امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه گفت: آمارتوهای بازار سرمایه بهتر است که ابتدا سهام هلدینگ‌ها را خریداری کنند. به عنوان مثال خرید سهام وغدیر، وبانک، کروی به تازه‌واردهای بازار سرمایه پیشنهاد می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، درحالی شاخص کل بورس در پایان آذر‌ماه 96 پس از چند سال وقفه از رکورد تاریخی خود عبور کرد و به رقم 95.509 واحد رسید که بیشترین مقدار آن پیش از این در تاریخ ۱۵دی‌ماه ۹۲ به میزان 89.500 واحد ثبت شده بود. شاخص کل بورس از آذرماه 96 تا امروز روند صعودی خود را ادامه داده است و اکنون در  کانال 146 هزار واحدی قرار دارد. یکی از عوامل اصلی افزایش شاخص کل بورس از ابتدای امسال تا به این لحظه افزایش چشمگیر نرخ دلار در بازار آزاد و به دنبال آن در سامانه سنا است. به‌طوری که طی مدت زمان یکسال نرخ دلار رشد 250 درصدی داشته است.

رشد دنباله‌دار و صعودی شاخص کل بورس باعث تمرکز بسیاری از سرمایه‌گذاران بر بازار سهام شده است، به‌طوری که این روزها مشاهده می‌شود برخی سرمایه‌گذاران خواهان خروج نقدینگی خود از بازار پول و هدایت به سمت بازار سرمایه هستند، اما اینکه این سرمایه‌گذاران چگونه و درچه زمانی وارد بازار سرمایه شوند و با چه نمادهایی شروع به داد و ستدکنند سوال بسیاری از این افراد است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

چگونه وارد شویم؟

روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به دو روش مستقیم و غیرمستقیم است. در روش مستقیم سرمایه‌گذار با افتتاح حساب نزد یک کارگزاری‌ می‌تواند به صورت آنلاین و بدون نیاز حضور فیزیکی در تالار بورس اقدام به خرید و فروش سهام در تالار بورس ‌کند، اما دو روش مرسوم در بورس برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد سبد اختصاصی توسط شرکت‌های سبد‌گردان است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک توسط کارگزاران رسمی بورس تاسیس شده و تحت نظارت سازمان بورس و با مدیریت افراد متخصص فعالیت دارد. مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک وجوهی را که سرمایه‌گذاران در اختیار آنها قرار داده‌اند را در سبد متنوعی از سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند در نتیجه ریسک سرمایه‌گذاری در این روش پایین است، اما سبدگردانی فرآیندی است که طی آن فرد خبره و متخصص براساس سطح ریسک‌پذیری و میزان سرمایه سرمایه‌گذار، سبدی مناسب و اختصاصی برای سرمایه‌گذار تشکیل می‌دهد و به صورت مستمر نیز بر آن نظارت و اعمال مدیریت دارد.

پر واضح است که تازه‌واردان بازار سرمایه بهتر است که به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند، به این صورت که با مراجعه به سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مورد بررسی قرار داده و تشخیص دهند که کدام صندوق‌ طی دوره بلندمدت بازدهی عملکرد بهتری داشته ‌است و سپس متناسب با آن در صندوق‌ سرمایه‌گذاری کنند، اما تازه واردانی که خواهان سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس هستند بعد از دریافت کد رهگیری از کارگزاری مورد نظر در وهله اول باید صورت‌های مالی شرکت‌های پذیرفته شده بورسی را در سامانه کدال مورد بررسی قرار دهند به‌طوری که سود خالص هر سهم شرکت‌ها چقدر بوده است؟ سپس به صورت آنلاین از طریق کارگزاری به داد و ستد بپردازند.

چی بخریم؟

اما اینکه تازه واردان بازار سرمایه با چه نمادهایی شروع به داد و ستد کنند؟ از نگاه برخی فعالان بازار شرکت‌های صادرات محور و دلاری با افزایش قیمت ارز در بازار ثانویه سود قابل توجهی کسب خواهند کرد که افزایش درآمد شرکت‌ها بر ارزش سهام آنها در بورس اوراق بهادار تاثیر مثبتی می‌گذارد، همچنین شرکت‌هایی که تولیدات خود را بر اساس قیمت جهانی و با نرخ ارز بازار ثانویه در بازار داخلی می‌فروشند سهام ارزنده‌ای خواهند داشت، اما شرکت‌های واردکننده‌ای که مواد اولیه خود را با نرخ ارز بازار ثانویه وارد می‌کنند و تولیدات نهایی خود را در داخل با نرخ دلار چهار هزار و 200 تومان می‌فروشند از افزایش نرخ دلار در بازار منتفع نخواهند شد، بنابراین سهام ارزنده‌ای نخواهند داشت.

واکاوی تجارت‌نیوز از پیشنهاد کارشناسان و تحلیلگرهای بازار سرمایه به آماتورها و تازه واردهای بازار سرمایه حاکی از آن است که تازه واردهای بازار سرمایه بهتر است که یک پرتفوی سرمایه‌گذاری برای خود داشته باشند و این پرتفوی شامل نمادهای شاخص ساز و تک سهم‌ها باشد. آماتورها بهتر است که ابتدا نمادهای شاخص‌ساز که رنج قیمتی آنها به دلیل شرایط بازار پایین آمده است را خریداری کرده و 10 درصد از سرمایه خود را صرف خرید تک سهم‌ها کنند.

به گفته معامله‌گران بازار سرمایه، در حال حاضر خرید سهام پتروشيمی‌های اوره‌ای مانند زاگرس، سهام گروه فلزات اساسی مانند فولاد، کاوه، فملی و برخی تک سهم‌ها مانند شپديس، كرماشا و تاپيكو به آماتورها یا تازه واردان بورس پیشنهاد می‌شود.

چاشنی شانس در برد و باخت سهامداران

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در پاسخ به این سوال که تازه وارادان بازار سرمایه چه سهامی بخرند؟ گفت: در بازاری که مواج است و براساس قوانین داد و ستد صورت می‌گیرد، ممکن است که مقداری چاشنی شانس در برد و باخت سهامداران تاثیرگذار باشد. مگر اینکه سهامداران در بازار رانتی در خصوص زمان انجام برخی تصمیمات به عنوان مثال آزادسازی نرخ محصولات در بورس کالا داشته باشند، که البته ممکن است این تصمیمات در زمان مورد نظر انجام نشود و سهامداران بازنده شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در این شرایط بازار سرمایه تفاوتی بین معامله‌گر حرفه‌ای با آماتور وجود ندارد، زیرا خبر و شایعه مبنای معاملات و رشد بازار سرمایه شده است.

هلالات افزود: باتوجه به اینکه درحال حاضر تمام سهم‌ها مثبت معامله می‌شوند، بنابراین تازه واردها بازار نباید هر سهمی خریداری کنند. به‌طوری که تازه واردها بازار سرمایه بهتر است که سهامی خریداری کنند که از پتاسیل بنیادی برخوردار باشد. به ‌عبارتی اگر خواهان نگهداری سهم در بازه زمانی بلندمدت هستند سهم ارزش خود را حفظ کرده و سود خوبی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: آمارتوهای بازار سرمایه بهتر است که ابتدا سهام هلدینگ‌ها را خریداری کنند. به عنوان مثال خرید سهام وغدیر، وبانک، کروی به تازه واردان بازار سرمایه پیشنهاد می‌شود.

هلالات افزود: ریسک سهام هلدینگ‌ها نسبت به سایر سهم‌ها پایین‌تر است، به عبارتی اگر زمانی بازار با مشکل مواجه شد این هلدینگ‌ها به دلیل اینکه شرکت‌های بزرگ و چند رشته‌ای هستند با ضرر و زیان کمتری مواجه می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه در بلندمدت با افت شدید شاخص کل بورس مواجه نخواهد بود، اما همان طور که شاخص کل بورس در یک روز بیش از چهار هزار واحد رشد پیدا می‌کند در یک روز هم ممکن است با انتشار خبری بیش از چهار هزار واحد ریزش کند، بنابراین بهتر است تازه‌واردان بازار سرمایه سهم‌های بزرگ را خریداری کنند. فملی، فولاد و کگل شرکت‌های بزرگی هستند، اما هلدینگ به شمار نمی‌روند.

هلالات در پاسخ به این سوال که چه زمانی برای ورود به بازار سرمایه مناسب است؟ افزود: اگر سرمایه‌گذار معتقد است که نرخ دلار کاهش پیدا می‌کند بهتر است که دلار خریداری نکند و وارد بازار سرمایه شود. به عبارتی با افزایش نرخ دلار سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به صرفه‌تر است، زیرا  دلار برگشت سرمایه و سود تقسیمی ندارد، اما سهام همیشه سود تقسیمی دارد.


 برای اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث و قیمتهای لحظه ای ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


 سرگذشت کارآفرینان اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 ( درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید ) 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال