امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

روف‌گاردن یا بام‌باغ چیست؟

روف‌گاردن، بام‌باغ یا بام سبز، فضای سبز طراحی شده‌ای است که با احداث آن در فضاهای بلااستفاده­ ساختمان مانند پشت‌بام یا تراس، همسو با تکنولوژی مدرن و هم‌خوان با ارزش‌های زیباشناسی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند در شرایط زیست‌محیطی حال حاضر، فضای سبز از دست رفته شهری را زنده و باعث پایداری محیط، بهبود سلامت روانی و جسمی ساکنین و افزایش کیفیت زندگی شود.

وجود پوشش گیاهی در پشت‌بام به صرفه‌جویی در مصرف انرژی از طریق جلوگیری از هدر رفتن گرما، تأثیرگذار است. در فصل‌های سرد، نور آفتاب جذب باغچه‌های تعبیه شده در پشت‌بام می‌شود و محیطی دنج و خصوصی برای استراحت، پذیرایی و پرورش گیاهان ایجاد می‌کند.

انواع روف‌گاردن یا بام‌باغ

1-بام‌ باغ گسترده:

در این نوع روف‌گاردن، کشت گیاهان با ریشه‌های کم انجام می‌شود. بستر کاشت بسیار سطحی و ضخامت خاک حداکثر ۲۰ سانتی‌متر است. بام‌باغ گسترده نسبت به دیگر انواع بام‌باغ بسیار ارزان است و چمن و گیاهانی با پوشش سطحی و کم‌ارتفاع در آن کاشته می‌شود.

2-بام‌ باغ نیمه متمرکز:

این نوع بام سبز شامل کشت گیاهان با حجم ریشه بیشتر و دارای عمق بستر کاشت بالای ۳۰ سانتی‌متر تا ۱ متر است. در این نوع بام سبز کلیه گیاهان بوته‌ای مانند توت‌فرنگی، هندوانه و گیاهان دارویی مانند پونه و اسطخودوس و همچنین چمن قابل کشت هستند و تنها باید در طراحی سازه، وزن ایجادشده مدنظر قرار گیرد.

3-بام‌ باغ متمرکز:

در این نوع روف‌گاردن از خاک با حجم و ارتفاع زیاد استفاده می‌شود. این نوع بام‌باغ که از موارد قبلی گران‌تر است و تنها ساختمان‌های بزرگ و معروف از پس هزینه آن بر می‌آیند، انواع درختان، گیاهان زینتی و گل‌ها کاشته می‌شوند. این نوع باغ بر روی پشت‌بام ساختمان‌های بزرگ گسترده و مسیرهایی برای قدم زدن و نیمکت‌هایی برای استراحت در آن طراحی می‌شوند.

۵ کاربرد اساسی برای روف گاردن 

۱. از فضای پشت بام برای غذاخوری کارمندان استفاده کنید.

یکی از معضلاتی که امروزه شرکت ها با توجه به هزینه‌های بالای اجاره ی ملک با آن مواجه هستند ، کمبود فضای مناسب برای ناهار خوری کارمندان است.

تدارک دیدن فضای غذاخوری بر روی پشت بام ساختمان شرکت نه تنها فضای راحت و مناسبی را برای رفاه بیشتر کارمندان هنگام صرف غذا فراهم می کند بلکه بهانه ایست برای تعامل بیشتر و سرحال شدن کارمندان برای ادامه ی شیفت کاری بعد از ظهر.

۲. باشگاه خصوصی در چند قدمی شما!

کی هست که دلش نخواهد ورزیده تر و سالم تر باشد ؟! راه رسیدن به سبک زندگی سالم ، راهیست کمی تا قسمتی دشوار و ناهموار ! هوای باشگاه ها معمولا به علت فضای محدود و تعداد نفرات بالا و قرار گرفتن موقعیت اون ها در مکان هایی همچون زیر زمین و یا فضاهای سر بسته و کوچک می تواند به لحاظ بهداشتی خطر آفرین باشد. از طرفی خیلی وقت ها پیش میاید که برای استفاده از دستگاه ها باید در نوبت بمانیم.

۳. دفتر کار و اتاق جلسات VIP

برگزاری جلسات بی نقص و تاثیر گذار برای مشتریان خاص و مهم می‌تواند برای موفقیت مالی یک سازمان سرنوشت ساز و حتی حیاتی باشد. همه‌ی شرکت‌ها برای جلب نظر مشتریان خاص و VIP خود سخت تلاش می‌کنند تا رضایت و وفاداری آن‌ها را به دست بیاورند، آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند و نهایتا فروش و عقد قرار داد را انجام دهند.

۴. فضای امنی برای بازی بچه ها

بسیار جای تاسف است که در این دوران فضای کوچه و خیابان برای بازی بچه های کوچک و نوجوانان واقعا امنیت ندارد. از طرفی بیماری کرونا و دیگر تهدیدهای امنیتی روابط کودکان را محدود تر کرده و جای بازی بچه ها بیش از پیش محدود شده است.

با تبدیل فضای بلا استفاده ی پشت بام منزلتان به روف گاردن می توانید فضای بی نظیری برای بازی بچه ها با دوستانشان در محیطی امن و همچنین بهانه‌ای برای سپری کردن وقت مفید بیشتر با خانواده و فرزندانتان ایجاد کنید.

۵. برگزاری میهمانی ها و پذیرایی از عزیزان در مکانی جدید و لوکس

روف گاردن بهانه‌ای برای میهمانی‌ها و دور همی‌های جدید ایجاد می‌کند و از طرفی در این دوران که بیماری خطرناک کرونا در کمین ما است محیطی رو باز با گردش هوای طبیعی و فاصله اجتماعی مناسب مانند روف گاردن می تواند گزینه‌ی مناسبی برای تعاملات اجتماعی و دیدار با عزیزانتان باشد. البته با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال