امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
 ورود خودرو به بورس منتفی شد
رییس شورای رقابت با اعلام این‌که ورود خودرو به بورس رای نیاورده و فعلا منتفی شده است، گفت: تا وقتی که عرضه تا این حد محدود است ورود خودرو به بورس نه تنها نمی‌تواند مشکل بازار آن را حل کند بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تفاضا، قیمت‌های بالاتری در بورس کشف شود.
رضا شیوا در رابطه با پیشنهاد ورود خودرو به بورس کالا برای قیمت گذاری و حل مشکل بازار خودرو از این طریق اظهار کرد: یکبار این موضوع در شورای رقابت مطرح شد، اما رای نیاورد، به این دلیل که عرضه خودرو  محدود و تقاضا بالاست، از این رو شاید مانند سایر کالاهایی که وارد بورس کالا می‌شوند نتواند  قیمت کشف شده و پاسخگو باشد.
وی با بیان این‌که وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرف کننده است، افزود: تا زمانی که شورا تشخیص ندهد که خودرو می‌تواند وارد بورس شود این موضوع امکان‌پذیر نیست، چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید شورای رقابت تعیین کند که می‌تواند وارد بورس شود یا خیر؟ که با توجه به طرح و بررسی آن در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است مگر این‌که کسانی بیایند استدلال قانع کننده‌ای برای آن بیاورند.
شیوا گفت: مشکل ما عرضه است و تا هنگامی که این مساله حل نشود با ورود خودرو به بورس و افزایش تقاضا ممکن است قیمت‌هایی برای خودرو کشف شود که بالاتر از بهای تمام شده به اضافه سود منطقی یا دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت باشد، به هرحال تا زمانی که این مشکل وجود دارد، قیمت‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.
شیوا در ادامه درباره انتقادات مطرح شده به روش فعلی قیمت‌گذاری و فروش خودرو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما در روش جدید سعی کرده‌ایم تمامی ابعاد را سنجیده و مدنظر قرار دهیم؛ به طوری که سود منطقی تولیدکننده و هزینه مالی را اعمال کرده و محدودیت تقاضا مورد توجه است، بطوریکه متقاضیان واقعی باشند از این‌رو از روش قرعه‌کشی استفاده کردیم.
رییس شورای رقابت افزود: گرچه نسبت به قرعه‌کشی انتقاداتی مطرح می‌کنند ولی باید بدانند در این روش دلال‌بازی به حداقل می‌رسد. قبلا برخی برای شرکت در طرح های فروش با رباط وارد سیستم شده یا بعضی ها دسترسی به اینترنت پر سرعت نداشتند در حالی که اکنون اینگونه نیست و افرادی که ثبت نام می‌کنند اغلب از متقاضیان واقعی هستند و به تدریج نیز شرکت کننده در قرعه‌کشی در حال کاهش هستند.
وی یادآور شد: من نمی‌دانم مشکل روش فعلی و قرعه کشی کجاست که آن را زیر سوال می برند، در حالی که در این روش  شانس یکسان برای تمامی افراد وجود دارد و وقتی یک کالایی با تعداد محدود باید تقسیم شود قرعه‌کشی بهترین راهکار است که در آن میزان نفوذ و رانت به حداقل خواهد رسید.
بعد از حواشی بازار خودرو در ابتدای سال جاری و افزایش تند قیمت‌ها، بار دیگر شورای رقابت که مدت ها به نوعی از تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده بود، طی توافقات صورت گرفته دستورالعمل قیمت گذاری خودروهای ایران خودرو و سایپا را تعیین و افزایش قیمت اعمال شد. همچنین برای کاهش تنش بازار پیش فروش در دستور کار قرار گرفت اما نحوه شرکت در آن متفاوت و بر اساس قرعه کشی صورت می گیرد که این موضوع بارها مورد نقد قرار گرفته است.
از چندی پیش نیز موضوع ورود خودرو به بورس مطرح شده که موافقان و مخالفان خود را داشته و مجلس نیز به آن ورود کرده ولی هنوز به نتیجه نرسیده و شورای رقابت رسما با آن مخالفت کرده است.

قیمت نفت دوباره به بالای 46 دلار رسید
با احتمال کاهش ذخایر نفت آمریکا و گزارش یک بررسی از بهبود تولیدات کارخانه ها در سراسر جهان، قیمت نفت روز گذشته برای سومین روز متوالی افزایش یافت و به بالای 46 دلار هم رسید.
هر بشکه نفت خام آمریکا با 23 سنت افزایش 42.99 دلار و هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 28 سنت افزایش 45.86 دلار معامله شد.
بررسی تولیدات کارخانه ها در سراسر جهان نشان داد فعالیت ها در ماه آگوست گسترش یافته هرچند که چشم انداز آن همچنان متزلزل است. استفان برناک، دلال بازار گفت: «اکنون موجی از خوش بینی در میان بازیگران بازار به راه افتاده هرچند که می تواند هر زمان این وضعیت تغییر کند.» پیش بینی شده است که ذخایر نفت خام آمریکا 1.9 میلیون بشکه کاهش یابد.
قیمت نفت از پایین ترین رقم ثبت شده در تاریخ خود در ماه آوریل، افزایش یافت. نفت برنت در آن زمان به کمترین رقم 21 سال اخیر یعنی 16 دلار رسید و نفت خام آمریکا وارد محدود منفی شد.
از دیگر عوامل تقویت کننده قیمت نفت، توافق اوپکی ها و غیر اوپکی موسوم به اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت در جهان بود. البته این کشور از ابتدای ماه آگوست، یک میلیون بشکه بر تولید خود افزودند.
 
قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم  ۵ هزار تومان است
سیدجواد ساداتی نژاد، رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم ۵ هزار تومان است و در صورت اعمال قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی شاهد کاهش سطح زیر کشت و میزان برداشت می‌شویم.
وی  در خصوص حذف تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات کود شیمیایی، گفت: توقف تخصیص ارز 4 هزار و 200تومانی به واردات کودهای شیمایی توسط دولت به یک‌باره قیمت این نهاده مورد نیاز کشاورزان را 5 برابر افزایش داده می‌دهد.
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 70 درصد از نیاز کشاورزان به کود با استفاده از کود شیمیایی ازت تامین می‌شود و این نوع کود افزایش قیمت نداشته است، ادامه داد: ارز تخصیصی به واردات کود شیمایی فسفاته و پتاسه به نیمایی تغییر کرده است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در سیفی‌جات افزایش قیمت کود شیمیایی  به صورت مستقیم در قیمت محصول نهایی اعمال می‌شود، عنوان کرد: افزایش قیمت کود شیمیایی تاثیرات مخربی در زمینه تولید محصولات اساسی مانند دانه‌های روغنی، چغندر قند و گندم دارد، اما به دلیل تضمینی بودن نوع خرید امکان افزایش قیمت وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بالا بودن قیمت کود شیمیایی و در مقابل آن پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باعث کاهش تولید می‌شود، گفت: دولت به دنبال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به 3 هزار و 500 تومان بوده اما وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد 4 هزار و 500 تومانی را ارائه کرده است.
ساداتی نژاد با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم 5 هزار تومان است و در صورت اعمال قیمت 3 هزار و 500 تومانی برای خرید تضمینی این محصول استراتژیک شاهد کاهش سطح زیر کشت و میزان برداشت می‌شویم، ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم گندم وارداتی حدود 6 هزار تومان است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید افزایش نرخ کود شیمیایی در تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات استراتژیک مدنظر قرار بگیرد، عنوان کرد: بر اساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جدید باید 5 هزار تومان و چغندر قند هزار تومان تعیین شود در غیر این صورت شاهد مشکلاتی می‌شویم.
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس با حذف حمایت دولتی از واردات کود شیمیایی مخالف است اما اگر این موضوع توجیه دارد دولت باید محصولات استراتژیک را با قیمت متناسب با هزینه تولید خریداری کند.

بورس ابزار مناسبی  برای تامین مالی صنایع صادراتی
مصطفی رضا حسینی قطب آبادی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بورس ابزار مناسبی برای تامین مالی تمامی صنایع صادراتی از قبیل نفت و گاز، معدن و کشاورزی است و می‌توان با استفاده از این پتانسیل رَه ۱۰۰ ساله را ۶ ماهه طی کرد. وی  درباره طرح الزام دولت به هدایت سرمایه‌های موجود در بورس به سمت تولید که در کمیسیون متبوعش در حال بررسی است، گفت: از آنجایی که بورس ظرفیت مناسبی برای جذب نقدینگی سرگردان موجود در جامعه دارد استفاده از آن برای تامین سرمایه در گردش موردنیاز واحدهای تولیدی ضروری است چراکه در حال حاضر بسیاری از بنگاه‌های صنعتی به دلیل کمبود منابع مالی به ورطه ورشکستگی رسیده‌اند. نماینده مردم شهر بابک در مجلس شورای اسلامی موفقیت کنونی صنایع مس در رشد صادرات و فروش را ناشی از استفاده از ظرفیت بورس دانست و افزود: فعالان حوزه مس با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته، واحدهای تولیدی جدیدی را افتتاح کرده و با افزایش ظرفیت تولید زمینه سودآوری بیشتر را رقم می‌زنند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در صورتی که دولت برای هدایت سرمایه‌های موجود در بورس به سمت تولید برنامه‌ریزی کند می‌توان ره صد ساله را در 6 ماه طی کرد اما تحقق این مهم در گرو خواست و تلاش دولتمردان است. به گفته حسینی قطب آبادی می‌توان با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه، برای تمام صنایع صادراتی از قبیل حوزه‌های نفت و گاز، معدن و کشاورزی ابزار تامین مالی مناسبی فراهم کرد. عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه واحدهای صنعتی موجود در کشور می‌توانند نیاز بازار داخل را تامین کنند، ادامه داد: می‌توان از طریق ایجاد زیرساخت‌های مناسب زمینه جهش و ارتقا تولید و به طبع آن افزایش صادرات غیرنفتی را فراهم و برای کشور ارزآوری به ارمغان آورد.

حمایت از زعفران با تولید محصولات جانبی
محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس گفت:‌ ۸۵ درصد زعفران متاسفانه به صورت فله‌ای از کشور خارج شده و کمترین ارزش افزوده را برای ایران به همراه دارد و بعضا کشورهای همسایه و اروپایی‌ها منافع این محصول را می‌برند.
وی  با بیان اینکه زعفران یکی از محصولات استراتژیک کشورمان بوده و جایگاه بسزایی در حوزه کشاورزی و اقتصاد دارد، گفت: از منظر ایجاد اشتغال حدود یک میلیون نفر در کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم با زعفران در ارتباط هستند و بیش از چند ده هزار کشاورز هم در سراسر کشور اقدام به کاشت، برداشت و صادرات این محصول می‌کنند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد:‌ متاسفانه سیاست‌ها در طول سالیان گذشته در جهت حمایت از تولیدکننده واقعی و ایجاد ارزش افزوده برای این محصول نبوده است.  وی تاکید کرد: متاسفانه شاهدیم، زعفران کاران به دنبال کاهش حجم زمین‌های زیر کشت این محصول هستند و خطر وقوع بحران برای صنعت زعفران در کشور وجود دارد.
زنگنه افزود: حمایت واقعی از کشاورزان و در مرحله بعد توجه به فرآوری زعفران و افزایش ارزش افزوده این محصول بوسیله تولید محصولات جانبی، گسترش صنایع تبدیلی و توجه به فراوری زعفران بجای خام فروشی است.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه 85 درصد زعفران به صورت فله‌ای از کشور خارج شده و کمترین ارزش افزوده را برای ایران به همراه دارد، بیان کرد: بعضا کشورهای همسایه و اروپایی‌ها منافع این محصول را می‌برند.
 
 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال