امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
«حمایت» گزارش می دهد

4 برنامه دولت سیزدهم برای حمایت از سهامداران

بازار سرمایه سال گذشته سهم قابل توجهی در درآمدزایی دولت داشت. این در حالی بود که شاهد رشد حبابی بورس بودیم و این مساله خسارت های سنگینی را به مردم تحمیل کرد. سهامداران امیدوارند با اجرای سیاست‌های راهبردی از سوی دولت سیزدهم شاهد بهبود وضعیت سهام باشند. این مساله روز گذشته در نشست خبری رییس جمهور منتخب مورد سوال قرار گرفت. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی گفت: ما در رابطه با بازار سرمایه اعتماد مردم را بازخواهیم گرداند و دولت بورس را به عنوان قلکی برای خود قرار نخواهد داد که بخواهد کسری بودجه خود را از بورس تامین کند.
ارائه تضمین های لازم برای جبران خسارت به سهامداران خرد، فعال شدن سازوکارهای نظارتی در بورس، استفاده گسترده تر  از صندوق تثبیت برای پیشگیری از تکانه های بورس و تسهیل ورود شرکت های بورسی 4 برنامه حمایتی بود که رییس جمهور منتخب به آن اشاره کرد. 
آیت الله سید ابراهیم رییسی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم نسبت به سهام خرد تضمین های لازم برای جبران خسارت این عزیزان ایجاد کنیم از برنامه خود برای فعال سازی سازو کارهای نظارتی در بورس خبر داد و گفت: فعال شدن سازوکارهای نظارتی در بورس موجب فعال شدن صندوق توسعه و صندوق تثبیت است تا از ایجاد تکانه‌های بورس که موجب خسارت و ضرر شود پیشگیری خواهد کرد. اقدامات دیگر از جمله عمیق کردن و عمق دادن به بورس در دست برنامه‌ریزی است است.
وی اضافه کرد: ما شرایط را برای شرکت‌هایی که پشت در بورس ایستاده‌اند و می‌خواهند در بورس سهام عرضه کنند، تسهیل خواهیم کرد. شرکت‌هایی که آماده هستند می‌توانند عمق بورس را افزون کنند و با عمق یافتن بورس خسارت و یا مشکلات برای صاحبان سهام خرد کاهش خواهد یافت.

  ضرورت اجرای سیاست‌های راهبردی برای تداوم رشد بازار
تعداد دارندگان کد بورسی در کشور و فعالان اقتصادی معامله‌گر در بازار سرمایه به شکل قابل توجه و چشمگیری در یک سال اخیر افزایش یافته و به همین دلیل دولت آینده ضروری است با برنامه راهبردی برای مدیریت بازار سرمایه به سرمایه اجتماعی قابل توجه و محسوسی دست یابد.
یک تحلیلگر بازار سرمایه درباره پیش‌بینی بورس در دولت جدید گفت: روند سینوسی شاخص تا زمان اجرای سیاست‌های راهبردی دولت سیزدهم در حوزه بازار سرمایه ادامه خواهد یافت.
مجید عبدالحمیدی  افزود:  در سه ماه اخیر ۱۰ سبد گردان مجوز فعالیت گرفتند و تعداد کل سبد گردان‌ها به ۴۰ مورد رسید؛ چند سبد گردان هم مجوز تأسیس دریافت کرده‌اند؛ ضمن اینکه بعد از گذشت ۱۵ سال، شاهد هستیم که فراخوان صدور مجوز تأسیس کارگزاری منتشر شده است.
به گفته او، با این اقدام انحصار کارگزاری‌ها عملاً برداشته خواهد شد و بر تعداد کارگزاری‌ها در بازار سرمایه افزوده می‌شود؛ از بین رفتن انحصار قطعاً باعث بالا رفتن رقابت و افزایش کیفیت خدمات خواهد شد.
عبدالحمیدی به خواسته اکثر سهامداران از دولت جدید اشاره کرد و گفت: خواسته اغلب سهامداران خرد بازار، بازگشت سرمایه آنها و رهایی از ضررهایی است که در طی یکسال اخیر متحمل شده‌اند و تداوم وضعیت فعلی بازار سرمایه، قطعاً شرایط را برای فعالان بازار سخت‌تر خواهد کرد.

چشم انتظاری برای اصلاح سیاست های بازار سرمایه
یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز با تاکید بر اینکه روند این بازار تا پایان سال صعودی خواهد بود، با اشاره به شرایط فعلی بازار گفت:  بعد از تغییر دولت، می‌توان برای بازار سرمایه تا پایان سال روند رو به رشدی را پیش بینی کرد. قیمت های بازار سرمایه در کف قرار دارد، درحالی که طی یک سال گذشته قیمت های جهانی رشد داشتند و باید قیمت سهم ها افزایش پیدا میکرد.
مرتضی دلخوش با تاکید بر اینکه باید از روند غیرمنطقی نزول یا صعود بازار سرمایه جلوگیری شود، گفت: اینکه برخی از رشد خوششان نمی آید غیرمنطقی است. همانطور که باید جلوی حباب باید گرفته شود، از روند منفی غیرمنطقی نیز باید جلوگیری شود. اگر نماد برای رشد ۲۰ درصدی باید توضیح دهد باید برای رنج منفی هم باید توضیح دهد و بسته شود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه  دولت آینده نباید برای تامین کسری بودجه به بازار نگاه کند، توضیح داد: زیرا دولت نمی‌خواهد سهم خود را قیمت پایین بفروشد و بازار را شارژ کرده و باعث رشد غیرمنطقی آن می‌شود. البته بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ جلوی تورم وحشتناک را گرفت.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به دولت آینده پیشنهاد می‌کنم قوانین بازار را به مرور تغییر دهد،  نه اینکه هر هفته یک قانون جدید تصویب شود. همچنین دامنه نوسان برداشته شود اما به جای آن نظارت ناظر بیشتر شود. باید آزادسازی قیمت ها صورت بگیرد. 
دلخوش تاکید کرد: سیاست باید در جهت رفاه مردم باشد. سرمایه گذار مثل آهو است با کوچک ترین حرکت پا به فرار می‌گذارد. بنابراین امنیت اقتصادی نشان از آرامش سیاسی دارد.
اغلب کارشناسان و سهامداران نسبت به آینده بازار سرمایه امیدوار شده اند. روز گذشته نیز شاهد سبزپوشی شاخص بورس در آخرین روز فصل بهار بودیم. کارشناسان امیدوارند با اجرای سیاست های راهبردی و تیم قوی اقتصادی در  دولت سیزدهم،  بازار سرمایه بتواند نقش مهمی در اقتصاد کشور، جذب سرمایه ها و سودآوری برای سهامداران داشته باشد. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال