امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

احتمال افزایش عرضه و کاهش قیمت ها در روزهای آینده قوت گرفت

موج‌سواری دلالان ارزی با FATF 
در هفته های اخیر و همزمان با نزدیک شدن به زمان تصمیم گیری FATF درباره ایران و با توجه به عدم تصویب لوایح مربوط به FATF در ایران، عده ای از فرصت طلبان داخلی تلاش کردند با متشنج کردن فضای بازار و القای اخبار دروغ که اگر FATF تصویب نشود، تمام روابط مان با دنیا مخدوش خواهد شد و حتماً دلار نجومی می شود، از نوسانات و التهاب بازار ارز سودی به جیب بزنند. این در حالی است که بسیاری از فعالان بازار پیش بینی می کنند با توجه به افزایش عرضه دلار در روزهای پایانی سال قیمت ها در روزهای آتی تعدیل می شود.
قیمت ارز و سکه در معاملات روز گذشته با افزایش رو به رو بود. بر این اساس قیمت هر دلار آمریکا در ساعاتی از روز از 14 هزار تومان عبور کرد و در ساعت 17 به حدود 13 هزارو 950 تومان رسید. این پنجمین بار است که قیمت دلار در زمستان به کانال 14 هزار تومان وارد شده است. در پی افزایش قیمت ارز قیمت سکه نیز روز گذشته افزایش قابل توجهی داشت. نرخ هر سکه بهار آزادی با افزایش حدود 80 هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه به 5 میلیون و 242 هزرا تومان رسید. نرخ سکه طرح قدیم نیز به 5 میلیون  و 157 هزار تومان، نیم سکه به دو میلیون و 713 هزار تومان و ربع سکه به یک میلیون و 632 هزار تومان رسید. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۵۸۰ دلار و ۷۹ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۵۳۵ هزار و ۳۴۱ تومان بود.
کاهشی‌ها هم چنان‌که گفته شد به افزایش فروش‌ها امیدوارند. به‌طور سنتی چنین انتظاری در بازار وجود دارد که در مقطع پایانی سال شرکت‌های تجاری اقدام به فروش ارز کنند تا بتوانند تعهدات ریالی خود در انتهای سال شمسی را پرداخت کنند.
مهمترین عامل نوسانات اخیر ایجاد جو روانی در بازار ارز است. در این خصوص عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی گفت: «متأسفانه در جنگ و فشار اقتصادی و تحریم‌های همه جانبه دشمنان خارجی، ما درگیر عده ای فرصت طلب و رانت خوار هستیم که سعی بر ایجاد التهاب در جو روانی جامعه دارند.» همتی همچنین گفت: «پر واضح است سرچشمه این حرکات منفی خارج از ایران است که اجازه نمی دهند تعادل در سیستم اقتصادی ایجاد شود. 50 درصد توان ما صرف خنثی کردن توطئه رانت خواران داخلی می شود.»

   بازگشت 22 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات
رییس کل بانک مرکزی همچنین روز گذشته در پیام ویدئویی به آماری در خصوص بازگشت ارزهای صادراتی پرداخت و گفت: «علیرغم فشار حداکثری دولت آمریکا و اقداماتی که برای ایجاد محدودیت در نقل و انتقالات پولی و تجاری کشور انجام شده، ما در ۱۱ ماهه امسال خوشبختانه موفق شدیم ۳۵.۵ میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی و ضروری و مواد اولیه انجام دهیم.»
عبدالناصر همتی افزود: «خوشحالم خدمت مردم عرض کنم علیرغم فشار حداکثری دولت امریکا و اقداماتی که برای ایجاد محدودیت در نقل و انتقالات پولی و تجاری کشور انجام شده، ما در ۱۱ ماهه امسال خوشبختانه موفق شدیم ۳۵.۵ میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی و ضروری و مواد اولیه انجام دهیم.»
همتی افزود: «از این ۳۵.۵ میلیارد دلار، ۱۴ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی بوده است و از این نظر فراوانی خوبی در کشور وجود دارد.»
وی گفت: «خوشحالم عرض کنم که در ۱۱ ماه امسال حدود ۲۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بازگشته است و حدود ۳۰ درصد آن بصورت واردات در برابر صادرات بوده که با راهبری بانک مرکزی و توسط فعالان اقتصادی محقق شده است.»
همتی ادامه داد: «بنابراین می توانم عرض کنم که با کمک فعالان اقتصادی و همکارانم در بانک مرکزی و همچنین تلاش هایی که در وزارت نفت انجام می شود، ما امسال با قدرت توانستیم منابع مورد نیاز کشور را تامین کنیم و انشالله این روند را در آینده هم ادامه خواهیم داد.»

  پیش بینی افزایش عرضه و کاهش قیمت
بسیاری از فعالان بازار، با توجه به ذخایر ارزی کشور و همچنین مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز در مدت یکسال گذشته، نوسانات فعلی قیمت ارز  و طلا را موقتی عنوان می کنند. آنچه مشخص است پررنگ بودن نقش دلالان و نوسان گیران این بار با استفاده از ابزار FATF است و با توجه به مدیریت بانک مرکزی و به گفته کارشناسان خنثی می شود. همزمان با افزایش نرخ ارز  در بازار آزاد، نرخ دلار بر تابلوی صرافان نیز افزایش یافت که نشان دهنده تلاش بانک مرکزی برای کاهش شکاف بین ارز صرافی های بانکی و بازار آزاد و محدود کردن فضا برای نوسان گیران است. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال