امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

عرضه ۱۰۰ درصدی محصولات فولادی در بورس قانونمند شد

فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر وجود شیطنت های عرضه و تقاضا و تاثیر اقتصاد بیمار در حوزه فولاد تاکید کرد و از تصویب قانون عرضه صد درصدی محصولات فولاد در بورس خبر داد.

به گزارش بازار، حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره نوسانات صنعت فولاد و نگرانی‌ها بابت آن گفت: در چند ماه اخیر شاهد نوسات بسیاری در بازار فولاد از حیث قیمت و عرضه و تقاضا بودیم. علیرغم اینکه در کشور ما میزان تولید فولاد بین ۲۷ تا ۳۰ میلیون تن و پیک مصرف حدود ۱۵ میلیون تن است، اما متاسفانه می‌بینیم عرضه و تقاضا در کشور ما برای فولاد تناسب ندارد. در حقیقت مصرف واقعی ما در زنجیره فولاد در همه موضوعات، نصف تولیدمان است. البته علیرغم این موضوع، مشکلات بسیاری در این حوزه داشتیم و خیلی از صنایع دیگر نیز متاثر از این حوزه صنعت هستند، برای مثال صنعت خودرو و مسکن در ایران، یکی از نیازهای شان را از صنعت فولاد تامین می کنند. بنابراین افزایش قیمت فولاد یا کمبود برخی محصولات فولادی در بازار اثر مستقیم در حوزه‌های دیگر صنعتی خواهد داشت.

وی توضیح داد: مجلس شورای اسلامی از روزهای ابتدایی که این اتفاق را در بازار دید به این موضوع ورود کرد و به همین دلیل کارگروهی در کمیسیون صنایع تشکیل شد و کل زنجیره فولاد را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند در حوزه های بالادستی، میان دستی و پایین دستی چه اتفاقاتی رخ داده که اینطور بازار را نابسامان کرده است. در نهایت گزارشی از روند این کار استخراج شد و با طرح در کمیسیون صنایع و معادن، ایرادها مشخص شد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ادامه همچنان که مستحضر هستید مجلس یا باید از ابزارهای نظارتی استفاده کند تا در مورد چرایی اجرا نشدن قوانین وضع شده سوال بپرسد، یا اینکه باید قانونگذاری کند. در حوزه قانونگذاری، چون دیدیم قوانین محکمی وجود ندارد و قوانین قبلی نیز بعضاً گریز داشت لذا مجلس تصمیم گرفت وارد عرصه قانونگذاری در حوزه فولاد شود.

فیروزی ادامه داد: اگر می خواستیم طرحی به مجلس دهیم که تبدیل به قانون شود، بازه زمانی طولانی را شامل می شد که امکان داشت به این شرایط فعلی نرسد لذا در قالب تبصره یک ماده ۴۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس که اجازه می دهد در قالب گزارش موارد خاص و ضروری گزارشی به صحن ارائه شود، وارد عمل شدیم تا طی دو هفته نهایی شود که بتوانیم آن را تبدیل به قانون کنیم. روز ۵ و ۶ آبان ماه این اتفاق نهایی شد و گزارش کمیسیون را من به عنوان سخنگو قرائت کردم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مقایسه الگوهای جهانی همچون چین و رقابت با این کشورها در تولید فولاد، گفت: ما در کمیسیون روی چندین موضوع در حال بحث هستیم؛ اول اینکه برابر قانون ششم توسعه، باید تا سال ۱۴۰۴ تولید به بالای ۵۰ میلیون تن در زنجیره فولاد برسد؛ ضمن اینکه باید زنجیره را نیز تکمیل کنیم. چون برخی مواقع موضوع تعادل زنجیره نیز مطرح است که در بحث چشم انداز می‌گنجد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته بعدی این است که چرا به طور مثال کشور چین نابسامانی موجود در بازار ما را ندارد. بخش عمده‌ای از مشکلات ما ناشی از اقتصاد بیمار ماست؛ در حال حاضر ما در حوزه مسکن، خودرو، فولاد، لوازم خانگی و ... نابسامانی را شاهدیم. در برخی حوزه‌ها مشکل واردات داریم اما در برخی حوزه‌ها مثل فولاد که زنجیره را به صورت کامل در داخل کشور داریم نباید مشکلی داشته باشیم پس قطعاً وقتی به مشکل بر می خوریم بیماری وجود دارد.

وی در ادامه به تشریح بیماری اقتصاد در حوزه فولاد پرداخت و گفت: بخشی از این بیماری به نظارت‌ها و سیستم اجرایی و بخشی دیگر به عرضه و تقاضا بر می‌گردد. کل محصولات فولاد در بورس کالا عرضه نمی‌شود، برخی از محصولات اصلا در بورس عرضه نمی شوند و برخی دیگر که عرضه می‌شود نیز متاسفانه بخش کمی از آن را عرضه می‌کنند؛ چون تقاضا بیشتر است خودبخود قیمت بالایی پیدا می‌کند که این قیمت بالا مبنا قرار داده می‌شود و مابقی محصول را بر اساس آن قیمت بالا، به فروش می‌رسانند. ما امسال از حیث صادرات نیز نسبت به سال گذشته، چند درصد کاهش داشتیم با اینکه تولید بیشتری داشتیم و تقاضا تغییری نداشته است که این موضوع جای تعجب دارد و نشأت گرفته از همان بیماری اقتصاد است.

فیروزی به شیطنت‌هایی در عرضه و تقاضای فولاد اشاره کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی به عنوان متولیان این حوزه کنترل هایی بر این موضوع داشتند اما چیزی که الان به عنوان طرح در مجلس مطرح کردیم تا دو هفته دیگر به عنوان قانون تصویب شود، این است که از این به بعد، کلیه محصولات فولادی اعم از تولیدشده در کارخانه‌های دولتی و خصوصی، باید ۱۰۰ درصد محصولات شان در بورس عرضه شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که کمیسیون صنایع ومعادن مجلس به راهکارهای پژوهشی شرکت‌های نخبه دانش بنیان در این عرصه نیز توجه جدی داشته باشد.


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


سرگذشت کارآفرینان موفق صاحبان مشاغل اینجا کلیک کنید. 


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 اجاره انبار و املاک صنعتی اداری – تجاری را به مابسپارید 

 تا با معرفی برترین برندها و مشتریان سالها بی دغدغه از مشکلات موجر و مستاجر باشید. 

 درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا  مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید. 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال