امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

طریقه استعلام وضعیت دهک‌بندی ها اعلام شد

طریقه استعلام وضعیت دهک‌بندی ها اعلام شد

طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها هموطنان می‌توانند برای استعلام وضعیت دهک‌بندی خود با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند.

به گزارش خبرگزاری موج، در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای و آغاز روند پرداخت یارانه جدید بر اساس دهک‌بندی انجام‌شده، مردم با ابهاماتی در مورد مشمول بودن یا نبودنِ خود بر اساس دهک‌های درآمدی مواجه شده‌اند.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است هموطنان می‌توانند برای اطلاع از دهک‌بندی خود از دو کانال اقدام کنند؛ راه نخست، شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ است که بعد از تماس، با وارد کردند کد ملی سرپرست خانوار و همچنین وارد کردن یک شماره تلفن همراه که به نام سرپرست است، دهکی که در آن قرار دارند اعلام می‌شود.

راه دیگر مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir است که وضعیت دهک‌بندی را مشخص و اعلام می‌کند.

دولت در ساعت ۲۴ روز نوزدهم اردیبهشت در جریان اصلاح نظام یارانه و نرخ ارز ترجیحی، نسبت به پرداخت یارانه‌ای با مبلغ جدید اقدام کرد که طی آن با حذف دهک دهم (پردرآمد)، برای دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر و برای دهم چهار تا نهم ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر واریز کرده است.

پرداختِ انجام‌شده برای ۹ دهک، حدود ۷۲ میلیون نفر را پوشش داده که نسبت به جمعیت یارانه‌بگیر که حدود ۷۸ میلیون نفر بودند، حدود شش میلیون نفر کمتر شده است.

طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف به حذف سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی است.

توجه شماره پیامک و سامانه استعلام دهک خانوار و دهک های درآمدی خانوار سال ۱۴۰۱ اعلام شد:

بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، هموطنان عزیز می‌توانند برای استعلام وضعیت دهک‌بندی و دهک درامدی خود در سال ۱۴۰۱ با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند.

به گزارش ایسنا، در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای و آغاز روند پرداخت یارانه جدید بر اساس دهک‌بندی انجام‌شده، مردم با ابهاماتی در مورد مشمول بودن یا نبودنِ خود بر اساس دهک‌های درآمدی مواجه شده‌اند.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است هموطنان می‌توانند برای اطلاع از دهک‌بندی خود از دو کانال اقدام کنند؛ راه نخست، شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ است که بعد از تماس، با وارد کردند کد ملی سرپرست خانوار و همچنین وارد کردن یک شماره تلفن همراه که به نام سرپرست است، دهکی که در آن قرار دارند اعلام می‌شود.

سیدمرتضی موتورچی (رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در یک پیام توئیتری نوشت: «به اطلاع هم وطنان گرامی می‌رساند پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، هموطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند، می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض کنند.»

اینکه چگونه بفهمیم که ما جزو کدام دهک خانوار هستیم کار دشواری است چرا این کار را دولت از طریق مختلف انجام میدهد و بستگی به شرایط بسیار خاصی دارد که کدام دهک محاسبه شوید.

گفتنی است که استعلام دهک خانوار از (سایت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه) صحت ندارد و خانوارهای عزیز برای استعلام دهک به این سامانه مراجعه نکنند. این مرکز یک مرکز پژوهشی است و اصولاً مسئولیتی در زمینه تعیین دهک خانوار ندارد. تعیین دهک خانوار بر اساس داده‌های پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‌گیرد

سامانه استعلام دهک خانوار با کد ملی اعلام شد

برای اطلاع از دهک بندی و دهک خانوار خود و سایت و سامانه استعلام دهک خانوار با کدملی را در زریر دریافت کنید :

توجه: رسیدگی به درخواست یارانه حمایت معیشتی خانوار، منحصراً از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا ادارات کل تابعه آن وزارتخانه در استان‌ها امکان پذیر و قابل پیگیری می‌باشد.

همچنین امروز مجتبی سعادتی در مورد اینکه برخی از شهروندان اعلام کردند همزمان با گزارش رئیس جمهور به مردم در مورد اصلاح یارانه کالاهای اساسی مبالغی به حساب‌شان واریز شده است، گفت: طبق گفته رئیس جمهور یارانه جبرانی برای اصلاح یارانه‌ کالاهای اساسی برای دو ماه به صورت بلوکه شده تا زمان اعلام رسمی از سوی دولت به حساب دهک‌های اول تا سوم کم درآمدی به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان واریز شد و برای دهک‌های ۴ تا ۹ پردرآمدی به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان واریز شده که این مبالغ فعلاً قابل برداشت نیست.

وی افزود: در روزهای آینده اطلاعات بیشتری به مردم ارائه خواهد شد و زمان استفاده از این یارانه جبرانی از سوی دولت در آینده اعلام خواهد شد اما تا آن زمان این مبالغ قابل برداشت و استفاده نیست.

مدیرکل روابط عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها همچنین گفت: کسانی که به هر نحوی از سال ۹۳ به بعد برای یارانه‌ها ثبت‌نام نکرده بودند و یا از قلم افتاده بودند در روزهای آینده اعلام می‌شود که در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام کنند.

وی همچنین افزود: کسانی که به هر نحوه دهک بندی خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت کنند و اگر دارای حق باشند یارانه آنها جبران می‌شود.

سعادتی این را هم گفت: شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سؤالات در اختیار مردم گذاشته می‌شود. همچنین سامانه هدفمندی hadafmandi.ir از روزهای آینده در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر یارانه جبرانی باری دهک‌های یک تا ۹ واریز شده است که برای سه دهک کم‌درآمد ۴۰۰ هزار تومان و برای ۶ دهک پردرآمد ۳۰۰ هزار تومان واریز شده اما فعلاً قابل برداشت نیست.

شهروندان می توانند برای استعلام و دریافت اطلاعات خانوار با ارسال کد ملی می توانید با ارسال کد ملی خود از طریق پیام کوتاه به شماره ۳۰۰۰۰۰ اطلاعات مربوط به سرپرست خانوار و تعداد اعضای خانوار را از مرکز آمار ایران دریافت کنند.

در صورت مواجه با مغایرت سرپرست خانوار می تواند به سایت مرکز آمار ایران به نشانیyaraneh.amar.org.ir مراجعه و به اصلاح مغایرت اقدام کنند.

شماره تلفن هدفمندی یارانه ها

شماره تلفن ۱۶-۸۵۱۰۷۷۰۸ مربوط به مرکز آمار ایران و تلفن سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به شماره ۰۹۶۲۰ آماده پاسخگویی به تمامی سوالات هموطنان در زمینه اطلاعات اقتصادی خانوار است.

تلفن گویای مرکز آمار ایران به شماره ۸۵۸۷-۰۲۱ به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات هموطنان در زمینه اطلاعات اقتصادی خانوار است.

نکات مهم

خانوارهایی که با مواردی از قبیل فوت، اعتیاد سرپرست خانوار به مواد مخدر، زندانی بودن، مفقود و یا مجنون شدن، حضور نداشتن سرپرست در محل زندگی خانوار (مثل زندگی در خارج از کشور‌) و نداشتن صلاحیت سرپرست خانوار مواجهند، می‌توانند با در دست داشتن گواهی معتبر از مراجع ذیصلاح به بخشداری‌ها و یا فرمانداری‌های شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

خانوارهای جدید ‌که موفق به ثبت کامل اطلاعات خانوار خود در سامانه مرکز آمار ایران نشده‌اند، در صورت مراجعات بعدی به سامانه با پیغام “شماره ملی شما قبلا وارد این سامانه شده است”، مواجه می‌شوند.

مرکز آمار ایران اطلاعات مربوط به این افراد را آخر هر روز از سامانه حذف می‌کند و این افراد ‌باید مجدداً پس از ۴۸ ساعت به سامانه مذکور مراجعه کرده و به ورود کامل اطلاعات اقدام کنند.

افرادی‌که هنگام ورود اطلاعات، به اشتباه در خانوار دیگری ثبت‌نام شده‌اند نیاز به مراجعه حضوری به مرکز آمار ایران ندارند.

این افراد ‌باید با شماره تلفن‌های ۱۶- ۸۵۱۰۷۷۰۸ تماس گرفته و کد ملی خودرا اعلام کنند. مرکز آمار پس از بررسی، اطلاعات این افراد را از خانوار مذکور حذف می‌کند. این افراد ‌باید ۴ روز بعد به سامانه مراجعه و اطلاعات خود را در خانوار خود وارد کند.

در صورتی که حساب اعلامی سرپرست خانوار از ۶ ماه پیش تاکنون غیر فعال بوده، مبالغ یارانه به حساب اعلامی واریز نشده است و افراد ‌باید به شعب بانک‌های مربوط مراجعه کنند.

سرپرستان خانوار هایی که حساب‌هایشان تأیید نهایی نشده است باید به یکی از شعب بانک‌هایی که دارای حساب می باشند مراجعه تا از طریق شعبه مربوط شماره حساب آنان با استفاده از سیستم E-bank در سامانه اعلام حساب خانوار وزارت رفاه و تأمین اجتماعی ثبت شود.

مرکز آمار ایران به زودی نحوه ورود به سامانه را برای افرادی‌که کد رهگیری و یا رمز عبور خود را گم کرده‌اند، اعلام خواهد کرد./ منبع : مهر

تقسیم بندی دهک ها

براساس آمارهای سال گذشته مرکز آمار ایران، اگر هزینه کل یک خانوار (از تمامی افراد خانوار) حدود ۷۰۰ الی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این خانواده در دهک یک قرار می‌گیرد و جزو ۱۰درصد فقیرترین خانواده‌های جامعه است.

اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، خانواده را در دهک دو قرار می‌دهد. هزینه دو میلیون تومانی خانوار را در دهک سوم جایگذاری می‌کنند.

افراد حاضر در دهک چهارم هزینه خانوارشان حدود سه میلیون تومان است و برای خانوارهای دهم پنجم هزینه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود که دهک میانی محسوب می‌شود.

هزینه حدود چهار میلیون و سیصد هزار تومانی برای افراد از دهک ششم محسوب می‌شود و هزینه پنج میلیون تومانی خانوارها را به دهک بعدی یعنی دهک هفتم می‌برد. رقم حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه خانوار دهک هشتم فرض شده و دهک نهم حدود هشت میلیون تومان هزینه دارد.

در نهایت دهک دهم حدود ۱۶ میلیون تومان هزینه خانوارش می‌شود که این دهک ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه هستند را تشکیل می‌دهد.

این ارقام مربوط به سال گذشته است، و بر پایه تغییرات تورمی هزینه ماهانه دهک اول در آذر امسال به حدود دو میلیون تومان رسید و دهک دهم معادل با ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

در واقع باید ۴۲ درصد نرخ تورم به هزینه‌های دهک‌های اضافه شود. اما به نظر می‌رسد مشمولان یارانه ۲۲ بهمن براساس آمارهای سال گذشته شناسایی شده‌اند.


اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال