امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
نحوه وصول چک از طریق اداره ثبت
چک در زمره پرکاربردترین اسناد تجاری است که افراد در مراودات مالی خود به کرات از آن استفاده می‎کنند و هر کسی با داشتن اهلیت قانونی می‎تواند با افتتاح حساب، دسته‎چک دریافت کند.
صادرکننده با صدور چک، مسئولیت قانونی پیدا کرده و موظف می‎شود در تاریخ سررسید چک، موجودی حساب خود را تکمیل کند و اگر در تاریخ سررسید چک، حساب صادرکننده فاقد موجودی باشد، بنا به درخواست دارنده، بانک گواهی عدم پرداخت صادر کرده و دارنده چک می‎تواند برای وصول وجه چک به طرق مختلفی که قانونگذار مقرر کرده است، عمل کند.

 روش‎های وصول چک
مطابق با قانون سه روش برای وصول وجه چک وجود دارد که شامل مراجعه به دادسرا و طرح شکایت کیفری؛ مراجعه به دادگاه حقوقی و تنظیم دادخواست و مراجعه به اداره ثبت و تقاضای صدور اجراییه است.مطابق ماده ۲ قانون صدور چک، شرط اولیه و اساسی وصول چک به شیوه ثبتی، این است که چک باید عهده یکی از بانک‎های مجاز کشور صادر شده باشد. یعنی تنها چک‎هایی را می‎توان به شیوه ثبتی استرداد کرد که وجه چک توسط بانک پرداخت شود.در صورت وجود شرط مذکور، می‎توان به ادارات ثبتی مراجعه و تقاضای صدور اجراییه برای وصول چک کرد.صدور اجراییه برای وصول چک به شیوه ثبتی، نیازمند ارایه مدارکی است که شامل اصل و فتوکپی برابر با اصل شده چک برگشتی و گواهی عدم پرداخت آن و کارت ملی متقاضی است. همچنین باید مطابقت امضای صادرکننده با نمونه آن، توسط بانک در گواهی عدم پرداخت قید شود. دریافت فرم تقاضای صدور اجراییه چک از اداره ثبت و تکمیل آن نیز لازم است.

 مطالبه وجه چک از طریق واحد اجراییات اداره ثبت
در ارتباط با نحوه مطالبه وجه چک از طریق واحد اجراییات اداره ثبت، ماده ٣۴ اصلاحی قانون ثبت اسناد و املاک بیان کرده است: «در مورد کلیه معاملات رهنی و شرطی و دیگر معاملات مذکور در ماده (۳۳) قانون ثبت، راجع به اموال منقول و غیرمنقول، در صورتی که بدهکار ظرف مهلت مقرر در سند، ‌بدهی خود را نپردازد،‌ طلبکار می‌تواند از طریق صدور اجراییه، وصول طلب خود را توسط دفترخانه تنظیم‎کننده سند، درخواست کند. چنانچه بدهکار ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اجراییه نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نکند، بنابه تقاضای بستانکار، اداره ثبت پس از ارزیابی تمامی مورد معامله و قطعیت آن، حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ قطعیت ارزیابی، با برگزاری مزایده نسبت به وصول مطالبات مرتهن به میزان طلب قانونی وی اقدام و مازاد را به راهن مسترد می‌کند.»بنابراین مطابق با ماده فوق‎الذکر، مشخص می‎شود که دارنده چک، پس از اخذ گواهی عدم پرداخت، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با تقدیم مدارک خود، تقاضای صدور اجراییه می‎کند.دفتر اسناد رسمی، اجراییه را صادر کرده و پرونده به اداره ثبت، واحد اجراییات فرستاده می‎شود.در واحد اجراییات، اقدامات مربوط به شناسایی و توقیف اموال به ترتیب فوق‌الذکر صورت می‎گیرد. همچنین در صورتی که بیم فرار بدهکار وجود داشته باشد، به تقاضای طلبکار، واحد اجراییات، بدهکار را ممنوع‎الخروج می‎کند.اموال معرفی‎شده نباید جزء مستثنیات دین باشد. چرا که در آن صورت، اجراییات ثبت از توقیف آن خودداری می‌کند.به‎دلیل حجم بالای پرونده‎ها در دادگستری، وصول وجه چک از طریق اداره ثبت، این مزیت را دارد که روند رسیدگی به سرعت انجام می‎شود و زمان زیادی برای انجام آن لازم نیست.همچنین برخلاف دادگاه، در اداره ثبت هزینه‎ای بابت تمبر و دادرسی پرداخت نمی‎شود.
نکته قابل ذکر این است که اگر دارنده چک بعد از صدور اجراییه بخواهد لاشه چک را مسترد کند، باید هزینه‎های اجرایی را پرداخت کند.ناگفته نماند که اگر طرفین پرونده در جریان عملیات اجرایی ثبت به توافق برسند، ادامه عملیات اجرایی متوقف و پرونده مختومه می‎شود.همچنین با توجه به اینکه نسبت به کل مورد اجرا می‌توان از دادگاه، درخواست توقیف و ابطال کرد، نسبت به قسمتی از مورد اجرا نیز می‎توان این درخواست را انجام داد.مانند اینکه اگر مبلغ مورد اجرا ٣٠ میلیون تومان باشد، درخواست توقیف و ابطال نسبت به ١۵ میلیون تومان آن نیز جایز است.علاوه بر اینکه اگر مورد اجرا وجه نقد باشد، گرفتن تامین بابت جبران خسارت احتمالی از متقاضی توقیف اجرا، معادل کل مبلغ مورد اجرا الزامی نیست. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال