امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
ممنوعیت واردات آیفون منجر به صرفه‌جویی ارزی می‌شود؟
اتخاذ سیاست جدید در بازار موبایل
با تصمیم کمیسیون اصل 90 مجلس از روز گذشته، تلفن همراه اپل در گروه کالایی ۲۷ (لوکس) قرار گرفته است و امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد. این مساله روز گذشته با واکنش های زیادی همراه بود. گرچه سیاستگذاران هدف از اجرای این تصمیم را صرفه جویی ارزی و مقابله با واردات بی رویه در شرایط محدودیت ارزی عنوان کرده اند، اما منتقدان، این اقدام را زمینه ساز افزایش قیمت ها در بازار موبایل و همچنین ایجاد انحصار عنوان کردند. به خصوص آنکه از سال جاری نیز افزایش تعرفه واردات و حذف ارز نیمایی برای واردات گوشی در دستور کار قرار گرفته است.
از هفته‌های گذشته بحث ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس بالای 600 دلار از سوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است. آنگونه که اعلام شده کمیسیون اصل 90 به‌دلیل نیاز به صرفه‌جویی ارزی در شرایط بحرانی تحریم این موضوع را مطرح کرده است. گزارش ها نشان می دهد در سال گذشته قریب به 1.4 میلیارد دلار گوشی لوکس بالای 600 دلار که عمدتاً از برند تجاری اپل بوده، به کشور وارد شده است.  وزیر صمت نیز اخیرا طی‌نامه‌ای به رییس جمهور، اختصاص 1 میلیارد دلار به واردات اپل در سال گذشته را تأیید کرده بود.براساس اعلام بانک مرکزی در فروردین ماه سال جاری، 3میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، 1میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی و حدود هفت میلیارد دلار برای واردات سایر اقلام ارز تخصیص داده شده است، علاوه بر این بانک مرکزی در فروردین ماه 7 میلیارد دلار برای واردات کالاهای غیراساسی تخصیص ارز داده است.

    ایجاد تعادل و صرفه جویی ارزی
البته هنوز ابلاغیه رسمی از سوی سازمان‌های متولی از جمله وزارت صمت در این رابطه منتشر نشده و این وزارتخانه در هفته گذشته هم پاسخ روشنی درباره ممنوعیت ورود موبایل‌های لوکس نداده است.موافقان با اجرای این طرح معتقدند با توجه به ارزبری یک‌میلیارددلاری واردات این برند موبایل با اعمال این ممنوعیت و تخصیص منابع آزادشده ارزی به کالاهای مصرفی ضروری، شاهد تعادل در سایر بازارها خواهیم بود.
اما دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان موبایل بر این عقیده است که این کار ممکن است به افزایش قیمت آیفون و رونق گرفتن قاچاق این کالا با خرید و فروش پاسپورت و واردات مسافری منجر شود. امیر اسحاقی بیان کرد: برند اپل اکنون در سامانه جامع تجارت از گروه ۲۳ وارد گروه ۲۷ کالایی یا گروه کالاهای لوکس و غیرضروری شده که عملا گروه کالاهای ممنوعه است و به نظر می‌رسد تصمیمات نهایی در این باره گرفته شده است. وی درباره تبعات این تصمیم توضیح داد:  سال گذشته بالغ بر یک میلیون گوشی بالای ۶۰۰ دلاری وارد کشور شده، با ممنوعیت واردات، خدمات این کشورها به چه صورت باید ارائه شود؟ ما تا ۱۸ ماه خدمات پس از فروش داریم و کسی به این فکر نکرده در حالی که ما نمی‌توانیم قطعه وارد کنیم، بلکه گوشی وارد کرده و قطعات آن را جدا و برای خدمات استفاده می‌کنیم، در این شرایط حوزه خدمات پس از فروش یک آسیب جدی خواهد دید و مشکل آن هم به این زودی برطرف نمی‌شود و مردم نمی‌دانند که چطور برای کالایشان سرویس بگیرند.

   ضرورت انجام کار کارشناسی بر روی طرح 
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه نیز روز گذشته ضمن ابراز مخالفت با ممنوعیت واردات آیفون، گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل تا شهریور که پیش‌تر اعلام شده بود، روی طرح ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس کار کارشناسی انجام شود تا در بازار التهاب ایجاد نشود.ابراهیم درستی اظهار کرد: با ممنوعیت واردات آیفون به این شکل مخالفیم. باید بیشتر کار کارشناسی روی این مسئله انجام شود.وی افزود: پیشنهاد ما این است که حداقل تا شهریور که پیش‌تر اعلام شده بود، روی این طرح ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس کار کارشناسی انجام شود تا در بازار التهاب ایجاد نشود.درستی درباره جزییات ممنوعیت واردات موبایل‌های لوکس گفت: اگر موضوع ممنوعیت واردات موبایل‌های آمریکایی است که هرطور بزرگان صلاح بدانند عمل می‌شود اما نباید این اتفاق بیفتد که سایر موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار هم اجازه ورود پیدا نکند.
وی همچنین تاکید کرد که باید سلیقه مصرف کننده در نظر گرفته شود و برای خریدار محدودیت ایجاد نشود.رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه درباره وضعیت بازار موبایل نیز گفت: قیمت موبایل وابسته به نرخ دلار است. حالا هم مقرر شده واردکنندگان گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار از ارز حاصل از صادرات خشکبار استفاده کنند. اگر این ارز بالاترین نرخ ارز در بازار باشد، اختلاف قیمت در بازار موبایل بین کالاهای مختلف زیاد می‌شود، اما نباید این وضعیت طوری باشد که مصرف کننده ضرر کند.فعالان بازار دلیل سیاست جدید در بازار موبایل را شکاف بین بدنه کارشناسی با بدنه تصمیم گیری عنوان می کنند و معتقدند با جدا فکر کردن و تصمیم گرفتن، تصمیمات غلط گرفته می‌شود. هر چند اقدام فعلی در راستای صرفه جویی ارزی عنوان شده است، اما باید تصمیمات به گونه ای باشد تا مانع از التهاب و ایجاد انحصار شود. 
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
آماده‌باش برای شناسایی آبله میمون در کشور
شیوع بیماری ویروسی جدید به نام آبله میمون در برخی از کشورهای جهان موجب شده تا دلنگرانی‌هایی نیز در این رابطه در کشورمان ایجاد شود. براین اساس اگرچه گفته می‌شود تا به امروز مورد مشکوکی از ابتلا به این بیماری در ایران شناسایی نشده است، اما متولیان امر از آماده‌باش برای شناسایی آبله میمون در کشور خبر داده‌اند.
بعد از همه‌گیری جهانی بیماری کووید19 که خسارات جانی و اقتصادی زیادی برای کشورهای مختلف جهان به دنبال داشت، اما این روزها درست زمانی که در بسیاری از مناطق جهان شاهد فروکش کرونا هستیم، زمزمه‌های شیوع بیماری جدیدی به گوش می‌رسد، آنچه که خود این سئوال نگران کننده را در اذهان ایجاد کرده است، آیا همه‌گیری جدیدی در قالب این بیماری در راه است و آبله میمونی دردسر جدیدی برای جامعه جهانی خواهد شد؟ آنچه که انتشار خبرهایی در این باره که تاکنون ۶۸ مورد مرگ مشکوک به این بیماری در کشورهای مختلف آن را قوت می‌بخشد.

 کشورهای درگیر بیماری ویروسی جدید
برای اساس آنگونه که علی‌رضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرده است، از آمار اشاره شده هشت مورد در انگلستان، ۲۰ مورد در پرتغال و هفت مورد در اسپانیا به وقوع پیوسته است. علاوه براین باید عنوان کرد که ۱۳ مورد مرگ در کانادا و یک مورد در ایالات متحده نیز در این رابطه گزارش شده است، این در حالی بوده که هنوز مشخص نیست این فوت‌شدگان چگونه به ویروس آبله میمون مبتلا شده‌اند.این در حالی بوده که البته در این رابطه آمارهایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده رقم بیشتری از آنچه بوده که ناجی به آن اشاره کرده است. طبق اعلام این سازمان تا جمعه گذشته، ۹۲ مورد تایید شده و ۲۸ مورد مشکوک ابتلا به آبله میمونی از سوی ۱۲ کشور عضو این سازمان گزارش شده است.

 آلمان بزرگترین محل شیوع
در این میان اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد آلمان بزرگترین محل شیوع این نوع از آبله در اروپا بوده ضمن اینکه موارد ابتلا در حداقل ۹ کشور بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا، سوئد و بریتانیا و همچنین ایالات متحده، کانادا و استرالیا نیز وجود دارد. به این ترتیب همانطور که گفته شد شیوع این بیماری در کشورهای اشاره شده و احتمال شناسایی بیماران مبتلا به آبله میمون در دیگر کشورها به نوعی این موضوع را که ممکن است به زودی شاهد همه‌گیری این بیماری در جهان باشیم، قوت می‌بخشد، تجربه‌ای که می‌تواند بعد از کرونا به واقعه تلخی برای همه جهانیان تبدیل شود.

 علائم ابتلا به آبله میمون
درباره علائم آبله میمون نیز باید بیان کرد که این بیماری، نوعی از امراض ویروسی خفیف بوده که  دوره نهفتگی آن در قالب مواقع گفته شده ۶ تا ۱۳ روز به طول می‌انجامد، البته این بازه زمانی ممکن است تا ۲۱ روز هم به طول بینجامد.بعد از آن نیز عارضه مذکور با بروز تب و بثورات ناهموار پوستی در صورت و قسمت‌های مختلف بدن ظاهر می‌شود و با نشانه‌هایی مشابه سرماخوردگی، تورم غدد لنفاوی، کمر درد، درد عضلانی و کمبود انرژی شدید ادامه خواهد یافت. این در حالی بوده که التهابات پوستی ابتدا از صورت آغاز و به سایر نقاط بدن سرایت خواهد کرد..براین اساس باید این را هم بیان کرد که وجود زخم در پوست بدن، دستگاه تنفسی، چشم، بینی و دهان از راه‌های انتقال این بیماری به‌شمار می‌رود، البته با وجود این سرعت سرایت پذیری این بیمار آنچنان زیاد نیست و در صورت تماس طولانی با اشیای آلوده این بیماری به افراد دیگر سرایت می‌کند.

 موردی از ابتلا در کشور گزارش نشده است
در این میان باید به این موضوع نیز پرداخت که طبق سخنان رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گذشته این بیماری معمولاً به غرب و مرکز آفریقا تعلق داشت، موارد بیماری در سایر مکان‌های جغرافیایی با سفر به آفریقا مرتبط بوده است. البته باید عنوان کرد آنگونه که متولیان امر بیان کرده‌اند تاکنون موردی از ابتلا به آبله میمون در کشورمان گزارش نشده اما به توجه به شیوع جهانی این بیماری و بروز آن در برخی کشورهای همسایه یا دارای مبادلات تجاری و مسافری با ایران، این احتمال که شاهد بروز آن در کشورمان در آینده باشیم چندان دور از ذهن نیست. 
البته پدرام پاک آیین، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در خصوص آبله میمونی، نیز خبر از این داده است که تاکنون مورد مشکوک و خاصی از این بیماری ویروسی نداشته‌ایم و شبکه بهداشتی کشور هر مورد مشکوکی را بررسی می‌کند.علاوه برآنچه که بیان شد باید عنوان کرد، اطلاعات موجود نشان می‌دهد؛ برای آبله میمون واکسن خاصی وجود ندارد، اما واکسن‌هایی که برای ریشه کن کردن آبله تا کنون استفاده شده است تا ۸۵ درصد می‌تواند در برابر این بیماری ایمنی ایجاد کند.

 برگزاری جلسه‌ در وزارت بهداشت
در این خصوص البته باید به صحبت‌های مینو محرز، متخصص عفونی اشاره کرد که در باره این بیماری بیان کرده است؛ اغلب مبتلایان خود به خود بهبود پیدا می‌کنند و میزان مرگ و میر این بیماری در کنگو و مناطق آفریقای غربی و مرکز تنها حدود یک درصد بود. ضمن اینکه در کشور ما آزمایشگاه‌هایی برای تشخیص بیماری آبله میمون وجود دارد و قطعا تصمیمات جدی برای گزارش‌دهی از موارد مشکوک به متخصصان گرفته می‌شود. البته در این راستا قرار است امروز جلسه‌ای در وزارت بهداشت درباره همین بیماری تشکیل و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.در کنار این امر مقرر شده تا وزارت بهداشت، افراد مشکوک را بررسی کند تا از عدم ابتلای آنها به آبله میمونی اطمینان حاصل شود. همچنین درباره پیشگیری و درمان این بیماری، متن راهنمایی تدوین شده که در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد. به هر حال متولیان امر در نظام سلامت کشور بر این عقیده هستند که از آنجا که سرایت پذیری این بیماری بالا نیست، تصور نمی شود کار به همه‌گیری بالا بکشد و  جای نگرانی نیست. آنچه که اگرچه خبر خوبی است، اما به طور قطع باید مانع از این شود که در این زمینه تدابیر اثرگذار اندیشیده نشود.
 
ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب در پایتخت
عضو شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب در پایتخت گفت: باید به سمتی حرکت کرد که راهکاری در مورد مصرف آب در کارواش‌ها اندیشیده شود.مهدی اقراریان با بیان اینکه یکی از مجموعه هایی که در شهر تهران آب مصرف می کنند کارواش ها هستند، اظهار کرد: ظرفیت حقوقی و قانونی در شهرداری وجود دارد و باید به سمتی حرکت کرد که چاره‌ای در خصوص مصرف آب در این کارواش‌ها اندیشیده شود.اگر در تأمین آب در تهران با مشکل مواجه هستیم باید این دغدغه مورد توجه قرار بگیرد.
 
هوشمندسازی برای مقابله با متعرضان به حقوق بیت‌المال ضروری است 
مراسم رونمایی از سامانه پنجره واحد زمین استان البرز با حضور دکتر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و رییس کل دادگستری استان البرز برگزار شد. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در حاشیه این مراسم، بیان کرد: بر اساس یک نظرسنجی که در اسفند سال گذشته از سوی یک دستگاه انجام شد، نشان داد که بیش از ۷۵ درصد از مردم در موضوع زمین خواری و تغییر کاربری اراضی قائل به این هستند که حاکمیت باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرده و به نوعی با این پدیده مقابله کند.جهانگیر با اشاره به افتتاح پنجره واحد زمین در استان البرز، تصریح کرد: اگر امروز می‌خواهیم با آسیب‌ها و جرایم و مشکلاتی که به نوعی درونی و بیرونی است مقابله کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه هوشمند سازی سیستم‌ها را مدنظر قرار دهیم و از طریق پیشگیری عالمانه موضوعات را پیگیری کنیم؛ در غیر این صورت تعقیب و مجازات برای متعرضان به حقوق بیت المال از جمله روش‌های منسوخی بوده که جوامع در دنیا انتخاب کردند و در آن شکست خورده‌اند.

کمیته صیانت از حقوق مردم تشکیل می‌شود
غریب آبادی با اشاره به اینکه ستاد حقوق بشر تصمیم دارد، ورود جدی تر و بیشتری به موارد حقوق بشری داخل کشور داشته باشد، گفت: کمیته صیانت از حقوق مردم در ستاد حقوق بشر تشکیل می شود.
به گفته معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ، این کمیته که متشکل از ۸۵ نماینده از نهادهای مختلف کشور است، روز چهارشنبه با حضور نمایندگانی از دولت، مجلس و قوه قضاییه شروع به کار خواهد کرد.وی تصریح کرد: کمیته صیانت از حقوق مردم نسبت به رعایت موارد حقوق بشری از سوی نهادهای مختلف داخل کشور اهتمام خواهد داشت و با کارهای کارشناسی، روندها یا رفتارهای مخل حقوق مردم را شناسایی و برای رفع آنها اقدام می‌کند. دبیر ستاد حقوق بشر در جلسه با نمایندگان رسانه‌ها، سفر خانم «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر بررسی آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه، به ایران و گزارش ارائه شده از سوی وی را حرفه‌ای و سازنده دانست و تاکید کرد: این گزارش و مواضع خانم دوهان در کنفرانس خبری تهران نشان داد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران مشکلات زیادی را در حوزه‌های مختلف برای مردم به وجود آورده و این بر خلاف ادعای مسئولان آمریکایی است که ادعا می‌کنند تحریم‌ها علیه مردم نیست! غریب آبادی، با اشاره به بخشی از گزارش خانم دوهان مبنی بر اینکه «تحریم های یکجانبه تمام حقوق بشر ایرانیان را نقض کرده است»، آثار منفی اعمال تحریم‌های آمریکا را موضوعی فراجناحی دانست. به گفته دبیر ستاد حقوق بشر شایسته است که رسانه‌ها و کارشناسان به این موضوع به عنوان یک پروژه ملی نگاه کنند و نه یک موضوع سیاسی محل اختلاف بین جناح‌های سیاسی کشور.

جریمه در انتظار صاحبخانه‌های متخلف
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: اگر صاحبخانه‌ای قرارداد سال گذشته مسکن خود را بیش از ۲۵ درصد افزایش دهد، گرانفروشی کرده و مشمول جریمه می‌شود. محمدعلی اسفنانی در گفت وگو با مهر در خصوص برخورد با تخلفات حیطه رهن و اجاره مسکن و برخورد تعزیراتی با این مسئله گفت: تا پیش از این برخورد با تخلفات این چنینی و اینکه مبنایی برای برخورد تعزیراتی داشته باشیم، وجود نداشت.اتفاقی که قرار است بیافتد بسیار اتفاق مناسبی است و با کسانی که در حیطه مسکن مستأجران را مجبور به پرداخت هزینه گزاف می‌کنند، برخورد خواهد شد. وی ادامه داد: هر مبلغی که سال گذشته مورد توافق طرفین بوده مبنایی برای افزایش قیمت است به طوری که افزایش این مبنا در تهران ۲۵ درصد و در سایر کلانشهرها ۲۰ درصد است. همچنین این میزان در سایر شهرها ۱۵ درصد اعلام شده است. اسفنانی با بیان اینکه اگر صاحبخانه‌ای قراردادی با بیش از این میزان منعقد کنند، تخلف کرده است گفت: اگر کسی بالاتر از این میزان قراردادی منعقد کنند گرانفروشی کرده است و اگر رقمی بیش از ۲۵ درصد ببندند، مبلغ مازاد گرانفروشی محسوب می‌شود.وی در خصوص اعمال جریمه برای صاحبخانه های متخلف گفت: گرانفروشی هم جریمه‌های مشخص دارد و در صورت تصویب نهایی و طی شدن روند اجرایی مصوبه افزایش اختیارات تعزیرات، جریمه‌های مذکور ۵ برابر می‌شود.

حضور معاون سازمان ثبت اسناد  در مرکز ارتباطات مردمی 
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ملاقات مردمی به مشکلات ۱۲ نفر از مراجعه کنندگان رسیدگی و راهکارهای لازم را مطرح کرد.مهدی اقبال در خصوص برگزاری دیدار مردمی اظهار کرد : رسیدگی به مشکلات مردم از طریق حضور روسا و معاونان قوه قضاییه در مرکز ارتباطات مردمی اقدام خوبی است. وی افزود: امروز حدود ۱۲ پرونده مورد بررسی قرار گرفت که عمده مشکلات، مربوط به تعارض در اسناد مالکیت بود که علت تعارض در اسناد مالکیت، عدم تثبیت املاک و عدم اقدام به موضوع بحث کاداستر است. اقبال بیان کرد: اگر کاداستر به طور کامل اجرا شود دیگر تعارض در اسناد مالکیت به وجود نمی آید. معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: یکی از اقدامات و سیاست های سازمان ثبت این است که در حوزه شهری، زراعی و روستایی، املاک در ید مالکانه مردم را کاداستر کرده تا از تعارضات جلوگیری‌کند و اگر این اقدام به طور کامل صورت بگیرد ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی کاهش پیدا می‌کند.اقبال بیان کرد: در یکی از پرونده ها که امروز مورد بررسی قرار گرفت بالغ بر ۳۰۰ نفر از افراد به طور مستقیم و غیرمستقیم در بحث تعارض دخیل بودند.معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: یکسری از موارد مطرح شده در خصوص جهل به قانون از جانب مردم است به طوری که حقوق بسیاری از مردم به دلیل جهل به قانون تضییع می‌شود. بنابراین باید بحث قواعد حقوقی و ثبتی را فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کنیم.
 
پوشش بیمه‌ای مادران باردار فاقد بیمه بدون آزمون ارزیابی وسیع
 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از برقراری پوشش بیمه برای مادران باردار و فرزندانشان تا سن پنج سالگی، بدون آزمون ارزیابی وسیع خبر داد.محمد مهدی ناصحی گفت: این امر مصوبه مجلس از سال قبل بوده که اجرایی کردیم و امسال‌ هم ادامه دارد. بعد از اتمام بارداری مادر و پنج‌سالگی کودک آزمون ارزیابی وسع انجام می‌شود.

گسترش مدارس هیات امنایی با رویکرد جدید
 معاون وزیر آموزش و پرورش از گسترش مدارس هیات امنایی با رویکرد جدید خبر داد.احمد محمودزاده با بیان اینکه  موظف‌ هستیم بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد بالادستی فعالیت کنیم، ادامه داد: یکی از فعالیت‌های مهم آموزش و پرورش، اجرای سند تحول آموزش و پرورش است اما اجرای این سند بدون همکاری سایر نهادها امکان‌پذیر نیست و باید عزم ملی در این راستا وجود داشته باشد.

۱۲۸گونه جانوری و مهره‌دار در معرض انقراض
 سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به از بین رفتن زیستگاه مناسب گونه‌های جانوری در کشور گفت: امروزه چون زیستگاهی برای ما باقی نمانده است، تلاش‌ها برای پیشگیری از انقراض یوز به نتیجه نرسیده است.حسن اکبری افزود: حدود ۱۲۸گونه جانوری و مهره‌دار کشور در معرض خطر انقراض هستند که برخی وضع خوبی ندارند و بیشترین آسیب پذیری ما در این زمینه مربوط به دوزیستان است.


برگزاری اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان
مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: جشنواره ملی سلامت دانشجویان کشور با شعار «سلامت برای همه دانشجویان در همه دانشگاه ها» فرهنگ مراقبت فردی و اجتماعی به همت دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان برگزار می‌شود.ابراهیم نعیمی افزود: مراسم افتتاحیه جشنواره در روز سه‌شنبه سوم خرداد ماه همزمان با روز آزاد سازی خرمشهر با حضور نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی و شهرداری تهران در سازمان امور دانشجویان کشور برگزار خواهد شد.

به‌روزرسانی قانون مبارزه با مواد مخدر برای مخدرهای نوظهور
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر از به‌روزرسانی قانون مبارزه با مواد مخدر برای مخدرهای نوظهور خبر داد. سردار مجید کریمی گفت: این قانون در حال حاضر در هیئت دولت و وزارت دادگستری در حال بحث و بررسی است و در اسرع وقت قرار است به عنوان یک لایحه به مجلس ارائه شود؛ امیدوار هستیم امسال این قانون نهایی شود.وی درباره اینکه مهمترین ویژگی قانون جدید در مقایسه با قانون قبلی چیست؛ گفت: این قانون به روز رسانی شده است. ما در گذشته یک سری از مواد مخدر و روان‌گردان نداشتیم که امروز در کشور موجود است؛ این مواد مخدر در قانون فعلی دیده نشده است. 

نام‌نویسی بیش از 9 هزار نفردر دور جدید سفر عتبات
نام‌نویسی دور جدید سفر عتبات از بیستم اردیبهشت‌ماه آغاز شده است که تاکنون 9 هزار و 300 نفر برای تشرف به عتبات تا پایان خردادماه اعلام آمادگی کرده و 4 هزار و 500 نفر از آنها به این سفر معنوی مشرف شدند. با استقبال زائران برای تشرف به عتبات، از ۲۰ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه چهار هزار و ۵۰۰ نفر به صورت هوایی به عراق اعزام شدند و همچنان روند ثبت‌نام زیارت عتبات از سوی سازمان حج و زیارت در حال انجام است. 
جزییات ثبت‌نام جدید یارانه‌ها
سیده طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه قطعاً زمان ثبت‌نام یارانه‌ها تمدید خواهد شد، گفت: فردی که یارانه‌بگیر بوده و ازدواج کرده است، باید به پلیس+۱۰ مراجعه کند و پس از آن سرپرست خانوار باید حسابی را به‌عنوان حساب رفاهی به بانک اعلام کند. وی در خصوص افراد مجردی که قصد تفکیک خانوار خود را دارند، گفت: مجردینی که از ابتدای طرح هدفمندسازی یارانه تا امروز یارانه دریافت نکرده‌اند یا اینکه در سال‌های قبل یارانه آنها حذف شده است می‌توانند با مراجعه به سامانه my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. وی افزود: مجردینی که خانوار آنها یارانه دریافت می‌کرده‌اند و یا اینکه تا اردیبهشت ماه امسال یارانه دریافت می‌کردند اما حذف شدند، نمی‌توانند ثبت‌نام کنند، این اقدام صرفاً برای افرادی است که یارانه دریافت نمی‌کردند و یا اینکه در سال‌های گذشته یارانه آنها قطع شده است. در زمینخ حاضر زمینه لازم برای ثبت‌نام این افراد فراهم نشده است و اولویت ثبت‌نام سازمان هدفمندی یارانه‌ها به‌روی ثبت‌نام جامانده‌ها است.
وی با بیان اینکه این افراد باید به بانک اعلام کنند که این شماره حساب را به‌عنوان شماره حساب رفاهی آنها در سامانه ثبت کند، گفت: ازآن‌جایی که این افراد یارانه‌بگیر بودند دیگر بررسی شرایط در مورد آنها انجام نخواهد شد، اما کسانی که از سوی خانواده پدری یارانه دریافت نمی‌کردند، دیگر نیازی به مراجعه به پلیس به‌علاوه 10 ندارند و سرپرست خانواده ضمن ثبت‌نام، همسر خود را به‌عنوان فرد تحت تکفل ثبت می‌کند.

اتصال آزادراه تهران-شمال به مازندران تا پایان امسال
خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری باندرفت منطقه دو آزادراه تهران شمال تا پایان امسال خبر داد و گفت: در این صورت مردم می‌توانند از طریق این آزادراه تا پل زنگوله واقع در استان مازندران و به صورت چهار خطه عبور کنند. وی  اظهار کرد:  همه تلاش مان این است که باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال در سال جاری به صورت کامل آماده بهره‌برداری شود و به این ترتیب مردم بتوانند از منطقه دو تا پل زنگوله که به صورت چهار خطه عبور کنند. وی افزود: اخیرا در بازدیدی که از این منطقه انجام شد، بیش از ۲۱۰۰ نفر نیروی کار، هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و کارگاه‌های فعال متعددی هستند که با وجود شرایط سخت در این آزادراه کار می‌کنند تا پایان امسال بتوانیم آن را تمام کنیم. بنابراین باید از پیمانکاران و سرمایه‌گذار  آزادراه تهران-شمال تشکر کرد.
 
کاهش نرخ تورم سالانه در اردیبهشت 
مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٣٨,٧ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ٠.٥ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه ١٤٠١ به عدد ٣٩,٣ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٩.٣ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ٣,٧ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» با افزایش ٦,٠ واحد درصدی به ٤٩.٤ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٢.٧ واحد درصدی به ٣٤.٠ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣٩,٢ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٤.٠ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٠.١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٩ واحد درصد افزایش داشته است. نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ١٤٠١ به ٣,٥ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٣.٣ درصد و ٣.٧ درصد بوده است. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است.

افزایش حق مسکن کارگران به اردیبهشت نرسید
شورای عالی کار ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ با افزایش مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران موافقت کرد و مبلغ آن را از ۳۰۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان افزایش دادند.این میزان افزایش در مقایسه با سالهای گذشته که مبلغ آن بسیار ناچیز و در حدود ۲۰ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان بود، قابل تامل است هر چند که ایده آل نیست. در این شرایط در حالی که انتظار می رفت مبلغ جدید کمک هزینه مسکن کارگران تا پایان اردیبهشت به تصویب هیات وزیران برسد و در فیش حقوقی این برج کارگران اعمال شود، اما به نظر می رسد کارگران باید همچنان منتظر تصویب این مصوبه بمانند.

کاهش نسبی قیمت ها در بازار خودرو
رییس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران گفت: قیمت خودرو در بازار روند کاهشی به خود گرفته اما همچنان نسبت به اوایل سال جاری، قیمت ها بالا بوده و منطقی نیست. سعید موتمنی اظهار کرد: بازار خودرو در رکود سنگینی قرار دارد؛ به گونه‌ای که فروشنده خودرو زیاد است اما به دلیل انتشار اخبار مربوط به واردات خودرو، خریداران تمایلی به خرید ندارند و از خرید عقب نشینی کرده‌اند تا ببینند آینده چه می‌شود. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: قیمت خودرو در بازار روند کاهشی به خود گرفته اما همچنان نسبت به اسفند ماه سال گذشته و اوایل سال جاری، قیمت‌ها بالاست و منطقی نیست.وی ادامه داد: به عنوان نمونه قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که به ۳۲۰ میلیون رسیده بود، اکنون با کاهش حدود ۲۰ میلیون تومانی، ۳۰۰ میلیون تومان شده است. همچنین پراید با کاهش ۷ میلیون تومانی از قیمت ۲۰۷ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده، این در حالیست که همین ۲ خودرو در ۲ ماه گذشته به ترتیب ۲۶۰ میلیون و ۱۸۰ میلیون تومان بودند.
شرایط انتقال شرکت
انتقال شرکت، عبارت است از اینکه مالکیت شرکت پس از طی مراحل واگذاری مالکیت شرکت نظیر ثبت صورت جلسه تغییرات در سامانه جامع ثبت شرکت ها، تماما به افرادی جدید واگذار شود و سهامداران و مدیران شرکت تغییر کنند. از جمله مزایای انتقال شرکت، این است که مالکان جدید برای داشتن یک شرکت، از طی کردن مراحل و پیچیدگی های زمانبر ثبت و تاسیس شرکت و شخصیت حقوقی نظیر دریافت کد اقتصادی یا اخذ مجوز، بی نیاز می شوند و مالکان قدیم نیز مراحل زمانبر و پرهزینه انحلال را طی نخواهند کرد.
شرکت های تجاری، از جمله شخصیت های مهم حقوقی هستند که دارای انواع مختلفی نظیر شرکت سهامی و غیرسهامی بوده و مراحل و پیچیدگی های خاص خود را در هنگام تاسیس و ثبت دارند.از جمله مهمترین مراحل ثبت شرکت، مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت ها و انتخاب گزینه تاسیس شخصیت حقوقی و پر کردن فرم های مربوطه است.سپس متقاضی باید نسبت به پرداخت حق تمبر ثبت شرکت و سایر هزینه ها نظیر هزینه آگهی در روزنامه رسمی و هزینه انتخاب نام، اقدام کند.با وجود مراحل طولانی تاسیس شرکت و هزینه های بالایی که برای ثبت یک شرکت تجاری می شود، نظیر هزینه تمبر ثبت، هزینه انتخاب نام و سایر موارد و آثار حقوقی که ثبت یک شرکت به دنبال دارد، گاهی به دلایلی شرکا تصمیم بر انحلال این شخصیت حقوقی می گیرند و بدین طریق می خواهند از ادامه فعالیتی که شرکت برای آن تاسیس شده بود، انصراف دهند. 
انحلال شرکت، به معنای پایان یافتن حیات شرکت است و مراحل مخصوص به خود را دارد.از جمله مراحل انحلال شرکت، تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم کردن صورت جلسه انحلال شرکت، تصمیم گیری در خصوص امور مربوط به تصفیه شرکت، پرداخت مالیات های شرکت، ثبت صورتجلسه تغییرات در سامانه جامع ثبت شرکت ها و سپس مراجعه مدیر تصفیه به اداره ثبت شرکت ها، جهت امضای مدارک مربوط به انحلال است. یکی از راه هایی که می تواند جایگزین انحلال شرکت شود، انتقال شرکت یا در فروش آن است.منظور از انتقال شرکت یا فروش آن، این است که مالکیت آن، به طور کامل به اشخاصی جدیدی واگذار شود و مالکان جدید اقدام به فعالیت در حوزه تخصصی شخصیت حقوقی منتقل شده کنند.انتقال شرکت به جای انحلال آن، دارای مزایای منحصر به فرد خود، برای مالکان قدیم و مالکان جدید خواهد بود.
از جمله مزایای انتقال شرکت، با رعایت نحوه خرید و فروش آنها و رعایت مراحل واگذاری مالکیت شرکت ها این است که مالکان جدید برای داشتن یک شرکت، از طی کردن مراحل و پیچیدگی های زمانبر ثبت و تاسیس شرکت و شخصیت حقوقی نظیر دریافت کد اقتصادی، اخذ مجوز، آگهی در روزنامه رسمی، جذب سهامدار در شرکت های سهامی و مواردی از این دست، بی نیاز می شوند و مالکان قدیم نیز مراحل زمانبر و پرهزینه انحلال را طی نخواهند کرد.شرایط انتقال شرکت، به دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی، قابل تقسیم هستند.

  شرایط عمومی انتقال شرکت
از آنجایی که انتقال شرکت، به معنای خرید و فروش آن است، هنگام انتقال باید شرایط عمومی صحت قراردادها وجود داشته باشد.قصد و رضای طرفین معامله، اهلیت داشتن آنها، مشخص بودن موضوع معامله و مشروعیت جهت آن، از جمله شرایط عمومی انتقال شرکت هاست.در صورتی که شرایط عمومی صحت قراردادها، در نقل و انتقال شرکت وجود نداشته باشد، انجام معامله انتقال شرکت، صحیح نخواهد بود. به عنوان مثال، اگر معامله کننده، محجور بوده یا فعالیت شرکت، غیرقانونی باشد، انتقال صحیح نیست.

 شرایط اختصاصی انتقال شرکت
شرایط اختصاصی انتقال شرکت، ناظر بر این است که ممنوعیت های موجود در قانون اساسی و قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران، برای نقل و انتقال وجود نداشته باشد.به عنوان مثال، از بین مالکان جدید، شخصی که قصد دارد، عضو هیات مدیره شود، از کارمندان دولت، ورشکستگان یا بدهکاران مالیاتی نبوده و به موجب قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، محرومیت از برخی حقوق اجتماعی را به عنوان مجازات تبعی نداشته باشد. 

 نحوه انتقال شرکت
نحوه خرید و فروش و مراحل واگذاری مالکیت شرکت ها، مطابق مراحل زیر است و شامل تنظیم صورت جلسه مربوط به ورود مالکان و اعضای جدید؛ تنظیم صورت جلسه مربوط به خروج مالکان قدیم؛ تنظیم صورت جلسه جدید و تعیین سمت ها و افراد دارای حق امضا؛ آگهی کردن آخرین تغییرات شرکت در روزنامه رسمی با پرداخت هزینه آن؛ تنظیم سند رسمی انتقال سهم الشرکه در دفاتر اسناد رسمی در خصوص شرکت های با مسئولیت محدود؛ مراجعه به اداره مالیات و تسویه حساب مالیاتی؛ ثبت صورت جلسه تغییرات در سامانه جامع ثبت شرکت ها و مراجعه حضوری نماینده قانونی شرکت به اداره ثبت شرکت ها جهت پیگیری مراحل نهایی انتقال ی شود.

 مدارک لازم برای انتقال شرکت
همانطور که گفتیم، لازمه انتقال شرکت، ثبت تغیرات شرکت و صورت جلسه تغییرات آن در سامانه جامع ثبت شرکت ها است.مدارک لازم برای انتقال شرکت عبارت از مدارک هویتی نظیر کارت ملی و شناسنامه مالکان قدیم شرکت؛ مدارک هویتی مالکان جدید شرکت؛ روزنامه آخرین تغییرات شرکت؛ صورتجلسه آخرین تغییرات شرکت که در سامانه جامع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است؛ مدارک مربوط به شرایط مالیاتی شرکت، نظیر مفاصای حساب مالیاتی که حاکی از پرداخت بدهی مالیاتی شرکت است و نیز سندهای صادره از دفاتر اسناد رسمی در خصوص نقل و انتقال سهم الشرکه شرکت های با مسئولیت محدود می شود.چنانچه یکی از شرکا، به هر دلیلی، قصد خروج از شرکت را داشته باشد، باید این امر را از طریق تکمیل اظهارنامه خروج از شرکت انجام دهد.

اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال