امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

 دستور ترخیص فوری کالاهای اساسی 

​​​​​​​به دنبال گزارشی که اخیرا از سوی معاونت اقتصادی دولت و با نظر دستگاه های مربوطه در رابطه با موانع ترخیص کالاهای اساسی دپو شده به رئیس جمهوری اعلام شد، وی موافقت خود را با پیشنهادات مطرح شده اعلام و دستور پیگیری و اجرا را صادر کرده است.
تازه‌ترین اعلام ارونقی، معاون فنی گمرک ایران  حاکی از آن است که رئیس جمهوری دستور فوری بررسی و رفع مشکل رسوب کالاهای اساسی در بنادر و گمرک به ویژه بندر امام خمینی (ره) را صادر و با پیشنهادات مطرح شده در زمینه ارزی و همچنین موارد مربوط به وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی و همچنین گمرک ایران موافقت کرده است.   
وی در این رابطه با اشاره به آخرین وضعیت آمار کالاهای اساسی در بنادر اظهار کرد که تا هشتم اردیبهشت ماه سال جاری جمع کالاهای اساسی شامل موجودی و کالای موجود در شناورهای پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به بیش از ۵.۲ میلیون تن می رسد که حدود ۳.۸ میلیون تن آن در بندر امام خمینی (ره) دپو شده است که این موضوع به طور ویژه به رییس جمهور اعلام شده بود. 

 فروش مرغ تکه‌ای  در برخی مغازه‌ها 
با وجود اینکه قطعه‌بندی کردن مرغ در مغازه‌ها از فروردین ماه سالجاری به صورت رسمی بر اساس مصوبات قرارگاه ساماندهی مرغ کشور ممنوع شد، اما گزارشات حاکی از آن است که همچنان برخی از خرده فروشی‌ها اقدام به قطعه بندی و فروش مرغ با قیمت‌های بالا می‌کنند.
در اسفندماه سال گذشته سازمان دامپزشکی و ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت مرغ، قطعه بندی کردن مرغ در مغازه‌ها را ممنوع کردند تا به این وسیله از گرانفروشی و سودجویی جلوگیری شود و این کالای پروتئینی پرمصرف با قیمت های مصوب به دست مردم برسد.
در اواسط فروردین ماه سالجاری نیز قرارگاه ساماندهی مرغ کشور عرضه مرغ قطعه بندی شده یا عرضه مرغ قطعه شده با طعم های مختلف توسط واحدهای صنفی را ممنوع کرد که این ممنوعیت تا پایان فروردین ادامه داشت و در نهایت نیز براساس یکی از مصوبات جلسات قرارگاه ساماندهی مرغ کشور این ممنوعیت برای شرکت های دارای مجوز که کار اصلی آنها قطعه بندی کردن مرغ بود،  برداشته شد ولی برای خرده فروشی ها همچنان پابرجا ماند.
 اخیرا اما براساس گزارش‌های رسیده، برخی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران همچنان اقدام به فروش مرغ قطعه‌بندی شده با قیمت‌های بالا می کنند و عرضه مرغ کامل و دولتی آنها محدود است و در صورتی که خریداران نیاز بیشتری به مرغ داشته باشند مجبورند یا از مرغ های قطعه بندی شده خریداری کنند و هزینه های گزافی بپردازند یا مسافت های بسیاری را برای خرید مرغ دولتی طی کنند.
 در این راستا مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه قطعه بندی مرغ در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها تخلف است، اظهار کرد: فروش مرغ‌های تکه‌ای که توسط شرکت‌های مجاز قطعه بندی می شوند، مشکلی ندارد ولی مغازه ها و فروشگاه ها نباید خودشان اقدام به قطعه بندیمرغ کنند.
وی ادامه داد:مرغ های قطعه بندی شده توسط شرکت ها هم دارای قیمت‌های مصوب هستند و بایستی این قیمت‌ها رعایت شود. البته دستگاه‌های نظارتی در سطح شهر حضور دارند و اگر تخلفی روی دهد به آن رسیدگی خواهند کرد. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در پایان گفت: قطعه بندی برای مغازه ها هم از نظر بهداشتی و هم از نظر قیمتی ممنوع است اما اگر مغازه‌ای اقدام به این کار کرد و مرغ‌های قطعه شده را کمتر از نرخ مصوب فروخت، ایرادی ندارد.

 شکر مصرفی خانوار کیلویی ۸هزار و ۷۰۰ تومان 
قائم‌مقام وزیر صمت با بیان این‌که باید نرخ شکر در بخش صنف و صنعت جدا شود گفت: در بخش خانوار نرخ هشت‌هزار و ۷۰۰ تومان است و در زمان حاضر اعمال می‌شود.
محمدصادق مفتح ابراز کرد: منسجم‌ترین شبکه توزیع، فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که بدون هیچ محدودیت شکر در آنجا عرضه می‌شود البته به این معنا نیست که در صنف توزیع نمی‌شود بلکه در صنف لبنیات و خواروبار هم شکر توزیع می‌شود، ولی شبکه‌ای که تنظیم و تعادل بازار را انجام می‌دهد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعمال می‌شود.
وی افزود: شکر با قیمت 6هزار و 300 تومان درب انبار به‌صورت فله می‌باشد که به‌خاطر کنترل بازار مقرر شده در بسته‌های یک‌کیلویی با قیمت 8هزار و 700 تومان تحویل خانوار شود. وی ادامه داد: قیمت صنف و صنعت شکر هم 11هزار و 500 تومان است. مفتح گفت: توزیع شکر بدون محدودیت انجام می‌شود. وی اضافه کرد: یکی از اقلامی که در ایام عید و ماه مبارک رمضان پیک مصرف دارد شکر است و بر اساس گزارشات تا امروز مشکلی در توزیع نیست.
قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تصریح کرد: در بازار شکر کمبود عرضه وجود ندارد و زمانی که شکر به واحد بسته‌بندی می‌رسد هزینه بسته‌بندی آن محاسبه می‌شود و قیمت دوم پیدا می‌کند.
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز در این باره گفت: دولت اجازه دهد تاجر شکر را وارد کند و نظارت کند؛ بزرگترین و بهترین پلیس رقابت است و زمانی که رقابت باشد قیمت‌ها کاهش می‌یابد.
قاسمعلی حسنی متذکر شد: نرخ‌های بازار شکر 6هزار و 650 تومان، هشت‌هزار و 700 تومان، 11هزار و 500 تومان، 13هزار و 500 تومان و 15هزار تومان است که شکر با قیمت هشت‌هزار و 700 تومان در برخی فروشگاه‌ها نیست. وی گفت: بنکداران حق انتخاب قیمت ندارند و در 42 سال گذشته تمام قیمت‌گذاری‌ها محکوم به شکست بوده است و هیچ‌وقت رعایت نشده و جوابگو نبوده است و همیشه مردم کالایی را که با نرخ دولتی وارد شده است با نرخ آزاد مصرف کرده‌اند.
حسنی درباره نظام توزیع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم گفت: برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این شرایط کرونایی تنها دو بسته شکر می‌دهند که باید توزیع به‌صورت گسترده‌تر انجام شود.
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر بنکداران شکر را با قیمت 11هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند که این قیمت هم برای تمام بنکداران میسر نمی‌شود و مجبورند با قیمت بالاتر تهیه کنند و الآن با قیمت 13هزار و 500 تومان توسط بنکداران به فروش می‌رسد که با قیمت 15 تا 16 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. وی گفت: تا 15 آبان پیک مصرف شکر وجود دارد و بر اساس فصل پیشِ‌رو آبمیوه‌فروشی‌ها و نوشیدنی‌ها و غیره به این شرایط اضافه می‌شوند.
 

 ریزش سریالی بازار ارز و بورس 

 قیمت دلار به کانال 21 هزار تومان بازگشت 
ریزش قیمت ارز و سهام روز گذشته نیز تداوم یافت. قیمت دلار درمعاملات دیروز به کانال 21 هزار تومان بازگشت. قیمت این ارز شاخص طی سه روز گذشته 1600 تومان کاهش داشته است که از لحاظ میزان افت در چند مدت اخیر کم سابقه بود. همچنین به لحاظ کاهش سطح قیمت دلار و قرار گرفتن آن در کانال 21 هزار تومان نیز شاهد رکوردی در این زمینه هستیم. به تبع بازار ارز قیمت سکه نیز روز گذشته با کاهش رو به رو شد. همچنین بازار سهام نیز که در چند مدت اخیر به دنبال بهانه برای ریزش بود این بار بهانه بیشتری یافت و شاخص با افت 13 هزار واحدی به سطح بیش از یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد رسید.
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز گذشته با یک هزار و ۷۴ تومان کاهش به رقم ۲۱ هزار و ۹۶۱ تومان رسید. قیمت فروش یورو نیز دیروز با کاهش یک هزار و ۵۳۷ تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۶ هزار و ۳۳۳ تومان رسید.
دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۱ هزار و ۵۲۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۶ هزار و ۳۳۳ تومان بود.
علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۱ هزار و ۶۹۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۱ هزار و ۹۱۳ تومان اعلام شد.  همچنین نرخ یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۵۹۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۶ هزار و ۸۶۴ تومان اعلام شد.
همچنین قیمت دلار نیز در بازار آزاد به قیمت صرافی ها رسید. هر چند در حدود ساعت 16 ریزش قیمتها متوقف و دلار به 22 هزار و 100 تومان هم معامله شد. 
فعالان بازار علت اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار را خبرهای اعلامی در حوزه بین الملل می دانند و می گویند: خریداری در بازار وجود ندارد و اکثر افراد در نیما و بازار آزاد، فروشنده هستند.

 سکه۱۸۰ هزار تومان ریخت 
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز در بازار تهران روز گذشته با کاهش ۱۸۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز شنبه به ۹ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسید. 
در ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه دیروز قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۹۴۰ هزار تومان رسید. قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۷۵ هزار تومان بود.
اونس جهانی طلا نیز دیروز یک‌هزار و ۷۶۹ دلار و ۴۹ سنت فروخته شد. کاهش قیمت دلار به عنوان مهم‌ترین عامل افت قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر به شمار می‌رود. فعالان این بازار کاهش بیشتر قیمت‌ها را انتظار دارند.
 
 افت ۱۳ هزار واحدی شاخص بورس 
همزمان با کاهش قیمت ها در بازار ارز و سکه، دیروز روند نزولی بازار سرمایه نیز ادامه داشت.  شاخص بورس تهران در معاملات امروز با افت ۱۳ هزار واحدی رو به رو بود.  شاخص کل هم وزن با کاهش یک هزار و ۱۹۷ واحد به حدود عدد ۴۲۴ هزار و ۴۸۲ واحد رسید. افرادی که در سال گذشته و دوران اوج بورس، سرمایه‌هایشان را وارد این حوزه کردند حالا بیشتر از هر شهروند دیگری چشم به اخبار و تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها از نتایج انتخابات و مذاکرات دارند. 
به نظر می‌آید که بی اثر شدن طرح‌های ارائه شده برای بازار سهام در شرایط فعلی تحت تاثیر تکراری شدن این گفته‌ها و تجربه عملی بی‌سرانجام ماندن آن باشد. آن‌طور که به نظر می‌آید عقبگرد 9 ماهه قیمت دلار به کانال 22900 تومان در زمان معاملات بورسی و بلاتکلیف بودن بازار در مواجهه با مشخص نبودن آینده برجام، انتخابات ریاست جمهوری و تنش‌های منطقه‌ای در کنار رغبت کم و ناتوانی احتمالی حقوقی‌ها به خرید بیشتر سهام، بازار سرمایه را با افقی نامعلوم مواجه کرده است.
روزها یکی یکی می‌گذرند و بازار سهام هم به امید روزهای بهتر هر روز شاهد حجم بیشتری از حرف درمانی است. ریزش بازار سهام در روز گذشته در شرایطی به ثبت رسید که از 25 بهمن‌ماه تا کنون سیاست دامنه نوسان نامتقارن جان بازار سهام را گرفته و در جریان صفوف فروش شکل گرفته در بسیاری از نمادها اساسا حجم ارزش معاملات در حدی نیست که بتوان شاهد افت بیشتر در شاخص‌کل بورس بود. ناگفته پیداست که مجموعه بزرگی از عوامل در حال‌حاضر سبب شده تا بازار در شرایط کنونی قادر به پیمودن راه طبیعی خود برای تعادل رساندن قیمت‌ها نباشد.
این مساله که در طول ماه‌های گذشته گلایه‌های بسیاری را برانگیخته و موجب شده تا اعتراض‌های متعددی در خصوص عملکرد سازمان بورس از سوی فعالان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه مطرح شود. به دنبال این مساله نیز سازمان هر چند وقت یک‌بار طرح‌هایی را مطرح کرده که آنها نیز متعاقبا بحث برانگیز شده است.  مشکل اصلی اما در حال حاضر نه نبود طرح و برنامه و نه فقدان تلاش حمایتی از بازار سهام برای بهبود تقاضا در صف‌های خرید است.
 
 جزییات جدید از ثبت نام  در سامانه املاک 
در حال حاضر تمامی سرپرستان خانوار، بدون در نظر گرفتن آخرین رقم کد ملی می‌توانند اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.
از ابتدای آغاز ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir در روز ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ سرپرستان خانوار تا ۹ اردیبهشت این امکان را داشتند بر اساس آخرین رقم کد ملی خود نسبت به ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی اقدام کنند. اما از روز ۱۰ اردیبهشت این محدودیت برداشته شده و امکان ثبت نام برای افراد جامانده فراهم شده که تمامی کدهای ملی مجاز به نام‌نویسی هستند.
انجام خوداظهاری از طریق سامانه در اینترنت و با رایانه شخصی بصورت رایگان برای عموم فراهم است. همچنین در صورت تمایل استفاده از خدمات دفاتر پیشخوان دولت با هزینه شخصی نیز امکان‌پذیر است.
بنابراین گزارش، طبق اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی ۱۳۹۹ تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر مکلف هستند اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود را با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی https://amlak.mrud.ir   ثبت کنند. مدت خوداظهاری و درج اطلاعات سکونتی و ملکی تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ادامه دارد. بر اساس این قانون، مبنای دریافت خدمات دولتی از قبیل یارانه، افتتاح حساب بانکی، پلاک خودرو، انشعابات خانگی، گذرنامه و بسیاری دیگر از خدمات، ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان و دریافت کد یکتا خواهد بود که عدم ثبت نام به معنای قطع این خدمات است.
یکی از اهداف راه اندازی این سامانه، شناسایی خانه های خالی از سکنه به منظور اعمال مالیات است. البته ثبت نام در این سامانه به معنای جریمه مالیاتی نخواهد بود. شما می توانید یک اقامتگاه اصلی و یک اقامتگاه فرعی غیر از شهر محل اقامت خود داشته باشید که مشمول مالیات نخواهند شد.
همچنین خانه‌های واقع در روستاها و شهرهای دارای جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر در صورت خالی بودن مشمول مالیات نمی شود. البته واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر ۱۰۰ نفر جمعیت و روستاها که مالک و بهره بردار آنها هریک جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه خالی تلقی و مشمول جریمه ای معادل ۲۰ درصد مالیات سال اول این قانون خواهد شد.
واحدهای نوساز نیز پس از ۱۲ ماه و در طرح پروژه‌های انبوه‌سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.
 
 شرط اعمال نشدن خاموشی 
باتوجه به اینکه نیروگاه های برق آبی امسال به دلیل کاهش بارش ها کمک رسان صنعت برق نیستند، مسوولان برقی دست به دامان مدیریت مصرف از سوی مشترکان شدند تا جایی که طبق اعلام سخنگوی صنعت برق در صورت ادامه روند کنونی مصرف برق، ناچار به استفاده از ذخایر آبی سدها برای تولید برق هستیم و این موضوع می تواند ما را در تابستان به شدت دچار مشکل کند.
افزایش قابل ملاحظه و زودهنگام دمای هوا سبب افزایش بی سابقه مصرف برق به میزان ۲۲ درصد در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته شد و این در شرایطی است که کم بارشی نیز موجب کاهش ۳۴ درصدی حجم آب مخازن نیروگاه های برق آبی و متناسب با آن، کاهش ظرفیت تولید برق این نیروگاه ها و ایجاد عدم توازن تولید و مصرف برق در کشور شده است.
این در شرایطی است که هرساله ۱۶ تا ۱۷ درصد از برق  مورد نیاز در ساعت های پیک توسط نیروگاه‌های برق آبی تامین می شود اما امسال به دلیل بارش کم نزولات جوی،   ۳۴ درصد از مخازن سدهای نیروگاه‌های برق آبی را در اختیار نداریم که منجر به کسری حدود ۴۰۰۰ مگاواتی تولید برق در ساعات اوج مصرف می شود. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در این باره گفت: وزارت نیرو تمام تلاش خود را برای جبران این میزان کمبود برق بکار بسته است، در همین خصوص برنامه ای با ۴۵  محور اصلی برای جلوگیری از بروز خاموشی تدوین شده است که البته وزارت نیرو اجرای این برنامه ها را ابتدا از خود شروع و بکارگیری کولرهای گازی و وسایل سرمایشی را از ماه جاری در شرکت‌های زیرمجموعه خود ممنوع کرده است.
وی  شرط اعمال نشدن خاموشی های برنامه ریزی شده را همکاری همه مشترکان دانست و تصریح کرد: تنها  با همکاری مشترکان و رعایت سقف مصرف استانی می توانیم از خاموشی برنامه ریزی شده  رهایی یابیم. به همین دلیل از همه مشترکان درخواست می کنیم از هم اکنون نسبت به کاهش مصرف خود اقدام کنند. وی بر ضرورت مدیریت مصرف وسایل سرمایشی از سوی کاربران تاکید کرد و گفت: توصیه می شود مشترکان در ساعت های اوج مصرف که از ساعت ۱۳ تا ۱۷ است، از به کار بردن وسایل پرمصرف تا آنجا که امکان دارد خودداری کرده و درجه کولرگازی خود را بر روی ۲۵ درجه تنظیم کنند. این درحالی است که  شرکت های دولتی تنها در صورت تنظیم درجه دما روی ۲۶ درجه، اجازه استفاده از کولرهای گازی را  خواهند داشت.
 
 افزایش تصادفات با کاهش استانداردهای ۸۵ گانه خودرو‌ها  
بهزاد رحیمی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید با وجود ادعای خودروسازان در رعایت استاندادهای ۸۵ گانه آمار تصادفات و حوادث جاده‌ای کنونی بسیار بالا است در نتیجه حذف این استاندادها به افزایش این آمار دامن می‌زند.
وی درباره احتمال کاهش اجرای این استاندادها، گفت: در حال حاضر که استاندادها تا حدودی اجرایی می‌شود نیز رضایت مصرف کننده جلب نشده و نارضایتی‌های بسیاری وجود دارد بنابراین حذف برخی از این استاندادها قابل قبول نیست.
نماینده مردم بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی افزود: اجرای بسیاری از استاندادهای 85 گانه، هزینه‌ چندانیبرای تولیدکنندگان ندارد برخی از آنها مربوط به مسائل زیست محیطی و برخی دیگر به رعایت مسائل ایمنی مرتبط است، بنابراین نمی توان آنها را نادیده گرفت.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: با وجود ادعای خودروسازان در رعایت استاندادهای 85 گانه آمار تصادفات و حوادث جاده‌ای کنونی بسیار بالا است در نتیجه حذف این استاندادها به افزایش این آمار دامن می‌زند.
 
۷۰ درصد از منابع آبی بخش کشاورزی هدر می‌رود
جلال محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس،گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد از منابع آبی بخش کشاورزی به صورت بهینه مصرف و ۷۰درصد آن هدر می‌رود.
وی در خصوص کاهش میزان بارندگی در سال جاری و امکان اقدام به بارورسازی ابرها، گفت: بارورسازی ابرها روش قابل اعتمادی نیست  هرچند  در برخی کشور ها از جمله کشور ما در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کشور ما بر روی بارورسازی ابرها اقدامات خوبی صورت نگرفته است، ادامه داد: استفاده بهینه از منابع آبی موجود در کشور یکی از راه‌های مهم در مقابل کم آبی است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر از منابع آبی زیر زمینی به واسطه چاه‌های مجاز و غیر مجاز برداشت‌های نامتعارفی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در پایاب برخی از سدهای کشور نیز شاهد آبیاری سنتی هستیم، قبل از اتمام پروژه احداث سد باید شبکه آبیاری مدرن اجرایی شود.
محمودزاده با بیان اینکه اراضی زیر پوشش سدها باید با استفاده از شبکه آبیاری نوین تامین آب شوند، تصریح کرد:  در حال حاضر 30 درصد از منابع آبی بخش کشاورزی به صورت بهینه مصرف و  70درصد آن هدر می‌رود. باید میزان هدررفت آب در بخش کشاورزی به 30درصد کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی کشور بارورسازی ابرها نیست بلکه عدم استفاده بهینه از آب موجود است، ادامه داد: حدود 90 درصد از آب شیرین کشور در بخش کشاورزی صرف می‌شود، اگر از این میزان 40 درصد صرفه جویی شود می‌توان برای 200 سال دیگر آب زیر زمینی و آب پشت صد ذخیره کنیم.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، گفت: در برنامه ششم توسعه اعتباراتی برای آبیاری مدرن در نظر گرفته شده اما دولت تنها 30 درصد این برنامه را اجرایی کرده است. 
 
 انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار خودرو
همزمان با روند نزولی قیمت ارز، بازار خودرو با ریزش قیمت ها روبه رو شد. البته منظور از ریزش قیمت، قیمت های سایت ها و فضای مجازی است، چرا که بر اساس اعلام رییس اتحادیه فروشندگان خودرو، با تعطیلی نمایشگاه های خودرو قیمت های اعلام شده به رسمیت شناخته نمی شوند. در هر صورت کاهش نرخ ارز عاملی برای افت قیمت ها در بازار خودرو شده است. 
دیروز پژو 206 تیپ دو با کاهش سه میلیون تومانی با قیمت 199 میلیون تومان و پژو 206 صندوق دار با کاهش سه میلیون تومانی با قیمت 245 میلیون تومان به فروش رفت.
همچنین سمند ال ایکس نیز با قیمت 154 میلیون تومان، سورن با قیمت 240 میلیون تومان، دنا پلاس 314 میلیون تومان، پژو پارس 224 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 390 میلیون تومان و پژو 206تیپ پنج 254 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.
در محصولات سایپا نیز کوئیک 147 میلیون تومان، تیبا دو صندوقدار 123 میلیون تومان، تیبادو با قیمت 132 میلیون تومان و ساینا 135 میلیون تومان به فروش رسید. سایپا 111 نیز با قیمت 126 میلیون تومان، سایپا151 با قیمت 122 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.
کاهش نرخ ارز موجب دست نگه‌داشتن مشتریان از خرید شده، به طوری که آنها منتظر کاهش بیش از پیش قیمت‌ها هستند.
این در حالی است که ‌قرار است روز دوشنبه (امروز) شورای رقابت قیمت‌گذاری جدید خودرو را اعلام کند.
هرچند همواره در پی شوک‌های قیمتی که شورای رقابت به بازار وارد می‌کرد، دلالان این افزایش نرخ را در عددهای بالاتر ضرب و به بازار منتقل می‌کردند و در حقیقت به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شد، اما کارشناسان معتقدند در این بازار بدون مشتری حتی این تصمیمات اثرگذار نیست.
فعالان بازار خودرو با بیان اینکه مخالف آزادسازی قیمت خودروها نیستیم و قیمت‌ها باید منطقی باشد، از نحوه عملکرد خودروسازان در عرضه خودروها به عنوان عامل تاثیرگذار در قیمت‌ها یاد می‌کنند.
به اعتقاد آنان، عملکرد انحصاری خودروسازان سبب شده تا در هفته‌های اخیر کاهش عرضه خودرو از سوی آنها را شاهد باشیم. با این حال جز معدود تقاضاهایی برای خودروهای داخلی ارزان‌قیمت در هفته گذشته، تقاضایی برای خودرو نبود.
به‌طور حتم پایین آمدن نرخ ارز در کانال‌های پایین‌تر اثر روانی بر بازار خواهد داشت.
کارشناسان می‌گویند: مقایسه وضعیت کنونی قیمت‌ها با ماه‌های گذشته که دلار در کانال ۲۰ هزار تومانی بود، هنوز حباب زیادی را نشان می‌دهد که دلیل اصلی آن مدیریت بازار و عرضه کم خودرو از سوی خودروسازان است.
فعالان بازار معتقدند: به‌طور حتم وضعیت بازار خودرو تا چند روز آینده مشخص خواهد شد، اما آنچه مسلم است با ریزش نرخ دلار، دست‌کم برای هفت تا هشت ماه از افزایش قیمت‌ها خبری نخواهد بود.
همچنین برخی پیش‌بینی می‌کنند دولت بالاخره با واردات خودرو برای تامین نیاز برخی اقشار موافقت خواهد کرد و با آرامشی که جامعه حاکم می‌شود، سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یافته، اقتصاد به سمت تعادل حرکت خواهد کرد و کمبود کالاها رفع خواهد شد.
مجتبی رضاخواه یکی از اعضای شورای رقابت گفت: قرار است در جلسه دوشنبه تصمیم لازم برای تغییر قیمت خودرو اتخاذ شود.
 البته این عضو شورای رقابت معتقد است درشرایط فعلی افزایش قیمت خودرو منطقی نبوده و باید این موضوع به اوایل تیرماه موکول شود. 
رضاخواه با اعلام اینکه چندین سناریو برای تغییرات قیمت خودرو در شورای رقابت مطرح شده است، افزود: یکی از این پیشنهادات این بود که افزایش قیمت ها مشمول خودروهای پیش فروش نشده و در خودروهایی که در طرح پیش فروش های جدید به فروش می رسند اجرایی شود. 
این عضو شورای رقابت تصریح کرد: به اعتقاد بنده با توجه به ریزش قیمتها در بازار خودرو و قیمت ارز افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی معقول نبوده و باید این موضوع را فعلا از دستور کار شورای رقابت خارج کرد. 
وی با اعلام اینکه در سه ماه اخیر روند کاهشی قیمت خودرو در بازار به وجود آمده است، گفت: بنده با افزایش قیمتها مخالف هستم و در جلسات گذشته شورای رقابت نیز این موضوع را اعلام کردم. به اعتقاد من افزایش قیمتها ان هم در شرایطی که بازار با ریزش قیمت ارز روبروست منطقی به نظر نمی رسد.

 برای اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث و قیمتهای لحظه ای ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


 سرگذشت کارآفرینان اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 ( درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید ) 

 

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال