امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

انتقادات از افزایش قیمت سیمان و میلگرد بالا گرفت

روزهای سخت ساخت مسکن
افزایش قیمت سیمان به پاکتی ۶۵ هزار تومان و میلگرد به کیلویی ۲۰ هزار تومان در روزهای اخیر، انتقادات فعالان حوزه ساخت و ساز را در پی داشته است. نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران گفته با این وضعیت سازندگان دیگر نای برخاستن ندارند. این در شرایطی است که قیمت زمین نیز در سال جاری با افزایش رو به رو بوده است.
بازار مصالح ساختمانی وضعیت نابسامانی پیدا کرده و این مساله قطعا رکود بخش ساخت و ساز را عمیق‌تر خواهد کرد.  گزارش ها نشان می دهد قیمت هر پاکت سیمان از حدود ۳۰ هزار تومان به بالای ۶۵ هزار تومان رسیده و میلگرد از کیلویی ۱۴ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که 6 ماه قبل هم به بهانه افزایش هزینه‌ها و حمل و نقل قیمت سیمان از حدود ۱۲ هزار تومان به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسیده بود.

    افزایش چندباره قیمت نهاده های ساختمانی
ایرج رهبر، نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران در این باره با بیان اینکه مگردر این 6 ماه چه اتفاقی افتاده که اینقدر نرخها را بالا برده‌اند گفت: عمده دلیل این مساله به سوء مدیریت باز می گردد. 
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان سیمان صرفا به صادرات توجه دارند و سیمان را به بازار داخلی عرضه نمی‌کنند گفت: به دلیل افزایش نرخ ارز، نگاه تولیدکنندگان سیمان صرفا به خارج از کشور و درآمدهای ارزی است.
به گفته رهبر، حدود ۱۸۰ قلم کالا در یک ساختمان استفاده می‌شود که اگر همگی مثل سیمان و فولاد با رشد قیمت مواجه شوند هزینه‌های سازندگان کمرشکن خواهد شد. حتی اگر نرخ زمین را صفر در نظر بگیریم قیمت ساخت به بالای 6 میلیون تومان در هر متر مربع رسیده و با رشدهای اخیر هیچ چشم‌اندازی برای بخش ساخت و ساز وجود ندارد.
وی تاکید کرد: با این وضعیت دولت آینده در بخش مسکن دچار چالشهای اساسی خواهد شد و بازار مسکن حدود یک سال در تعلیق می ماند.  در حال حاضر باید دستگاه های نظارتی و مجلس به موضوع نهاده‌های ساختمانی ورود کنند و از وزرای مربوطه علت رشدها را بپرسند.
نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به پروژه اقدام ملی مسکن گفت: در حال حاضر با قیمت متری ۳.۵ میلیون تومان با بسیاری از سازندگان برای این طرح قرارداد امضا شده و اگر این روال پیش برود قطعا نمی شود با این
 نرخ ها پروژه‌ها را جمع کرد. در طی یک سال اخیر درب ضد سرقت از ۷۰۰ هزار تومان به حدود ۳ میلیون تومان و دربهای داخلی از ۷۰ هزار تومان به یک میلیون تومان رسیده است. مسکن مهر در مرحله نصبیات قرار دارد که باید با نرخهای جدید خریداری شود.

    عرضه قطره چکانی مصالح ساختمانی
مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تولید مازاد سیمان در کشور، گفت: در حال حاضر متاسفانه برای افزایش قیمت تمام کالاهای اساسی فرمول خاصی به کار می برند؛ عرضه قطره‌چکانی، کلافه کردن مردم و مسئولان و راضی کردن جامعه به افزایش قیمت کالاهای اساسی.
وی افزود: طی چندین ماه گذشته سیمان به میزان کافی در بازار موجود نبود در حالیکه تولید این محصول بیش از نیاز کشور است.
وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته میزان ساخت و ساز مسکن نیز افزایشی نداشته که دلایل نابسامانی بازار را این امر بدانیم، اضافه کرد: با عرضه کم، مردم را کلافه و آنها را به افزایش قیمت راضی می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه نظارتی بر بازار وجود ندارد، ادامه داد: ظرفیت تولید سیمان توسط واحدهای تولیدی و از سوی دیگر میزان مصرف کشور نیز مشخص است بنابراین دلیلی برای آشفتگی بازار سیمان وجود ندارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در حال حاضر از ظرفیت سامانه جامع تجارت به درستی استفاده نمی شود، حال آنکه زنجیره تولید و توزیع را می توان با استفاده از این سامانه ردیابی کرد. همچنین در بازار آهن نیز گزارش ها نشان می دهد که تولیدکنندگان بیشتر تمایل به صادرات دارند تا عرضه در داخل. 

    فاکتور قیمت زمین 
علاوه بر گرانی ها در بازار مصالح ساختمانی، قیمت زمین نیز افزایش داشته است. آخرین گزارش های مرکز آمار در این باره به پاییز سال گذشته باز می گردد.  طبق این گزراش، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور، ۸۸۶۵۸ هزار ریال با میانگین مساحت ۳۵۰ مترمربع بوده است، که نسبت به فصل قبل، ۲۰،۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۱۸.۴ درصد افزایش داشته است.
گزارش های غیررسمی از قیمت زمین نیز نشان می دهد در سال 1400 قیمت هر متر مربع زمین در جنوب تهران به 30 تا 40 میلیون تومان، در غرب  و شرق تهران به حدود 70 تا 85 میلیون تومان، در شمال غرب به 90 تا 120 میلیون تومان و در مناطق شمالی 100 تا 200 میلیون تومان رسیده است. 
بر این اساس قیمت تمام شده مسکن در جنوب شهر حدود 19 میلیون تومان، غرب شهر 34 میلیون تومان، شرق حدود 32 میلیون تومان و شمال تهران حدود 50 میلیون تومان است. 
گرانی ها در شرایطی است که وام ساخت مسکن نیز افزایش قابل قبولی نداشته است. گزارش های غیررسمی از کاهش دریافت وام ساخت مسکن از 900 هزار فقره به 600 هزار فقره حکایت دارد که کاهش 30 درصدی طی هست سال گذشته را نشان می دهد. 
فعالان بازار ساختمان پیش بینی می کنند با کاهش انتظارات تورمی و ثبات نسبی قیمت دلار دستکم بازار مصالح ساختمانی افزایشی مجدد نداشته باشد. با این حال به گفته آنها وضعیت فعلی نیز توانی برای آنها باقی نگذاشته است. سازندگان مسکن چشم انتظار اصلاح سیاست در حوزه مسکن از سوی دولت سیزدهم هستند.کارشناسان نیز بر ضرورت این مساله تاکید دارند. راهکار آنها برای بهبود وضعیت بازار مسکن چه در عرضه و چه در تقاضا افزایش تسهیلات و استفاده از ابزارهای مالیاتی در این بخش است.  
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال