امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
ترمیم قدرت خرید ملکی در دستور کار است
پیشنهاد افزایش وام مسکن
با تداوم افزایش قیمت خانه و کاهش قدرت خریدهای مصرفی، پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن و همچنین وام ودیعه امروز در جلسه شورای عالی مسکن مطرح می شود. در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در تهران بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از 35 میلیون تومان عبور کرده و این در شرایطی است که مبلغ وام برای زوجین 480 میلیون تومان و برای مجردها 280 میلیون تومان است که با توجه به متوسط قیمت مسکن کمتر از 12 متر را پوشش می دهد. در صورت در نظر گرفتن اقساط منطقی، افزایش وام می تواند بخشی از کاهش قدرت خرید ملکی را ترمیم کند.
طبق اظهارات روز گذشته وزیر راه و شهرسازی، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای وام ودیعه مسکن و مبلغ ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برای خرید مسکن در استان تهران پیشنهاد داده شده است. این اقدام به گفته کارشناسان می تواند تحرکی در وضعیت معاملات مسکن ایجاد کند. به خصوص اینکه انتظار برای کاهش قیمت ها پس از توافقات بین المللی نیز طولانی شده و این مساله در کنار توقف انتظارات کاهشی نرخ تورم می تواند منجر به بهبود سطح تقاضا در بازار مسکن شود.البته شرط این مساله نیز در ثبات قیمت ها  است و در غیر این صورت افزایش مبلغ وام نیز مجددا کارآیی خود را از دست خواهد داد. در هر صورت افزایش مبلغ وام مسکن و همچنین مبلغ ودیعه، اقدامی  مثبت در راستای تقویت تقاضا در بازار است. در کنار این عوامل ابزارهای مالیاتی نیز می تواند به بازار خرید و فروش و اجاره مسکن در راستای تعدیل قیمت ها کمک کند؛ موضوعی که همچنان به صورت جدی و اثرگذار از سوی سیاستگذار پیگیری نمی شود. کارشناسان نسخه اخذ مالیات سالانه را از راهکارهای مهم تنظیم گری در بازار مسکن عنوان می کنند. همچنین افزایش عرضه نیز از دیگر نسخه های کارشناسان اقتصاد مسکن برای بهبود وضعیت فعلی است. این موضوعات روز گذشته مورد توجه وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت. 

    سیاست همزمان تقویت عرضه و تقاضا
رستم قاسمی،  در حاشیه نشست با گنل سانسویان وزیر مدیریت منطقه ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان، درباره آخرین وضعیت وام ودیعه و خرید مسکن گفت: سه شنبه جلسه شورای عالی مسکن برگزار می شود و پیشنهاد دادیم تا وام ودیعه و خرید مسکن افزایش پیدا کند.وی اضافه کرد: با شورای پول و اعتبار برای سود ۱۸ درصدی تسهیلات ودیعه مخالفیم چرا که معتقدیم باید سود وام ودیعه کمتر باشد. همچنین در وزارت راه و شهرسازی اعتقاد داریم که اجاره مسکن نباید بیشتر از ۲۵ درصد افزایش یابد و برای کنترل آن، طرحی داده‌ایم که بر اساس آن همه مشاوران املاک و آژانس‌های مکسن باید به سامانه وزارت راه و شهرسازی متصل شوند و مجوز مخصوص بگیرند. از طریق و با توجه به اینکه تمام قراردادها در این سامانه ثبت و بررسی می‌شود بازار اجاره و قراردادها را می‌بینیم و نباید اجاره از درصدی که مشخص می‌شود بیشتر افزایش پیدا کند.به گفته قاسمی، در این صورت و اگر همه مشاوران املاک زیرمجموعه سامانه مورد نظر قرار بگیرند، قراردادهای صوری هم کاهش می‌یابد و حتی به دنبال این هستیم تا تعداد قراردادهای صوری را به صفر برسانیم.وی همچنین درباره برنامه ساخت مسکن اینگونه توضیح داد: برنامه این است که چهار میلیون مسکن ساخته شود که احداث ۸۰۰ هزار واحد آن بر عهده بنیاد مسکن و در روستاها بوده هم اکنون عملیات ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی روستایی آغاز شده است.
در برنامه مورد نظر، ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را نیز در بافت فرسوده در دستور کار قرار دادیم که قرارداد ساخت ۱۵۰ هزار واحد آن منعقد شده اراضی مورد نیاز برای ساخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تا ۴۰۰ یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شده است  و امیدواریم تا پایان شهریور امسال مرحله اول اجرای نهضت ملی مبنی بر آغاز ساخت ۲ میلیون واحد انجام شود.وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چرا از  ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن در سال گذشته تنها یک درصد توسط بانک‌ها پرداخت شد، گفت: در سال گذشته مشکل این بود که باید با همکاری شورای پول و اعتبار، اعداد و سهم هر بانک برای پرداخت تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی مشخص می‌شد و در شش ماه اول، مهمترین برنامه دولت تهیه زمین و نقشه و جانمایی‌ها بود اما در حال حاضر این مسائل و مشکلات حل شده است.قاسمی اعلام کرد: در حال حاضر هنوز ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده و به دنبال آن هستیم تا این تعهد وزارت راه و شهرسازی را نیز محقق کنیم. از سوی دیگر نیز مشکلات مسکن‌سازی در شهرهای جدید مانند پردیس و هشتگرد را حل خواهیم کرد.

    پیش بینی افزایش معاملات
یک کارشناس در خصوص برنامه های سیاست گذار بخش مسکن و تاثیر آن بر قیمت ها گفت:  دو عامل در سال گذشته باعث ثبات قیمت مسکن شده بود که یکی فضای احیای توافق بین المللی و دیگری افت توان خریداران بود، اما طولانی شدن روند مذاکرات تا حدودی انتظارات کاهشی را کمرنگ کرده است.سعید لطفی اظهار کرد: در شرایط فعلی تا حدودی انتظارات کاهشی در بازار مسکن محو شده است. از آن طرف دولت، پروژه نهضت ملی مسکن را در دستور کار دارد که فضای بازار را تا حدودی آرام می‌کند. بنابراین در سال جاری با یک عامل محرک و یک عامل بازدارنده در معاملات مسکن مواجهیم.این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: به دلیل رشد دستمزد و افزایش سقف وام اوراق مسکن انتظار داریم مقداری قدرت مالی خریداران واقعی مسکن افزایش یابد و تحلیل من این است که به تدریج شاهد افزایش معاملات خواهیم بود.
 
افزایش عرضه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی
عرضه ارز نسبت به تقاضا در بازه زمانی ۱۷ الی ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری در سامانه نیما و بازار متشکل معاملات ارزی پیشی گرفت که این امر به معنای پوشش جامع نیازهای وارداتی و خرد اسکناس فراتر از تقاضای موجود است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، در بازه زمانی یاد شده، حدود ۴.۸ میلیارد دلار توسط صادرکنندگان به صورت انواع ارز در سامانه نیما عرضه شده است که از این میزان حدود ۱.۵ میلیارد دلار معامله شده که این امر حاکی از عرضه کافی برای تأمین نیاز وارداتی است. همچنین از تاریخ ۱۷ الی ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در بازار متشکل معاملات ارزی، حدود ٨٠ میلیون دلار اسکناس توسط بانک ها و صرافی ها عرضه شده است که از این میزان حدود ۳۸.۵ میلیون دلار معامله شده و این امر حاکی از آن است که میزان عرضه اسکناس بیش از میزان تقاضا بوده است. افزایش فروش صادرکنندگان در سامانه نیما در سال جاری موجب رشد ۱۰۰ درصدی مجموع معادل دلاری معاملات از ابتدای سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شده است.

قیمت مرغ به کیلویی  ۳۷ هزار تومان کاهش یافت
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار از کاهش قیمت مرغ در مراکز عمده‌فروشی خبر داد. ایوب فصاحت گفت: با توجه به آنکه نرخ مصوب هر کیلو مرغ در عمده فروشی‌ها ۵۵ هزار تومان و ۵۰۰ تومان تعیین شده بود، روز دوشنبه در سطح عمده فروشی‌ها و در میدان بهمن تهران هر کیلوگرم گوشت مرغ با قیمت ۳۷ تا ۳۹ هزار تومان رسید.فصاحت بیان کرد: در مجموع  روز یکشنبه حدود ۸۰۰ تن مرغ در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران عرضه شده است.مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: قیمت مرغ روز گذشته به دلیل کاهش تقاضا نسبتاً کاهشی شدید بود.مدیرعامل میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با اشاره به پوشش مناسب صداوسیما در روزهای اخیر درباره تأمین تخم مرغ مورد نیاز مردم گفت: با پیگیری‌های انجام شده، بخش خصوصی تخم مرغ مورد نیاز را تأمین و روانه بازار کرد و هم اکنون بازار این کالا هم به تعادل نسبی رسیده است. وی افزود: تخم مرغ روز دوشنبه به صورت عمده ۶۱ هزار تا ۶۵ هزار تومان توزیع و در خرده فروشی هم از ۶۰ هزار تا ۷۶ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود. فصاحت با بیان اینکه تخم مرغ در میادین با قیمت ۷۱ هزار تومان عرضه می‌شود، گفت: روز سه شنبه هم روند کاهشی قیمت مرغ و تخم مرغ را در میادین اعمال خواهیم کرد.

صعود 10 هزار واحدی شاخص بورس
روند حرکت بازار سرمایه روز گذشته صعودی بود و همه شاخص‌های این بازار سبزپوش بودند.شاخص کل بورس روز گذشته با ۱۰ هزار و ۸۲۰ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۵۸۳ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۴۲۵۲ واحد افزایش یافت و رقم ۴۴۹ هزار و ۲۲۴ واحد را ثبت کرد.در این بازار ۸۷۵ هزار معامله به ارزش ۶۶ هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال انجام شد. فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، توسعه معادن و فلزات و معدنی و صنعتی گلگهر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس با ۱۳۰ واحد افزایش به رقم ۲۱ هزار و ۶۲۰ واحد رسید. در این بازار ۴۹۹ هزار معامله به ارزش ۱۶۴۷ میلیارد ریال انجام شد. پلیمر آریاساسول، سرمایه گذاری صبا تامین، فرابورس ایران و تجلی توسعه معادن و فلزات نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل صنعتی مینو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند

زمان واریز سود سهام عدالت
معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی از واریز سود سهام عدالت در ۳۰ اردیبهشت خبر داد و گفت: جاماندگان دریافت واریز قبلی تا آخر هفته نسبت به ثبت شماره شبای خود اقدام کنند.‌محمود حسنلو معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) در برنامه زنده تلویزیونی درباره جاماندگان دریافت سود سهام عدالت گفت: بیش از دو میلیون نفر از سهامداران سهام عدالت به دلیل نداشتن شماره شبای معتبر سود سهام عدالت برای آنها واریز نشد.وی افزود: این افراد باید به سامانه سجام مراجعه کرده، ثبت نام و اطلاعات خود را وارد کنند تا سود سهام عدالت شأن واریز شود.معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه ادامه داد: اگر کسانی که سود سهام عدالت برای آنها واریز نشده توانایی ثبت نام در سامانه سجام را ندارند به سامانه سهام عدالت مراجعه و اقدام به تکمیل اطلاعات و ویرایش شماره شبا برای دریافت این سود کنند.حسنلو در پاسخ به این پرسش که چرا برخی افرادی که سال گذشته برای آنها سود سهام عدالت واریز شد امسال نتوانستند آن را دریافت کنند، اظهار کرد: ممکن است در این یک سال حساب این افراد از سوی بانک‌ها مسدود شده باشد، همچنین عده محدودی از دارندگان حساب بانکی در بانک‌های ادغامی در بانک سپه شماره شبای معتبر نداشتند و بانک سپه نتوانست آنها را شناسایی کند. این عده از افراد در صورتی که در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به این سامانه شماره شبای خود را ویرایش کنند تا سود سهام عدالت شأن واریز شود.
وی درباره محفوظ بودن سود سهام عدالت کسانی که آن را دریافت نکرده‌اند، گفت: قطعاً سود سهامداران عدالت محفوظ است و در بازه زمانی اعلام شده تا پایان اردیبهشت در صورتی که اطلاعات آنها شناسایی شود سودشان واریز خواهد شد.معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه تاکید کرد: زمان واریز بعدی سود سهام عدالت ۳۰ اردیبهشت است.حسنلو درباره سود دارندگان سهام عدالت که فوت شده‌اند، بیان کرد: افرادی که فوت شده‌اند شماره حساب آنها بلافاصله از سوی بانک مسدود می‌شود و سود سهام برای آنها قابل واریز نیست.

۱۶۰ هزار تن برنج و شکر در بازار توزیع شد
مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از توزیع ۱۰۰ هزار تن انواع برنج وارداتی و ۶۰ هزار تن شکر در کشور با هدف حفظ آرامش بازار و ثبات قیمت‌ها خبر داد.حجت براتعلی با اعلام خبر این خبر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۳۰ هزار تن روغن خام برای ثبات جریان تولید در کشور از مخازن ذخیره‌سازی متعلق به شرکت شرکت بازرگانی دولتی ایران، تحویل کارخانجات روغن نباتی شده است که این روند به صورت مستمر ادامه دارد.براتعلی در مورد توزیع کالای راهبردی شکر نیز گفت: توزیع شکر از اواخر سال گذشته در کشور آغاز شده است و مقدار عرضه این کالا در ایام عید و ماه مبارک رمضان به ۱۰۰ هزار تن رسید.وی با اعلام اینکه مقدار تخصیص شکر در ایام ماه مبارک رمضان در بخش خانوار و صنف و صنعت، در مجموع ۱۰۰ هزار تن بود، افزود: از ابتدای سال ‌جاری تاکنون،‌ حدود ۱۵۰ هزار تن شکر در کشور توزیع شده است.
 
آغاز تفکیک حساب‌های  تجاری و شخصی از خردادماه
محمد برزگری، ریییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ضمن اعلام آغاز تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی از خرداد ماه سالجاری، جزئیات این اقدام را نیز تشریح کرد.
وی  اظهار کرد: روند اجرایی تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی از ابتدای خردادماه امسال آغاز خواهد شد. در پی این اقدام، صاحبان حساب‌های تجاری باید به سازمان امور مالیاتی تجاری بودن حساب خود را اعلام کنند. در این زمینه، تمام حساب‌های بانکی در کشور شخصی فرض می‌شود و فقط دارندگان حساب‌های تجاری و مرتبط به کسب‌وکار باید به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند که این حساب مرتبط به کسب‌وکار و فعالیت تجاری یا اقتصادی آن‌هاست.وی افزود: این اقدام در راستای فراهم‌سازی مقدمات اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان انجام می‌شود زیرا، یکی از الزامات این قانون اعلام ماهیت حساب‌های تجاری به سازمان امور مالیاتی به منظور شفافیت و نظارت مالی است.رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: فرآیندهای لازم برای تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی انجام شده و فقط بخشی از الزامات و فرآیندهای فنی و زیرساختی برای شروع این اقدام باقی مانده است که امیدوارم تا ابتدای خرداد ماه فراهم شود.برزگری با تاکید بر اینکه تلاش سازمان امور مالیاتی بر این است که این روند با سهولت و غیرحضوری انجام شود تا موجب ابهاماتی برای مردم نشود، گفت: تا پایان امسال قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اجرا خواهد شد.

جزییات برنامه‌های دولت برای حمایت از واحدهای تولیدی
محمد قربانی، معاون وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌های این وزارتخانه را برای حمایت از واحدهای تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک تشریح کرد و گفت: محاسبه قیمت ۴ کالای اساسی، براساس نرخ آزاد نهاده های دامی بوده است.وی  درباره نحوه حمایت دولت از واحدهای تولیدی و تأمین نقدینگی این واحدها بعد از آزادسازی قیمت‌ها گفت: دولت و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از واحدهای تولیدی دو شیوه را در دستور کار قرار دادند که شیوه اول حمایت و تأمین نقدینگی این واحدهاست و شیوه دوم حمایت در زمینه خرید و جمع آوری مازاد احتمالی محصولات تولیدی از جمله شیر، مرغ و تخم مرغ است.معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در شیوه اول دو خط اعتباری تعریف شده است، اظهار داشت: خط اعتباری اول یک خط اعتباری بزرگ است که برای وارد کنندگان نهاده‌های دامی، صنایع لبنی و کارخانجات تصفیه روغن تعریف شده است.وی درباره سقف اعتبارات قابل دریافت در این خط اعتباری، افزود: به میزانی که این واحدها نیاز داشته باشند برای آنها تأمین اعتبار انجام می‌شود. ضمن اینکه فهرست آنها به هشت بانک تأمین کننده این اعتبارات ارسال شده است. قربانی گفت: این اعتبارات با نرخ ۱۸ درصد محاسبه می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره خط اعتباری دوم نیز توضیح داد: این خط اعتباری برای واحدهای تولیدی خرد و متوسط در نظر گرفته شده و واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، روستایی، عشایر و واحدهای تولیدی طیور را تحت پوشش قرار می‌دهد و مکانیزم آن به این شکل است که واحدهای کوچک اعم از واحدهای خرد عشایری‌ها و روستایی‌ها تسهیلات را به صورت یارانه و با نرخ کمتر از ۱۸ درصد دریافت می‌کنند.وی با بیان اینکه سقف این تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومان است، ادامه داد: واحدهای تولیدی بزرگ‌تر این تسهیلات را با نرخ ۱۸ درصد دریافت می‌کنند. قربانی با تأکید بر اینکه تداوم و پایداری تولید برای وزارت جهاد کشاورزی بسیار مهم است، تصریح کرد: در این راستا سیاستی اتخاذ شده که اگر مازاد احتمالی در محصولات تولید شده ایجاد شود، شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی این محصولات مازاد را جمع آوری خواهد کرد. وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ و تخم مرغ مازاد را جمع آوری می‌کند و از این محصولات هم به عنوان ذخایر استراتژیک و هم برای صادرات استفاده خواهد کرد. همچنین سازمان مرکزی تعاون روستایی شیر مازاد تولید کنندگان را خریداری و تبدیل به شیرخشک و ذخیره سازی می‌کند.معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه گفته می‌شود قیمت‌های تصویب شده برای چهار قلم کالای اساسی بدون در نظر گرفتن نرخ جدید نهاده‌های دامی است، چرا که قیمت نهاده‌ها بعد از اعلام نرخ‌های مذکور تعیین و ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: چنین مسئله‌ای به هیچ عنوان صحت ندارد.قربانی توضیح داد: زمانی که قیمت چهار کالای اساسی را در صحن تعیین کردیم با احتساب نرخ نهاده‌های دامی به صورت آزاد بوده است و دلیل اینکه قیمت نهاده‌های دامی با وقفه اعلام شد این بود که به بازار شوک وارد نشود. بنابراین هیچ گونه افزایش قیمت دیگری در این کالاها نخواهیم داشت.

آغاز ۴۰ پروژه جدید نفتی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار 
جواد اوجی ، وزیر نفت اظهار کرد: امسال وزارت نفت بیش از ۴۰ پروژه جدید به ارزش ۳۰ میلیارد دلار آغاز خواهدکرد و تکیه اصلی ما برای تأمین تجهیزات این پروژه‌ها شرکت‌های داخلی است. وی  با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازدیدی که در آخرین روز از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی داشت، اظهار کرد: تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در این سال‌های بسیار توانمند شده‌اند از این‌رو باید گام‌های بلندی برای صدور خدمات خود بردارند. اوجی با تأکید بر اینکه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم به‌ویژه در بخش کشورهای واقع در آمریکای لاتین بسیار فعال شده است، افزود: امسال وزارت نفت بیش از ۴۰ پروژه جدید به ارزش ۳۰ میلیارد دلار آغاز خواهد کرد که تکیه اصلی ما برای تأمین تجهیزات این پروژه‌ها شرکت‌های داخلی هستند. وی اظهار کرد: وزارت نفت برنامه‌های خوبی برای حمایت از شرکت‌های داخلی برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد.
 
ثبت‌نام جدید یارانه‌ها به‌زودی آغاز می‌شود
سخنگوی دولت با بیان این‌که از سال ۱۳۹۳ ثبت‌نام جدیدی برای یارانه انجام نشده است، گفت: به‌زودی ثبت‌نام جدید یارانه‌ها آغاز می‌شود.
علی بهادری جهرمی با بیان اینکه مطابق قانون، دولت مکلف بود دهک‌های پردرآمد را از دریافت یارانه به‌تدریج حذف کند، گفت: همزمان با عادلانه‌سازی پرداخت یارانه‌ها، دهک اول پردرآمد کشور یعنی جمعیت 10درصدی که پردرآمدترین افراد کشور هستند، از دریافت یارانه حذف شدند زیرا یارانه بر حسب طبقات متوسط و پایین‌تر جامعه تعلق می‌گیرد.وی با اشاره به اعتراض برخی از شهروندان نسبت به حذف خود از یارانه‌بگیران و درخواست آن‌ها برای بازنگری اظهار کرد: ممکن است برخی اشتباهاتی در بانک‌های اطلاعاتی وزارت رفاه وجود داشته باشد و یا حساب شخصی یک فرد توسط فرد دیگری اداره شود که به همین دلیل باید شفاف‌سازی در این مورد صورت بگیرد و طبیعتاً اصلاح صورت خواهد گرفت.
سخنگوی دولت در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو از دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به اعتراضات مردمی که یارانه به آن‌ها تعلق نگرفته است خبر داد و بیان کرد: رئیس جمهور تأکید کردند ظرف نهایتاً یک ماه باید رسیدگی صورت بگیرد و پس از دریافت اطلاعات تکمیلی مردم، نسبت به استحقاق دریافت یارانه بازبینی داشته باشند.وی با تصریح بر اینکه 90 درصد جمعیت کشور مشمول دریافت یارانه می‌شوند، عنوان کرد: صرفاً 10 درصد بناست که حذف‌شده بمانند، البته عده‌ای از مردم به‌دلیل فعال نبودن سامانه ثبت‌نام از سال 1393 برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکرده و نتوانسته‌اند برای دریافت یارانه در این سال‌ها ثبت‌نام کنند و به همین جهت مشخص نشده است که این افراد استحقاق دریافت یارانه را دارند یا خیر.
بهادری جهرمی با اعلام اینکه یک ماه نخست یارانه به حساب افراد واریز می‌شود، در عین حال گفت: البته امکان برداشت وجود ندارد تا بررسی صورت بگیرد و اگر مشخص شود اشکالی در بررسی فرد وجود داشته است، یارانه برای آن‌ها فعال و قابل برداشت می‌شود.
سخنگوی دولت سیزدهم هدف اصلی اصلاح اقتصادی را توسعه عدالت در پرداخت یارانه‌های دولتی عنوان کرد و افزود: پیش از این، هر کسی که وضع مالی بهتری داشت، امکان دریافت بیشتری هم از یارانه پیدا می‌کرد. دهک دهم جامعه قریب به 28 برابر دهک ضعیف‌تر جامعه از یارانه‌ها بهره می‌بردند.وی با ذکر مثالی بیان کرد: کسی که در هفته چهار وعده مرغ می‌خورد، چهار برابر افراد دیگر از یارانه بهره می‌برد؛ در حالی که این مسیر باید معکوس باشد و کسی که توانمندی مالی پایین‌تری دارد طبیعتاً باید یارانه بیشتری دریافت کند.بهادری جهرمی با تصریح بر این موضوع که برای حذف دهک دهم باید داده‌های اطلاعاتی مختلف را مبنا قرار داد تا درباره وسع و توانمندی مالی یک خانواده ارزیابی شود که چه‌میزان است، اظهار کرد: این خانواده با همدیگر زندگی می‌کنند و به همین جهت مبنای ارزیابی دریافتی کل خانواده است تا از خانواده‌هایی که توانمندی کمتری دارند حمایت شود.وی افزود: هر کسی که نسبت به دهک‌بندی درخواست بازبینی داشته باشد، درخواست‌ها ثبت و رسیدگی می‌شود، البته ممکن است دهک‌بندی‌ها در طول زمان تغییر پیدا کند و امکان بازبینی باز هم وجود خواهد داشت.سخنگوی دولت با اشاره به امکان وجود اندک نقاط ضعف در دهک‌بندی‌ها عنوان کرد: دهک اول تا سوم مبلغ یارانه‌ای معادل 400 هزار تومان دریافت می‌کنند و دهک‌های چهارم تا نهم به‌میزان 300 هزار تومان به‌عنوان یارانه برای هر فرد دریافت خواهند کرد، بنابراین تفاوتی نمی‌کند که در دهک چهارم یا نهم قرار داشته باشید، زیرا در هر صورت مبلغ یارانه یکسانی دریافت می‌کنید، به همین جهت اگر ضعفی هم در دهک‌بندی‌ها وجود داشته باشد، با این پرداخت یکسان برطرف خواهد شد و تنها دهک دهم، محل بحث خواهد بود.
وی در پاسخ به گلایه در خصوص گران‌فروشی به‌بهانه حذف یارانه‌ها ابراز کرد: تدابیر لازم در این خصوص صورت گرفته است. با اجرای حذف یارانه‌های چهار قلم، اعلام شد افزایش قیمت‌ها با تدریج صورت بگیرد، در این زمان با صف‌های خریدی مواجه شدیم زیرا مردم قصد داشتند کالاها را با قیمت قدیم خریداری کنند، همین امر سبب افزایش تقاضای مصرف شد در حالی که حتی ممکن بود آن خانواده‌ها به روغن و مرغ نیاز نداشته باشند.بهادری جهرمی اضافه کرد: مجموعه‌های تولیدی درخواست داشتند یارانه‌ای که به روغن یا مرغ اختصاص داده شده است محاسبه شود و به حساب یارانه‌های مردم واریز شود و همه فروش‌ها به‌قیمت جدید صورت بگیرد تا مشکلات نیز بین خریدار و فروشنده به‌وجود نیاید.وی درباره سؤال پیامکی یکی دیگر از شنوندگان برنامه درباره ثبت‌نام جدید یارانه‌ها گفت: از سال 1393 ثبت‌نام جدیدی متأسفانه صورت نگرفته است و این عقب‌ماندگی در این سال‌ها باید جبران شود، به‌زودی از طریق پیامک و لینک سامانه مربوطه، اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت، مردم بابت این موضوع نگرانی نداشته باشند زیرا دولت می‌داند چه‌کسانی یارانه دریافت کرده‌اند و چه‌کسانی یارانه دریافت نکرده‌اند، در این مرحله مردم فعلاً اعتراض خود را ثبت می‌کنند و در مرحله بعد به موارد اعتراضی به‌صورت جزئی رسیدگی می‌شود.در این راستا روز گذشته  وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از واریز یارانه کمک‌معیشتی ماه اول به حساب همه افرادی که نسبت به حذف یارانه خود اعتراض کرده‌اند خبر داد.حجت‌الله عبدالملکی اعلام کرد: مبلغ یارانه به‌عنوان حق هر ایرانی که در 9 دهک درآمدی قرار دارد ‎محفوظ است؛ با دستور رئیس‌جمهور کمک معیشتی ماه اول به حساب همه افراد متقاضی در سامانه واریز شده است و بعد از تأیید قابل برداشت خواهد بود؛ ‎وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرف یک‌ماه همه درخواست‌ها را بررسی خواهد کرد.
 
دستگیری 20 متخلف در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز در سنندج
رییس کل دادگستری استان کردستان از دستگیری ۲٠ متخلف در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز در سنندج خبر داد و گفت: ۱٠ نفر از این افراد، کارکنان شهرداری سنندج و ۱٠ نفر نیز از دلالان ساخت و سازهای غیرمجاز بودند.حجت الاسلام سید حسین حسینی با اعلام خبر دستگیری ۲٠ متخلف در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز در سنندج، بیان کرد: ۱٠ نفر از این افراد، کارکنان شهرداری سنندج و ۱٠ نفر نیز از دلالان ساخت و سازهای غیرمجاز بودند که با ورود جدی دادستانی مرکز استان کردستان، این افراد بازداشت شدند.وی با تأکید بر احیای حقوق عامه و صیانت از اراضی ملی و دولتی، افزود: با ورود جدی دادستانی مرکز استان کردستان و به صورت علی الرأس و مستقیم در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری، ۲٠ نفر از افرادی که به طور سازمان یافته، مبادرت به تصرف اراضی ملی، دولتی و وقفی و به تبع آن تشکیل شبکه کلاهبرداری، رشا و ارتشا کرده بودند، در عملیاتی ضربتی دستگیر شدند.رییس کل دادگستری استان کردستان افزود: برای این افراد پرونده قضایی در دادگستری مرکز استان تشکیل شده است و یک نفر از این متهمان نیز متواری است که به زودی دستگیر خواهد شد.وی تصریح کرد: این اقدام در راستای تأکیدات دادگستری استان کردستان بر برخورد جدی و قاطع با زمین خواری و سوءاستفاده از بیت المال صورت گرفته و پیش بینی این است که تعداد این افراد در آینده نزدیک به ۳۵ نفر خواهد رسید.

رفع مشکلات تخصیص زمین به شرکت‌های دانش بنیان استان مرکزی
رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: با پیگیری های دادگستری این استان، مشکلات تخصیص زمین شرکت های دانش بنیان مانند ماهد آلومینیوم اراک، شرکت داروسازی سیراب و دنا مرتفع شده است.حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در استان مرکزی اظهار کرد: با پیگیری های دادگستری استان مرکزی، مشکلات تخصیص زمین شرکت های دانش بنیان مانند ماهد آلومینیوم اراک، شرکت داروسازی سیراب و دنا مرتفع شده است.وی افزود: برنامه‌های حمایتی و اجرایی برای رفع مشکلات پارک علم و فناوری از جمله راه های دسترسی مناسب و توسعه دانش فنی پارک علم و فناوری را در نظر داریم. رییس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اقدامات شاخص دادگستری این استان در حوزه اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: یکی از مشکلات مجامع صنعتی و تولیدی این استان، مواد اولیه است که سال گذشته بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه رسوب شده در انبارهای گمرکات ترخیص شد که این اقدام گره گشایی بزرگی برای مجامع صنعتی و تولیدی بود. وی عنوان کرد: بحث سهامدار و اهلیت سهامداران مجامع صنعتی بزرگ، یکی از دغدغه ها در استان مرکزی است که در این راستا سال گذشته انتقال سهام عمده شرکت هپکو اراک و شرکت مپنا واگن پارس با موفقیت انجام شد و در هر دو شرکت تحول عمده ای را ایجاد کرده است.
 
تسریع در رسیدگی به شکایت مالباختگان پرونده موج آبی گنبدکاوس
رییس کل دادگستری استان گلستان از تسریع در روند رسیدگی به شکایت مالباختگان پرونده موج های آبی گنبدکاووس خبر داد. حیدر آسیابی در جلسه ای با شاکیان پرونده موج‌های آبی گنبدکاووس گفت: دی‌ماه گذشته، با موافقت شاکیان با متهم این پرونده که به قید وثیقه آزاد است، یک ‌سال برای تکمیل این پروژه فرصت داده شد اما متهم این پرونده با گذشت چهار ماه از زمان آزادی، به تعهد خود عمل نکرده و تاکنون اقدام قابل توجهی برای پیشرفت پروژه انجام نداده است. وی افزود: با درخواست شاکیان، ادامه رسیدگی قضایی به پرونده در اسرع وقت در دستور کار قرار گرفت تا در کوتاه ترین زمان ممکن، پرونده رسیدگی شود و به مرحله اجرای احکام برسد.

اخذ رضایت ۷۰۰ شاکی یک پرونده کثیر الشاکی در میاندوآب
رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از اخذ رضایت از ۷۰۰ شاکی یک پرونده کثیر الشاکی در میاندوآب خبر داد. ناصر عتباتی اظهار کرد: یک پرونده کثیرالشاکی با ۹۴۲ شاکی در حوزه قضایی میاندوآب با موضوع کلاهبرداری مطرح است که با پیگیری رییس دادگستری و دادستان میاندوآب، اعضای هسته جهادی بخشایش این شهرستان به موضوع ورود کرده و تاکنون رضایت قریب به ۷۰۰ نفر از شکات را اخذ کرده‌اند. وی افزود: با توجه به اینکه اموال توقیفی متشاکی، کفاف بدهی وی را نمی داد، در جهت استیفای قسمتی از مطالبات، همه شاکیان با وساطت هسته های جهادی بخشایشی از قسمتی از حق خود گذشت کردند و تلاش برای اخذ رضایت تمامی شاکیان ادامه دارد.

انهدام شبکه تولید داروهای تقلبی در زنجان
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان از انهدام شبکه تولید داروهای تقلبی خبر داد. بهروز عباسی اظهار کرد: یک باند تولید داروهای تقلبی که اقدام به تولید داروهای دست‌ساز چاقی و لاغری و با عناوین مختلف می‌کردند، شناسایی وعوامل آن بازداشت شدند. وی افزود: این باند پس از تهیه خارج از چرخه قانونی برخی داروها از داروخانه ها، آنها را آسیاب کرده و پس از ترکیب به‌عنوان ماده اولیه قرص‌های دست‌ساز چاق کننده استفاده می‌کردند واین داروهای دست ساز به صورت کپسول و داخل قوطی‌های قرص به‌عنوان داروی شرکتی به مشتریان و مصرف کنندگان فروخته می‌شد.به گفته عباسی، در این راستا سه نفر دستگیر و پس از بررسی مستندات و مدارک با صدور قرار تامین مناسب روانه زندان شدند.
 
سرانه مصرف شیر دانش آموزان
 معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از سال‌ها وقفه، طرح تغذیه رایگان دانش آموزی را آغاز کردیم، گفت: میانگین سرانه مصرف شیر در دانش آموزان هر سه روز یک لیوان است. صادق ستاری‌فرد افزود: طرح تغذیه رایگان از البزر و سیستان و بلوچستان شروع شده و ۷۵ هزار دانش آموز تاکنون تحت پوشش پایلوت طرح تغذیه رایگان در مناطق محروم قرار گرفته‌اند.

زمان اعلام نتایج معرفی شدگان مصاحبه دکتری 
 رییس سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتایج معرفی شدگان به مصاحبه آزمون دکتری نیمه متمرکز تا آخر اردیبهشت خبر داد. عبدالرسول پورعباس گفت: در راستای سیاست دولت برای حضوری شدن تحصیل در همه مقاطع آموزشی، چگونگی برگزاری مصاحبه از معرفی شدگان آزمون دکتری نیمه متمرکز ۱۴۰۱ در شورای معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح و انجام مصاحبه به صورت حضوری تصویب شد.

شناسایی کانون ریزگردهای پایتخت
 مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: توانایی تعیین کانون‌های ریزگرد و پیش‌بینی توده‌های ریزگرد و غلظت ذرات معلق حاصل از آنها در هوای شهر تهران را داریم و ورود اولین توده‌های ریزگرد از سوی مرزهای غربی کشور را شناسایی کردیم.سیدمحمدمهدی میرزایی قمی افزود: راهبری ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، تنها توسط افراد و شرکت‌های دارای گواهینامه معتبر از شرکت‌های سازنده تجهیزات انجام می‌شود.
 
انعقاد قرارداد 8هزار میلیاردی برای تامین قطعات مترو
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از بسته شدن قرارداد برای تامین قطعات مترو خبر داد و گفت: قرارداد 8 هزار میلیارد ریالی با بانک‌ شهر منعقد شده و به دنبال اجرا هستیم تا ثبت سفارش و خرید براساس لیست اقلام اضطراری صورت گیرد.مهدی شایسته اصل در ادامه بیان کرد: بحث دیگری که داریم اورهال قطارهاست به ویژه در خطوط یک و دو مترو 42 رام قطار قدیمی داریم که در هماهنگی‌های صورت گرفته سرمایه‌گذار خارجی پذیرفته است که بحث تأمین مالی را انجام داده و قطارها را ارتقاء دهد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اظهار کرد: اگر این قطارها اورهال شود تا 20 سال آینده می‌توان از آن‌ها بهره‌برداری کرد.

بازنگری در آیین نامه ارتقای اساتید 
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بازنگری آیین نامه ارتقاء در حوزه پژوهشی گفت:در صورت تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهش های مساله و محصول محور شرط ارتقای اساتید در حوزه پژوهشی می‌شود.پیمان صالحی توضیح داد: آیین نامه ارتقا در حال کار کارشناسی است. وی اظهار کرد: پس از اتمام بررسی‌های کارشناسانه، در شورای عالی انقلاب فرهنگی بازبینی و مصوب خواهد شد. معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: آن چیزی که در آیین نامه ارتقا مد نظر است این است که ما پژوهش هایمان را مساله محور و محصول محور کنیم و به این سمت برویم.

توزیع برنج و روغن میان خانواده‌های تحت پوشش امداد
مدیرکل کمیته امداد استان تهران از توزیع بیش از ۹۵ تُن برنج و6 هزار بطری روغن میان ۹ هزار ۵۷۰ خانواده تحت حمایت در شهرستان‌های کم برخوردار استان تهران خبر داد.سیدابوالفضل پرپنچی بیان کرد: این اقلام از محل کمک‌های مردمی تهیه و توزیع و ارزش آنها یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. وی بیان کرد: با همکاری و مشارکت مردم نوعدوست و خیران در سطح استان تهران می‌توانیم نقش مؤثری در شاد کردن دل نیازمندان داشته باشیم.

مشکل بهزیستی برای تامین به‌موقع وسایل توانبخشی با کیفیت
سرپرست امور توانبخشی پزشکی سازمان بهزیستی اظهار کرد: بهزیستی برای تامین به‌موقع وسایل توانبخشی با کیفیت، دچار مشکل است. رامین رضایی در ادامه افزود: با توجه به اینکه هر روز به جمعیت هدف نیازمند اضافه می‌شود، سرپرست امور توانبخشی پزشکی سازمان بهزیستی  گفت: به رغم تلاش برای تامین اعتبارات، مشکلات همچنان وجود دارد و افزایش اعتبارات متناسب با نیاز‌های بهزیستی نیست. وی بیان کرد: بیمه نبودن وسایل توانبخشی از یک سو، همچنین افزایش قیمت تجهیزات مورد نیاز با توجه به تورم و ارزش ارز و ریال از سویی دیگر باعث ایجاد مشکلات شده است.

چک بین بانکی چیست؟
چک بین بانکی، یک نوع چک رمزدار است که به درخواست مشتری، توسط بانک صادر می شود. نحوه وصول چک بین بانکی، به این صورت است که به بانک مقصد مراجعه و پس از تایید رمز چک، وجه آن به حساب معرفی شده، واریز می شود. مدت زمان وصول چک بین بانکی، در هر روز کاری، تا ساعت 13 است.
یکی از مهمترین اسناد مالی که توسط شهروندان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، چک است. احکام مربوط به چک به عنوان یکی از اسناد تجاری در کنار سفته و برات در قانون تجارت، مورد پیش بینی قرار گرفته و از آن جهت که استفاده از آن، با حساسیت های ویژه ای مواجه است، توصیه می شود که افراد، هنگام استفاده از این سند تجاری، نکات حقوقی مهم در خصوص آن را مورد توجه قرار دهند.در این میان، یکی از مهمترین انواع چک ها، چک هایی هستند که توسط بانک ها صادر می شوند و به اصطلاح، به آنها چک رمزدار گفته می شود. این چک ها، خود به دو نوع چک رمزدار بانکی و چک رمز دار بین بانکی تقسیم می شوند که از امنیت بیشتری نسبت به چک های عادی، برخوردارند.حال سوال مهمی که در خصوص این نوع چک ها وجود دارد، این است که مدت زمان و نحوه وصول آنها به چه صورت است؟
بر اساس قانون، چک نوشته ای است که به واسطه آن، صادرکننده، به بانک دستور می دهد تا در صورت رویت کردن برگه چک، مبلغ مذکور را، به دارنده آن پرداخت کند.به طور کلی، می توان انواع و اقسام چک را از هم تفکیک کرد که هر کدام از آنها، شرایط و احکام خاص خود را دارند و مزایا و معایب هر کدام از آنها، می تواند برای استفاده از آن، مورد توجه قرار گیرد. به عنوان نمونه، از جمله انواع چک ها می توان به چک های عادی، چک های تضمین شده، چک های مسافرتی و چک های رمزدار اشاره کرد.یکی از انواع چک ها، چک های بین بانکی است که به دلیل امنیت بالایی که نسبت به سایر انواع چک ها دارند، در موارد مهمتر مورد استفاده قرار می گیرند. چک بین بانکی، نوعی چک رمزدار محسوب می شود که برخلاف چک های عادی، صادرکننده این چک ها، بانک است و بانک ها به درخواست مشتری، اقدام به صادر کردن چک بین بانکی می کنند تا از این طریق، انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر، امکان پذیر شود.
لازم به ذکر است که صدور چک بین بانکی نیازمند ارائه درخواست متقاضی به بانک است و نیازی به این نیست که شخص متقاضی انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر، دسته چک داشته باشد، بلکه صدور چک بین بانکی رمز دار، برخلاف چک های عادی، بدون گرفتن دسته چک نیز امکان پذیر است.بر اساس آنچه گفته شد، می توان مشاهده کرد که یکی از مهمترین انواع چک ها، چک های بین بانکی است که با استفاده از آنها، مشتریان می توانند مبلغ دلخواه و مورد نظر خود را، به نحو آسانی از یک بانک، به بانک دیگر انتقال بدهند؛ بدون اینکه خطری از حیث گم شدن یا مورد سوءاستفاده قرار گرفتن برگه چک داشته باشند. چرا که در این چک ها که رمز دار هستند، تضمین و تامین امنیت چک بین بانکی، بر عهده بانک است.بنابراین از جمله مزایای استفاده از چک های بین بانکی نسبت به سایر چک ها، تضمین پرداخت مبلغ چک، امنیت بالا و عدم امکان سوءاستفاده از آن و درگیر شدن با چک برگشتی است.در خصوص چک های بین بانکی، باید به این نکته توجه داشت که این نوع چک ها، حتما به نام گیرنده چک صادر می شوند. به همین دلیل، استفاده از چک های رمزدار بین بانکی به صورت چک در وجه حامل، امکان پذیر نیست.

  مدت وصول چک بین بانکی
پرسشی که در اینجا ممکن است مطرح شود، این است که مدت زمان وصول چک بین بانکی چقدر است و به عبارت دیگر، در صورتی که فردی، چک بین بانکی در اختیار داشته باشد، در چه مدت زمانی می تواند اقدام به وصول چک کند؟ در پاسخ به این پرسش، باید گفت که اصولا وجه چک های بین بانکی، به صورت نقدی، قابل وصول نبوده و باید به صورت مستقیم، از طرف بانک، به حساب دارنده چک، پرداخت شود.با این وجود، باید در نظر داشت که در حال حاضر، مدت زمان وصول چک بین بانکی توسط دارنده چک، تا ساعت 13 است.به عبارت دیگر، وصول چک های بین بانکی، در هر روز کاری صرفا تا ساعت 13 یا یک بعدازظهر، امکان پذیر است و اگر بعد از این ساعت به بانک مراجعه شود، وصول چک بین بانکی، امکان پذیر نیست و باید تا روز بعد، منتظر ماند.

 نحوه وصول چک بین بانکی
 در خصوص نحوه وصول چک بین بانکی، باید خاطرنشان کرد که چک های بین بانکی، پس از درخواست مشتری، توسط بانک صادر می شوند و یک رمز مشخص دارند؛ با این حال، وصول چک بین بانکی، به این صورت نیست که دارنده بتواند مبلغ آن را نقدا دریافت کند؛ بلکه بانک، مبلغ چک را به صورت نقدی، از حساب صادرکننده، برداشت و یک برگه چک بین بانکی با رمز مشخص، بر عهده یکی دیگر از بانک ها صادر می کند؛ لذا سرقت چک، در این مورد مشکل ساز نخواهد بود.برای وصول چک بین بانکی، ابتدا باید شماره حساب و کد شعبه بانکی که دارنده چک، در آن بانک حساب دارد، در چک بین بانکی مشخص شود. به منظور وصول مبلغ چک بین بانکی، ذی نفع یا دارنده چک می تواند به شعبه بانک درج شده در چک مراجعه کرده و پس از ارائه چک و تایید رمز آن توسط بانک، مبلغ آن، به حساب معرفی شده واریز می شود؛ البته به شرط اینکه در طول مدت زمان وصول چک بین بانکی (تا ساعت 13 بعدازظهر) به بانک مراجعه شود.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال