امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

افتتاح شعب ویژه شورای حل اختلاف اتاق اصناف استان البرز
در آیینی با حضور رییس کل دادگستری استان البرز، شعب ویژه شورای حل اختلاف اتاق اصناف این استان، آغاز به کار کرد.حسین فاضلی هریکندی، رییس کل دادگستری استان البرز در آیین افتتاح شعب ویژه شورای حل اختلاف ویژه اتاق اصناف این استان، ضمن قدردانی از اصناف که در دوره شیوع کرونا نهایت همراهی را با مردم و دولت داشتند، گفت: استان البرز ۱۴۰ هزار واحد صنفی در قالب ۶۰ اتحادیه دارد و مسلما این تعداد واحد صنفی، مشکلات و چالش‌هایی هم دارد که لازم بود یک مرجع قانونی و تخصصی برای حل و فصل مشکلات با رویکرد مصالحه تشکیل شود.وی با اشاره به ظرفیت شورای حل اختلاف برای رسیدگی به مشکلات و تخلفات واحدهای صنفی اظهار کرد: ایجاد شعب ویژه شورای حل اختلاف اتاق اصناف زمینه‌ای را فراهم خواهد کرد که مشکلات و موضوعات این قشر با نگاه تخصصی و با رویکرد اصلاح ذات‌البین و در چارچوب قانون 

پیش دبستانی، مقطعی رسمی و غیراجباری است
رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با با اشاره به مصوبه سال 1390، پیش دبستانی را مقطعی رسمی و غیر اجباری خواند و افزود: این دوره برای کودکان توصیه می‌شود و دولت موظف است این دوره‌ها را برای عشایر و روستایی‌های دو زبانه رایگان ارائه کند.مجتبی همتی‌فر افزود: پیش‌تر با وجود فضا و نیروی انسانی کافی، دوره پیش دبستانی به صورت دولتی ارائه می‌شد. بعد از اجرای نظام جدید یک پایه به ابتدایی اضافه شد و فضای مدارس با ضریب پنج کلاس، پایه ششم را نیز پوشش می‌دادند.

آبرسانی بنیاد برکت به ۲۷۰۰ نقطه روستایی
مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت: بنیاد برکت نسبت به آبرسانی به دو هزار و ۷۰۰ نقطه روستایی در استان‌های دارای تنش آبی متعهد است که تا به امروز یک‌هزار و ۹۸۰ از نعمت آب بهره‌مند شده‌اند. محمد ترکمانه تاکید کرد: در حال حاضر نیز عملیات آبرسانی به ۷۴۰ نقطه روستایی در حال انجام است و ساکنان این مناطق نیز به زودی از آب آشامیدنی بهره‌مند خواهند شد. وی درباره نقاط هدف آبرسانی بنیاد برکت گفت: مناطق روستایی هشت استان دارای تنش آبی بالا از جمله خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و یزد در اولویت پروژه‌های آبرسانی بنیاد برکت قرار دارند.

پذیرش ۱۰ درصد داوطلبان  آزمون ورودی مدارس سمپاد 
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با شاره به آمار۳۰۰ هزار نفری دانش آموزان شرکت کننده در آزمون ورودی مدارس سمپاد گفت: از مجموع ۳۰۰هزار شرکت کننده در پایه هفتم و دهم، ۱۰ درصد داوطلبان پذیرفته خواهند شد. الهام یاوری با تشریح ظرفیت پذیرش مدارس سمپاد در  سطح کشور افزود: ظرفیت مدارس به تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در آن پایه در شهرستان یا ناحیه وابسته است که عرف جهانی پذیرش دانش آموزان تیزهوش، حدود دو درصد است و ما تقریبا همین تعداد دانش آموز را پذیرش می‌کنیم.

وجود ۱۳هزار معلول پشت نوبت برای حق پرستاری خانواده‌محور
جانشین معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران از وجود ۱۳ هزار و ۵۵۰ معلول شدید پشت نوبت برای دریافت حق پرستاری خانواده‌محور خبر داد. الهه سعادتی ادامه داد: هنوز برای پرداخت آن تامین اعتباری نشده است. البته در این زمینه اقدامات و رایزنی‌هایی انجام شده است، اما این تامین اعتبار به صورت قطره‌ای است و تا به دست بهزیستی استان برسد به تعداد افراد پشت نوبت اضافه می‌شود. ممکن است روزانه ۳۰تا۴۰ نفر به تعداد افرادی که حق پرستاری دریافت می‌کنند، اضافه شود اما ورودی‌های معلولیت شدید و خیلی شدید زیاد است و میزان اعتبار چندان جوابگو نیست.

لاهبرداری همچنان در صدر جرایم سایبری
 معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا با بیان اینکه کلاهبرداری سایبری همچنان در صدر جرایم سایبری است، اظهار کرد: سوء استفاده از نام و اعتبار سامانه‌های دولتی و ارسال پیامک‌های جعلی از سوی مجرمان همچنان قربانی می‌گیرد.سرهنگ رامین پاشایی افزود: هفته گذشته نیز کلاهبرداری با عنوان سامانه پیامک پست کشور آغاز شد که با هوشیاری مسئولان مربوطه در واحد ارتباطات مردمی و اطلاع رسانی مشترکین فی ما بین پلیس فتا و پست کشور خوشبختانه مجرمان سایبری در این حوزه ناکام شدند.

مهمترین تغییرات کنکور
 معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آخرین وضعیت و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص کنکور سال ۱۴۰۲ گفت: سوابق تحصیلی به میزان ۴۰ درصد در قبولی تأثیر قطعی دارد. رجبعلی برزویی با بیان اینکه سوابق تحصیلی، تمام مواد آزمون امتحانی پایه دوازدهم را شامل می‌شود، افزود: پس سال ۱۴۰۲ مواد آزمون امتحانی پایه دوازدهم به صورت کتبی و کشوری برگزار می‌شود و معیار و ملاک در واقع ۴۰درصد سوابق تحصیلی و ۶۰درصد آزمون اختصاصی است.

تجهیز ماموران راهور به دوربین البسه 
 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از مجهز بودن ماموران راهور به دوربین البسه خبر داد.سردار محمدحسین حمیدی با اشاره به اینکه عملیات و اقدامات مأموران پلیس راهور توسط این دوربین‌ها رصد و ضبط می‌شود، گفت: از فیلم‌های مشاهده شده و ضبط شده در این دوربین‌ها هم برای رسیدگی به مشکلات و هم برای رصد عملکرد همکارانمان استفاده می‌کنیم.


برقراری ارتباط تمام الکترونیکی میان مراجع قضایی و انتظامی
رییس کل دادگستری استان زنجان به برقراری ارتباط الکترونیکی ۱۰۰ درصدی میان مراجع قضایی و انتظامی در جهت تسریع و تسهیل ارائه خدمات به مراجعان تاکید کرد.حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در دیدار با فرمانده جدید انتظامی استان زنجان، گفت: تعامل و همکاری میان دادگستری استان و نیروی انتظامی در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مشترک برای ایجاد نظم و امنیت جامعه، ضروری است. وی برقراری ارتباط الکترونیکی ۱۰۰ درصدی میان مراجع قضایی و انتظامی در جهت تسریع و تسهیل ارائه خدمات به مراجعان تاکید کرد.

صدور کیفرخواست برای قاتل شهید نیروی انتظامی کرمانشاه
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه از صدور کیفرخواست برای قاتل سرگرد شهید «پوریا نظری» از ماموران انتظامی این استان که اسفند سال گذشته باعث شهادت وی شد، خبر داد.شهرام کرمی در دیدار مسئولان عالی انتظامی و قضایی استان کرمانشاه، در پاسخ به مطالبه فرمانده انتظامی این استان در خصوص تعیین تکلیف سریع تر عامل شهادت سرگرد «پوریا نظری»، از صدور کیفرخواست برای قاتل این شهید نیروی انتظامی، که اسفند سال گذشته باعث شهادت وی شد، خبر داد و اظهار کرد: کیفرخواست فرد قاتل صادر شده و به زودی نیز قرار است محاکمه وی در یکی از دادگاه های کرمانشاه انجام و رای لازم صادر شود.وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۶۷ محکوم به جرم تیراندازی، قاچاق و حمل سلاح بیش از ۴ ماه و ۱۵ روز است که در زندان به سر برده اند و هیچ گونه مرخصی به آنها اعطا نشده است، خاطرنشان کرد: تداوم برخوردهای قاطعانه با اشرار و عاملان ناامن کننده در دستور کار دستگاه قضایی و پلیس قرار دارد.

تدوین آیین نامه اجرایی واردات خودرو در دولت 
عزت الله اکبری تالارپشتی، نماینده مجلس شورای اسلامی از تدوین آبین نامه اجرایی واردات خودرو در دولت خبر داد و گفت: دولت باید مکانیزمی را تعریف کند تا واردات خودرو در جهت تقویت تولید داخل باشد و انتقال فناوری در آن شرط شود.تالارپشتی گفت: کمیسیون تخصصی با حساسیت بالایی موضوعات مختلفی را در مجلس یازدهم پیگیری کرده، یکی از بحث‌های مهم کمیسیون بحث خودرو است، دو نگاه در این بحث وجود دارد یکی نگاه بسته گذشته که اوضاع را به اینجا رسانده است و دیگری دیدگاه ما در این دوره؛ که بر نقص ساختاری خودروسازی در کشور و نقص مدیریتی تاکید کردیم، این دولت با سیاست‌های درست و مجلس هماهنگ است، سیاست‌هایی که دولت اتخاذ می‌کند ما تایید می‌کنیم و در حال حاضر هماهنگی خوبی در این زمینه داریم.رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اینکه چه مقدار واردات می‌تواند نیاز کشور را برطرف کند نیز اظهار داشت:  واردات فضای رقابتی را منطقی‌تر می‌کند، تکنولوژی را می‌تواند منتقل کند یعنی اگر کسانی که خودرو‌ها را وارد می‌کنند یکی از شرط هایشان این باشد که 10، 20 هزار خودرو وارد می‌کنیم و شما هم فلان تکنولوژی یا فلان خط تولید را به ما دهید، یک خاصیت این است که رقابت را تقویت می‌کند.

ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی ترمز گرانی اجاره بها را می‌کشد
رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل با بیان اینکه ساخت و عرضه سالانه یک میلیون واحد مسکونی و جبران کمبود عرضه خانه در کشور تا حد زیادی ترمز افزایش سرعت اجاره بها را می‌‎کشد گفت: بهبود وضعیت نابسامان اجاره بها نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها اجرایی است. وی در رابطه با پیشرفت پروژه طرح نهضت ملی مسکن، گفـت: طبق قانون جهش تولید مسکن، دولت باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد اما با توجه به طولانی شدن تامین زمین در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها روند ساخت یک میلیون واحد به کندی پیش رفته است.  وی افزود: بهبود وضعیت نابسامان اجاره بها مسکن به عنوان یک معضل مهم اجتماعی نیازمند ورود همه دستگاه‌ها است و طبق قانون جهش تولید مسکن، دستگاه‌ها مکلف‌ند بنا بر نیاز وزارت راه شهرسازی نسبت به واگذاری اراضی تحت تملک خود اقدام کنند.

بازگشت دلار به کانال ۲۹ هزار تومان
‌ با اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز، قیمت دلار طی چند روز اخیر با کاهش حدود 4 هزار تومانی همراه شد. کامران سلطانی زاده، دبیر کانون صرافان گفت: صرافی های رسمی ارز توافقی را 29 هزار تومان خریداری کرده و 29300 تومان می فروشند. در بازار متشکل ارزی نیز قیمت دلار در کانال 28 هزار تومان در نوسان است. وی تأکید دارد که اگر شرایط عرضه و تقاضا تسهیل شود قیمت دلار کمتر از این هم خواهد شد.  ضمن اینکه تقاضای صادرکنندگان برای فروش افزایش یافته و همچنان تماس ها با صرافی‌ها برای فروش بالاست.

اولین قطار ترانزیتی قزاقستان-ترکیه وارد ایران شد
برای اولین بار قطار ترانزیتی ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه حامل محموله کانتینری گوگرد قزاقستان از مرز اینچه برون وارد کشور شد. پیش از این کالاهای قزاقستان از طریق بندر اکتائوی این کشور به بندر باکو و سپس با قطار بکو-تفلیس-قارص به ترکیه می‌رفت اما در پی افزایش هزینه حمل و نقل دریایی، مسیر ریلی ایران جایگزین کریدور دریایی-ریلی سابق از قزاقستان به ترکیه شده است.

شاخص بورس ۱۶ هزار واحد افت کرد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه با افت ۱۶هزار واحدی روبرو شد. در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه بیش از 6میلیارد و 401میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 4هزار و 91میلیارد تومان در بیش از 426هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 16 هزار و 613واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 547هزار و 719واحد قرار گرفت.

تراکنشهای بانکی بدون مدرک مبنای مطالبه مالیات نیست
داود منظور، ریییس سازمان مالیاتی گفت: در مواردی که در رسیدگی ادارات امور مالیاتی اسناد، مدارک شواهد مثبته‌ای دال بر درآمدی بودن آن به دست نیاید ادارات امور مالیاتی به صرف تراکنش بانکی مجاز به اعمال ضریب یا نسبت، سود فعالیت و مطالبه مالیات از این بابت نیست.

افزایش 15 درصدی مواد شوینده
بختیار علم بیگی، رییس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی گفت: در موضوع قیمت مواد شوینده تصمیم گیرنده نهایی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است که براساس تصمیم آن‌ها اقلام شوینده تا ۱۵ درصد افزایش قیمت را داشته که از چند روز گذشته اعمال شده است. در روزهالی اخیر شاهد نابسامانی و اخبار ضد و نقیض در مورد نحوه و میزان افزایش قیمت مواد شوینده بودیم بطوریکه رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده و پاک کنندگان روز پنجشنبه گفت که انجمن صنایع شویندگان با توجه به بالا رفتن هزینه‌های سربار، نرخ ارز و مشکلات در تامین مواد اولیه تقاضای افزایش 30 تا 80 درصدی نرخ مواد شوینده را کردند اما سازمان حمایت با این تقاضا موافقت نکرد. تقاضای این انجمن برای افزایش نرخ مواد شوینده به این شرح است؛ افزایش 70 درصدی نرخ مواد شوینده دستی، افزایش 65 درصدی نرخ مواد شوینده ماشینی، افزایش 60 درصدی نرخ مایعات دستشویی و ظرفشویی، افزایش 50 درصدی نرخ شامپو و سایر محصولات شوینده، افزایش 80 درصدی نرخ صابون و خمیر دندان.

«حمایت» با توجه به آغاز فصل گرما گزارش می‎دهد
جدیدترین اقدامات برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها
آمار‌های مربوط به آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در کشور حکایت از این دارد  که در بازه زمانی هشت سال گذشته منتهی به سال 1400، ۱۶۲ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور طعمه حریق شده اند. حوادثی که دو هزار و 400 میلیارد تومان خسارت به بار آورده است. از این رو ضرورت توجه به نگهداری از این منابع طبیعی، همچنین تجهیز امکانات برای مهار آتش‌سوزی‎های احتمالی به ویژه در ماه‌های گرم سال بیش از پیش اهمیت دارد.براساس اظهارات کارشناسان و آمارهای ارائه شده هر ساله حدود ۱۴هزار هکتار از جنگل‌های کشور در آتش‌سوزی‌ها از بین می‌رود، که عدد و رقم قابل توجهی است. آتش‌سوزی‌هایی که منشأ بیشتر آنها انسانی بوده و البته شکل غیرعمد و عمد دارد.

 اکوسیستم ارزشمند کشور در معرض تهدید
در این میان اما نکته مهم این است؛ تداوم این روند می‌تواند شرایطی را رقم زند که موجب شود تا چند دهه آینده، در کشورمان جنگلی باقی نماند یا مقدار آنها به عدد و رقم بسیار کمی کاهش یابد.نچه که ضرورت اتخاذ راهکارهای بیشتر برای مقابله با بروز چنین حوادثی را بیش از پیش گوشزد می‌کند. البته در این میان به طور قطع تجهیز ناوگان محیط زیست برای اطفاء حریق در چنین حوادثی نیز ضروت دارد. چرا که در اثر چنین سوانحی نه تنها جنگل‌ها، بلکه همه اکوسیستم‌های ارزشمند کشور نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

 حریق در ۱۶۲هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع 
اهمیت این امر آنجا بیش از گذشته به چشم می‌آید که آمار‌های مربوط به آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در کشور حکایت از این دارد  که در بازه زمانی هشت سال گذشته منتهی به سال 1400، ۱۶۲ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور طعمه حریق شده اند. حوادثی که دو هزار و 400 میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.این در حالی بوده که وحیده بهرامی، کارشناس جنگلداری نیز در این زمینه بیان کرده؛ 14هزار مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور تنها در یک دهه‌ گذشته به وقوع پیوسته است.

 ایران در جایگاه ۵۴ کشورهای  دارای جنگل
در این میان باید گفت؛ کشورمان طبق آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)  ۱۱ میلیون و ۷۵ هزار هکتار پوشش جنگلی دارد، البته براساس عدد عنوان شده از سوی سازمان جنگل‌ها مساحت جنگل‌های کشور 14 میلیون و 300 هزار هکتار است که دلیل آن به نظر می‌رسد تفاوت در تعریف جنگل از نظر سطح پوشش و ارتفاع درختان بوده است، اما به هر حال با توجه به میزان بهره‌مندی از جنگل‏های جهان، ایران در میان 193 کشور جهان جایگاه ۵۴ را به خود اختصاص داده است. این امر بیانگر ضروت توجه به سلامت جنگل‌ها و حفظ آنها بوده و همانطور که اشاره شد می‌طلبد تا تجهیزات در این زمینه به روز رسانی شود.

 جدیدترین اقدام برای اطفای حریق
در این خصوص می‌توان به جدیدترین اقدام مدنظر در این زمینه اشاره کرد، اینکه مقرر شده تا هواپیماهای آتش‌نشان وارد ناوگان مقابله با بحران آتش سوزی جنگل‌ها شود. موضوعی که محمد حسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور از آن خبر داده است. البته وی در توضیح بیشتر این را نیز گفته است که اگر هواپیمای جدیدی که برای آتش سوزی وارد کشور شده بتواند آزمایش های مورد نظر را با موفقیت پشت‌سر بگذارد، چهار فروند دیگر از این نوع هواپیما را وارد ناوگان مقابله با بحران آتش سوزی جنگل‌ها خواهیم کرد.البته پیش از این نیز حمیدرضا عبدوس، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه در فصل گرم سال  خطر بالقوه افزایش آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنگلی و مرتعی افزایش می‌یابد از تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به وسایل جدید اطفاء حریق خبر داده بوده و اینکه امسال  سه دستگاه موتورسیکلت مناسب برای گشت و مراقبت‌، همچنین برخی از اقلام  انفرادی و گروهی مربوط به اطفا حریق ارسالی‌ از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به تجهیزات حفاظتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان افزوده شده است. علاوه براین اردیبهشت‌ماه گذشته نیز بهروز بائی لاشکی، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی مازندران- نوشهر بیان کرد؛ امسال تجهیزات جدید اطفاء حریق امسال به تجهیزات یگان حفاظت منابع طبیعی استان برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در عرصه‌های ملی اضافه می‌شود. تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان به وسایل جدید اطفاء حریق مصداق دیگری در این زمینه است که می‌توان به آن اشاره کرد.

 تقویت ظرفیت ناوگان هوایی
در این میان در کنار آنچه که اشاره شد این سئوال مطرح می‎شود که با توجه به موارد عنوان شده آیا می‌توان بیان کرد، ظرفیت ناوگان هوایی برای مقابله با آتش سوزی در جنگل‌های کشور تقویت شده است؟ پرسشی که رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره آن گفته است که اخیرا هواپیمای جدیدی برای مقابله با آتش سوزی در جنگل‌های به ویژه جنگل‌های بلوط اختصاص داده ایم که این هواپیما برای تمرین آماده است، سطح آمادگی این هواپیما طی هفته های آینده برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها بررسی خواهد شد. این در حالی بوده که سازمان مذکور همچنین در تلاش است تا ناوگان هلی کوپتری را نیز در این زمینه مشخص کند، به‌طور مثال برای برخی مناطق صعب العبور حتما باید آب با بالگرد و یا هواپیما روی آتش ریخته شود که گفته می‌شود؛ این اقدام نیز در حال انجام است.به هر حال باید عنوان کرد؛ برای حفظ منابع طبیعی کشورمان به ویژه جنگل‎ها و مراتع جدا از ضرورت اطلاع رسانی و ارائه آموزش‎های لازم به افراد باید ناوگان‌های لازم برای مهار حریق در صورت وقوع چنین حوادثی تقویت شود، تا بیش از این شاهد نابودی جنگل‎ها در اثر آتش‌سوزی نباشیم. هرچند که باید به یاد داشت نگهداری از این منابع تنها منوط به اقدامات لازم در این زمینه نمی‌شود.
 
تأمین خواسته جهیزیه
تامین خواسته جهیزیه، بدین معناست که زوجه می تواند از دادگاه بخواهد تا جهیزیه متعلق به وی را توقیف کرده و از تصرف زوج، خارج کند تا زمانی که حکم قطعی استرداد جهیزیه، صادر شود. نحوه انجام این درخواست، از طریق ثبت نمونه دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و با ارائه مدارک لازم همچون عقدنامه و سیاهه جهیزیه است.یکی از مشکلاتی که در رابطه با طرح دعوای استرداد جهیزیه وجود دارد، این است که از زمانی که دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه داده می شود تا زمانی که حکم قطعی صادر شده و برای صدور اجراییه اقدام می شود، یک فاصله زمانی اغلب طولانی باید سپری شود که در این فاصله زمانی، ممکن است شوهر جهیزیه را فروخته یا اینکه به نحو عمدی، اقدام به تخریب آن کند. در این صورت، این سوال، مطرح می شود که راه حل مقابله با این اقدامات شوهر، برای زن چیست؟ قانونگذار، به منظور حل این مشکل، نهادی را تحت عنوان تامین خواسته، پیش بینی کرده است که به موجب آن زوجه می تواند برای توقیف جهیزیه خود تا زمان تعیین تکلیف نهایی آن در دادگاه اقدام کند.

  جهیزیه چیست؟
مطابق مقررات قانون مدنی، تامین نفقه زن در زندگی مشترک بر عهده شوهر بوده که تامین وسایل و لوازم مسکن مناسب شأن زن، بخشی از این تکلیف قانونی شوهر است. با این وجود، در عرف کشور ما، رسم بر آن است که در ابتدای زندگی مشترک، لوازم و وسایل منزل مشترک، توسط خانواده زوجه تهیه شده و تحت عنوان جهیزیه، به منزل مشترک برده می شود.اما در برخی موارد، روال زندگی مشترک، آنطور که زوجین انتظار داشتند پیش نرفته و اختلافاتی میان آنها بروز می کند. در این وضعیت، یکی از اموری که زنان، اقدام به انجام آن می کنند، استرداد جهیزیه است. البته از آنجایی که به طور معمول، مردان از استرداد جهیزیه به روش مسالمت آمیز خودداری می کنند، در این وضعیت، زنانی که خواهان پس گرفتن جهیزیه خود هستند چاره ای ندارند جز آن که برای استرداد آن، به مراجع قضایی مراجعه و اقدام به طرح دعوای استرداد جهیزیه کنند. در این میان، یکی از مشکلاتی که در رابطه با طرح دعوای استرداد جهیزیه وجود دارد، این است که از زمانی که دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه داده می شود تا زمانی که حکم قطعی صادر شده و برای صدور اجراییه، اقدام یود، یک فاصله زمانی اغلب طولانی باید سپری شود.
در این فاصله زمانی، ممکن است شوهر، جهیزیه را فروخته یا اینکه به نحو عمدی، اقدام به تخریب آن کند. در این صورت، این پرسش مطرح می شود که راه حل مقابله با این اقدامات شوهر برای زن چیست؟در پاسخ باید گفت قانونگذار در مواد 108 تا 129 قانون آیین دادرسی مدنی، امکان حفظ جهیزیه، از فاصله تقدیم دادخواست تا صدور حکم را برای زوجه پیش بینی کرده است که این امر از طریق درخواست تامین خواسته جهیزیه، مطابق مقررات نحوه تامین خواسته و با ارائه نمونه دادخواست مربوطه، قابل انجام است.تامین خواسته جهیزیه، بدین معناست بوده که زوجه می تواند قبل از اقامه دعوای استرداد جهیزیه یا همزمان با اقامه این دعوا یا پس از طرح دعوا و در جریان رسیدگی، از دادگاه بخواهد تا جهیزیه متعلق به وی را توقیف کرده و از تصرف زوج، خارج کند تا زمانی که حکم قطعی، صادر شده و تکلیف جهیزیه، مشخص شود.

 نحوه و مراحل انجام تامین خواسته جهیزیه
چنانچه زوجه قصد داشته باشد تا جهت جلوگیری از تخریب جهیزیه یا فروش آن توسط زوج، علاوه بر درخواست استرداد جهیزیه، درخواست تامین خواسته جهیزیه را نیز به موجب نمونه دادخواست آن، به دادگاه تقدیم کند، لازم است تا این درخواست، مطابق مقررات نحوه انجام تامین خواسته، ارائه شده و مراحل قانونی مربوطه را طی کند.مطابق مقررات نحوه تامین خواسته جهیزیه، زوجه در سه حالت می تواند درخواست تامین خواسته جهیزیه خود را به دادگاه ارائه کند: پیش از تقدیم دادخواست استرداد جهیزیه، همزمان با دادخواست و پس از ارائه دادخواست استرداد.چنانچه درخواست تامین خواسته جهیزیه پیش از دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه داده شود، لازم است تا یک دادخواست مستقل که مطابق نمونه دادخواست مربوطه، تهیه و تنظیم شده، به دادگاه داده شود.
درخواست تامین خواسته جهیزیه، همزمان با دعوای استرداد، مستلزم دادخواست جداگانه نبوده و در همان دادخواست استرداد جهیزیه قید می شود. درخواست تامین خواسته، پس از دادخواست دعوای اصلی استرداد جهیزیه نیز مطابق رویه فعلی دادگاه ها، مستلزم تقدیم دادخواست جداگانه است.به هر حال، چنانچه درخواست تامین خواسته جهیزیه، مستلزم تقدیم یک دادخواست مستقل باشد، تنظیم و ثبت این دادخواست، مطابق نمونه دادخواست صدور تامین خواسته، باید از طریق یکی از دفاتر خدامت قضایی، صورت گرفته و سپس دادخواست، برای مرجع صلاحیت دار ارسال شود.پس از ثبت و ارجاع دادخواست به مرجع صلاحیت دار، مدیر دفتر، فورا پرونده را به نظر قاضی شعبه می رساند.در صورت فراهم بودن شرایط، قرار تامین خواسته، صادر شده و به طرف مقابل یعنی شوهر ابلاغ می شود.
در رابطه با صدور، اجرا و و ابلاغ قرار تامین خواسته، دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد: نخست آن که اجرای قرار تامین خواسته، منوط به آن است که زوجه، مبلغ معینی تحت عنوان خسارت احتمالی را به صندوق دادگستری واریز کند که این مبلغ توسط دادگاه تعیین می شود. دوم آن که، اگر دادگاه تشخیص دهد که ابلاغ قرار به شوهر، موجب تضییع و از بین رفتن جهیزیه می شود، قرار تامین خواسته جهیزیه، ابتدا اجرا شده و سپس به شوهر، ابلاغ می شود.در هر حال، پس از صدور و ابلاغ قرار، زوجه می تواند با حضور مامور اجرای احکام در محل نگهداری جهیزیه، جهیزیه خود را از محل زندگی مشترک خارج کند که البته این جهیزیه، تا تعیین تکلیف نهایی آن و صدور رای قطعی، در نزد شخص ثالثی، تحت عنوان امین، نگهداری می شود.لازم به ذکر است که مطابق مقررات نحوه تامین خواسته جهیزیه، چنانچه، دادخواست تامین خواسته، پیش از دادخواست استرداد جهیزیه، به دادگاه داده شود، ضروری است تا ظرف 10 روز از صدور قرار تامین خواسته، دادخواست استرداد جهیزیه، به دادگاه ارسال شود؛ چرا که در غیر این صورت، از تامین، رفع اثر خواهد شد.

 مدارک لازم برای تامین خواسته جهیزیه
یکی از نکات مهم در رابطه با تقدیم هر دادخواستی به دادگاه، ارائه ضمایم دادخواست و مدارک اثبات کننده ادعای خواهان است چرا که در صورتی که خواسته، مستند به دلایل کافی نباشد، دادخواست با قرار دادگاه رد خواهد شد.دادخواست تامین خواسته جهیزیه نیز از این قاعده، مستثنی نبوده و لازم است تا در هنگام ارائه دادخواست به دادگاه، مدارک لازم نیز ضمیمه دادخواست شده و در نمونه دادخواست قید شود. مدارک لازم برای تامین خواسته جهیزیه، شامل موارد زیر است: کارت ملی و شناسنامه زوجه؛ عقدنامه یا همان قباله ازدواج؛ سیاهه جهیزیه (لیستی که در آن، اقلام جهیزیه، قید شده و به امضای زوج رسیده است)؛ استشهادیه، در صورتی که زوجه سیاهه جهیزیه نداشته و قصد داشته باشد تا ادعای خود را با شهادت شهود، اثبات کند و نیز فاکتور خرید اقلام جهیزیه.علاوه بر ارائه مدارک لازم، مطابق مقررات نحوه تامین خواسته جهیزیه، برای پذیرش این دادخواست، لازم است تا اولا هزینه های مربوطه واریز شده و ثانیا، دادخواست تامین خواسته جهیزیه، مطابق نمونه دادخواست آن، تنظیم شود. 

 هزینه و مبلغ تامین خواسته جهیزیه
ثبت دادخواست، در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و سپس رسیدگی به آن در دادگستری، مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه تحت عنوان هزینه های دادرسی است.. به منظور ثبت دادخواست تامین خواسته جهیزیه نیز خواهان (زوجه) باید هزینه مربوطه را واریز کند. لذا، این پرسش، قابل طرح است که هزینه و مبلغ تامین خواسته جهیزیه، چه میزانی است؟ که در پاسخ باید گفت، مطابق بخشنامه هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی در سال 1401، هزینه دادرسی تامین خواسته، در حدود 180 هزار تومان است.نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این مساله است که مطابق مقررات نحوه تامین خواسته جهیزیه، هزینه و مبلغ تامین خواسته جهیزیه، مجزا از هزینه دادرسی دعوای استرداد جهیزیه بوده که تا 20 میلیون تومان، 2.5 درصد و بیش از 20 میلیون تومان، 3.5 درصد خواسته خواهد بود.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال