امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

بیمه سرنشین چیست؟

در صورتی که راننده خودروی مقصر دچار صدمه شود، از محل بیمه شخص ثالث، امکان جبران وجود ندارد و در این‎گونه موارد، غرامت جانی و بدنی وارده، از محل تعهدات سرنشین و تا سقف تعهد سرنشین مندرج در متن بیمه‎ نامه قابل جبران است.
در صورتی که راننده خودروی مقصر دچار صدمه شود، از محل بیمه شخص ثالث، امکان جبران وجود ندارد. بنابراین خسارتی از محل بیمه ‎نامه شخص ثالث به فرد مذکور تعلق نمی‎گیرد. در این‎گونه موارد، غرامت جانی و بدنی وارده، از محل تعهدات سرنشین و تا سقف تعهد سرنشین مندرج در متن بیمه ‎نامه قابل جبران است که شامل فوت، نقص عضو و هزینه‎های پزشکی می‎شود.
اکثر تعهدات سرنشین همراه با بیمه‎نامه شخص ثالث و در یک کارت بیمه ‎نامه عرضه می‎شود و دیگر لازم نیست بیمه ‎نامه جداگانه خریداری شود.
به همه بیمه ‎گذاران توصیه می‎شود با توجه به ماهیت تعهدات سرنشین و خسارات قابل جبران با این تعهدات به شرح فوق، ‌برای خرید تعهدات قابل قبول و مورد نظر خود اقدام کنند؛ به‎ گونه‎ای که به هنگام نیاز، بیمه‎ گر نسبت به جبران خسارات و غرامت‎های سنگین اقدام کند.

 نکات مهم در رابطه با بیمه سرنشین
غرامت فوت و نقص عضو در بیمه سرنشین، ارتباطی به تعهدات بیمه شخص ثالث ندارد و بر اساس قانون دیات محاسبه نمی‎شود. به همین دلیل به خریداران بیمه‎نامه توصیه می‎شود که تعهدات سرنشین را به میزان کافی خریداری کنند تا در هنگام حادثه، جبران‎کننده مناسبی باشد.
خسارت سرنشین از لحظه‎ای که مصدوم یا متوفی، قدم در رکاب اتومبیل گذاشته تا لحظه‎ای که از اتومبیل پیاده نشده است را شامل می‎شود.
اگر مصدوم تحت درمان قرار گیرد، هزینه‎های پزشکی وی پس از تایید توسط پزشک معتمد شرکت بیمه حداکثر تا میزان تعهدات بیمه ‎نامه برای هزینه‌های پزشکی (که حداکثر معادل یک‎دهم تعهدات فوت و نقص عضو است) قابل پرداخت خواهد بود.
چنانچه تعداد افراد داخل وسیله نقلیه در زمان وقوع حادثه بیش از ظرفیت مندرج در بیمه‎نامه باشد، خسارت به نسبت ظرفیت، به مصدومان و فوت‎ شدگان پرداخت می‎شود. لذا رانندگان وسائط نقلیه توجه داشته باشند که از سوار کردن افراد اضافه بر ظرفیت وسیله نقلیه خود خودداری کنند تا ضمن جلوگیری از هرگونه تشدید خطر و ضرر و زیان برای سرنشینان، در مواقع جبران خسارت توسط بیمه‌گر، با مشکل مزبور مواجه نشوند.
همه زیان‎دیدگان ناشی از وسایل نقلیه موتوری زمینی (اعم از زیان جانی و مالی) خواه اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی (شرکت‎ها) باشند، شخص ثالث نامیده می‎شوند و خسارت‎های مالی وارده به کلیه اموال منقول و غیرمنقول متعلق (تحت مالکیت) اشخاص ثالث جبران می‎شود.
هر زیان‎دیده‎ای که آسیب جانی یا مالی ببیند، شخص ثالث است؛ به جز راننده مسئول حادثه که به عنوان سرنشین محسوب می‎شود. سرنشین فردی است که از لحظه سوار شدن تا پیاده شدن، بر اثر حوادث وسیله نقلیه آسیب ببیند.
همه زیان‎دیدگان ناشی از وسایل نقلیه موتوری زمینی (اعم از زیان جانی و مالی) خواه اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی (شرکت‎ها) باشند، شخص ثالث نامیده می‎شوند.
خسارات مالی عبارت است از خسارت‎های وارده به همه اموال منقول و غیرمنقول متعلق (تحت مالکیت) شخص ثالث.
خسارت جانی نیز منحصرا مربوط به آسیب‎های جانی و صدمات وارده به جسم آدمی است؛ نه موجودات دیگر. خسارت جانی شامل دیه جرح + دیه فوت + دیه نقص عضو + هزینه درمان است.

 سایر انواع بیمه‎ ها 
در تعریف بیمه باید گفت که سازوکاری است که در آن، بیمه‎ گر ملزم است زیان‎های احتمالی بیمه‎ شونده را در نظر بگیرد و در صورت بروز مشکلات، آن را جبران کند یا خدمت مشخصی را به وی ارائه دهد.
در قرارداد بیمه، دو طرف وجود دارند که یکی بیمه‎ گذار و دیگری بیمه‎ گر نامیده می‎شود و بیمه‌‎گر وظیفه دارد ریسک مشخصی را از بیمه‎ گذار بپذیرد و در حالت کلی بیمه‎ گر، یک شخص حقوقی است که وظایف گوناگونی دارد و در مقابل انجام وظایف خود، حق بیمه دریافت می‎کند. لازم به ذکر است که بیمه‎گذار می‎تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.
بیمه‏ ها در حالت کلی، به دو دسته بیمه‎ های بازرگانی و بیمه‎ های اجتماعی تقسیم می‎شوند.
بیمه‎ های اجتماعی شامل بیمه‌های اجباری و بیمه‌هایی هستند که باید از لحاظ قانونی درنظر گرفته شوند و مثلاً کارفرما، در بسیاری از مواقع موظف است نیروهای خود را بیمه کرده و حق بیمه آنها را بپردازد. 
اکثر بیمه‎ های مورد استفاده مردم، از نوع اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی، مهمترین مرجع بیمه‌های اجتماعی در ایران محسوب می‌شود.
در بیمه‎ های اجتماعی، حق بیمه به صورت درصدی از دستمزد تعیین شده، اما در بیمه‎ های بازرگانی، حق بیمه با توجه به ریسک تعیین می‎شود.
به گزارش گروه حقوقی یاسا، در کنار دو دسته کلی بیمه ‎های بازرگانی و بیمه‎ های اجتماعی، بیمه ‏های مختلف دیگری نیز وجود دارند.
بیمه عمر، نوعی از بیمه است که با توجه به آن، بیمه‎گر متعهد می‎شود پس از فوت بیمه‏شده یا ابتلای وی به بیماری خاص یا حتی زنده ماندن پس از سن خاصی، مبلغ حق بیمه ‎ای که بیمه ‎گذار به مدت معینی پرداخت کرده است، به‎ صورت مستمر یا یک‎جا به وی یا فرد تعیین ‎شده از طرف وی، پرداخت کند.
در بیمه حمل‎ ونقل کالا، بیمه‎ گر متعهد می‎شود که اگر کالا در هنگام جابه‎جایی از بین برود یا خسارتی به آن وارد شود، خسارت را تا حد معینی جبران کند.
نام بیمه شخص ثالث، به ‎طور دقیق عبارت است از بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مقابل اشخاص ثالث است و خسارت‎های مرتبط با اشخاص ثالث را در بر می‎گیرد. منظور از شخص ثالث، فردی است که بر اثر وقوع حوادث مرتبط با وسایل نقلیه موتوری مثل خودرو یا موتورسیکلت آسیب می‎بیند؛ به‎جز راننده مسبب حادثه اعم از اینکه در داخل یا خارج از وسیله نقلیه باشند.
بیمه آتش‎سوزی، یکی دیگر از اقسام بیمه است که طی آن بیمه‎ گر تعهد می‎کند اگر برای دارایی یا ساختمان یا دیگر موارد مذکور در قرارداد بیمه، بر اثر آتش‎سوزی یا صاعقه یا انفجار مشکلی پیش بیاید یا از بین برود،  تمام یا قسمتی از آن را جبران کند. این بیمه، مواردی مانند سیل، طوفان، تگرگ، زلزله و سرقت را نیز دربرمی گیرد. 
بیمه درمان به‎ منظور جبران یا تامین هزینه‎ های درمانی، اعم از بستری یا سرپایی است. از متداول‎ترین پوشش‎های بیمه درمان، می‎توان به بیمه تکمیلی درمان اشاره کرد که هزینه‎ هایی را علاوه بر تعرفه‎های بیمه‎ های اجتماعی مانند خدمات درمانی تامین اجتماعی، پرداخت می‎کند.
بیمه دریایی یا بیمه کشتی نیز خطرهای مربوط به حمل‎ونقل دریایی را دربر می‎گیرد و در حالت کلی، سهم اندکی از بازار را داراست و فقط دو درصد از بیمه‎های غیرعمر، به این نوع بیمه اختصاص دارد. این بیمه در حالت کلی، تامین‏کننده خسارات مربوط به بدنه کشتی، محموله، ناحیه درون دریا و مسئولیت آن است.
بیمه مهندسی نیز انواع مختلفی دارد و به بیمه مهندسی تمام‎ خطر پیمانکاران، بیمه عیوب اساسی و پنهان، بیمه مهندسی تجهیزات الکترونیک، بیمه ماشین‎آلات پیمانکاری و بیمه مهندسی تمام‎ خطر نصب تقسیم می‎شود.
همچنین بیمه پول به این منظور استفاده می‏شود که اگر اسکناس، چک بانکی، سکه یا هر وجهی از پول که بر اثر انفجار یا آتش‎ سوزی، صاعقه، سرقت و غیره از بین بروند یا خسارتی به آنها وارد شود، بیمه ‎گر آن را جبران کند و ریسک آن را بپذیرد. این نوع بیمه نیز به دو دسته بیمه پول در صندوق و بیمه پول در گردش تقسیم می‎شود.
با زیاد شدن کسب‎وکارها و فعالیت‎های متنوع در جامعه، رشته‎های مختلفی به بیمه مسئولیت، به عنوان یکی دیگر از انواع بیمه ها اضافه شده و در حالت کلی در بیمه مسئولیت مدنی، مهمترین تضمین بیمه‎ گر، جبران خسارت مالی و جانی در خصوص مسئولیت‎های مدنی بیمه‎ گذار است.
در قرارداد بیمه بدنه اتومبیل نیز بیمه‎ گر تعهد می‎کند که اگر خسارت‌هایی بر اثر واژگونی، صاعقه، آتش‎سوزی یا انفجار و غیره به اتومبیل وارد شود، آنها را جبران کند. بیمه بدنه اتومبیل شامل پوشش‎های اصلی بدنه و پوشش‎های تکمیلی و اختیاری آن می‎شود. 
بیمه اعتباری، در رابطه با دیون و دریافت وام و لیزینگ موضوعی مانند پشتیبان عمل می‎کند و ریسک عدم بازپرداخت مطالبات بیمه‎ گذار از وام‎ گیرندگان یا خریداران کالاهایی که به صورت اقساطی به فروش می‎رود را پوشش می‎دهد. در حالت کلی، بسیاری از شرکت‎های بیمه‎گر، صدور این بیمه را در دستور کار خود قرار نمی‎دهند
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال