امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

۱۶- زمینی را قولنامه ای خریده ام که خود مالک هم به سبب اینکه زمین به اوارث رسیده است سند رسمی ندارد؛ اما اسناد ومدارک انحصار وراثت دارد. چگونه این زمین رو به صورت رسمی ثبت وبرای آن سند بگیرم؟
شما می بایست مبادرت به طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی بیع به طرفیت فروشنده که یکی از وراث است برای(انتقال قراردادی به شما) و نیز همه وراث مالک اول ملک (به سبب قائم مقامی ایشان) نموده و دادگاه با فرض مخدوش نبودن صحت یا اصالت بیع نامه ابرازی ،پس ازاحرازِ انتقال به شما، مبادرت به صدور حکم الزام ورثه به تنظیم سند رسمی به نام شما خواهد کرد.


۱۷- آیا حق کسب و پیشه را می توان در قرارداد ساقط کرد. برای مثال در اجاره نامه قید شود که مستأجرهنگام تخلیه مکان تجاری حق دریافت حق کسب و پیشه را ندارد؟
اگر موضوع سؤال در مورد مکان تجاری  که مشمول قانون ۱۳۵۶ می باشد پاسخ منفی است زیرا حق کسب و پیشه یا تجارت حقی است که با تخلیه محل کسب به مستأجر تعلق می گیرد و این حق قبل ازآن که ایجاد شود قابل اسقاط نیست و برای تحقق آن برخلاف حق سرقفلی نیاز به پرداخت وجهی به مالک نیست اما اگر مکانی برای تجارت و کسب اجاره شده و مستأجرهنگام تنظیم قرارداد وجهی به مالک نپرداخته باشد یا درقرارداد اجاره متعهد شود که درزمان تخلیه حق دریافت حق کسب و پیشه ندارد به چنین شرطی ترتیب اثرداده نمی شود و چنانچه موجر برای تخلیه مستأجر به دادگاه مراجعه کرده باشد دادگاه ضمن صدور حکم تخلیه حکم به پرداخت حق کسب و پیشه را نیز صادر می کند.


۱۸- فرق دعوای خلع ید وتخلیه چیست ؟
چنانچه بین مالک و متصرف قراردادی مانند اجاره درمیان باشد ، باید دعوای تخلیه مطرح شود . اما اگر قراردادی وجود نداشته باشد ، مالک می تواند با اثبات مالکیت خود ( ارائه سند مالکیت ) و اثبات این موضوع که تصرف بدون اجازه او ایجاد شده است دعوای خلع ید را مطرح کند.


۱۹- اعتبار استشهادیه محلی چقدر است ؟آیا قاضی می تواند فقط به استناد آن حکم صادر کند ؟
استشهادیه یکی از مدارک جنبی است که به اندازه دلیل عادی اعتبار دارد. قضات برای صدور رای غالباً در پی دلائل ، امارات و مستندات محکم تری هستند و غالباً استشهادیه را به عنوان قرینه می پذیرند .و صدور رای بستگی به نظردادگاه دارد چرا که دادگاه می تواند بنابرعلم خود و اوضاع و احوال پرونده حکم صادر کند.


۲۰- یک سال در یک آپارتمان ساکن بودم  و۵٠ میلیون تومان به عنوان پول پیش به موجر پرداخت کردم .به دلایلی نتوانستم در زمان مقرر خانه را تحویل دهم به همین سبب  ازدو ماه قبل به مشاور املاک گفتم که یک ماه بیشتردرخانه می مانم و این یک ماه را از پول پیش کم کند و موجرهم موافقت کرد .مشاوراملاک هم قراردادی برای مدت یک ماه اضافه نوشت و ما ومشاور املاک آن را امضا کردیم ،اما موجربه بهانه ی نبودن درکشور ومشغله های گوناگون قرارداد را امضا نکرد .حال  خانه را تخلیه کرده ایم اما موجرپول پیش مارا نمی دهد و می گوید :تا زمانی که کسی این خانه را رهن نکند چون قرارداد را امضاء نکرده ام برای یک ماه اضافه روزی ۴٠٠ هزارتومان باید بپردازی .این درحالی است که  اجاره خانه ما ماهی ٧ میلیون تومان بوده ،آیا این درست است که چون ایشان قرارداد را امضا نکرده ما باید بیشتر ازاجاره ماهانه به ایشان پول بدهیم،آیا این درست است ؟درضمن موجر وکیل هم هست .
خیردرست نیست . به این دلیل که بنگاه ازسوی وی وکالت داشته است و شما فقط باید مبلغ اجاره بها را به میزانی که بابت این یک ماه قید شده است بپردازید و بیشتر از این مبلغ را موجر نمی تواند از شما بگیرد.


۲۱- برای تخلیه خانه ۴۰ روز از مالک مهلت گرفتم . پیامک هایی که برایش فرستاده ام موجود است ، اکنون مرا به گرفتن جریمه تاخیرتهدید  و درخواست کرده که  روزی ۵۰ هزار تومن به عنوان تاخیر به او بپردازم .آیا درخواست مهلت که از طریق پیامک به اطلاع موجر رسیده است و پرداخت نکردن ودیعه مدرک محسوب می شود؟
خیر. از زمان پایان قرارداد اجاره ،موجر می تواند خسارت تاخیر در تخلیه را برابرقرارداد اجاره و یا نظرکارشناس درخواست کند و ارسال پیامک و … موجب نخواهد شد که مستاجر به موجرخسارت  ندهد.


۲۲- خانه ای را به مدت یکسال اجاره کرده ام و قرارداد دستی نوشته شد وخودم ومالک امضاکردیم. دراجاره نامه فقط مشخصات مالک ومستاجر وخانه واجاره بها واین جمله نوشته شده (هرگاه یکی ازدو طرف بخواهد پیش ازتاریخ انقضا، به قرارداد پایان دهد باید یکماه زود تربه طرف دیگراطلاع دهد وفرصت بخواهد.). وچیزی مبنی براینکه مستاجر موظف است تخلیه کند ذکرنشده است. اکنون بعد ازگذشت دوماه مالک ازمن خواسته که خانه راتخلیه کنم. من هم شرایط مالی لازم برای جابه جایی راندارم. باتوجه به شرط ذکرشده در قرارداد، آیا باید یک ماه دیگرخانه راتخلیه کنم یا اینکه می توانم تا پایان یکسال آنجا بمانم؟ اگر کار به دادگاه بکشد حق با چه کسی است؟
درصورتی که تخلیه زودتر ازموعد ازطرف مستاجر و یا موجردرقرارداد قید نشده باشد ،مالک تا ازپیش از پایان  قرارداد اجاره نمی تواند قرارداد را فسخ کند.


۲۳- چنانچه  اجاره نامه رسمی بوده و مستاجر اجاره بها را نپردازد، برای تخلیه ملک تجاری چه باید کرد؟ 
چنانچه  اجاره نامه رسمی بوده و مستاجراجاره بها را نپردازد، برای تخلیه ملک باید به اداره ثبت یا دفترخانه ای که سند اجاره درآنجا تنظیم شده است مراجعه کرد.

دراین مورد قانونگذارحقی را برای دارنده سند رسمی درنظرگرفته است تا بتواند بدون مراجعه به دادگستری و تنظیم داد خواست و پی آمد های آن ، مستاجر متخلف را به پرداخت اجاره بها یا تخلیه مورد اجاره ملزم کند . بنابراین موجردارنده سند رسمی اجاره هم می تواند به اداره ثبت یا دفترخانه تنظیم کننده سند وهم به دادگستری مراجعه کند .درضمن اگر به اداره ثبت مراجعه کرده باشد و پس از مراجعه از حق خودصرف نظر کند دادگاه های دادگستری موظفند به درخواست او رسیدگی کنند.


۲۴- موجر درچه صورت باید برای مستاجری که اجاره بها را پرداخت نمی کند اظهارنامه بفرستد تا بتواند ازمزایای قانونی برای تخلیه مکان های تجاری بهره مند شود؟
درصورتی که میان موجر و مستاجر قرارداد اجاره تنظیم نشده و یا اگر تنظیم شده رسمی نبوده و قرارداد عادی باشد، فرستادن اظهارنامه ضروری است.


۲۵- قانون تخلیه مکان های تجاری درصورت نپرداختن اجاره بها چیست؟
براساس قانون روابط موجرو مستاجرمصوب سال ۱۳۵۶، درصورت نپرداختن اجاره بها درمکان های تجاری ،قانونگذارحقی را برای دارنده سند رسمی درنظر گرفته است تا بتواند بدون مراجعه به دادگستری و تنظیم دادخواست ،مستاجر متخلف را به پرداخت اجاره بها یا تخلیه مورد اجاره ملزم کند.


۲۶- درصورتی که مستاجر اجاره بها را براساس مقررات پرداخت نکند و شرایط قانونی برای تخلیه او فراهم شود آیا نصف حق سرقفلی به او تعلق می گیرد؟
خیر، حق سرقفلی و یا حق کسب و پیشه به اوتعلق نمی گیرد و مورد اجاره ازتصرف او خارج می شود.


۲۷- برای اینکه موجر بتواند از حق تخلیه به سبب پرداخت نشدن اجاره بها بهره مند شود چه شرایطی باید وجود داشته باشد؟
این مورد با توجه به شرایط گوناگون دوحالت دارد:

حالت اول: اخطاریه ده روزه اداره ثبت (در مورد اجاره نامه رسمی) یا اظهارنامه (در مورد اجاره نامه عادی یا درمواردی که اجاره نامه موجود نیست) اولین باربه مستاجر ابلاغ می شود ومستاجر پس ازپایان مهلت ۱٠روزاجاره بها را پرداخت نمی کند، مستاجر پیش ازصدور حکم دادگاه، افزون براجاره بهای معوقه باید صدی بیست آن را به نفع موجردرصندوق دادگستری پرداخت کند که دراین حالت حکم تخلیه صادر نمی شود.

حالت دوم: مستاجر به منظوراذیت و آزارموجرهربارپس ازابلاغ اخطاریه یا اظهارنامه ده روزه درمهلت قانونی یعنی همان ده روزبه پرداخت اجاره بهای معوقه اقدام می کند. دراین صورت چنانچه مستاجر دوبار ظرف یکسال پس ازدریافت اخطاریه یا اظهارنامه به پرداخت اجاره بها اقدام کند و برای بارسوم اجاره بها را در مهلت قانونی پرداخت نکند، موجرمی تواند مستقیماً ازدادگاه درخواست تخلیه کند و دادگاه دیگرنمی تواند به مستاجر مهلت دهد یا او را از ارفاق حالت اول برخوردار کند و حکم تخلیه صادر می شود.


۲۸- مشاعات ساختمان شامل چه قسمت هایی می شود؟
بخش های مشترک مجتمع های آپارتمانی از قبیل زمین، تاسیسات گرمایشی و سرمایشی مشترک، چاه، انشعاب برق مشترک، بالابر، فاضلاب، انشعاب آب مشترک ، انبار مشترک، لوله ها و سیم های برق، اسکلت ساختمان، بام، راهرو و راه پله ها، درو پنجره ها در قسمت های عمومی، رختشوی خانه، حیات، محوطه ساختمان که بخشی از ملک است، حیات خلوت، اتاق سرایدار، نمای ساختمان، انبار عمومی و تلفن مرکزی دراصطلاح مشاعات ساختمان شناخته می شوند. آنچه که برابرصورت جلسه تفکیکی آپارتمان ها به آپارتمانی خاص اختصاص ندارد مشترک و مورد استفاده همه مالکان و متصرفان قانونی است. این بخش هاغیرقابل انتقال است وهرمالک یا قائم مقام او به نسبت مالکیت خود و مساحت آپارتمانش درآن ها به صورت مشترک و مشاعی سهیم است.


۲۹- مالک واحد زیرزمین آپارتمان ۶ واحدی کوچکی هستم ، قسمت روبروی من شوفازخانه بوده وهم اکنون تخلیه شده و همسایه ها از پکیج استفاده می کنند .آیا جزو مشاعات است ؟ و آیا می توانم آن را ازهمسایه ها خریداری کنم؟
آری جزو مشاعات است.هرمشاعی قابل خرید و فروش است . بنابراین برای خرید باید توافق کنید و دیگرصاحب خانه ها راضی باشند.


۳۰- درمتجمع مسکونی ۲۰۰ واحدی زندگی میکنیم که دارای محوطه ای مشاع  وبازبدون فضای سبز و…است . آیا درقانون برای برقراری آرامش و پایان تجمع ساکنان و به خصوص بازی بچه ها درمحوطه یاد شده درشب زمانی لحاظ شده است یا خیر؟
در این مورد هیئت مدیره ساختمان می توانند تصمیم گیری کنند.


 منبع موسسه حقوقی سروش نافع دادما

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال