امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

رشد اقتصادی راهکار جذب سرمایه گذاری 
حمید حاج اسماعیلی، تحلیلگر بازار کار با تاکید بر ایجاد ظرفیت‌های اشتغال در کشور، جلب و جذب سرمایه‌گذاری را نیازمند تحقق رشد اقتصادی دانست و بر ضرورت حمایت تمام قد از تولیدکنندگان، کسب و کارها و نیروهای کار در دوران کرونا و بحران ها تاکید کرد.
وی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در بحث توسعه کسب و کارها و کاهش بیکاری این است که ظرفیت های اشتغال را گسترش بدهیم اما در حال حاضر با ضعف های جدی ساختاری روبرو هستیم و لذا باید تلاش کنیم از کسب و کارها به طور مقطعی و متناسب با بحرانها، شوکها و اتفاقاتی که بازار کار را درگیر می کند مثل تحریم حمایت و از فشارهایی که به تولیدکنندگان و کسب و کارها وارد می شود جلوگیری کنیم.
این تحلیلگر بازار کار با تاکید بر حمایت تمام قد دولت ها از تولیدکنندگان و نیروهای کار در شرایط بحران به ویژه در ایام کرونا گفت: در بحران هایی مثل کرونا نیازمند حمایت های دولتی هستیم ولی با ضعف های گسترده در این زمینه مواجهیم چون صندوق بیمه بیکاری ضعیف است و توان کمک رسانی در چنین شرایطی را ندارد، این مساله از ضعف‌های جدی ساختاری حکایت دارد و نشان می دهد که ظرفیت‌های اشتغال به اندازه کافی و تقاضای بیکاران باید در کشور گسترش یابد.
حاج اسماعیلی تاکید کرد کسانی که میخواهند در جهت توسعه اشتغال بر رونق بازار کار گام بردارند و به دنبال اجرای برنامه های اشتغال برای کشور هستند باید بدانند که بدون توسعه بخش خصوصی در کشور امکان ظرفیت‌سازی اشتغال غیر ممکن است.
وی افزود: باید تلاش کنیم علاوه بر مقررات زدایی، قوانین گسترده و پیچیده ای که در حوزه بازار کار کشور ایجاد شده چابک و شفاف سازی شود، در غیر این صورت بهبود فضای کسب و کار در کشور ممکن نیست.
این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاری در کشور اتفاق بیفتد، اظهار کرد: در حال‌حاضر درآمدهای ارزی کشور کاهش یافته و به ۹ میلیارد دلار در سال رسیده است. با چنین وضعیتی چطور می توانیم در حوزه کسب و کار سرمایه گذاری کنیم؟
حاج اسماعیلی ادامه داد: قبل از تحریم ها به طور متوسط سالانه ۴۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم الان به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار رسیده است لذا برای آنکه امکان سرمایه گذاری به وجود آید لازم است سرمایه خارجی برای توسعه بازار کار جذب کنیم اما به طور حتم قبل از هرگونه سرمایه گذاری، نیازمند رشد اقتصادی هستیم.
به گفته حاج اسماعیلی اگر بخش خصوصی قوی و توسعه یافته داشته باشیم، کسب و کارها خود به خود فعال و مردم درگیر بخش های اقتصادی می شوند و شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ ها و اس ام ای ها شکل می گیرد و به تدریج رشد اقتصادی پیدا می کنیم.

راهکار بازار سرمایه برای تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام
امیرتقی خان تجریشی، رئیس هیئت مدیره بورس تهران معتقد است، برای تحقق رونق تولید و تعیین تکلیف پروژه های عمرانی چالش مهم تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را  میتوان به روش سهام عام پروژه حل کرد.
وی با بیان اینکه چالش‌های موجود در زمینه بهبود فضای بازار سرمایه و پول، انواع روشهای تامین مالی برای بودجه‌ریزی عملیاتی، توسعه ابزارها و نهادهای مالی به خصوص رشد تأمین سرمایه ها,  رونق تولید و پروژه های عمرانی تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را می‌توان در کوتاه‌مدت و بلند مدت  حل کرد، گفت: بازار پول یکی از مهمترین راه های تأمین مالی پروژه­ ها درکشور است و به صورت تاریخی در ایران 90 درصد تأمین مالی کشور از طریق بازار پول و اعطای تسهیلات بانکی به پروژه ها انجام می پذیرد.
این  اقتصاددان مالی  با ارائه توضیحاتی در خصوص روش های تامین مالی در پروژه ها گفت: خوشبختانه با تلاشهایی که انجام شد و با توسعه ابزارها و نهادهای مالی به خصوص رشد تأمین سرمایه ها  در کنار صندوق های سرمایه گذاری طی دهه اخیر، تعدادی از پروژه ها و شرکت های بزرگ توانسته اند از این طریق تأمین مالی طرح ها و همچنین سرمایه در گردش خود را انجام دهند. شاید روزهای اول توسعه ابزارها تنها اوراق مشارکت بورسی مورد توجه بود اما امروز ما با انواع اوراق مبتنی بر عقود اسلامی مانند صکوک اجاره، مرابحه، استصناع، وکالت، خرید دین، جعاله و... روبروهستیم که می تواند بخشی از مشکلات طرح ها و شرکت ها را حل کند. البته متأسفانه برخی اوراق مانند جعاله که می‌تواند مشکل گشای طرح های دولتی باشد تاکنون مورد توجه و اقبال قرار نگرفته است. اما به صورت اصولی راه حل اصلی رونق تولید و پروژه های عمرانی تأمین مالی از طریق بازار سرمایه است. بازار سرمایه ظرفیتی است که همچنان بخش زیادی از آن خالی است و فضای جذب سرمایه در این بازار 
موجود است.
وی افزود:  در دو سال گذشته نقش بازار سرمایه پررنگ­تر شد. بازاری که مهمترین ویژگی آن عدم مداخلات بود ، طی دو سال گذشته به محل جبران کسری بودجه تبدیل شد. شیوع پاندمی کرونا و افزایش هزینه­‌های جاری کشور و نیازهای حمایتی مشاغل ناشی از تعطیلی کسب و کارها علیرغم کاهش درامدهای نفتی، کشور را با مشکلات عدیده و کسری شدید بودجه مواجه نمود.  یک راهکار برای این جبران  این کسری افزایش حجم نقدینگی و چاپ پول و فروش اوراق بدهی و سهام شرکت های در بازار سرمایه بود. راهکارهایی که تنها  می تواند به تعویق بحران منجر شود.
وی گفت:  در سطح کلان نیز کمک به ایجاد بستر مناسب جهت شکل گیری شرکتهای سهامی عام پروژه منجر به بازی برد-برد برای دولت و مردم می شود. در واقع دراین شرکت ها هم دولت می تواند بدون وابستگی به منابع نفتی و منابع دولتی طرحهای عمرانی خود را پیش ببرد و هم پس انداز و نقدینگی مردم به سمت بخش مولد اقتصاد هدایت خواهد شد که منجر به اشتغال زایی برای مناطق مختلف کشور خواهد شد. نکته حائز اهمیت در این طرح، نقش واقعی این شرکتها در جهت شکل­گیری اقتصاد مقاومتی است زیرا که در این شرکت ها طرح ها با تکیه برمنابع داخلی و مردمی است و نیاز کشور به نفت، استقراض از بانک های خارجی و وابستگی به سرمایه گذاران خارجی مرتفع خواهد شد.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال