مدرسه صادرات برای شرکتهای کوچک راهاندازی میشود
سرپرست سازمان توسعه تجارت با اعلام خبر راهاندازی مدرسه صادرات از سال آینده، از برنامهریزی این سازمان برای ارائه آموزشهای تخصصی به شرکتهای صادرکننده کوچک خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مودودی در همایش پویش صادرات که صبح امروز در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد با تاکید بر لزوم آموزش حرفهای به صادرکنندگان و شرکتهای کوچک اظهار کرد: برنامه سازمان توسعه تجارت در رویکرد جدید خود، توانمندسازی و ارتقاء توان شرکتهای صادراتی کوچک کشورمان در صحنه بینالمللی است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: پیش از این زمانی که صحبت از آموزش صادرکنندگان میشد، افراد علاقهمند در این حوزه آموزشهای چند ساعته در قالب دورههای مقدماتی و تکمیلی را پشت سر میگذاشتند اما در رویکرد جدید ما علاوه بر این موارد قطعا برنامهریزی جدی برای شرکتهای صادرکننده انجام میشود.
وی گفت: هم اکنون در تفاهم انجام شده با سازمان صنایع کوچک و اتاق تعاون مقرر شد در قالب مدرسه صادرات فضای آموزش در این حوزه را به سمتی سوق دهیم که نه تنها افراد بلکه شرکتهای صادرکننده ارتقاء یابند.
مودودی با بیان اینکه شرکتهای کوچک ایران سالانه 2 میلیارد دلار صادرات دارند افزود: این رقم در مقایسه با 50 میلیارد دلار صادرات سالانه کشورمان عددی ناچیز و کوچک است و لازم است تا با آموزشهای حرفهای در همه ابعاد این رقم بیش از این ارتقاء یابد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: هم اکنون 40 تا 50 هزار شرکت صادراتی در کشور فعالند که از این میان شرکتهایی که بین 100 تا 500 هزار دلار صادرات دارند شناسایی شده و در سال آینده با گزینش تعدادی از این شرکتها، اقدام به توانمندسازی آنها در بازه زمانی 2 ساله خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در این بخش از طراحی کارت ویزیت، جزئیات حضور در هیئتها، چگونگی انجام مطالعات بازار، چگونگی انجام مذاکره، نحوه انعقاد قرارداد و ... در قالب دروس تخصصی ارائه شده و در پایان این دو سال نیز مدرکی با تایید سازمان توسعه صادرات و مراکز آموزشی از جمله دانشگاهها به این شرکتها اعطا میشود.
مودودی با تاکید بر لزوم افزایش سهم صادرات شرکتهای کوچک ایرانی خاطر نشان کرد: هم اکنون بیش از 1400 شرکت ترکیه، صادراتی بالای 10 میلیون دلار دارند ولی این رقم در کشورمان، کمتر از 350 شرکت است. لذا باید با آموزش حرفهای در بخش صادرات، شرکتهای ایرانی را توانمندتر کرده و میزان صادراتشان را ارتقاء دهیم.
وی تمرکز بر برندسازی را یکی از استراتژیهای آموزش در این مدرسه عنوان کرد و گفت: کشورمان 1.2 درصد جمعیت، جغرافیا و تولید ناخالص دنیا را دارد ولی متاسفانه سهم صادرات ما با این رقم تناسب ندارد و سهم صادرات کشورمان در دنیا کمتر از 25 صدم درصد است و این یعنی نتوانستیم خودمان را به دنیا معرفی کنیم.
به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت، ایران هماکنون با صنایع معدنی و نفت در دنیا شناخته میشود ولی در موارد دیگر که توانمندیهای بالایی هم داریم از جمله دارو، صنایع هایتک و صنایع پلیمری نتوانستهایم توانمندیهایمان را به دنیا بشناسانیم.
مودودی در پایان با تاکید بر اینکه موضوع صادرات تنها به تولید باکیفیت محصول و بستهبندی مناسب خلاصه نمیشود گفت: به عنوان مثال ما بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیا هستیم و بیش از 94 درصد زعفران دنیا در ایران تولید میشود و منطقی آن است که ایران تعیینکننده قیمت این محصول و بازیگر اصلی این بازار باشد ولی نکته دردناک آنجاست که متاسفانه افغانستان در حوزه بازار زعفران بهتر از ما خودش را معرفی کرده و اسپانیا به عنوان گل سرسبد در بازار زغفران شناخته میشود.
واردات ماشین آلات معدنی از پرداخت حقوق ورودی معاف شد+سند
معاون فنی گمرک در بخشنامه ای بر معافیت حقوق ورودی ماشین آلات معدنی و تجهیزات اکتشافی مورد نیاز خطوط تولید تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، معاون فنی گمرک ایران در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی با اشاره به وجود سلیقه ای از پذیرش معافیت حقوق ورودی مواد 109 و 11 آیین نامه اجرایی قانون معادن در گمرکات کشور و تشکیل پرونده های متعدد اختلافی همچنین مکاتبات عدیده، به منظور تشویق و حمایت از سرمایه گذاری های صنایع معدنی، ورود ماشین الات و تجهیزات اکتشافی مورد نیاز خطوط تولید که با مجوز وزارت خانه مربوطه انجام میشود، از پرداخت هرگونه حقوق ورودی معاف میباشند.
صادرات مرغ ۲ ماه ممنوع شد
در بیست و دومین جلسه ستاد تنظیم بازار، ممنوعیت صادرات مرغ برای دوماه آینده تصویب شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بیست و دومین جلسه ستاد تنظیم بازار که به ریاست رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، وضعیت بازار مرغ و گوشت مورد بررسی قرار گرفت و اعضا مصوب کردند صادرات مرغ برای اسفندماه امسال و فروردین سال 98 ممنوع شود.
همچنین اعضای ستاد تنظیم بازار تصویب کردند که برای تامین مرغ مورد نیاز بازار، جوجه یکروزه وارد کشور شود.
در این جلسه که نمایندگان دستگاه های مختلف و بخش خصوصی حضور داشتند، وضعیت بازار مرغ و گوشت بررسی و راهکارهای تامین مرغ مورد نیاز بازار و کاهش قیمت این محصول بررسی شد.
مردم باید عملکرد دستگاه های نظارتی را احساس کنند
همچنین در این جلسه، رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید به لزوم نظارت بیشتر بر نحوه توزیع کالا، افزود: باید نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و دیگر دستگاههای مربوطه به گونه ای باشد که مردم حس کنند بازار در کنترل نهادهای نظارتی است.
او ادامه داد: تعداد بازرسی هایی که تعزیرات و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان داشته است، عدد کمی نیست، اما مردم باید این سطح از نظارت در کنترل قیمت ها را احساس کنند.
رحمانی با بیان اینکه قیمت کالاها باید از مبدا اولیه کنترل شود، افزود: بیشترین سود نه برای دامداران و کشاورزان که برای دلال هاست و در این خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید کنترل لازم را انجام دهند.
او ادامه داد: تامین کالا و فراوانی آن اولویت اول وزارت صنعت، معدن و تجارت است و همه بخش ها باید همراهی لازم را برای تامین مایحتاج مردم داشته باشند.