانه تولید رب گوجه فرنگی تا رفع نواقص بهداشتی 
دادستان شهرستان عنبرآباد استان کرمان گفت: در راستای حفظ حقوق عامه خط تولید ۲ کارخانه رب گوجه فرنگی در این شهرستان به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی متوقف شده است.ابراهیم سلیمانی در حاشیه بازدید از چند واحد تولیدی رب گوجه فرنگی، از توقف خط تولید ۲ کارخانه تولید رب گوجه فرنگی در شهرستان عنبرآباد به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی، در راستای حفظ حقوق عامه خبر داد و با بیان اینکه سیاست دستگاه قضایی این است که اجازه ندهد هیچ واحد تولیدی در کشور متوقف شود، اظهار کرد: در همین راستا مقرر شده است مسئولان این واحدهای تولیدی نسبت به رفع نواقص بهداشتی در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام کنند و پس از تایید اداره بهداشت فعالیت این ۲ کارخانه از سر گرفته خواهد شد.وی با تاکید بر حفظ سلامت جامعه، بیان کرد: اگر واحدهای تولیدی به ویژه تولیدکنندگان مواد خوراکی، دستورالعمل‌های بهداشتی را نقض و سلامت جامعه را تهدید کنند، بدون اغماض با آنان برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.دادستان شهرستان عنبرآباد عنوان کرد: در بازرسی از کارخانه های مذکور، تولید غیربهداشتی و غیرمجاز رب‌ گوجه‌فرنگی مشهود بود؛ به نحوی که بیش از یک هزار و۲۰۰ تن رب‌ گوجه‌فرنگی تولیدی که به صورت فله در بشکه‌های ۲۰۰ لیتری ظرف شده بود، از لحاظ بهداشتی غیرقابل استفاده بود و به همین دلیل فعالیت این کارخانه ها متوقف شد.
 
اجرای آزمایشی تغذیه رایگان دانش‌آموزان 
وزیر آموزش و پرورش از اجرای آزمایشی تغذیه رایگان دانش‌آموزان در مناطق محروم دو استان خبر داد و گفت: بسته امنیت غذایی به حداکثر پنج میلیون دانش‌آموز مناطق لازم‌التوجه از مهر امسال ارائه می‌شود.یوسف نوری اشاره به آغاز اجرای آزمایشی در استان البرز و حاشیه شهر کرج ، اظهار کرد: این طرح در دو استان به صورت آزمایشی برگزار می‌شود که در مجموع 35هزار دانش‌آموز در استان البرز و 40هزار دانش‌آموز در استان سیستان و بلوچستان تا پایان سال تحصیلی به صورت آزمایشی مورد حمایت قرار می‌‌گیرند.براین اساس از مهر سال آینده در 31 استان و همه مناطق محروم، لازم‌التوجه، مرزی، روستایی و عشایری و حاشیه شهرها اجرا می‌شود.

وجود۶۵هزار معتاد متجاهر در کشور 
معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ضربه ۱۶ هزار میلیارد تومان به بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر در سال گذشته، گفت: برابر آخرین برآوردهای انجام شده، تعداد معتادان متجاهر مشمول ماده 16، قانون مبارزه با مواد مخدر سطح کشور، 65هزار و 620 نفر و در تهران 21هزار نفر است. ناصر اصلانی افزود: در راستای ساماندهی معتادان متجاهر با ظرفیت‌سازی انجام شده ظرفیت موجود در استان تهران از چهار هزار به 14هزار و 450 نفر ارتقاء یافت، همچنین ظرفیت نگهداری و درمان از پنج‌هزار و 940 نفر به 17هزار و 940 نفر افزایش یافته است.

شناسایی 4/5میلیون کم‌درآمد جهت پوشش بیمه رایگان
مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شناسایی و تهیه فهرست افراد کم‌درآمد فاقد بیمه و ارسال آن به سازمان بیمه سلامت جهت برخورداری از پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی خبر داد.هادی موسوی‌نیکرعلام کرد: فهرست ارسالی به سازمان بیمه سلامت، پنج میلیون و ۴۰۰هزار نفر هستند. آمار کلی و نهایی مجموع افراد فاقد بیمه را نمی‌توانیم به صورت قطعی اعلام کنیم چرا که آمارهای بیمه‌های تکمیلی و پایه‌ای دیگر غیر از بیمه سلامت در حال تکمیل است که دهک‌های دیگر درآمدی را هم شامل می‌شود. مهمترین بخش کار هم همین بود و مهمترین گروه هدفِ این سیاست همان دهک‌های کمتر برخودار هستند که شناسایی شدند.

جمع‌آوری ۲۹۰میلیارد تومان زکات فطریه 
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد اظهار کرد: همزمان با ایام عید سعید فطر، بیش از ۵۰هزار پایگاه دارای مجوز از شورای عالی زکات در سراسر کشور اقدام به جمع‌آوری زکات فطریه شهروندان کردند.حبیب‌الله آسوده با بیان اینکه آمار نهایی پرداخت زکات تا چند روز آینده اعلام خواهد شد، ادامه داد: براساس آخرین آمار دبیرخانه شورای عالی زکات، تاکنون حدود ۲۹۰ میلیارد تومان زکات فطریه توسط مراکز مجاز شورای عالی زکات جمع‌آوری شده که در کمترین زمان به خانواده‌های نیازمند که از قبل شناسایی شده‌اند، ارائه شد.
 
مصوبه تعرفه پرستاری نهایی شد
 معاون پرستاری وزارت بهداشت از نهایی شدن مصوبه تعرفه‌های خدمات پرستاری در هیات وزیران خبر داد.عباس عبادی همچنین در این باره اظهار کرد: در پی نهایی شدن تعرفه‌های خدمات پرستاری، ارزش نسبی و ضریب ریالی آن در سال ۱۴۰۱ نیز ابلاغ شده است.گفتنی است؛ قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تیرماه ۱۳۸۶ در محلس تصویب شد.

اقدامات اصلاحی در ایستگاه‌های مترو 
 مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: برای نگهداری مناسب و اصولی از ناوگان‌ مترو باید سالانه حدود ۱۰درصد ارزش ناوگان برای تعمیر و نگهداری هزینه شود و این میزان برای ابنیه حداقل دو درصد ارزش دارایی‌ها برآورد می‌شود.مهدی شایسته اصل افزود: با وجود تمامی مشکلات و کاستی‌ها، با همراهی همکاران خدوم مترو در ماه‌های گذشته توانستیم نسبت به اصلاح و رفع برخی از این موارد، اقدامات مناسبی را انجام دهیم و در کنار توجه به اورهال قطارها، انجام تعمیرات زیربنایی با محوریت ابنیه، تأسیسات و مخابرات را مد نظر قرار دهیم تا در یک دوره زمانی، جان دوباره‌ای به ایستگاه‌های مترو بخشیده شود.

افزایش سقف وام بازنشستگان 
 معاون فرهنگی،‌ اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی از افزایش سقف وام قرض‌الحسنه بازنشستگان این سازمان در سال جاری خبر داد. احمد اسفندیاری توضیح داد: بنا بر تصمیم اخذ شده رقم وام بازنشستگان از 7 میلیون به 10 میلیون تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است.وی با اشاره به ثبت‌نام و زمان پرداخت وام قرض‌الحسنه 10 میلیون تومانی به بازنشستگان، تصریح کرد: بازنشستگان می‌توانند از طریق دفاتر کانون بازنشستگی در استان‌های مختلف نسبت به ثبت‌نام خود و بارگذاری مدارک اقدام کنند.
 
«حمایت» بررسی کرد
رسانه های نوپا رقیب صدا و سیما
ریزش مخاطبان جعبه جادویی این روزها بحثی است که نه تنها ببینندگان رسانه ملی از آن سخن به میان آورده‌اند بلکه متولیان امر نیز با پذیرش این مقوله در تلاش برای بازگشت جعبه جادویی به روزهای خوب گذشته هستند.
کاهش مخاطبان صدا و سیما مقوله‌ای است که چندی است از آن سخن به میان آمده است، شرایطی که برخی ها آن را کوچ فیلم‌سازان، کارگردانان و بازیگران به نام به شبکه نمایش خانگی دانسته‌اند و برخی دیگر نیز دلیلش را به مسائل مالی رسانه ملی گره زده‌اند. این در حالی بوده که در مجموع پیمان جبلی، رییس صدا و سیما نیز در اظهارات اخیر خود این موضوع را مدنظر قرار داده است، اینکه استقبال از برنامه‌های این رسانه فراگیر تا حدی روند کاهش داشته است.

 نبود برخی محدودیت‌ها در شبکه نمایش خانگی
در این خصوص اما دیگر متولیان امر در صدا و سیما به عنوان بزرگترین و پر مخاطب ترین رسانه تصویری و صوتی در کشور نیز اظهار نظر کرده‌اند، به طور مثال می‌توان به سخنان مسعود کریمی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه اشاره کرد. وی بر این باور است که محدودیت‌هایی که سازمان صداوسیما چه در محتوا و چه در منابع مالی دارد در شبکه نمایش خانگی نیست و این‌ها تاثیرگذار هستند. این در حالی بوده که البته برخی از صاحب نظران این حوزه اعتقاد دارند، پخش یک برنامه در زمانی که چندان مناسب نیست نیز می‌تواند از دیگر عواملی باشد که باعث می‌شود تا یک سریال، فیلم یا هر برنامه دیگر نتوانند انگونه که باید و شاید تماشاگران را به خود جلب کند. 

 تلویزیون همچنان پر مخاطب‌ترین رسانه
از سوی دیگر اما به نظر می‌رسد؛ نوروز امسال، رقابت تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بر سر تصاحب مخاطب، از سال های گذشته محسوس‌تر بود. رقابت میان رسانه‌ای که همچنان پربیننده ترین در کشور و رایگان است با رسانه‌ای کم سن و سال تر که به دنبال جذب بهترین هنرمندان و کمترین سانسور، برای کسب رضایت بیشتر مخاطب است. هرچند که نباید از این موضوع هم اینکه تلویزیون همچنان پر مخاطب‌ترین رسانه است و به ویژه در شهرستان‌ها و مناطق کم برخوردارتر مخاطبان زیادی دارد، امری بدیهی و پذیرفته شده است اما حضور و رقابت شبکه خانگی هم چیزی نیست که تلویزیون بتواند نادیده‌اش گیرد.

 تصمیمات خوبی گرفته شده است
در این میان اما کریمی با بیان اینکه با درایت مدیریت جدید سازمان و همچنین مدیران شبکه و سیمافیلم تصمیمات خوبی برای ساخت و تولید آثار نمایشی گرفته شده است، در خصوص آنچه که بیان شد، اخیراً تاییده متن‌ها آغاز شده و کم‌کم کارهای تایید شده در حال سپری کردن پیش تولیدند تا بلافاصله در زمان مناسب تصویربرداری شوند. این خبر را می‌دهم که حداقل در شبکه سه ما سال بسیار خوبی را به لحاظ ساخت و پخش آثار نمایشی پیش رو خواهیم داشت. بحثی که البته باید منتظر ماند و در می‌تواند دوباره گوی سبقت را از نمایش خانگی برباید و به رسانه ملی برای میخکوب کردن مخاطبانش مقابل جبعه جادویی بسپارد.
علاوه براین برخی نیز بر این اعتقاد هستند که در دهه‌ 1370 و 1380 و کارنامه موفقیت‌آمیزِ سریال‌ها و برنامه‌های رمضانی و نوروزی تلویزیون نشان می‌دهد این دوره‌ها مردم بیشتر از تلویزیون سریال و برنامه می‌دیدند. حتی در چند سالِ گذشته هم این اقبال بیشتر بود؛ شاید مدیران آن موقع بیشتر به رفتارِ گزینشی عمل می‌کردند، برای مناسبت‌ها برنامه داشتند و هر سریال و برنامه‌ای را روی آنتن نمی‌بردند. در چند سال اخیر بعضاً دیده شده سریالی غیرمناسبتی سر از فضای مناسبتی درمی‌آورد. توجیه هم این است که سریال حتماً نباید سفره سحر و افطار داشته باشد. موضوعی که البته جای بررسی دارد تا به درستی یا نادرستی چنین نظراتی بتوان پی برد.
ضمن اینکه به نظر می‌رسد هرچه به اواخر دهه هشتاد نزدیک شدیم و رسیدیم به دهه نود، سریال‌ها جذابیت‌شان کمتر و کمتر شد و کار به جایی رسیده که امسال تقریباً اقبالی به سریال‌ها نشد. همه‌چیز بر گردنِ کاهشِ جهانی مخاطبِ تلویزیون افتاده اما نباید ضعف ساختاری و محتوایی سریال‌ها را هم نادیده گرفت. براین اساس گفته شده امسال دست کم تا امروز سال سریال‌های ‌بی‌استقبال بوده است. پس از سال‌هایی که مردم عادت کرده بودند در نوروز روی برنامه‌های تلویزیون تمرکز کنند و از سریال‌ها در عید‌دیدنی‌ها سخن بگویند، هیچ خبری در نوروز 1401 نبود. ماه رمضان و سرانجامِ سریال‌هایش هم این ناامیدی‌ها را دو چندان کرد.  حال اما باید دید با توجه به اظهارت کریمی آیا دوباره شاهد بازگشت رونق به آمار ببینندگان برنامه‌های تلویزیون خواهیم بود یا همچنان رسانه‎های نوپا از جمله سریال‌ها نمایش خانگی نگاه غمزه آلودی به آمار مخاطبان صدا و سیما خواهند داشت.
 
اخبار ورزش داخلی
شکست در جام جهانی مادرید با اختلاف یک امتیاز
 تیم شمشیربازی سابر ایران در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی مادرید با اختلاف یک امتیاز شکست خورد. رقابت بخش تیمی جام جهانی شمشیربازی سابر مادرید برگزار شد  و تیم ایران در نخستین بازی خود مغلوب گرجستان شد.  تیم ایران پس از استراحت در دور نخست، در مرحله یک هشتم نهایی برابر گرجستان قرار گرفت و در حالی که حتی جلو بود اما در نهایت با نتیجه ۴۵ بر ۴۴ بازی را واگذار کرد و از رسیدن به یک چهارم نهایی بازماند. برای ایران علی پاکدامن، محمد رهبری و نیما زاهدی بازی کردند. تیم ایران برای کسب مقام نهم باید به رقابت بپردازد.

غیبت فرهاد مجیدی در نشست خبری بازی با پدیده
 سرمربی تیم فوتبال استقلال در نشست خبری پیش از بازی این تیم با پدیده حاضر نشد. تیم‌های فوتبال استقلال و پدیده مشهد در چارچوب هفته بیست و ششم لیگ برتر در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند. قرار بود فرهاد مجیدی سرمربی استقلال در نشست خبری پیش از این بازی شرکت کند و به سئوالات خبرنگاران پاسخ بدهد. با این حال به گفته نوری فر مدیر رسانه ای استقلال، مجیدی به دلیل «کسالتی که از شنبه شب داشته است» نتوانسته به نشست بیاید. به جای مجیدی، صالح مصطفوی در این نشست خبری حاضر شد.


فعالیت‌های ورزشی در اماکن روباز تهران تعطیل شد
 آلودگی هوای پایتخت، تمامی فعالیت‌های ورزشی در اماکن روباز سازمان ورزش شهرداری را تعطیل کرد.بنا به اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران و ادامه روند آلودگی، تمامی فعالیت‌های ورزشی در اماکن روباز تحت پوشش این سازمان تا اطلاع ثانوی، تعطیل خواهد بود.بر این اساس، برنامه «زنگ تحرک» نیز لغو و به زمان دیگری موکول می‌شود.پیش از این مقرر بود؛ ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح روز دوشنبه۱۹ اردیبهشت ماه جاری با نواختن "زنگ تحرک" به طور همزمان در ۱۱۰۰ ایستگاه ورزش شهروندی زنان و آقایان، فعالیت‌های بدنی در ایستگاه‌های ورزش شهروندی پایتخت از سر گرفته شود.
 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال