امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

محدودیت جدید در معاملات سکه بورسی
طبق اطلاعیه جدید بورس کالا، خریداران سکه بورسی از روز یکشنبه (روز گذشته) در هر سفارش حداکثر میتوانند ۱۰ سکه سفارش خرید بگذارند.‌گواهی سپرده سکه طلا یکی از ابزارهای مالی است که از سال 94 با هدف افزایش امنیت و آرامش خاطر سرمایه‌گذاران، کشف قیمت رسمی سکه و شفافیت قیمتی آن به وجود آمد. گواهی سپرده، ابزاری مالی است که شخص دارنده این گواهی روی دارایی سپرده‌گذاری شده مالکیت دارد.   بنابراین گواهی سپرده سکه طلا یک گواهی است که بیانگر مالکیت صاحب آن به سکه‌های طلایی است که در انبار یعنی خزانه  بانک های مورد تایید بورس کالا شامل بانک‌های رفاه کارگران، صادرات، ملت، سامان و آینده سپرده‌گذاری شده است. پشتوانه این مالکیت هم رسیدی است که پس از تحویل توسط انباردار به سرمایه‌گذار داده می‌شود. به همین دلیل مقدار سکه خریداری شده و مکان انبار در گواهی سپرده سکه طلا باید آورده شود.

کاهش جرایم خشن در پایتخت
 فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که آیا جرایم خشن، جرایم مربوط به قتل و سرقت مسلحانه افزایشی است، گفت: جرایم خشن، جرایم مسلحانه و جرایم مهم در پایتخت نه تنها آمار افزایشی ندارد بلکه آمارش رو به کاهش هم است.سردار حسین رحیمی با اشاره به فیلم‌های لحظه درگیری و یا فیلم سارقانی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، بیان کرد: از مردم خواهش می‌کنم این فیلم‌ها را در فضای مجازی منتشر نکنند چراکه انتشار این فیلم‌ها مصداق تشویش اذهان عمومی است. 

مصوبه‌ افزایش 2 برابری دندانپزشکان
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مصوبه‌ا افزایش دو برابری دندانپزشکان گفت: هفته گذشته اتفاق بسیار خوبی در زمینه افزایش ظرفیت پزشکی رخ داد که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد که در سال اول یعنی سال 1401، ظرفیت پذیرش دندان‌پزشکی 10درصد افزایش یابد. مجتبی رضاخواه افزود: براین اساس در سال‌های بعد نیز این افزایش تداوم داشته باشد تا بعد از چهار سال از ظرفیت 1750 فعلی، به ظرفیت 3900 دندان‌پزشک برسیم. 

تشدید نظارت‌های بهداشتی در روزهای تعطیل
 معاون بهداشت وزارت بهداشت در بخشنامه‌ای، برنامه تشدید نظارت‌های بهداشتی در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل را به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد. در ابلاغ کمال حیدری آمده است: با توجه به شروع فصول گرم سال و تعطیلات تابستانی تشدید نظارت‌های بهداشت محیطی هدفمند از مراکز تهیه، طبخ، عرضه و فروش مواد غذایی، استخرهای شنا و ... ضروری و مورد انتظار است.

شروط پلیس برای شماره‌گذاری خودروها و موتورسیکلت‌های برقی
رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور درباره شماره‌گذاری خودروها و موتورسیکلت‌های برقی اظهارکرد:‌در مورد این وسایل نیز ضوابط و مقررات برابر دیگر وسایل نقلیه است و اگر چنانچه این خودروها مجوز و تائیدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست را داشته باشد، پلیس نیز نسبت به شماره‌گذاری آنها اقدام خواهد کرد. سرهنگ علی محمدی افزود: این دسته از وسایل نقلیه با توجه به برقی بودن و آلایندگی کم معمولا تائیدیه سازمان حفاظت محیط‌زیست را دریافت می‌کنند، اما ایمنی و مقاومت آنها نیز مهم است که باید سازمان ملی استاندارد آن را بررسی و اعلام کند.

استفاده از ظرفیت طب‌ ایرانی در درمان ناباروری
رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت استفاده از تدابیر طب‌ایرانی در پیشگیری، شناسایی و درمان بیماری‌ها به‌خصوص ناباروری را ضروری و سبب کاهش هزینه های درمان دانست.صابر جباری ادامه داد: تحقیقات متعدد ثابت کرده است که طب ایرانی می‌تواند میزان موفقیت درمان‌های ناباروری را افزایش دهد؛ بنابراین ما می‌توانیم در مسیر درمان ناباروری در کنار طب مدرن از روش‌های طب‌ایرانی نیز بهره ببریم. : استفاده از ظرفیت‌های طب ایرانی در درمان ناباروری در قانون هم دیده شده  به ویژه در مراکز درمان ناباروری در سطح دو کل دانشگاه‌ها ملزم شده‌اند تا در کنار متخصصان طب رایج از  متخصصان طب‌ایرانی هم در درمان استفاده کنند تا ان‌شاءالله به زودی شاهد کاهش آمار ناباروری در کشور باشیم.

اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد 
نتایج اولیه به همراه کارنامه آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ روز گذشته اعلام شد و براین اساس داوطلبان می‌توانند با اطلاعات پرونده و داوطلبی نتایج آزمون را مشاهده کنند. پس از اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱، دفترچه انتخاب رشته از ۳۱ خرداد منتشر و انتخاب رشته برای داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند در اوایل تیرماه انجام می‌شود. داوطلبان مجاز امکان انتخاب ۱۰۰ کدرشته را دارند. آزمون‌های تشریحی و مصاحبه رشته‌های خاص در نیمه دوم تیرماه انجام می‌گیرد. گفتنی است؛ نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ در هفته اول شهریور اعلام خواهد شد.

تکرار مجدد روز بدون فوتی کرونا 
مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در بازه زمانی۲۴ ساعت گذشته، هیچ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست نداد و مجموع جان باختگان این بیماری، در عدد ۱۴۱ هزار و ۳۶۳ نفر ماند. همچنین بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶۰ بیمار جدید شناسایی و ۴۰ نفر از آنها بستری شدند. همچنین باید گفت؛۲۹۷ نفر از بیماران در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر هیچ شهرستان در وضعیت قرمز و نارنجی نبوده و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  


رکود معاملات در بازار خودرو
خرید و فروش خودرو دیروز نیز رونقی نداشت و با وجود کاهش قیمت دلار، در بازار خودرو قیمت ها ثابت مانده است.فروشندگان خودرو معتقدند روند ثبت نام افراد رزرو در سامانه یکپارچه خودرو باعث شده تا فعلا خرید و فروشی در بازار نباشد. البته بلاتکلیفی واردات خودرو هم در  توقف معاملات تأثیر گذاشته است. در این شرایط معاملاتی هم اتفاق نیفتاده و عملا خودروها با قیمت های کاذب مورد معامله قرار نمی گیرند.

آب مشترکان پرمصرف قطع می‌شود
سخنگوی آب کشور گفت: بر اساس آخرین تصمیم وزارت نیرو برای مقابله با مشترکان بدمصرف تصمیم بر آن شده که آب این دسته از مشترکان به صورت موقت سه تا چهار ساعت در روز قطع شود و اگر روند خود را تغییر ندهند، مجبور خواهیم بود تا انتهای پایان پیک بطور کامل آب این مشترکان را قطع کنیم.فیروز قاسم زاده درباره برخورد وزارت نیرو با مشترکان بدمصرف گفت: 6 درصد مشترکان جزو این طرح هستند و قرار شده که طرح قطع آب را در چند فاز برای این دسته از مشترکان اجرایی کنیم و در شرایطی که مدیریت مصرف صورت نگیرد، آب این مشترکان بطور کامل قطع خواهد شد.وی با بیان اینکه در بخش اداری نیز مقررات سخت گیرانه‌ای را در دستور کار داریم، گفت: تاکنون ۷۰ درصد به اهداف ترسیم شده دست یافته‌اند.قاسم زاده  درباره آخرین وضعیت فرونشست در کشور، گفت: ایران جزو کشورهایی است که بیشترین میزان فرونشست را دارد. فرونشست در کل کره زمین با یک نرخ مجاز اتفاق می‌افتد که اگر از این نرخ خارج شود مشکل آفرین خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر نرخ مجاز چقدر است، گفت: نرخ مجاز تعیین شده نیم الی یک سانتی متر تعریف شده اما این میزان در برخی از دشت‌های تهران حدود هشت سانتیمتر است اما این عدد چندان بالا نیست و رنج‌های بالای ۲۰ سانتیمتر بسیار خطرناک هستند.وی درباره آخرین وضعیت طرح‌های انتقال آب، گفت: در خلیج فارس و دریای عمان فاز مطالعاتی آغاز شد، چند نقطه را لکه گذاری کردیم، در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان این مطالعات در حال انجام است و مهندسی ارزش صورت می‌گیرد.وی افزود: انتقال آب از دریای عمان به کرمان، اصفهان، هرمزگان و یزد در فاز ۱ به گل گوهر اجرا شده و اکنون آماده بهره برداری است. در سیستان و بلوچستان نیز یک طرح مطالعه شده که در بخش‌های خط انتقال در چابهار و خراسان جنوبی در حال انجام بوده و قرار است که برای صنایع و شرب آب را منتقل کند و در مسیر تمام اینها را به آب شرب برساند.وی انتقال آب از دریای خزر نیز گفت: بر اساس جمع‌بندی‌هایی که صورت گرفت در حال حاضر این طرح در حال بررسی است تا خط مشی‌های آن تعیین شود و اکنون با محیط زیست و امور جنگل‌ها در حال تعیین تکلیف برای اجرای این طرح هستیم.

برنامه ریزی برای ارتقای۲۰ رتبه‌ای سرعت اینترنت همراه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هدف‌گذاری ما این است که بتوانیم در دولت سیزدهم سرعت اینترنت همراه را ۲۰ رتبه و اینترنت ثابت را ۳۰ پله ارتقاء دهیم و در نهایت با تکمیل پروژه فیبرنوری به جمع ۵۰ کشور بالای این جدول بپیوندیم.عیسی زارع‌پور با ارائه تعریفی از الکترونیکی شدن سرویس‌ها و خدمات، گفت: در دولت سیزدهم استقرار دولت هوشمند بیش از گذشته در دستور کار قرار گرفته است. دولت الکترونیکی به معنای ارائه خدمات عمومی و دولتی به مردم با استفاده از فناوری اطلاعات است. این کار دو دهه قبل آغاز شده و اکنون حدود ۴۰ درصد از خدمات دولت به شکل الکترونیکی ارائه می‌شود اما کیفیت آن به حدی نیست که مردم را از مراجعه حضوری معاف کند.وی با اشاره به رتبه ۸۹ توسعه دولت الکترونیک در دنیا و رتبه ۱۱۸ در میزان مشارکت مردم با استفاده از ابزارهای دیجیتال، گفت: هر دو سال یکبار، مرجع بین‌المللی، کشورها را از این نظر ارزیابی می‌کند، در سال ۲۰۲۰ رتبه ایران در شاخص دولت الکترونیکی ۸۹ بوده که در این حوزه بسیار جای پیشرفت داریم. شاخص دیگر میزان مشارکت مردم از طریق ابزارهای دیجیتال است که در این بخش رتبه ۱۱۸ در بین ۱۹۳ کشور را به دست آوردیم که در نظر داریم در مدت چهار سال این رتبه را ۳۰ پله بالا ببریم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تنها راه حذف امضاهای طلایی و فساد همین راه است، تصریح کرد: تمام دنیا به سمت استقرار دولت هوشمند پیش می‌روند زیرا تنها راه حذف امضاهای طلایی، مبارزه با فساد و چابک‌سازی دولت، استقرار دولت الکترونیکی است. در سال‌های گذشته نیز در این حوزه قدم‌های خوبی برداشته شده و باید گام‌های مهمتر را نیز برداشت.زارع‌پور دولت هوشمند را حذف تصمیمات انسانی و ارائه خدمات مبتنی بر داده‌ها عنوان کرد و افزود: در دولت الکترونیکی همان خدمتی که در گذشته به شکل سنتی ارائه می‌شد را برخط انجام می‌دهند و در این فرآیند مراجعه حضوری مردم حذف می شود. برای رسیدن به این هدف باید پایگاه‌های داده دستگاه‌ها به هم متصل شوند و به‌جای اینکه روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها وقت مردم تلف شود، تصمیمات به‌سرعت بر مبنای اطلاعات واقعی گرفته و خدمات ارائه می‌شود.وی در پاسخ به چرایی عدم اجرای مناسب دولت هوشمند تاکنون گفت: نیکی از موانع عدم توسعه دولت الکترونیک این است که دستگاه‌ها در ارائه اطلاعات به یکدیگر همکاری نمی‌کنند. بود ساختار سازمانی مناسب، عدم آمادگی سازمان‌ها، کمبود نیروی انسانی متخصص، قرار نگرفتن در اولویت مدیران دستگاه‌ها، نگاه سنتی و مقاومت‌های موجود و عدم تعامل دستگاه‌ها برای ارائه داده‌ها به یکدیگر از دلایل کندی توسعه دولت هوشمند است.

سیگنالهای مثبت دولت به کشورهای همسایه
علی شمس، عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سیگنالهای مثبت دولت به کشورهای همسایه گفت: پسکرانه بنادر بهترین فرصت برای سرمایه گذاری است.وی تصریح کرد: زمانی کشور، مسیر توسعه را طی می کند که در فعالیت های اقتصادی سرمایه گذاری انجام شود، وقتی سرمایه گذاری به هر دلیل متوقف یا معطل شود، فرآیند رشد بسیار کند و در درآمد ملی نزولی می شود.این فعال اقتصادی گفت: یکی از بخش های اقتصاد که نیاز به سرمایه گذاری دارد، پسکرانه بنادر است، در حال حاضر بنادر جنوبی و شمالی کشور بسیار فعال شدند و مذاکراتی که دولت سیزدهم با کشورهای همسایه دارد، سیگنال های مثبت را مخابره می کند.وی با اشاره به اینکه تخلیه و بارگیری کالا در بنادر طی چند ماه اخیر افزایش پیدا کرده از این رو توصیه می شود که سرمایه گذاران، فرصت های سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر را بررسی کنند، گفت: سازمان بنادر؛ در زمینه تشویق سرمایه گذاران، اعطای تسهیلات و در نظر گرفتن تخفیف ها، فرصت های سرمایه گذاری خوبی ایجاد کرده است بدین جهت، سرمایه گذاری در این حوزه می تواند سودده باشد.شمس یادآور شد: برای آنکه تمایل و‌ رغبت سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر افزایش پیدا کند، وزارت صمت و سازمان بنادر کارگروه مشترک ایجاد کنند تا فرصت های سرمایه گذاری بی واسطه در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد.

هدفگذاری عرضه ۱۴ میلیارد دلاری پتروشیمی ها در بازار ارز
مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی و کارفرمایی صنعت پتروشیمی از هدفگذاری عرضه ۱۴ میلیارد دلاری پتروشیمی ها در بازار ارز تا پایان سال جاری خبر داد.وی با بیان اینکه تاکنون شرکت‌های پتروشیمی ۳.۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه کرده‌اند، گفت: تا پایان سال جاری عرضه بیش از ۱۴ میلیارد دلار ارز نیمایی برنامه شرکت‌های پتروشیمی است.وی گفت: تاکنون ارز حاصل از محصولات پتروشیمی به طور صددرصد وارد کشور شده و در اختیار سامانه نیما گذاشته شده است. بانک مرکزی در این زمینه ضروری است تا با سیاستگذاری مدونی نرخ ارز سنا و بازار آزاد را در یک کانال قیمتی قرار ده تا ضمن اینکه صادرکننده بتواند ارز خود را به نرخ توافقی در صرافی به فروش برساند. در عین حال امکان تشویق صادرکننده نیز فراهم شود. در حال حاضر اغلب ارز صادراتی از سوی بازرگانان تأمین می‌شود در حالی که سودی از بابت عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما به تاجر برنمی گشت.وی افزود: عرضه ارز به نرخ توافقی در صرافی‌ها نیز به گونه‌ای است که اگرچه صراف‌ها ارز صادرکننده را خریداری می‌کنند در عین حال باید بتوانند به راحتی این میزان ارز را به فروش برسانند و با تجهیز نقدینگی مناسب، ارز خریداری شده بر روی دست آنها باقی نماند.
این مقام مسئول، بررسی قیمت ارزی محصولات پتروشیمی در مقصد صادراتی ( CFR) را از دیگر توافق فعالان پتروشیمی با بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر صادرکنندگان محصولات پتروشیمی قیمت هر تن محصول صادراتی را در حالی اظهار می‌کنند که هنوز کالای صادراتی آنها در مقصد به خریدار تحویل داده نشده تا امکان قیمت نهایی حاصل شود. بر این اساس مقرر شد بانک مرکزی با نامه نگاری از طریق سایر ارکان کشور در این زمینه تصمیم گیری کند.مهدوی ابهری با تاکید بر اینکه تسهیل هر چه بهتر صادرات محصولات غیرنفتی کشور می‌تواند به برگشت ارز در چرخه اقتصادی کمک کند، عنوان کرد: انتظار می‌رود با اقدام‌های مناسب بانک مرکزی موضوع قیمت‌های عجیب برای اسکناس ارز که در برخی کانال‌ها برای آن ارزش تعیین می‌شود به طور کلی جمع آوری شده و آرامش در بازار حاکم شود.این مقام مسئول در پایان گفت: تحریم‌های پتروشیمی یک نمایش و تنها برای تخریب‌های روانی در جامعه ایران استفاده می‌شود، این در حالی است که تمام شرکت‌هایی که در لیست تحریم‌های آمریکایی‌ها نام برده شده است پیش از این دست کم دو بار تحریم شده بودند.

رشد اجاره‌ بها با افزایش ۱۰ درصدی حقوق تناسبی ندارد
رسول فرخی میکال، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس گفت: متاسفانه سقف تعیین شده توسط دولت، در بازار اجاره مسکن رعایت نشده و شنیده می شود حتی در برخی از مناطق تهران اجاره بهای مسکن را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داده اند که این رشد بی ضابطه با افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان هیچ تناسبی ندارد. نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس یازدهم عنوان کرد: از طرفی دولت برای بهبود وضعیت مستاجران وامی را تحت عنوان ودیعه مسکن برای این قشر از جامعه در نظر گرفته که متاسفانه به دلیل موانع متعددی که برای دریافت وام بر سر راه مستاجران قرار می‌گیرد، چالش جدیدی برای مردم ایجاد کرده است. با توجه به گرانی کالاهای اساسی و رشد افسارگسیخته اجاره بها مسکن، دولت باید از مستاجران حمایت کرده و تسهیلاتی با نرخ سود مناسب و شرایط دریافت راحت‌تر در اختیار مستاجران قرار دهد.این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت برای ساماندهی بازار پر تلاطم اجاره بها مسکن باید کمیته ای متشکل از مسئولان متولی، کارشناسان و متخصصان این حوزه و مشاوران املاک ایجاد کرده و بازار را کنترل کنند. در صورت اجرای دقیق مصوبه دولت و تعیین سقف اجاره بها مسکن، آرامشی در جامعه ایجاد می‌شود. 

ایجاد مقدمات آزادی ۷ نفر از مددجویان زندان دزفول
در دیدار رییس کل دادگستری استان خوزستان با مددجویان زندان دزفول، ضمن برگزاری ملاقات با یکصد زندانی و بررسی مشکلات آنان، زمینه آزادی هفت زندانی با اعطای مرخصی پایان حبس و سایر تسهیلات قانونی فراهم شد. علی دهقانی، رییس کل دادگستری استان خوزستان در راستای اجرای سیاست‌های قوه قضاییه مبنی بر توجه به امور و تعیین تکلیف زندانیان تحت قرار، به همراه تعدادی از مقامات قضایی و قضات، با یکصد مددجوی زندان دزفول دیدار و پس از شنیدن صحبت ها و بررسی مشکلات آنان، دستورات لازم و مقتضی را صادر کرد که زمینه آزادی هفت زندانی با اعطای مرخصی پایان حبس و سایر تسهیلات قانونی فراهم شد.وی بیان کرد: فرآیند اجرای طرح پایش و غربالگری زندانیان، رویکرد اصلاحی و تربیتی دارد و از آنجایی که امنیت شهروندان و مردم، خط قرمز دستگاه قضایی است، این ارفاقات قانونی شامل سارقان سابقه‌دار، مسلح، قاچاقچیان مواد مخدر و اسلحه و کسانی که به هر نحو امنیت مردم را سلب می‌کنند، نمی‌شود.

سازش اهالی ۲ روستای استان آذربایجان غربی پس از ۵۰ سال اختلاف
رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از سازش اهالی ۲ روستای شهرستان شوط بر سر اختلاف ۵۰ ساله خبر داد.ناصر عتباتی اظهار کرد: در پی اختلاف چندین ساله ۲ روستای تیمورآباد و کندال شوط بر سر آب زراعی، رییس دادگستری شوط به همراه امام جمعه و اعضای شورای تامین و ریش سفیدان و معتمدان و اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران هر ۲ روستا در بین اهالی این روستاها حاضر شدند و با میانجیگری خود موجب مصالحه و سازش شده و با تنظیم تفاهم نامه ای، پایان اختلاف ۵۰ ساله این ۲ روستا را رقم زدند.

 پایان اختلافات ۷ ساله شرکت ارمغال نوین صنعت سولدوز
رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی همچنین از پایان اختلاف ۷ ساله شرکت ارمغان صنعت نوین سلدوز خبر داد و گفت: به منظور رسیدگی به این اختلافات، نشستی با طرفین پرونده در دادگستری استان برگزار و در نهایت با تنظیم صورتجلسه صلح، بین طرفین سازش برقرار شد.وی افزود: برابر این صورتجلسه سازش مقرر شد اصحاب پرونده ظرف یک ماه با حضور در شرکت شهرک های صنعتی ضمن پرداخت مابقی ثمن معامله به نرخ روز، سند مربوطه به نام خریدار تنظیم شده و همه پرونده های متشکله بین طرفین نیز مختومه شود.
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
بازگشت دوباره اتوبوس‌های دوطبقه به تهران
در حالی که به گفته چندی قبل رییس شورای اسلامی شهر تهران وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت زیر صفر است و باید تلاش شود تا این رقم به صفر برسد، اکنون یکی از مسئولان شهری از ورود اتوبوس‌های جدید و بازگشت اتوبوس‌های دو طبقه به تهران سخن گفته است، اما نکته جالب این بوده که در حال حاضر اتوبوس‌های وارداتی در حال تعمیر بوده تا بتوانند وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده و اقدام به جابجایی مسافران کنند. 
 درخواست اعضای شورای شهر از رییس جمهور 
مشکلات مربوط به شبکه حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران پیشینه چندساله دارد و به نظر می‎رسد؛ حداقل تا به امروز تدابیر و برنامه‎های اجرایی شده در این زمینه آنگونه که باید و شاید نتوانسته گره از این دغدغه پایتخت نشینان باز کند.  تداوم این شرایط حتی موجب شده تا اکنون پرویز سروری، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران از ارائه پیشنهادی از سوی یکی از اعضا سخن بگوید که براساس آن خواسته شده تا از رییس جمهور دعوت شود تا به موضوع حمل و نقل ورود داشته باشد.این در حالی بوده که فرسودگی تعداد بالایی از اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، مسائل و مشکلات مربوط به اورهال قطارهای شهری و ... همه و همه موضوعاتی بارها و بارها از سوی متولیان امر عنوان شده و همه ما با آن آشنا هستیم.

 فرسوده تر شدن ناوگان اتوبوسرانی
در این شرایط البته چند روز قبل نیز پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از فرسوده تر شدن ناوگان اتوبوسرانی سخن گفت و بیان کرد که برای نوسازی ناوگان دو موضوع اهمیت دارد که یکی مربوط به نوسازی اتوبوس های فرسوده بوده و دیگری تأمین و ورود اتوبوس های جدید به ناوگان اتوبوسرانی است.در این راستا وی این را نیز گفت که قرار است ۵۰ دستگاه اتوبوس تک کابین جدید که ساخت داخل هستند تا آخر مردادماه به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شوند. اقدامی که هم می‌توان آن را در زیر مجموعه تدابیر مربوط به نوسازی این ناوگان دانست و هم برنامه‌ریزی برای افزایش اتوبوس‌ها و کاهش زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها تلقی کرد. با این وجود اما همانطور که همه ما می‌دانیم مسائل مربوط به حمل و نقل عمومی در تهران با توجه به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی و پایین بودن تعداد این وسایل نقلیه که موجب معطلی مسافران در برخی از خطوط می‌شود، نیاز به اقدامات و تدابیر بیشتری دارد.

 اتوبوس‌های وارداتی در دست تعمیر
در این راستا البته اکنون خبر رسیده که قرار است، پایتخت‌نشینان دوباره شاهد تردد اتوبوس‎های دو طبقه در این کلانشهر باشند، آنچه تجربه‌اش به چند دهه قبل می‌رسد.براین اساس اکنون مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ورود مجدد اتوبوس‌های دوطبقه به تهران سخن گفته است. اما نکته مهم در اظهارات وی این بوده که  این اتوبوس‌ها تولید اروپا و البته کارکرده هستند، ضمن اینکه حدود 50 دستگاه از آنها که وارد شده‌اند در حال تعمیر بوده تا بعد از آن وارد خطوط حمل و نقل اتوبوسرانی پایتخت شوند. براین اساس می‌توان گفت اتوبوس‌های مورد نظر که گفته شده تک کابین، دو کابین و دو طبقه هستند، دارای اشکالاتی بوده که برای رفع آنها نیاز به تعمیر دارند و براین اساس به نظر می‌رسد این وسایل حمل و نقلی نیز دارای مشکلاتی هستند. بنابراین در این زمینه یک سئوال مطرح می‌شود، اینکه آیا بهتر نبود به جای خریداری اتوبوس‌های نیازمند تعمیر اشکالات اتوبوس‌های کنونی برطرف می‌شد یا حداقل تلاش بر این که این وسایل حمل و نقلی در داخل کشور ساخته شود. با این وجود اما در این زمینه معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفته است که این اتوبوس‌ها استاندارد یورو چهار، حتی یورو پنج را دارند. به این ترتیب استانداردهای مورد نظر ما را تامین کرده‌اند، ضمن اینکه قیمت خرید این اتوبوس‌ها از هزینه اورهال اتوبوس‌های فعلی کمتر است.
به هر حال نباید از یاد برد که متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی ۱۰ سال بوده و  در بخش خصوصی این عدد به  ۱۵ سال نیز می‌رسد ضمن اینکه تنها دو هزار و ۲۷۴ دستگاه اتوبوس فعال در پایتخت داریم که فاصله زیادی با تعداد مورد  نیاز است. چرا که آنگونه که عنوان شده طبق طرح جامع ترافیک تهران، باید ۹ هزار دستگاه اتوبوس در پایتخت وجود داشته تا ارائه خدمات در این بخش قابل قبول و مناسب باشد. شرایطی که شاید موجب شده بود تا زمستان گذشته مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید داشته باشد که وضعیت 
حمل و نقل عمومی شهر تهران خوب نیست، با این توضیح که باید تلاش کنیم که در حمل و نقل عمومی از وضعیت زیر صفر به صفر برسیم.

 برنامه ۱۸ ماهه‌ای نیز برای اورهال مترو
در این میان البته همانطور که پیش‌تر اشاره شد مسائل و دغدغه‌های مربوط به ناوگان حمل و نقل شهری تنها به اتوبوس‌های درون شهری ختم نمی‌شود و به طور نمونه در زمینه مترو و تجهیزات آن نیز مباحث زیادی وجود دارد که باید در راستای آن قدم برداشته شود.این در حالی بوده که البته گفته می‌شود؛ مسئولان شهری برنامه ۱۸ ماهه‌ای نیز برای اورهال مترو پیش بینی کرده‌اند. در این راستا ۸۰۰ میلیارد تومان و ۲۴ میلیون یورو در نظر گرفته شده که اورهال سرعت بگیرد و تعهد داده شده که ۷۰۰ واگن اورهال شود. با این وجود اما واقعیت این بوده که اقدامات اشاره شده قادر نخواهد بود گره چندانی از مشکلات مربوط به این حوزه باز کند و می‌طلبد تا متولیان امر در این راستا بیش از گذشته در برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار دقت نظر داشته باشند.  به گفته مسئولان شهرداری تهران دو هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس به مدیریت شهری تحویل داده شده اما از یک سوم آنها مربوط به مالکیت شهرداری بوده و از این تعداد نیز بسیاری از آنها نیازمند بازسازی بوده‌اند، به هرحال باید عنوان کرد نه تنها ناوگان اتوبوسرانی و مترو بلکه تاکسی‎های تهران نیز نیازمند نوسازی هستند و باید در این راستا اقدامات اصولی و اثرگذار مدنظر قرار گیرد.
 
گزارش «حمایت» از طرح جدید برای بازگشت تماشاگران به سالن‌های نمایش فیلم
تلاش برای نجات سینما با «بلیت شناور» اثربخش خواهد بود؟
 
در شرایطی که ریزش آمار تماشاگران فیلم‌های اکران شده در سینماها به دغدغه‌ای جدی برای فعالان این صنف تبدیل شده است، اما اکنون تلاش شده تا با اجرای یک طرح جدید مخاطبان دوباره با سینماها آشتی کنند.
 گرانی بلیت‌ها یا بی‌توجهی به ذائقه تماشاگران؟
مقایسه میان آمارهای فروش گیشه‌های سینماها در سال‌های اخیر و البته امسال حکایت از این دارد که هنوز هم سالن‌های نمایش فیلم آنگونه که باید و شاید روی مخاطبان را به خود ندیده و میزان فروش فیلم‎ها بسیار کمتر از عدد و رقم مورد انتظار بوده است. روندی که به اعتقاد برخی‌ها دلیلش گرانی بهای بلیت‌ها در سال جاری و از نظر عده‌ای بی‌توجهی به ذائقه تماشاگران بوده است. براین اساس و به هر دلیلی اکنون به نظر می‌رسد دیگر سینما رفتن اولویت سبد فرهنگی خانواده‌ها نیست و این امر بسیاری از سینماداران را در معرض ورشکستگی قرار داده است. البته در این راستا و برای استقبال علاقمندان سینما در ماه‌های اخیر تلاش شده تا تدابیر به کار گرفته شود، تدابیری مانند بسته‌های اکران و مهمتر از آن ایده بلیت شناور.اما اینکه آیا این موارد می‌تواند دوباره گیشه‌ها را به دوران اوج خود بازگرداند، موضوعی بوده که حداقل تا به امروز نتیجه آن مشخص نشده است.
هرچند که شاید بتوان گفت نمایش فیلم‌ها نتوانسته‌اند باز هم پای مخاطبان را به سالن‌های نمایش فیلم بازکنند، اما انتظار می‌رود تا طرح آزمایشی فروش شناور بلیت سینماها بتواند نتیجه بخش باشد. قیمت‌گذاری شناور موضوعی متداول در زنجیره سینماهای جهان در این زمینه البته باید بیان کرد که قیمت‌گذاری شناور بلیط فیلم‌های سینمایی، موضوعی متداول در اغلب زنجیره سینماهای جهان است که در روش‌های سنتی مدیریت فرهنگی و هنری در ایران در نظر گرفته نشده است. اکنون وای با شناسایی و تحلیل روش‌های متداول قیمت‌گذاری محصولات فرهنگی در جهان، در تلاش شده تا نسخه‌ای بومی برای این کار ایجاد شود.این در حالی بوده که از نظر سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی تهران اگرچه کار دقیقی در حوزه مخاطب‌شناسی در حوزه هنری صورت گرفته که برمبنای آن طرح قیمت شناور ارائه شده است ولی واقعیت این است که فعالان صنفی و نهادهای سیاست‌گذار باید بپذیرند که سازوکار اکران در سینماها و نحوه اقبال مخاطبان به آثار، دگرگون شده است. عاملی مانند کرونا شاید این دگرگونی را تسریع کرده باشد اما به‌طور کلی در همه جای دنیا هم در حوزه تولید، هم در حوزه عرضه و هم در حوزه تبلیغات، مانند هر کسب و کار دیگری، سینما هم متحول شده است و سازوکارهای جدیدی را برای جذب مخاطب ایجاد کرده است.

 اصل مهم قیمت با توجه به ارزش پیشنهادی
در این میان البته از نظر سیدعلی طباطبایی‌نژاد، معاون پخش و اکران حوزه هنری قیمت‌گذاری یکی از عوامل هفتگانه تعیین‌کننده در تحلیل‌های سینمای دنیا بوده که می‌تواند در حجم استقبال مخاطبان از محصول و سود نهایی فروش تاثیرگذار باشد. قیمت هر محصول باید با توجه به ارزش پیشنهادی به مشتریان تعیین شود.البته در این زمینه بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه از جمله طباطبایی‌نژاد براین باور هستند که نگاه سنتی به قیمت‌گذاری و تعیین نرخ ثابت یا انجام حرکت‌های هیجانی مثل نیم‌بها کردن بلیط همه فیلم‌ها در تمام سینماها، نتیجه‌ای جز ضربه زدن به اقتصاد سینما و فرهنگ کشور در پی نخواهد داشت. این نسخه‌ها روش درستی برای مدیریت بلند مدت نیستند و تنها تاثیر مقطعی و حتی مخرب به ویژه در افتتاحیه اکران فیلم‌ها خواهند داشت.در چنین شرایطی البته حوزه هنری اعلام کرده است که طرح بلیت شناور را به صورت آزمایشی برای فیلم هناس در سینماهای خود اعمال می‌کند. بنابراین طرح چندروزی بوده که اجرایی شده است، بلیت سانس‌های ظهر و بعدازظهر، ۲۵ هزار تومان، سانس‌های غروب، ۳۰ هزار تومان، سانس‌های اول شب، ۴۰ هزار تومان و سانس‌های شبانه، ۴۵ هزار تومان اعمال می‌شود.
در این زمینه اما باید گفت که فروش شناور بلیت، تجربه‌ای است که پیش‌تر در همه جای دنیا اجرایی شده بود و اکنون در سینماهای آمریکا، کانادا، چین و حتی اروپا این طرح با سازوکارهای خاصی در قالب باشگاه مخاطبان با ارائه سرویس‌های خاص به مخاطبان در حال اجراست. به گفته نوروزی در این طرح قیمت بلیت برای فیلمی که یک ساعت و ۴۵ دقیقه است، با قیمت بلیت یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای متفاوت است. دو هفته اول اکران هر فیلم، قیمت بلیت متفاوت از هفته‌های بعدی آن است. در ساعت‌های مختلف روز قیمت بلیت متغیر می‌شود. سرویس‌های خاصی برای گروه‌های خاص مانند بازنشستگان و یا دانشجویان ارائه می‌شود. این‌ها یک تجربه جهانی تثبیت‌شده است که در شرایطی که حیات و ممات مخاطبان سینما دچار بحران شده است، لاجرم باید به سمت آن می‌رفت. به هر حال اکنون بسیاری از فعالان این صنعت بر این عقیده هستند که  سینماداران در ادامه از طرح قیمت شناور بلیت سینماها استقبال خواهند کرد. این طرح مانند همان ماجرای نیم‌بها بودن بلیت در روز سه‌َشنبه‌ها، باید در تمام سینماها جا بیفتد و تبدیل به سنت شود. بنابراین باید گفت اکنون برای بیان میزان اثرگذاری این طرح برای جذب مخاطبان بسیار زود است و باید منتظر ماند و دید نتیجه این ایده به کجا خواهد رسید و آیا تماشاگران گریزپا را دوباره به سالن‌های نمایش بازخواهد گرداند یا روند ریزش آمار مخاطبان سینماها ادامه خواهد داشت.

اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال