امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
بحث افزایش قیمت بنزین وجود ندارد
جواد اوجی، وزیر نفت گفت: در طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها، بحث افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و همان‌طور که رئیس جمهور اشاره کردند در بحث نان، دارو و بنزین هیچ تغییر قیمتی نخواهیم داشت و در دستور کار نیست.وی گفت: ما خوشبختانه کاهشی در بحث خرید نفت نداشتیم و هر روز هم پیگیر هستیم و مشتریان، بازارها و ظرفیت‌های جدید را پیدا می‌کنیم و قطعا در بحث صادرات نفت نیز تحول خوبی ایجاد خواهد شد. اوجی درباره برنامه ایران برای افزایش فروش نفت گفت: ما خوشبختانه کاهشی در بحث خرید نفت نداشتیم و هر روز هم پیگیر هستیم و مشتریان، بازارها و ظرفیت‌های جدید را پیدا می‌کنیم و سفر اخیر من نیز به آمریکای لاتین ، سفر خوبی بود و خوشبختانه در این سفر نیز بازارهای خوبی هم در بحث صادرات نفت و هم در بحث صدور خدمات فنی و مهندسی و هم‌چنین استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های این کشورها پیدا کردیم و قطعا در بحث صادرات نفت تحول خوبی ایجاد خواهد شد.
 
سازمان ثبت احوال پیشران دولت الکترونیک است
 رييس سازمان استخدامى كشور گفت: اطلاعات موجود در ثبت احوال منحصر به فردبوده و از هیچ مرجع دیگری قابل وصول نخواهد بود. میثم لطیفی با حضور در سازمان ثبت احوال کشور گفت:  سازمان ثبت احوال پیشران دولت الکترونیک است و می تواند نقطه آغاز هر حرکتی در تحقق آن باشد. اطلاعات موجود در ثبت احوال منحصر به فردبوده و از هیچ مرجع دیگری قابل وصول نخواهد بود. به گفته معاون رييس جمهور، برای ایجاد ارتباط و شناخت مناسب از دستگاههای مختلف، میزهای تخصصی شناخت دستگاهها راتشکیل داده ایم که موضوعات مختلفی از قبیل ساختار ، جایگاه مجموعه در پیکره بندی دولت الکترونیک ، سرمایه انسانی و سلامتاداری را رصد می کنند و یک تصویر فرضی را از شرایط و نیازهای دستگاه ارائه می دهند که لازم است با همکاری هر دستگاه اینتصویر ترمیم و تکمیل شود

شهدخت نوآوری افتتاح می‌شود
 مشاور امور بانوان شهردار تهران ادامه داد: جشنواره‌های ویژه معلولان، کارآفرینان، مادران و کودکان، بازآفرینی نقش خانواده، جشنواره مدیران محلات، جشنواره دختران نوجوان و جشنواره‌ای برای کارمند شهرداری و گروه‌های مردمی برگزار خواهد شد و برنامه‌ریزی های ویژه‌ای برای این جشنواره‌ها تدارک دیده شده است.مریم  اردبیلی با بیان اینکه شهدخت نوآوری در شهر تهران ویژه دختران نوجوان و جوان افتتاح می‌شود گفت: ویژگی این شه دخت‌ها به گونه‌ای است که آنها درگیر نشست‌های کارآفرینی، استارت آپی و نوآوری می‌شوند، تلاش ما این است که دختران جوان به عنوان کنش گران، مشکلات شهر تهران را حل کنند.

کلاهبرداری اینترنتی به بهانه جاماندگان یارانه 
 سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت با اشاره به واریز یارانه‌های جدید به حساب برخی از سرپرستان خانوار در کشور گفت: ممکن است برخی از افراد به هر دلیلی این یارانه را دریافت نکرده باشند، این افراد باید توجه داشته باشند که در دام افراد سودجو و فرصت طلبی که از هر موضوعی برای کلاهبرداری و اقدامات مجرمانه استفاده می‌کنند، نیفتند. وی تاکید کرد: ممکن است افراد سودجو و فرصت طلب با انتشار تبلیغاتی نظیر «ثبت‌نام از جاماندگان یارانه»، «دریافت یارانه»، «افزایش مبلغ یارانه» و … بخواهند از شهروندان سو استفاده و کلاهبرداری کنند..
 
شناسایی ۴۵۳ بیمار جدید کووید۱۹ 
 مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد:تا کنون ۶۴ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۳۳۱ نفردوز اول، ۵۷ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۸۸۴ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۷۴۸ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۹۶۳ دوز رسید. در شبانه روز گذشته ۶۵ هزار و ۶۸۸ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۲ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۶۷۲ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۱۹۸ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون ۱۲ هزار و ۷۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۸۱۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۱ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۳۵۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

مخالفت محیط زیست با آزادسازی پهنه های معدنی
 رضا اقتدار مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انتشار خبری مبنی بر آزادسازی پهنه‌های معدنی از ۲۶ اردیبهشت گفت: وزارت صنعت برای صدور مجوز اکتشاف جدید معدنی مکلف به استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست در حدود مناطق چهارگانه است؛ که در صورت استعلام حتما با آن مخالفت خواهیم کرد.  مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای پیشگیری از صدور هرگونه مجوز جدید معدنی در حدود مناطق چهارگانه محیط زیست، نقشه این مناطق را به وزارت صمت ارسال کرده است.  اقتدار در واکنش به اظهاراتی در خصوص انجام فعالیت‌های اکتشافی معادن در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش توران، گفت: ما در مجموعه توران شامل منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و پارک ملی توران برای اکتشاف و بهره برداری از هیچ معدن جدیدی مجوز صادر نکرده ایم و تاکنون استعلامی هم از ما صورت نگرفته است.

برداشت یارانه‌های واریز شده در اردیبهشت تعیین تکلیف می‌شود
مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه درباره زمان احتمالی برداشت یارانه‌ها گفت: این موضوع باید در همین ماه تعیین تکلیف شود.وی درباره حذف یارانه معیشتی و یارانه ۴۵ هزار تومانی یادآورشد: این یارانه‌ای که واریز شده است تجمیع یارانه معیشتی و ۴۵ هزار تومانی است که در یک حساب جمع شده است.میرکاظمی درباره کسانی که یارانه تا به حال دریافت نمی‌کردند نیز بیان کرد: وزارت رفاه، طبق قانون بودجه سه ماه فرصت داشته تا دهک‌ها را پالایش کند و آن‌هایی که درآمد بالا داشتند را تعیین تکلیف کند و کمک کند افراد جدید از دهک‌های پایین را که جا مانده بودند به این طرح وارد کند و وزارت رفاه این کار را انجام می‌دهد و اگر از خودشان سوال کنید اطلاعات دقیق‌تری به شما می‌دهند. رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی راجع به این‌که ۶ ماه بررسی جامانده‌ها زمان می‌برد؟ گفت: من چنین چیزی را نشنیدم و قاعدتا باید با وزارت رفاه صحبت شود که اگر چنین چیزی هست اصلاح شود و این روند تسریع شود و به سرعت بررسی کنند. هر زمانی هم که جواب دادند باید ما به تفاوت به آن‌ها پرداخت شود. وی راجع به یارانه نان نیز اعلام کرد: تا زمانی که اطمینان حاصل نکنیم، هیچ اتفاقی برای مردم نمی‌افتد همین یارانه خبازی‌ها ادامه دارد و ممکن است تا پایان سال نیز این روند ادامه داشته باشد.
 
رشد 24 هزار و 918 واحدی شاخص بورس
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۲۴ هزار و ۹۱۸ واحد افزایش، در ارتفاع یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد ایستاد.شاخص هم‌وزن با ۹ هزار و ۵۴۰ واحد افزایش به ۴۳۸ هزار و ۴۰۹ واحد و شاخص قیمت با پنج‌هزار و ۹۱۶ واحد رشد به ۲۷۱ هزار و ۸۸۰ واحد رسید.شاخص بازار اول، ۲۱ هزار و ۳۷۱ واحد و شاخص بازار دوم ۴۰ هزار و ۵۲۶ واحد افزایش را ثبت کردند.دیروز در ادامه معاملات بورس تهران، بیش از ۱۱ میلیارد و ۳۶۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۵ هزار و ۲۰۳ میلیارد ریال و در ۶۲۸ هزار و ۷۳۷ نوبت معامله شد.

توضیح وزیر اقتصاد درباره افزایش قیمت برخی کالاها
وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به موضوع اصلاح نظام پرداخت یارانه ها،‌ گفت: در مورد افزایش قیمت برخی کالاها باید بگویم به هرحال این اقلام، کالاهایی هستند که اقلام مشتقه دارند که با افزایش قیمت آن‌ها، مشتقات آن‌ها نیز باید به لحاظ اقتصادی تغییر قیمت متناسب داشته باشد.‌ احسان خاندوزی درباره اصلاح نظام پرداخت یارانه ها گفت: با توجه به اینکه این سیاست ابعاد مختلفی دارد، دولت اساسا قبل از اینکه وارد مسئله ارز ترجیحی و تغییر یارانه کالاهای اساسی شود، مصوبات مربوط به سایر بخش‌ها و اقلامی که می‌توانند تحت تاثیر قرار بگیرند مثل بازار خودرو، مسکن، بهداشت و... پیش از این تصمیم‌گیری کرده است.
وی ادامه داد: اگر به مصوبات دولت در دو هفته گذشته نگاه کنید در مورد مسکن، بهداشت و درمان، خودرو و ... وزرا مصوباتی را آورده بودند تا مطمئن شویم ابعاد این افزایش قیمت‌ها بر روی سایر کالاها از طریق سیاست‌های خنثی‌کننده جبران خواهد شد.وزیر اقتصاد بیان کرد: برای این‌که افزایش قیمت، کنترل و مهار شود و یک باره در فضای روانی جامعه اضطراب ایجاد نکند، از پیش وزارت صمت یعنی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده مکلف شده است هم برای اقلام و هم برای مشتقاتشان قیمت‌گذاری اعلام کند.

زمان تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان 
طبق آخرین گفته مسئولان قرار است فرایند تعیین تکلیف و نقل و انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث این افراد تا شهریور ماه انجام شود.از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود سه میلیون نفر فوت شده‌اند اما طی این سال‌ها امکان انتقال سهام متوفیان به وراث وجود نداشته است. البته بارها از سوی مسئولان چه در دولت فعلی و چه در دولت گذشته وعده انتقال این سهام داده شده اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. البته باید به این نکته توجه داشت که سود سالیانه‌ای که طی این سال‌ها برای مشمولان دیگر واریز شده است برای متوفیان محفوظ مانده و به محض تعیین تکلیف، به حساب وراث واریز خواهد شد.
پیش از این اعلام شده بود که وراث این افراد باید امور مربوط به انحصار ورثه را انجام دهند و پس از آن در انتظار راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم سود سهام متوفی به وراث منتظر بمانند. پس از راه‌اندازی این سامانه سود سهام عدالت فرد متوفی، بر اساس انحصار ورثه، به حساب وراث واریز خواهد شد.
 
با اصلاح اختصاص ارز ترجیحی وضعیت تامین منابع بهتر خواهد شد
سیگنال بازارساز به نوسان‌گیران دلار
شاخص دلار روز گذشته در سقف چهار ماه اخیر قرار گرفت و به مرز 30 هزار تومان نزدیک شد. هرچند برخی، قیمت های جدید را با افزایش یارانه ها همراستا عنوان کرده اند، اما بسیاری از فعالان بازار این ادعا را تایید نمی کنند و معتقدند نوسانات بازار ارز هیجانی و موقتی است. این مساله روز گذشته مورد تاکید رییس کل بانک مرکزی نیز قرار گرفت. صالح آبادی با ‌بیان اینکه ذخایر‌ اسکناس ارزی بانک مرکزی امروز بیشترین رقم در تاریخ کشور است گفت: در دو روز گذشته 332 میلیون دلار تامین ارز داشتیم و بر این اساس التهاب بازار ارز فروکش می‌کند.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به مزایای اصلاح ارز 4200 در اقتصاد کشور، گفت: با حذف ارز 4200 تومانی حتما میزان واردات کشور کمتر می‌شود.علی صالح آبادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: در وضعیت جدید تامین ارز بهتر خواهد شد، دو روز گذشته 332 میلیون دلار تامین ارز داشتیم و روز سه شنبه نیز این عدد 230 میلیون دلار بود، عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر از تقاضاست.وی اظهار داشت: در سال جاری 4.3 میلیارد دلار در سامانه نیما ارز مبادله شده است که صد درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش داشته است.رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در بازارهای رسمی به اندازه کافی تامین ارز انجام می‌شود و نیازهای بازار پوشش داده شده است. سال گذشته 55 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و سایر کالاها ارز تامین کردیم که امسال قطعا این رقم بیشتر خواهد بود.صالح آبادی افزود: نیاز به اسکناس نیز به طور کامل در بازار متشکل تامین ارز خواهد شد. سال قبل دو میلیارد دلار اسکناس ارز تامین شد.

   پیش بینی کاهش قیمت دلار
وی ادامه داد: التهابی که در بازار آزاد ارز اتفاق افتاده به زودی التیام پیدا می‌کند و آثار روانی ایجاد شده کاهش می‌یابد. نرخ واقعی ارز پایین‌تر از نرخ بازار آزاد است.رییس بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی، میعانات گازی و سایر ارزها را‌‌‌‌‌‌‌‌ در سامانه نیما عرضه می‌کند و بر حسب نیاز بازار در این سامانه حضور پیدا می‌کند. در بازار متشکل ارزی هم اسکناس ارزی بانک مرکزی ارائه می‌شود و این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم بگویم که ذخایر اسکناسی ارز بانک مرکزی امروز بیشترین میزان در طول تاریخ بانک مرکزی است.

   وضعیت مناسب منابع ارزی
وی در مورد اختصاص ارز به واردکنندگان نیز گفت: با وزارت صمت جلسات متعددی داریم و برای ثبت سفارش واردات تقاضاها را‌‌‌‌‌‌‌‌ به بانک مرکزی ارسال می‌کنند. امسال وضعیت منابع ارزی نسبت به پارسال بهتر شده و ثبت سفارش‌ها در چارچوب سیاست وزارت صمت افزایش یافته و بانک مرکزی هم نسبت به تامین ارز برای واردات اقدام می‌کند.

   رفع ابهام در خصوص یارانه ها
بخش دیگری از اظهارات رییس بانک مرکزی درخصوص وضعیت واریز یارانه های معیشتی بود.  صالح‌آبادی در این باره گفت:  اسامی افراد مشمول را سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مشخص می‌کند و اگر کسانی به هر دلیلی حذف شده‌اند می‌توانند اعتراض خود را نزد سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کنند. این اعتراض‌ها بررسی می‌شود و اگر مورد تأیید قرار گیرد و اصلاح شود، هر میزان از پولی که برای دیگران واریز شده است برای آنها هم واریز خواهد شد و اگر اسم کسی جا افتاده باشد یا اینکه جزو دهک 10 پردرآمدی باشد و بعد از اعتراض در دهک 8 یا 9 قرار گیرد، یارانه معیشتی محاسبه و پرداخت خواهد شد. وی همچنین در مورد اینکه برخی اعلام کردند کل حساب یارانه آنها مسدود شده است، گفت:‌ این مسئله صحت ندارد. به عنوان مثال اگر کسی 5 میلیون تومان در حساب داشته باشد که 2 میلیون تومان یارانه هم به آن اضافه شده باشد، فقط آن 2 میلیون جدید قابل برداشت نیست و 5 میلیون خود را می‌تواند برداشت کند و اگر مشکلی بود باید به بانک و یا سازمان هدفمندی اعلام کند و پول سازمان هدفمندی تا اطلاعیه رسمی قابل برداشت نیست.رئیس کل بانک مرکزی در مورد لزوم طرح اصلاح یارانه کالاهای اساسی گفت: روش گذشته که ارز 4200 تومانی با نرخ ترجیحی اختصاص می‌یافت قابل دفاع نبود و عوارض متعددی داشت. روش اینگونه بود که ارز یارانه‌دار به واردکننده نهاده‌ها داده می‌شد، اما اکنون دولت می‌خواهد برای واردکننده ارز نیمایی تخصیص دهد و مابه‌التفاوت نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز ترجیحی را به حلقه آخر یعنی مردم پرداخت کند. 
صالح‌آبادی این را هم گفت: اختصاص ارز ارزان موجب شده بود واردکننده به واردات بیشتر تشویق شود و از تفاوت ارز حدود 24 هزارتومانی بازار آزاد با ارز 4200 تومانی استفاده کند و بیش از حد واردات انجام شود. اما اکنون دولت می‌خواهد یارانه معیشتی را به حلقه آخر یعنی مصرف‌کننده اختصاص دهد.صالح آبادی اضافه کرد: جبران اصلاح قیمتی صورت گرفته به طور کامل به مردم پرداخت می‌شود و تا زمانی که زیرساخت کالابرگ الکترونیک راه‌اندازی شود این یارانه به شکل نقدی پرداخت خواهد شد.وی اظهار داشت: واردات کالاهای اساسی مثل روال قبل خواهد بود. قبلا بانک مرکزی مسئول تامین ارز 4200 تومانی برای واردات بود، اما الان چون نرخ ارز به نرخ نیما تغییر کرده، واردکنندگان هم می‌توانند از طرف دولت و بانک مرکزی و هم از طریق صادرکنندگان ارز خودشان را‌‌‌‌‌‌‌‌ از سامانه نیما تامین کنند.رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: طرح کالابرگ الکترونیکی برای نان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و در صورتی که با موفقیت همراه باشد، به کالاهای دیگر نیز تعمیم داده می‌شود.
صالح آبادی افزود: در طرح کالابرگ الکترونیکی بخشی از قیمت توسط خود فرد و بخش دیگر از منابع سازمان هدفمندی به حساب فروشنده واریز می‌شود.وی گفت: امسال برای ثبت سفارش واردات در سامانه نیما 4.3 میلیارد دلار معامله شده است. علاوه بر آن 4 میلیارد دلار هم برای تامین کالاهای اساسی در سال جاری اختصاص یافته است که شامل یک میلیارد دلار برای دارو و 3 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تامین شده است که در مجموع در سال جاری 8.3 میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شده است.
 
«حمایت» از کاهش فرانشیز پرداختی بیمه‌شدگان گزارش می دهد
گسترش چتر حمایتی بیمه ها از خانوارها
پازل خدمت‌رسانی در بیمه سلامت با پیگیری و حمایت‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید هیات دولت تکمیل شد تا به این ترتیب، کام اقشار کم‌برخوردار با کاهش فرانشیز پرداختی از جیب آنها در دریافت خدمات سلامت «شیرین» شود.
محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران روز چهارشنبه در این زمینه با اشاره به تغییرات فرانشیز پرداختی افزود: بر اساس بند (د) تبصره ۱۴ مقرر شده است تا سه دهک پایین درآمدی جامعه نسبت به سال گذشته، میزان پرداخت هزینه سلامت ثابت و بدون تغییر داشته باشند. تحقق این مهم، نیازمند این است که فرانشیز دریافتی آنها نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یابد.وی افزود: بر همین مبنا، مقرر شده تا فرانشیز بستری سه دهک پایین جامعه در سال ۱۴۰۱، از ۱۰ درصد به پنج درصد و فرانشیز خدمات سرپایی از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یابد. در این صورت پرداخت از جیب این سه دهک در سال جاری کاهش یافته و در نهایت جمع پرداختی آنها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نمی‌کند.

 بستری رایگان برای گروه‌های حمایتی
وی اظهار داشت: برای گروه‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هم کاهش بیشتری در نظر گرفته شده که با رعایت نظام ارجاع در بخش بستری فرانشیز برای این افراد رایگان شده و در بخش سرپایی به ۱۵ درصد رسیده است. به عبارت دیگر، فرانشیز این سه دهک در بخش سرپایی و بستری کاهش پیدا کرده و افرادی که جز سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند، حتی نسبت به این سه دهک پایین جامعه  کاهشی پرداخت از جیب بیشتری خواهند داشت به گونه ای  که میزان فرانشیز پرداختی آنها به حداقل برسد.ناصحی ضمن اشاره به پیگیری های مجدانه وزیر بهداشت و حمایت دولت مردمی در اجرای این اقدام رفاهی هدفمند، با ابراز امیدواری برای تداوم این طرح ملی گفت: مهمترین شرط تحقق عدالت در سلامت این است که هر کس به وسع و توان خود در هزینه‌های سلامت مشارکت کند. این نکته بسیار مهمی بود که در اولویت سیاست‌گذاران قرار گرفت.  
وی دستاورد نخست را کار بسیار بزرگ این سازمان در زمینه پوشش همگانی بیمه افراد کم‌برخوردار به صورت رایگان عنوان کرد و دستاورد دوم را نیز میزان استمرار خدمت و عمق بخشی به خدمات  ذکر کرد که خوشبختانه با کاهش فرانشیزمحقق شد.ناصحی گفت: این دو دستاورد، گام‌های اساسی برای حمایت از اقشار کم‌برخوردار محسوب می‌شود که خوشبختانه با سیاستگذاری درستی که در حوزه بیمه سلامت رخ داد، بیمه در مسیر صحیحی قرار گرفت و موجب شد تا جمعیت زیادی از افراد کم‌برخوردار بیمه شده و فرانشیز بسیار کمی را پرداخت کنند و حتی در مواردی به صورت رایگان درمان شوند.  مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار امیدواری کرد این اتفاق بزرگ با تامین منابع پایدار در سال‌های آینده تداوم یابد.  به گزارش ایرنا، پوشش همگانی و رایگان درمانی افراد کم‌برخوردار حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اولین خبر خوش دولت مردمی در  سال ۱۴۰۱ در مقوله درمان محسوب می‌شود و «کاهش فرانشیز» اقشار کم درآمد دومین خبر خوشی است که موجبات شادمانی این قشر از جامعه را فراهم کرده است.

 خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه 
موضوع بیمه درمان ناباوری هم مورد توجه مسئولان قرار گرفته است، تاجاییکه معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمام خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته و زوجین مشکلی در دریافت خدمات دارویی، آزمایش و غیره ندارند.سعید کریمی روز چهارشنبه در یک نشست خبری مجازی افزود: باید خدمات درمان ناباروری و مربوط به افزایش جمعیت را تحت پوشش قرار دهیم، البته قرار گرفتن بیش از پنج میلیون نفر زیر چتر حمایت بیمه ای که سه دهک کم برخوردار هستند، می تواند مشکلات زوجین نابارور را برطرف کند. وی با بیان اینکه غربالگری پیش از زایمان حذف نشده است، اظهار داشت: اگر زوجین تمایل به انجام غربالگری داشته باشند می توانند به پزشک متخصص مراجعه کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.کریمی ادامه داد:بارداری در سنین ۳۵ سال و بالاتر از آن خطرناک نیست و زوجین می توانند با غربالگری پیش از زایمان فرزند سالم به دنیا آورند، اما باید انگیزه زوجین برای فرزندآوری بعد از ۳۵ سالگی را کم کنیم تا بار روانی برای زوجین کمتر شود. معاون وزیر بهداشت حفظ جمعیت جوان‌ یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است، تصریح کرد: حفظ جمعیت جوان فقط فرزندآوری نیست، باید جمعیت جوان کشور افزایش یابد زیرا شایع ترین علت مرگ در سنین جوانی بحث تصادفات و تروما است و برنامه ریزی در این حوزه مهم است. کریمی تصریح کرد: باید بحران پیری را برطرف کنیم تا کشور در آینده دچار مشکلات نشود.
وی با بیان اینکه در دوران پساکرونا برخی از بیماریها افزایش می یابد، گفت: دیابت در مبتلایان به کرونا ۴۰ درصد افزایش یافته و بیماریهای قلبی و عروقی و روانی که ناشی از استرس و اضطراب بوده نیز رو به افزایش است. 
افزایش 5/2برابری تعداد پابندهای الکترونیکی 
رییس سازمان زندان‌ها گفت: طی ۳ ماه اخیر آمار زندانیان تحت پوشش پابندهای الکترونیکی نزدیک به ۲ و نیم برابر شده است.غلامعلی محمدی با بیان اینکه این سازمان هم اکنون در زمینه پابند الکترونیکی با هیچ کمبودی مواجه نیست، اظهار کرد: طی ۳ ماه اخیر آمار زندانیان تحت پوشش پابندهای الکترونیکی نزدیک به ۲ و نیم برابر شده است.وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ هزار و ۲۰۰ پابند الکترونیک در انبارهای زندان‌های تمام استان‌ها موجود است، گفت: هیچ استانی وجود ندارد که در انبارهای زندان‌هایش پابند الکترونیک موجود نباشد. محمدی با بیان اینکه بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان زندان‌ها، تا ۲ هفته دیگر ۱۲ هزار و ۵۰۰ پابند الکترونیکی به آمار پابندهای موجود اضافه خواهد شد، خاطرنشان کرد: در سازمان زندان‌ها مترصد این بودیم که تعداد موجودی پابندهای الکترونیکی را به ۱۵ هزار عدد برسانیم و پس از آن پیش‎نویس بخشنامه‌ استفاده از این پابندها به رییس قوه قضاییه ارائه دهیم تا در صورت تایید رییس عدلیه، این بخشنامه به دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ شود و قضات محاکم بیش از پیش نسبت به صدور آرای جایگزین حبس اقدام کنند.

بررسی مشکلات چند پرونده کثیرالشاکی از سوی القاصی
در راستای «تکریم ارباب رجوع» و استماع «بدون واسطه» مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان، رییس کل دادگستری و سایر مسئولان قضایی استان تهران در جریان ملاقات مردمی این هفته خود با ۱۶۰ نفر از مراجعان ملاقات و ضمن استماع مشکلات حقوقی و قضایی آنان، دستورات لازم را جهت رسیدگی صادر کردند. رییس کل دادگستری استان تهران به‌صورت چهره به چهره با مراجعان دیدار و ضمن استماع مشکلات و در خواست‌های مراجعان، دستورات مقتضی را در جهت رفع مشکلات آنان صادر کرد.درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، رسیدگی مجدد به پرونده‌هایی که رأی آن‌ها قطعی شده و درخواست مرخصی، عفو و آزادی مشروط برای زندانیان اهم درخواست‌های مطرح شده از سوی مراجعان در ملاقات با رییس کل و مسئولان قضایی دادگستری استان تهران بود.همچنین، در جریان ملاقات مردمی مسئولان قضایی استان تهران، مشکلات مربوط به چند پرونده کثیرالشاکی از سوی رییس کل دادگستری استان تهران مورد بررسی قرار گرفت و دستورات لازم در جهت رفع این مشکلات صادر شد.

تعطیلی مراکز غیرمجاز نگهداری و عرضه دام و طیور زنده 
سرپرست دادسرای ناحیه ۲۶ تهران از تعطیلی مراکز غیرمجاز نگهداری و عرضه دام و طیور زنده در منطقه ۱۰ تهران خبر داد.المیرا نقی زاده   بیان کرد: یکی از معضلات بهداشتی پایتخت، نگهداری و عرضه دام و طیور بدون مجوز در محدوده شهری به ویژه مناطق مسکونی است که ضمن ایجاد مزاحمت برای ساکنان منطقه به لحاظ نداشتن مجوزهای لازم از شبکه دامپزشکی و عدم تاییدیه سلامت دام و طیور، سلامت شهروندان را با تهدید جدی مواجه می‌کند.وی افزود: بر همین اساس در راستای احقاق حقوق عامه، جمع آوری دام و طیور از سطح شهر در دستور کار دادسرای ناحیه ۲۶ تهران قرار گرفت و این برنامه با همکاری ریاست شبکه دامپزشکی شهر تهران، بازرسان مرکز بهداشت جنوب و ماموران شهرداری، در منطقه ۱۰ تهران عملیاتی شد. معاون دادستان تهران تصریح کرد: این طرح در روزهای آینده در سایر مناطق تهران با همکاری شبکه دامپزشکی شهر تهران و شهرداران مناطق مربوطه اجرا خواهد شد.

حمایت قضایی از ایرانیان خارج از کشور 
نشست تخصصی پیشگیری از وقوع جرم ایرانیان خارج از کشور به میزبانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برگزار شد. علیرضا ساوری در این جلسه اظهار کرد: کمیته تخصصی پیشگیری از وقوع جرم ایرانیان خارج از کشور ذیل کارگروه حقوقی‌قضایی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور قرار دارد و3 کمیته تخصصی در زیر مجموعه آن مشغول به فعالیت هستند که یکی از آنها کمیته پیشگیری از جرایم حقوقی‌قضایی ایرانیان خارج از کشور است. وی افزود: هدف اصلی این کارگروه ارتقای آگاهی‌های عمومی، دانش پیشگیری و گسترش فرهنگ پیشگیری و اطلاع‌رسانی مناسب و موثر به ایرانیان خارج از کشور است. ساوری با بیان اینکه برای این کارگروه دو جامعه هدف در نظر گرفته شده است، گفت: گروه اول ایرانیانی هستند که قصد سفر به خارج از کشور را دارند و دسته دوم ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند. وی بیان کرد: نگاه معاونت پیشگیری وقوع جرم قوه قضاییه این است که با مجموعه اقدامات در حوزه ارتقای آگاهی‌ها و گسترش فرهنگ پیشگیری بتواند از برخی جرایم و تخلفات و موضوعاتی که برای ایرانیان در خارج از کشور یا حین سفر رخ می دهد، جلوگیری کنیم و آمار مربوط به این موضوعات را کاهش دهد.
 
حل و فصل مشکلات پرونده انبوه سازی در کرج با ۴۳ شاکی
سرپرست اجرای احکام حقوقی کرج از حل و فصل مشکلات پرونده انبوه سازی در کرج با ۴۳ شاکی خبر داد.صادق حسنوند بیان کرد: از سال ۱۳۹۳ در شعب مختلف دادگاههای حقوقی کرج پرونده ای درخصوص دو پلاک ثبتی طرح شد؛ مبنی بر اینکه یک شرکت انبوه سازی با وجود پیش‌فروش، واحدهای مورد تعهد را در موعد مقرر تحویل نداده است.
وی افزود: با توجه به پیش‌فروش انجام شده توسط این شرکت بزرگ ساختمانی قرار بود ۵ مجتمع ساخته و تحویل خریداران شود، اما شرکت به تعهدات خود عمل نکرد و پس از طرح دعوی حقوقی، سه مجتمع اسکلت بندی و برای بیش از ۸ سال نیمه کاره رها شد.سرپرست اجرای احکام حقوقی شهرستان کرج با بیان اینکه خریداران در این پرونده به دلیل عدم تحویل پس از پایان مهلت مقرر اقامه دعوی کردند، ادامه داد: آنها با تشکیل پرونده، نسبت به دادخواهی اقدام و پس از توقف‌های متعدد در سال ۱۳۹۶ موفق به اخذ اجرایيه شدند. در ادامه شکات تقاضای اعمال ماده ۴۶ قانون اجرای احکام مدنی و فروش زمین مربوط به دادنامه‌‌های صادره را کردند که پس از کارشناسی و اقدامات قانونی در مزایده، ملک مذکور به شخص ثالث به قیمت ۴۳ میلیارد تومان فروخته شد که وی نیز کل ثمن را واریز کرد.حسنوند تصریح کرد: پس از انجام این مزایده، سازمان ملی زمین و مسکن با ارائه لوایح متعدد ادعای مالکیت زمین را کرد که منجر به ادامه بلاتکلیفی این پرونده و افزایش نارضایتی شد. با توجه به روند طولانی این پرونده و بلاتکلیفی بیت المال و اموال خصوصی، با تلاش انجام شده در اجرای احکام حقوقی شهرستان کرج، سرانجام در اواخر سال گذشته، سازمان ملی زمین و مسکن، موافقت خود را با تأیید مزایده در قبال دریافت قسمتی از طلب خود اعلام کرد و در روزهای گذشته نیز توافق نامه مصالحه با حضور تعدادی از شکات و وکیل آنها و همچنین نماینده این سازمان به امضای طرفین و وکیل شرکت رسید.به گفته وی، مقرر شد ۳۱۰ میلیارد ریال به شکات پرونده که ۴۳ نفر هستند، پرداخت و ۱۳۰ میلیارد ریال دیگر نیز به حساب دولت پرداخت شود، همچنین شخص ثالثی که با اعتماد به مزایده، شرکت کرده بود و وجوه وی نیز مدت مدیدی در سپرده دادگستری باقی ماند، به حق خود رسید و طلب سازمان ملی زمین و مسکن نیز وصول شد. با اقدامات انجام شده در دادگستری استان البرز، ضمن انجام مصالحه در یک پرونده مسن با قدمت ۸ سال با طرفین متعدد، از روندی که می‌توانست به توقف فعالیت یک شرکت ساختمانی با نزدیک با ۱۲۰ شغل مستقیم منجر شود، نیز جلوگیری شد.
آشنایی با مفهوم اقاله
اقاله، عبارت از برهم زدن قراردادها و عقود لازم، با رضایت دو طرف معامله است. برهم خوردن قرارداد و از بین رفتن اثر آن نسبت به آینده، از جمله آثار اقاله محسوب می شود. اهلیت داشتن طرفین قرارداد و اعلام اراده خود مبنی بر فسخ، از جمله شرایط اقاله است. در عقودی مانند عقد وقف، نکاح و ضمان، اقاله راه ندارد.
انعقاد قراردادها و عقود، از جمله راه هایی است که افراد، با استفاده از آنها و با میل و توافق شخصی خود، نسبت به انجام امری یا خرید و فروش چیزی، متعهد می شوند. با توجه به اینکه نفس عقود، الزام آور است، طرفین قرارداد باید به عقد واقع شده پایبند باشند و نمی توانند هر زمان که بخواهند، نسبت به برهم زدن آن اقدام کنند؛ مگر در مواردی که قانونگذار، پیش بینی کرده یا به موجب قرارداد، این حق به آنها داده شده باشد.
از جمله راه هایی که قانونگذار برای برهم زدن معاملات و عقود لازم در نظر گرفته، اقاله است. اقاله یک قرارداد، دارای آثار و شرایط مخصوص به خود بوده و اینگونه نیست که طرفین عقد، هر زمان که بخواهند قادر به اعمال آن باشند. با توجه به اینکه اعمال اقاله، در خصوص تمام عقود، جایز نیست، لازم است تا قواعد آن از منظر قانون مدنی مورد بررسی قرار گیرد.برای اینکه بتوانیم توضیح دهیم، معنی اقاله چیست و چه آثاری دارد، ابتدا باید به بررسی مفهوم عقد، از منظر قانون مدنی بپردازیم. ماده 183 قانون مدنی در تعریف عقد، مقرر می کند «عقد، عبارت است از اینکه یک یا چند نفر، در مقابل یک یا چند نفر دیگر، تعهد بر امری کنند و مورد قبول آنها باشد.» بر اساس این ماده در انعقاد عقود، توافق طرفین، در تعهد به یک امر، رکنی مهم و اساسی بوده و شرط صحت قراردادهاست.
عقود، به دو دسته جایز و لازم قابل تقسیم هستند؛ عقود لازم، عقودی هستند که جز در صورت موارد قانونی، قابل برهم زدن نیستند و عقود جایز، عقودی هستند که با فوت، جنون و سفه طرفین منفسخ شده و همچنین طرفین، هر زمان که بخواهند می توانند نسبت به فسخ آن اقدام کنند.
با توجه به اینکه طرفین با رضایت خود اقدام به انعقاد قرارداد می کنند و از آنجایی که عقود، الزام آور و محترم هستند، این گونه نیست که طرفین قرارداد بتوانند هر زمان که تمایل دارند، نسبت به برهم زدن عقد لازم واقع شده اقدام کنند؛ مگر اینکه عقد جایز باشد. در همین راستا، قانونگذار، برای برهم زدن عقود لازم، شرایط خاصی را در نظر گرفته است که بدون وجود این شرایط و موارد، برهم زدن قرار داد منعقدشده امکان پذیر نخواهد بود.همانگونه که گفتیم، قانونگذار در قانون مدنی، موارد انحلال قراردادها را پیش بینی کرده است. بنابراین چنانچه پس از وقوع عقد لازم، یکی از طرفین قرارداد به هر علتی، تمایل به برهم زدن قرارداد داشته باشد، صرفا در صورت داشتن شرایط و موارد انحلال، قادر به انجام این امر، خواهد بود. موارد انحلال قراردادهای لازم، عبارت از اقاله یا تفاسخ، فسخ و انفساخ است.
اقاله یا تفاسخ، یکی از راه های برهم زدن عقود و قراردادهای لازم بوده و به معنای رضایت دو طرف، برای برهم زدن عقد واقع شده است. در اقاله، هر دو طرف قرارداد، با رضایت، اراده خود را بر برهم زدن عقد اعلام کرده و چنانچه ثمن و مبیعی نیز رد و بدل شده باشد، بازگردانده خواهد شد.از دیگر راه های برهم زدن قرارداد، فسخ بوده که برخلاف اقاله، نیاز به تراضی و رضایت دو طرف، جهت انجام آن نیست. در فسخ، یکی از طرفین قرارداد به واسطه حقی که به موجب شرط ضمن عقد یا داشتن یکی از خیارات قانونی نظیر خیار غبن فاحش، خیار تاخیر ثمن، خیار تبعض صفقه و خیار حیوان دارد، اقدام به برهم زدن یکجانبه معامله می کند. خیار به معنای اختیاری است که قانونگذار برای برهم زدن معامله پیش بینی کرده و در صورتی قابل اعمال است که شرایط اعمال آن، وجود داشته باشد.
از دیگر راه های برهم زدن عقود و قراردادهای منعقد شده، انفساخ است. در انفساخ، برهم خوردن قرارداد منعقد شده، به واسطه اعمال اراده یکجانبه یا دوجانبه طرفین قرارداد نیست؛ بلکه یک عامل خارج از اراده طرفین، یعنی یک عامل قهری نظیر جنون یکی از طرفین قرارداد، سبب برهم خوردن معامله و انحلال آن می شود.بنابراین با توجه به ذکر موارد انحلال قرارداد، در تعریف اقاله می توان گفت که اقاله، نهادی حقوقی برای برهم زدن قرارداد منعقد شده، با رضایت و تراضی دو طرف معامله است و پس از اعمال آن، عقد واقع شده، برهم خورده و اثر خود را نسبت به آینده، از دست خواهد داد. 

  شرایط اقاله 
شرایط اقاله شامل موارد ذیل است:
تراضی هر دو طرف قرارداد برای اقاله: اولین شرط از شرایط اعمال اقاله، تراضی یعنی توافق کردن هر دو طرف عقد، برای انجام اقاله است و بدین منظور، هر دو طرف، باید، اراده خود را اعلام کنند.
رضایت کامل بر انجام این امر و مکره نبودن در اقاله: از جمله شرایط اقاله، این است که هیچ یک از دو طرف، با فشار و اکراه، رضایت خود را بر اقاله اعلام نکرده باشد؛ چراکه در این صورت، اقاله صحیح نخواهد بود.اهلیت داشتن برای انجام اقاله: اهلیت در قانون به معنای داشتن عقل، بلوغ و اختیار است. چنانچه یکی از طرفین قرارداد، در هنگام انعقاد عقد، اهلیت داشته، اما در زمان اقاله، اهلیت خود را از دست داده باشد، برای مثال، مجنون شده و قدرت تعقل منطقی خود را از دست داده باشد، اقاله صحیح نخواهد بود.

 آثار اقاله
از دست رفتن اثر عقد: اولین و مهمترین اثر اقاله، از دست رفتن اثر عقد، از زمان برهم خوردن آن، نسبت به آینده است و اعمال آن، نسبت به گذشته و قبل از تاریخ انجام اقاله اثری نخواهد داشت. یعنی اگر شخصی نیمی از تعهد خود برای نقاشی خانه را انجام داده باشد، بابت کار خود، مستحق مزد بوده و این گونه نیست که اقاله، اثر قرارداد را نسبت به گذشته، از بین ببرد و فقط از زمان اقاله، دیگر ملزم به ایفای تعهد خود نیست. برهم خوردن عقد: یکی دیگر از آثار اقاله، این است که به واسطه اعمال آن، عقد واقع شده، به هم خواهد خورد و دیگر، طرفین قرارداد ملزم به انجام تعهد خود نیستد. بر این اساس، چنانچه ثمن و مبیعی بین طرفین رد و بدل شده باشد، آنها باید، اقدام به بازگرداندن آن، به یکدیگر کنند.نکته قابل توجه این که، انحلال قرارداد به واسطه اقاله، با بطلان و تعلیق آن تفاوت دارد. در بطلان قرارداد، برخلاف اقاله، اثر ازبین رفتن عقد، نسبت به گذشته نیز هست و در تعلیق، قرارداد، اصلا از بین نخواهد رفت، بلکه صرفا به دلیل وجود مانعی، اجرای آن متوقف شده و بعد از ازبین رفتن مانع، باید اجرای آن ازسر گرفته شود.

 کدام قراردادها را نمی توان اقاله کرد؟
مستثنیات اقاله عبارت از عقد وقف، عقد نکاح و عقد ضمانت است.وقف، عبارت است از اینکه شخصی، اصل و عین مال خود را نگه دارد و استفاده از منافع آن را برای اشخاص محصور و معین یا نامحصور و نامعینی قرار دهد. با توجه به مواد قانون مدنی، طرفین عقد وقف، امکان برهم زدن آن را با تراضی یا همان اقاله نخواهند داشت.عقد نکاح دائم یا موقت، عقدی است که طرفین به موجب آن به زوجیت یکدیگر در می آیند. برهم خوردن عقد ازدواج موقت و دائم، شیوه های مخصوص خود را دارد و جز با اعمال این شیوه ها، قابل انحلال نیست. عقد دائم، با طلاق یا وجود موارد فسخ و عقد موقت، با بذل مدت و انقضای مدت منحل می شود.ضمانت در حقوق، به معنای عقدی است که به موجب آن، در پرد
اخت دیون یا انجام تعهدی، ذمه کسی به دیگری منتقل شود؛ به اصطلاح، بعد از ضمانت، دیگر، شخص اولی که از او ضمانت می شود، مدیون نخواهد بود. با این توضیح و از آنجا که ما نمی توانیم بدون رضایت شخصی، مجددا او را مدیون کنیم، اقاله، در عقد ضمانت پذیرفته نیست. یعنی، ضامن و طلبکار نمی توانند با تراضی، عقد ضمانت را بر هم زده و مجددا شخصی که از او، ضمانت شده است را متعهد و مدیون کنند.شایان ذکر است که ضمانت در سیستم بانکی، به صورت نقل ضمه به ضمه نیست و با وجود ضمانت، شخصی که از او ضمانت شده است، همچنان مدیون محسوب می شود. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال