امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
ورود پول حقیقی به بورس پس از 15 روز
بازار سرمایه در حالی که سایر بازارهای مالی در رکود به سر می‌برند، این روزها در حال تلاش برای ایجاد رونق است. شکل‌گیری دوگانه سهم‌های ریالی و دلاری در بازار سهام تایید کننده همین موضوع بوده و رشد نمادهای ریالی در روزهای اخیر هم می‌تواند نشانه دیگری بر این رقابت است.
سهم دلاری در بازار سرمایه در حالی که قیمت دلار در بازار در حال کاهش است، با افت ارزش مواجه شده‌اند، اما نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، افزایش قیمت نفت و کالایی ها و فلزات اساسی‌ در بازارهای جهانی به دلیل مناقشه روسیه و اوکراین است که سهم‌های نفتی  و پالایشی را آماده رشد کرده است.در صورتی که بورس بتواند مشکل خروج پول را حل کند و ارزش کل معاملات و معاملات خرد به بالای 5 هزار میلیارد تومان برسد، می‌توان امیدوار بود که بازار سرمایه در حال خروج از رکود و وارد شدن به یک حالت تعادلی است. طی روزهای گذشته سهام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها با افت زیادی روبرو شده‌اند. دیروز پس از پانزده روز کاری، بورس شاهد ورود پول حقیقی‌ها به بورس بود که این می‌تواند نشانه خوبی برای بازار سهام باشد.کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران، در مورد تاثیرپذیری بازار سهام از سایر مولفه‌های اقتصاد کلان به فارس گفت: در شرایطی که قیمت نفت اوپک هر روز در حال ثبت رکورد جدید است، باید منتظر ماند تا سهم‌های پتروشیمی و پالایشگاهی نیز در بورس تهران رشد خود را شروع کنند.
میانگین خرید هر کد حقیقی در بازار دیروز مبلغ  15.4 میلیون تومان بود و در میانگین فروش هر کد حقیقی نیز عدد 13.3 میلیون تومان بود.در دومین روز کاری اسفند ماه، قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «خودرو و ساخت قطعات»، «سیمان، گچ و آهک»، «محصولات غذایی و آشامیدنی» و «بیمه و صندوق بازنشستگی» افزایش یافت و سبزترین گروه‌‌‌های بازار بودند. شاخص کل بورس در پایان معاملات روز گذشته با رشد هفت هزار 232 واحدی روبرو شد و به عدد یک میلیون و 281 هزار و 537 واحدی رسید. شاخص کل هموزن بورس نیز در جریان معاملات دیروز رشد سه هزار و 455 واحد رشد و بازدهی مثبت 1.07 درصد را تجربه کرد. شاخص فرابورس نیز با رشد 38 واحدی به عدد 17 هزار و 513 واحد رسید.ارزش کل معاملات در بازار سرمایه به دلیل انجام معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه رشد قابل توجهی را تجربه کرد. ارزش کل معاملات در جریان معاملات دیروز 168 هزار میلیارد تومان بود. حدود 96 درصد ارزش معاملات در اختیار اوراق بدهی بود.
پس از پانزده روز پی در پی که بازار سهام شاهد خروج پول از بورس بود، دیروز این روند متوقف شده و 47 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سرمایه شد. این عدد در مقایسه با روز یکشنبه رشد 121 درصدی داشت. نمادهای فملی (ملی صنایع مس ایران)، خساپا (سایپا) و اتکای (بیمه اتکایی ایرانیان) بیشترین میزان خروج پول حقیقی را داشته و سهم‌های وبملت (بانک ملت)، فرابورس (فرابورس) و خگستر (گسترش‌ سرمایه‌گذاری‌ ایران‌ خودرو) بیشترین میزان تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی را تجربه کردند.در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز یکشنبه 312 درصد رشد کرد و در رقم 305 میلیارد تومان ایستاد.دیروز نمادهای حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)، خودرو (شرکت ایران خودرو) و غنوش (شرکت نوش مازندران) بیشترین صف خرید را داشتند.در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 68 درصد کاهش یافت و 25 میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای 280 میلیارد تومانی بسته شد.
بیشترین صف فروش نیز به نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب)، غپآذر (شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی) و فجام (شرکت جام دارو) تعلق داشت.ولید هلالات، یک تحلیلگر بازار سرمایه نیز با تاکید بر اینکه درحال حاضر متغیرهای اصلی مانند نرخ ارز، نرخ بهره و... در انتظار نتیجه خبرهای بین الملی هستند، اظهار کرد: زیرا یک توافق این انتظار را ایجاد می‌کند که نرخ بهره زیر ۲۰ درصد باقی بماند و نرخ ارز احتمالا بعد از افت، به ثبات برسد. همچنین به گفته او لغو تحریم ها میتواند فرصت هایی برای صنایع در کوتاه مدت و بلندمدت ایجاد کند.وی ادامه داد: زمانی که همه این اتفاقات دچار ابهام باشند، سرمایه گذاران از تصمیم گیری عقب نشینی می‌کنند، چه در خرید و چه در فروش. این موضوع ارزش معاملات را به شدت پایین می‌آورد و زمانی که ارزش معاملات پایین باشد، وقتی اندک فروشنده‌هایی که به هر دلیلی پول لازم دارند وارد معامله می شوند، حاضر هستند سهم خود را به قیمت پایین بفروشند و خریدارانی که قصد خرید نداشتند، چون قیمت پایین آمده حاضر به خرید می شوند. درحالی که در قیمت‌های مثبت حاضر به خرید نیستند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه معمولا روندهای صعودی در چنین بازاری عمر کوتاهی دارند به ایسنا گفت: در چنین بازاری، روندهای نزولی یا فرسایشی عمر بلندتری دارند. اتفاقی که در این روزها در بازار رخ داده است. افرادی که اهل خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی و فلزی هستند، منتظرند تا مشخص شود توافق سیاسی رخ می‌دهد یا خیر، نرخ ارز به چه سمتی حرکت می‌کند و بعد از آن تصمیم بگیرند.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین سیاست صبر سهامداران، ارزش معاملات را کاهش داده است و زمانی که ارزش معاملات پایین باشد، صنایعی که محرک خاصی ندارند، منفی می‌خورند و عمر روند مثبت صنایع دیگر کوتاه مدت است. برای مثال تا خبری درمورد احتمال توافق سیاسی به گوش می‌رسد، سهام بانکی و خودرویی برای کوتاه مدت مثبت می شوند و بعد افت می‌کنند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال