امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
«حمایت» گزارش می‌دهد
آماده‌باش برای شناسایی آبله میمون در کشور
شیوع بیماری ویروسی جدید به نام آبله میمون در برخی از کشورهای جهان موجب شده تا دلنگرانی‌هایی نیز در این رابطه در کشورمان ایجاد شود. براین اساس اگرچه گفته می‌شود تا به امروز مورد مشکوکی از ابتلا به این بیماری در ایران شناسایی نشده است، اما متولیان امر از آماده‌باش برای شناسایی آبله میمون در کشور خبر داده‌اند.
بعد از همه‌گیری جهانی بیماری کووید19 که خسارات جانی و اقتصادی زیادی برای کشورهای مختلف جهان به دنبال داشت، اما این روزها درست زمانی که در بسیاری از مناطق جهان شاهد فروکش کرونا هستیم، زمزمه‌های شیوع بیماری جدیدی به گوش می‌رسد، آنچه که خود این سئوال نگران کننده را در اذهان ایجاد کرده است، آیا همه‌گیری جدیدی در قالب این بیماری در راه است و آبله میمونی دردسر جدیدی برای جامعه جهانی خواهد شد؟ آنچه که انتشار خبرهایی در این باره که تاکنون ۶۸ مورد مرگ مشکوک به این بیماری در کشورهای مختلف آن را قوت می‌بخشد.

 کشورهای درگیر بیماری ویروسی جدید
برای اساس آنگونه که علی‌رضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرده است، از آمار اشاره شده هشت مورد در انگلستان، ۲۰ مورد در پرتغال و هفت مورد در اسپانیا به وقوع پیوسته است. علاوه براین باید عنوان کرد که ۱۳ مورد مرگ در کانادا و یک مورد در ایالات متحده نیز در این رابطه گزارش شده است، این در حالی بوده که هنوز مشخص نیست این فوت‌شدگان چگونه به ویروس آبله میمون مبتلا شده‌اند.این در حالی بوده که البته در این رابطه آمارهایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده رقم بیشتری از آنچه بوده که ناجی به آن اشاره کرده است. طبق اعلام این سازمان تا جمعه گذشته، ۹۲ مورد تایید شده و ۲۸ مورد مشکوک ابتلا به آبله میمونی از سوی ۱۲ کشور عضو این سازمان گزارش شده است.

 آلمان بزرگترین محل شیوع
در این میان اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد آلمان بزرگترین محل شیوع این نوع از آبله در اروپا بوده ضمن اینکه موارد ابتلا در حداقل ۹ کشور بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا، سوئد و بریتانیا و همچنین ایالات متحده، کانادا و استرالیا نیز وجود دارد. به این ترتیب همانطور که گفته شد شیوع این بیماری در کشورهای اشاره شده و احتمال شناسایی بیماران مبتلا به آبله میمون در دیگر کشورها به نوعی این موضوع را که ممکن است به زودی شاهد همه‌گیری این بیماری در جهان باشیم، قوت می‌بخشد، تجربه‌ای که می‌تواند بعد از کرونا به واقعه تلخی برای همه جهانیان تبدیل شود.

 علائم ابتلا به آبله میمون
درباره علائم آبله میمون نیز باید بیان کرد که این بیماری، نوعی از امراض ویروسی خفیف بوده که  دوره نهفتگی آن در قالب مواقع گفته شده ۶ تا ۱۳ روز به طول می‌انجامد، البته این بازه زمانی ممکن است تا ۲۱ روز هم به طول بینجامد.بعد از آن نیز عارضه مذکور با بروز تب و بثورات ناهموار پوستی در صورت و قسمت‌های مختلف بدن ظاهر می‌شود و با نشانه‌هایی مشابه سرماخوردگی، تورم غدد لنفاوی، کمر درد، درد عضلانی و کمبود انرژی شدید ادامه خواهد یافت. این در حالی بوده که التهابات پوستی ابتدا از صورت آغاز و به سایر نقاط بدن سرایت خواهد کرد..براین اساس باید این را هم بیان کرد که وجود زخم در پوست بدن، دستگاه تنفسی، چشم، بینی و دهان از راه‌های انتقال این بیماری به‌شمار می‌رود، البته با وجود این سرعت سرایت پذیری این بیمار آنچنان زیاد نیست و در صورت تماس طولانی با اشیای آلوده این بیماری به افراد دیگر سرایت می‌کند.

 موردی از ابتلا در کشور گزارش نشده است
در این میان باید به این موضوع نیز پرداخت که طبق سخنان رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گذشته این بیماری معمولاً به غرب و مرکز آفریقا تعلق داشت، موارد بیماری در سایر مکان‌های جغرافیایی با سفر به آفریقا مرتبط بوده است. البته باید عنوان کرد آنگونه که متولیان امر بیان کرده‌اند تاکنون موردی از ابتلا به آبله میمون در کشورمان گزارش نشده اما به توجه به شیوع جهانی این بیماری و بروز آن در برخی کشورهای همسایه یا دارای مبادلات تجاری و مسافری با ایران، این احتمال که شاهد بروز آن در کشورمان در آینده باشیم چندان دور از ذهن نیست. 
البته پدرام پاک آیین، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در خصوص آبله میمونی، نیز خبر از این داده است که تاکنون مورد مشکوک و خاصی از این بیماری ویروسی نداشته‌ایم و شبکه بهداشتی کشور هر مورد مشکوکی را بررسی می‌کند.علاوه برآنچه که بیان شد باید عنوان کرد، اطلاعات موجود نشان می‌دهد؛ برای آبله میمون واکسن خاصی وجود ندارد، اما واکسن‌هایی که برای ریشه کن کردن آبله تا کنون استفاده شده است تا ۸۵ درصد می‌تواند در برابر این بیماری ایمنی ایجاد کند.

 برگزاری جلسه‌ در وزارت بهداشت
در این خصوص البته باید به صحبت‌های مینو محرز، متخصص عفونی اشاره کرد که در باره این بیماری بیان کرده است؛ اغلب مبتلایان خود به خود بهبود پیدا می‌کنند و میزان مرگ و میر این بیماری در کنگو و مناطق آفریقای غربی و مرکز تنها حدود یک درصد بود. ضمن اینکه در کشور ما آزمایشگاه‌هایی برای تشخیص بیماری آبله میمون وجود دارد و قطعا تصمیمات جدی برای گزارش‌دهی از موارد مشکوک به متخصصان گرفته می‌شود. البته در این راستا قرار است امروز جلسه‌ای در وزارت بهداشت درباره همین بیماری تشکیل و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.در کنار این امر مقرر شده تا وزارت بهداشت، افراد مشکوک را بررسی کند تا از عدم ابتلای آنها به آبله میمونی اطمینان حاصل شود. همچنین درباره پیشگیری و درمان این بیماری، متن راهنمایی تدوین شده که در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد. به هر حال متولیان امر در نظام سلامت کشور بر این عقیده هستند که از آنجا که سرایت پذیری این بیماری بالا نیست، تصور نمی شود کار به همه‌گیری بالا بکشد و  جای نگرانی نیست. آنچه که اگرچه خبر خوبی است، اما به طور قطع باید مانع از این شود که در این زمینه تدابیر اثرگذار اندیشیده نشود.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال