امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
پرسش و پاسخ درباره امور ملکی

۱- مستاجر ما کرایه ۲ ماه را پرداخت نکرده. برای گرفتن حکم تخلیه چکار باید کرد؟
برای اینکه درخواست تخلیه ملک از سوی موجر وجاهت قانونی داشته باشد باید یا مدت اجاره منقضی شده باشد یا مستاجر بیش از سه ماه مبلغ اجاره را پرداخت نکرده باشد یا اینکه کاری برخلاف قرارداد اجاره انجام داده باشد. در این صورت می‌توانید خطاب به شورای حل اختلاف محل ملک‌تان درخواست صدور دستور تخلیه بنویسید. برای تخلیه ملک بر اساس ماده ۲ قانون مالک‌ و ‌مستاجر سال ۱۳۷۶ و آیین‌نامه اجرای آن باید تقاضای تخلیه کرد.


۲- در صورتیکه مستاجر ملک را تخلیه نکند میتوان دادخواست خلع ید داد؟
خیر در صورتیکه روابطه موجر و مستاجر حکم فرما باشد دادخواست خلع ید معنایی ندارد و باید برای تخلیه ید با توجه به قرارداد اجاره اقدام کرد.


۳- اگر مستاجر در حین استفاده از مال الاجاره، اجاره را پرداخت نکند مالک چه کاری باید بکند؟
مالک میتواند هم خود و هم با گرفتن وکیل برای دستور تخلیه اقدام کند و خلع ید معنایی ندارد.


۴- خانه ای دارم که اجاره داده ام و حدود هفت ماه از مدت اجاره باقی مانده ولی مستاجر میخواهد که خانه را تخلیه کند و پول پیش هم میخواهد. آیا قانونا این حق را دارد که تخلیه کند؟
اگر در اجاره نامه شرط نکرده باشید که مستاجر میتواند قبل از موعد تخلیه کند، حق تخلیه نخواهد داشت و اگر قبل از انقضای مدت اجاره عین مستاجره را تخلیه کند نه تنها حق مطالبه پول پیش را ندارد بلکه باید اجاره بهای زمان باقیمانده را هم پرداخت نماید مگر اینکه شما راضی باشید یا به نوعی توافق نمایید.


۵- آیا واحد مسکونی که مدتی تخلیه بوده است یا به ندرت از آن استفاده می شود از پرداخت شارژ معاف است؟
طبق ماده ۴ قانون تملک آپارتمان ها پرداخت حق شارژ ساختمان بصورت ماهانه الزامی است،چه از آن استفاده بشود چه اینکه خالی بماند.
✳️حق شارژ و تعمیرات ساختمان به بودن یا نبودن افراد ارتباط ندارد.
✳️واحدهای خالی فقط از پرداخت هزینه آب یا گاز مشترک ساختمان معاف هستند.


۶- آیا واحد مسکونی که مدتی تخلیه بوده است یا به ندرت از آن استفاده می شود از پرداخت شارژ معاف است؟
طبق ماده ۴ قانون تملک آپارتمان ها پرداخت حق شارژ ساختمان بصورت ماهانه الزامی است،چه از آن استفاده بشود چه اینکه خالی بماند.
💢حق شارژ و تعمیرات ساختمان به بودن یا نبودن افراد ارتباط ندارد.
💢واحدهای خالی فقط از پرداخت هزینه آب یا گاز مشترک ساختمان معاف هستند.


۷- موجر (صاحبخانه) چگونه می تواند فورا مستاجر را وادار به تخلیه مورد اجاره نماید؟
پیش شرط این امر این است که قرارداد اجاره عادی یا رسمی، فرقی نمی کند اما حتماً باید در انتهای آن علاوه بر موجر و مستاجر، دو نفر شاهد قرارداد هم آن را امضا کرده باشند.
👇 وقوع  هر یک از موارد زیر برای دریافت دستور تخلیه فوری کفایت میکند:

۱⃣مدت اجاره منقضی شده باشد
۲⃣مستاجر از پرداخت بیش از سه ماه مبلغ اجاره، امتناع ورزد.
۳⃣ در صورت شرط عدم انتقال به غیر اجاره داده باشد یا محل مورد اجاره را مورد استفاده (غیر مشروع) کرده باشد و یا به هر علت دیگر…

در این صورت موجر می تواند به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه کند و خواسته ی خود را در دادخواست “دستور تخلیه” بنویسد نه “حکم تخلیه” و پس از بررسی این مرجع قضایی دستور تخلیه ملک صادر می شود.


۸- آیا خانه ای که در شان محکوم به پرداخت بدهی است جزو مستثنیات دین‌محسوب و نمیتوان آن را توقیف کرد؟
در شان بودن به تشخیص دادگاه میباشد مانند یک واحد آپارتمان ۸۰ متری البته متناسب با وضعیت محکوم علیه.
اگر واحد مسکونی به متراژ بزرگتر باشد یا منزلی در دو طبقه باشد، دادگاه اجرای حکم اقدام به فروش متراژ بزرگتر نموده و به میزان متناسب با شان محکوم علیه از وجه حاصل از فروش برای وی حفظ و مابقی را به محکوم له پرداخت میکند یا در مورد منزل دو طبقه، اقدام به توقیف و فروش یک طبقه خواهد نمود.


۹- من خانه ای اجاره کرده ام، الان مالک خانه را به شخص دیگری فروخته و صاحب جدید میگه من که با شما قرارداد ندارم و باید تخلیه کنید، آیا الان راهی هست؟
مالک جدید قائم مقام مالک قبلی نسبت به تعهدی است که با شما برقرار کرده هست و تمام حقوق شما محفوظ میباشد و تا اتمام قرارداد شما میتوانید در آن ملک سکونت داشته باشید.


۱۰- من یک طبقه بالای خانه ام را توسط بنگاه به شخصی اجاره دادم ولی الان پنج ماهه که اجاره نداده و اصلا به خانه هم سر نمیزند بنگاه هم جوابی به من نمیدهد باید چکار کنم؟  با تشکر
بنگاه این وسط مسئولیتی ندارد. میتوانید علیه مستاجر دعوی مطالبه اجاره بها طرح کنید و اگر حق فسخ در قرارداد به جهت عدم وصول اجاره بها داشته باشید، اجاره نامه را فسخ کنید.


۱۱- برگزاری مراسم در پیلوت و پارکینگ های مشاع چه قانونی دارد؟
🔸در بعضی موارد برخی افراد مراسم ها و جشن های خود را در پارکینگ برگزار می کنند که غالبا با سرو صدا همراه است و سبب ایجاد مزاحمت برای ساکنین می شود.
🔸بدانید که بر اساس ماده ۶۰قانون تملک اپارتمان ها استفاده از پارکینگ جهت برگزاری مجالس اختصاصی ساکنین صرفا با اجازه مدیر و کسب رضایت تمامی ساکنین امکانپذیر خواهد بود.
🔸در اینصورت جهت جبران هزینه های تحمیلی به ساختمان لازم است معادل چهار ماه شارژ به صندوق پرداخت گردد.
🔸البته در تبصره ۸این ماده آمده است که برگزاری مجمع عمومی ساختمان در محل پارکینگ از ماده فوق مسثنی است.


۱۲- هرگاه صاحب خانه، ملک خود را بفروشد، آیا قرارداد او با مستاجر به قوت خود باقیست و لازم نیست مستاجر با صاحب خانه جدید قرارداد دوباره امضا کند؟
 در زمانیکه فروشنده مالک ملک بوده و اقدام به انجام تعهدی کرده یعنی قرارداد اجاره ای تنظیم نموده طرفین باید نسبت به آن پایبند باشند، بنابراین بعد از هر گونه نقل و انتقال بر روی ملک مورد اجاره، حقوق ایجاد شده برای مستاجر تا زمان انقضاء قرارداد اجاره پا برجا می باشد و نه تنها تنظیم قرارداد جدیدی لازم نیست، بلکه مالک جدید تا انقضای مدت قرارداد، نمیتواند مستاجر را بلند کند.


۱۳- آیا استفاده واحدی از ساختمان مسکونی برای آرایشگاه زنانه منع قانونی دارد؟ واگر بله. بفرمائید کجا باید شکایت کرد؟
اگر از محل مسکونی استفاده تجاری می شود و ماهیت محل از جهت پروانه ساختمانی محلی برای سکنی باشد بله تخلف است. مرجع شکایت نیز کمیسیون‌ ماده ۱۰۰ می باشد.


۱۴- تکلیف مستاجر زمانی که مالک از گرفتن کلید خودداری می کند چیست؟
این مورد در ماده ۱۳ قانون رابطه مالک و مستاجر پیش‌بینی شده است و برابر آن «هر‌گاه مستأجر به علت انقضاء مدت اجاره یا در مواردی که به تقاضای او حکم فسخ اجاره صادر شده مورد اجاره را تخلیه کند و موجر از ‌تحویل گرفتن آن امتناع کند مستأجر مکلف است به وسیله اظهارنامه از موجر یا نماینده قانونی او تقاضا کند که برای تحویل مورد اجاره حاضر شود. ‌در صورتی که موجر ظرف پنج روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه حاضر نگردد مستأجر باید به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه و تخلیه کامل مورد اجاره را ‌تأمین دلیل نماید و کلید آن را به دفتر دادگاه تسلیم کند. ‌از این تاریخ رابطه استیجاری قطع می‌شود و دفتر دادگاه ظرف ۲۴ ساعت به موجر یا نماینده قانونی او اخطار می‌کند که برای تحویل گرفتن مورد اجاره‌ و دریافت کلید حاضر شود تا زمانی که مستأجر به ترتیب فوق عمل نکرده باشد تعهدات او به موجب مقررات این قانون و شرایط اجاره‌نامه برقرار است.»
📣 نکته؛ در حال حاضر اقدامات فوق از طریق شورای حل اختلاف محل وقوع ملک انجام می شود.


۱۵- بنده یک مغازه اجاره کردم و با اتمام مدت قرارداد در انتهای سال اول، قرارداد را با مالک تمدید نکرده ام و به او اعلام شفاهی کرده ام که پول پیش را مسترد نماید اما مالک(موجر) هم از اجاره دادن مغازه و هم از ارائه پول پیش بنده سرباز می زند. بنده برای دریافت پول پیش چه کاری باید انجام بدهم؟
ابتدا برای ایشان یک اظهارنامه ارسال کنید و ضمن تخلیه ملک و تحویل کلید به شورای حل اختلاف، برای استرداد ودیعه و مطالبه ضرر و زیان در صورت دیرکرد اقدام نمائید.


ادامه مطلب کلیک کنید
 منبع موسسه حقوقی سروش نافع دادما
 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال