امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

مراجعه برای اعتراض به قطع یارانه نقدی

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 گفت: 4800 مراجعه به دفاتر پیشخوان برای اعتراض به عدم تخصیص یارانه نقدی صورت گرفت.

حسین میرزایی با اشاره به بررسی پرونده افرادی که پیامک عدم تخصیص یارانه نقدی دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: از 30 شهریور تا کنون بالغ بر 4 هزار و800 سرپرست خانوار به دفاتر پیشخوان دولت برای اعتراض به پیامک عدم تخصیص یارانه رفتند.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 اظهار داشت: برخی از معترضان تلفنی یارانه‌شان حذف نشده و به دلیل اختلال ایجاد شده در حساب‌های بانکی (EBANK) که از طرف سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها بوده پیامک واریز یارانه دریافت نکردند. تعداد این افراد 2750 مورد بوده است. وی عنوان کرد: اگر اطلاع رسانی به این افراد صورت می‌گرفت تداخل با معترضین که پیامک عدم تخصیص یارانه برای آنها ارسال شده ایجاد نمی‌شد.

میرزایی در مورد نحوه رسیدگی بعد از اعتراض به پیامک حذف یارانه گفت: افراد معترض اجازه دسترسی وزارت رفاه را به حساب‌های بانکی خود خواهند داد و بر این اساس با کد ملی که ثبت شده است می‌توانند اطلاعات حساب بانکی خود را به صورت کامل در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مشاهده کنند. سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 با بیان اینکه کمتر از 200 هزار خانوار واجد عدم تخصیص یارانه یکصد و سومین مرحله پرداخت یارانه نقدی هستند، گفت:‌ برای این افراد پیامک با سرشماره یارانه دریافت کرده‌اند که می‌توانند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

 

گزارش مرکز آمار در خصوص نرخ تورم شهریور بررسی شد.

کاهش لاک پشتی قیمت ها

در شرایطی که افزایش قیمت‌ها در سال گذشته حرکت خرگوشی داشته، اما کاهش قیمت‌ها در چند ماه اخیر لاک‌پشتی بوده است. گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم شهریور که روز دوشنبه منتشر شد نشان می دهد با وجود کاهش نرخ ارز، سطح عمومی قیمت‌ها افزایش 10.6 درصدی داشته است. برآورد کلی از گزارش این مرکز اگرچه حاکی از این است که وضعیت تورم روند کاهنده داشته، اما نکته قابل توجه پایداری نرخ بالای تورم خوراکی ها و مسکن است که در حال حاضر سهم قابل توجهی از درآمدهای خانوار به آن اختصاص می یابد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در نیم سال نخست سال جاری به میزان ۶/ ۱۰‌درصد به سطح عمومی قیمت‌ها افزوده شده است. این در حالی است که  در نیم سال نخست سال قبل این افزایش در سطح ۲۱‌درصد گزارش شده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در شهریور سال جاری با ثبت رقم ۵/ ۰‌درصد به کمترین مقدار طی یک سال و نیم اخیر رسیده است.

براساس آمارهای این گزارش نرخ تورم نقطه به نقطه که تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده نسبت به ماه مشابه سال قبل را اندازه می‌گیرد، در شهریور ماه به ۳۵‌درصد رسیده است. این رقم در مرداد سال جاری در سطح ۶/ ۴۱‌درصد قرار گرفته بود. بنابراین این آمارها نشان می‌دهد که طی یک ماه به میزان ۶/ ۶ واحد‌درصد از نرخ تورم نقطه به نقطه کاسته شده است. نکته قابل‌توجه شتاب کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در سال‌جاری است، به نحوی که از اردیبهشت ماه که قله تورمی با نرخ ۱/ ۵۲‌درصد محسوب می‌شود، تا شهریور سال جاری، به میزان ۱/ ۱۷ واحد‌درصد از نرخ تورم نقطه به نقطه کاسته شده است.

همچنین نرخ تورم متوسط، تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده را در ۱۲ ماه منتهی به شهریور سال جاری نسبت به ۱۲ ماه منتهی به شهریور سال قبل در نظر می‌گیرد. این نرخ در شهریور ماه به ۷/ ۴۲‌درصد رسیده است. این نرخ نسبت به ماه قبل به میزان ۵/ ۰ واحد‌درصد افزایش یافته است.

 

   نرخ بالای تورم در بخش خوراکی ها

گزارش مرکز آمار ایران در ۱۲ گروه اصلی تغییرات را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس این آمارها نرخ تورم ماهانه بخش خوراکی‌ها منفی ۷/ ۱‌درصد ثبت شده است. این رقم نشان می‌دهد که برخی خوراکی‌ها مانند میوه و خشکبار و سبزیجات در شهریور ماه کاهش قابل‌توجهی طی یک ماه ثبت کرده‌اند. علاوه بر این روند قیمتی گوشت قرمز و گوشت مرغ نیز در شهریورماه منفی گزارش شده است. البته نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش خوراکی‌ها هنوز در سطح ۴۵‌درصد قرار دارد که نسبت به سایر گروه‌ها در سطح نسبتا بالایی قرار دارد.

در گروه خوراکی ها، رشد نرخ کالاها نسبت به مرداد ماه برای نان و غلات یک درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۱.۴ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۰.۴ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۰.۳ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۵.۱ درصد بود.

از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد در این گروه، نرخ گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها ۱.۳ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۱.۳ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۱.۳ درصد، میوه و خشکبار ۵.۶ درصد، خوراکی ها ۱.۷ درصد و سبزیجات ۶.۸ درصد با کاهش مواجه شده است.

البته نرخ کالاهای این گروه، نسبت به شهریور ماه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) با رشد چشم‌گیری مواجه بوده است؛ به گونه‌ای که به ترتیب برای خوراکی‌ها ۴۵ درصد، نان و غلات ۳۶.۹ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها ۶۳ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۶۲.۴ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۶۷.۳ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۳۸.۹ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۳۷.۸ درصد، میوه و خشکبار ۲۵.۴ درصد، سبزیجات ۴۰ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۵۳.۲ درصد، چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۶۸.۲ درصد و محصولات خوراکی طبقه بندی نشده در جای دیگر ۸۴.۹ درصد رشد را شاهد بودیم.

از سوی دیگر، نرخ دخانیات نیز نسبت به مرداد ماه ۰.۴ درصد و نسبت به شهریور ماه سال گذشته ۲۱.۸ درصد رشد داشته است. همچنین بخش پوشاک و کفش نیز با رشد ۲.۱ درصدی نسبت به مرداد ماه سال جاری و رشد ۴۷.۲ درصدی نسبت به شهریور ماه سال گذشته مواجه بوده است.

 

   سهم قابل توجه مسکن  در هزینه های خانوارها

گروه خوراکی‌ها، در کنار گروه مسکن دو گروه مهم شاخص بهای مصرف‌کننده است که حدود نیمی از وزن شاخص بهای مصرف‌کننده را در اختیار دارد.  گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها به طور کلی رشد ۲.۴ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۲۴.۱ درصدی نسبت به شهریور ماه سال گذشته داشته است؛ ضمن اینکه در این گروه، بخش مسکن ۱.۷ درصد نسبت به مرداد ماه و ۲۲.۴ درصد نسبت به شهریور ماه سال گذشته با رشد قیمت مواجه شده است. همچنین نرخ آب، برق و سوخت نیز به صورت جداگانه در مرداد ماه ۷.۳ درصد و نسبت به شهریور ماه سال قبل ۳۶.۹ درصد رشد داشته است.

قیمت مبلمان و لوازم خانگی نیز نسبت به مردادماه سال جاری و شهریور ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۱.۵ درصدی و ۵۷.۱ درصدی رو به رو بوده است و همچنین بخش مربوط به بهداشت و درمان ۰.۸ نسبت به مرداد ماه و ۲۷ درصد نسبت به شهریور ماه سال گذشته رشد داشته است. نرخ بخش حمل و نقل هم نسبت به مرداد ماه با کاهش یک درصد و نسبت به شهریور ماه سال قبل ۲۹.۸ درصد رشد داشته است.

همچنین گروه تفریح و فرهنگ و آموزش به ترتیب با رشد ۱.۷ درصد و ۲.۳ درصد نسبت به مرداد ماه و ۵۰.۳ درصد و ۲۴.۷ درصد نسبت به شهریور ماه سال گذشته مواجه بوده است.

 

نرخ هتل و رستوران نیز نسبت به مرداد ماه و شهریور ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۱.۴ درصد و ۴۴.۷ درصد مواجه شده است و همچنین نرخ ارتباطات نیز به ترتیب برای مرداد ماه و شهریور ماه سال گذشته با کاهش ۰.۹ درصد و رشد ۲۱ درصد مواجه شده است. افزایش نرخ تورم در یکسال گذشته قدرت خرید بسیاری از خانوارها را کاهش داده است. اگرچه نرخ رشد تورم در شهریور با کاهش نسبی همراه بوده است اما ضروری است تا با توجه به کاهش نرخ ارز و با ابزار اصلاحات نظام بانکی این روند تسریع شود.

 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال