امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
دلیل بی تفاوتی سهامداران به متغیرهای بنیادی چیست؟
بی توجهی بورس به سیگنال های مثبت
سگرمه های بازار سرمایه همچنان در هم کشیده است و به سیگنالهای مثبت بودجه از جمله افزایش نرخ تسعیر، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، معافیت معاملاتی شرکت‌های تولیدی، واریز مالیات معاملات به صندوق تثبیت، کاهش انتشار اوراق و ثابت‌ماندن فرمول بهره مالکانه و خوراک پتروشیمی‌ها هم روی خوش نشان نمی دهد. کارشناسان مهمترین دلیل این مساله را رفتار سلیقه‌ای مقام ناظر، عدم‌تحریک تقاضا و نگرانی از سیاستهای غافلگیرکننده عنوان می کنند.
معاملات بازار سرمایه از ابتدای هفته روند ناامیدکننده‌ای را آغاز کرد، این در حالی است که به‌نظر می‌رسید با روشن‌شدن وضعیت بودجه در ادامه روزهای معاملاتی شاهد بهبود روند 
داد و ستدها باشیم اما در نهایت این اتفاق نیفتاد. 
در حال‌حاضر سهم‌های خوبی در بازار وجود دارند که هم تعدیل‌های خوبی دارند و هم حاشیه سود بالا و این در حالی است که با توجه به نرخ تسعیر ارز در بودجه سال آینده اما به سمت فروش حرکت می‌کنند.

   بورس بر مدار هیجان
کارشناسان با توجه به متغیرهای بنیادی بورس، دلیل منطقی برای این وضعیت قائل نیستند.  ارزیابی که از اظهارات آنها 
می شود این گونه است که اگر حرکت شاخص بر مدار منفی و افت قیمت‌ها صرفا در چند روز اتفاق می‌افتاد، شاید می شد دلایل منطقی برای این روند پیدا کنیم اما در وضعیت فعلی این گونه نیست.   به نظر می رسد مهمترین راهکار عبور از این شرایط از مسیر اعتمادزایی می گذرد.
در بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده همان گونه که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد، موارد متعددی به نفع بازار سرمایه عنوان شده است، با این وجود به نظر می رسد عمده توجه سهامداران به یکی از مواردی در بودجه است که بر اساس آن قرار بود قیمت سوخت و انرژی برای برخی صنایع افزایش یابد!  هر چند از اعلام آخرین تغییرات نرخ سوخت صنایع و مهار افزایش نرخ سوخت صنایع کوچک و قرار ‌دادن سقف برای قیمت سوخت مصرفی بزرگان انتظار می‌رفت بازار به روند تعادلی بازگردد با این وجود این امر محقق نشد. 

   رفتار سلیقه ای ناظر
مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه گفت:  در یک سال گذشته بارها شاهد تصمیم‌ گیری‌های مقطعی برای برای بازار سهام بودیم و به نظر 
می رسد این مساله از عوامل تاثیرگذار بر کاهش اعتماد سهامداران بوده است. وی افزود:  ادامه‌دار شدن روند منفی بورس از اثرگذاری عوامل بیرونی حکایت می‌کند، به‌طوری که به‌دنبال اجرای برخی دستورالعمل‌ها، عدم‌ تحقق وعده‌‌های داده‌شده اعتماد نسبت به بورس خدشه‌دار و شاهد خروج دسته‌جمعی سهامداران از بورس هستیم.  
از سویی دیگر رفتار سلیقه‌ای ناظر بازار نیز باعث عدم ‌تحریک تقاضا شده و به همین دلیل تقاضا تحریک نمی‌شود.  در این شرایط هرچه قیمت سهام ارزان‌تر می‌شود ارزش حجم معاملات نیز کاهش می‌یابد.

   آخرین وضعیت معاملات 
شاخص کل بازار بورس روز گذشته در جایگاه یک ‌میلیون و ۲۹۳ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات دیروز بیش از پنج میلیارد و ۵۷۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۵ هزار و ۳۶۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹۶۰ واحد کاهش به ۳۴۴ هزار و ۵۰۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶۰۴ واحد افت به ۲۱۶ هزار و ۶۹۶ واحد رسید. شاخص بازار اول، یک هزار و ۲۳۲ واحد و شاخص بازار دوم، دو هزار و ۷۰ واحد افزایش داشتند.
علاوه بر این در بین همه نمادها، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۶۶۰ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۶۰۰ واحد، پتروشیمی فناوران (شفن) با ۵۰۳ واحد، معدنی و صنعتی معدنی چادرملو (کچاد) با ۳۰۵ واحد، پتروشیمی نوری (نورس) با ۳۰۳ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲۱۵ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۱۹۲ واحد، بورس کالای ایران (کالا) با ۱۶۰ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۱۴۶ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۱۰۰ واحد و پتروشیمی پارس (پارس) با ۹۷ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.
در مقابل ایران‌خودرو (خودرو) با ۳۹۹ واحد، مبین انرژی خلیج فارس (مبین) با ۳۷۴ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۲۷۰ واحد، سایپا (خساپا) با ۹۲ واحد، تولیدی فولاد سپید فراب کویر (کویر) با ۸۶ واحد، بورس اوراق بهادار تهران (بورس) با ۷۷ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با ۷۴ واحد و بانک ملت (وبملت) با ۶۲ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.
برپایه این گزارش، دیروز نماد ایران‌خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، بورس کالای ایران (کالا)، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر) و ملی صنایع مس ایران (فملی) در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک ‌میلیارد و ۷۹۴ میلیون برگه سهم به ارزش سه هزار و ۸۰۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. دیروز شاخص فرابورس بیش از ۲۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۵۷۰ واحد ثابت ماند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال